سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

اداره دولت به شیوه "احمدی نژاد"


اداره دولت به شیوه "احمدی نژاد"
دوری جستن دولت نهم از اطلاع رسانی فراگیر دستاوردهای خود،باعث شده مخالفین این دولت برای جبران کم کاری گذشته و سوالاتی که در اذهان عمومی در این رابطه ایجاد می شود، به نفی مطلق دستاوردهای دولت نهم بپردازند.
تحلیلی بر مدیریت راهبردی کارشناسانه، عالمانه و شجاعانه دکتر محمود احمدی نژاد که با شیوه مدیریت اثباتی در مدت ۴ سال ریاست بر قوه مجریه و با شناخت کامل از عوامل کلیدی موفقیت شامل محیط، منابع و ارزش ها در تامین منافع ملی، اهداف ملی و اقتدار ملی در هم گفتمانی با معمار چیره دست انقلاب و بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه¬ای (مد ظله العالی) موفق گردیده با تبدیل نقاط ضعف محیط ملی به نقاط قوت و تهدیدات محیط بین الملل به فرصت ها بروز و ظهور اقتدار نرم جمهوری اسلامی ایران ار بگونه شایسته در محیط بین الملل آشکار و در بین اقشار مختلف مردم جهان و دولت های غیرمعاند توسعه پایدار ایجاد نماید.
راهبرد ملی که عبارتست از علم و هنر بکارگیری قدرت ملی برای نیل به اهداف ملی تحت هر شرایطی از ویژگی مهمی برخوردار و فرایند آن در برگیرنده توسعه تمامی که گزینه های قدرت ملی شامل توان سیاسی، توان اقتصادی، توان دفاعی و توان فرهنگی و اجتماعی با استفاده از روش های علمی در جهت پشتیبانی از سیاست های ملی برای نیل به اهداف ملی می باشد. در نظام ها پویا و رو به جلو همواره راهبردهای توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و دفاعی در برگیرنده راهبرد ملی که هنر بکارگیری قدرت ملی برای نیل به اهداف و منافع ملی هستند تراز گونه و هماهنگ راهبری می گردد. زیرا نارسایی در توسعه هر یک از گزینه های چهار گانه قدرت ملی بوجود آورنده تهدید در راستای همان گزینه و زمینه ساز چالش برای سایر گزینه ها خواهد بود.
امنیت سیاسی، علمی، فکری، اجتماعی، فرهنگی، منزلتی، اقتصادی و معیشتی برای افراد یک جامعه اعم از یک واحد سیاسی کلان، یک سازمانو یا حتی واحدهای کوچکتر را باید فرآیندهای اساسی و حیاتی قلمداد و بهای لازم را برای ایجاد و توسعه آن پرداخت نمود در غیر این صورت بروز هرج و مرج، از هم¬گسیختگی و در پایان تهدید جدی را بدنبال خواهد داشت بازخورد عدم تامین اجتماعی اعم از سیاسی، علمی، فکری، اجتماعی، فرهنگی، منزلتی، اقتصادی و معیشتی فراز مغزها و مهاجرت نخبگان از کشور، تقلیل فرصت های شغلی، افزایش نرخ بیکاری، ناامنی، فساد مالی، فساد اخلاقی، اعتیاد، قاچاق مواد مخدر و سایر ناهنجارها خواهد بود که در محیط ملی نقاط قوت را به نقاط ضعف و نقاط ضعف را به کانون بحران مبدل و به کام تهدید فرو خواهد برد. و در محیط بین الملل فرصت ها را به تهدید و تهدیدات از قوه به فعل مبدل خواهد نمود.
منافع ملی عبارتست از :
خواسته ها یا نیازهای اساسی، حیاتی و همیشگی مردم یک کشور و از مصادیق آن:
- حفظ کشور و مردم
- استقلال
- تمامیت ارضی
- امنیت نظامی
- رفاه اقتصادی
- عدالت اجتماعی
- تامین حقوق افراد جامعه
- اعتبار ملی
- حاکمیت ملی
▪ نیات (Iintentional):
به تصمیمات یک کشور یا چند کشور متحد در بکارگیری تمام یا بخشی از توانایی های خود به طریق مشخص ود ر زمان و مکان معین اطلاق می گردد. برای تشخیص نیات کشورهای دیگر یا دشمن موارد زیر باید مورد بررسی و ملحوظ نظر باشد:
۱) منافع ملی کشور هدف
) ۲اهداف کشور هدف
۳) سیاست های کشور هدف
۴) دکترین و اصول پذیرفته شده کشور هدف
۵)تعهدات کشور هدف نسبت به دیگر کشورها
۶) اراده ملی کشور هدف
۷) عملکردها
● برآورد اطلاعات (Inteligence Estimate):
بررسی و تحلیل استدلالی اطلاعات مربوط به وضعیت های جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی، تکنولوژِک و نظامی کشور هدف به منظور تشخیص و تعیین:
۱) قابلیت های دشمن
۲) محدودیتها و آسیب پذیری های دشمن
۳) نیات و راه کارهای دشمن
۴) محتملترین راه کار دشمن
برآورد اطلاعات فرآیندی است دائم التغییر و اطلاعات موجود بایستی بر اساس آخرین داده های و اطلاعات بدست آمده بازنگری و بروز گردد.
● انجام این منظور مستلزم:
۱) ایجاد استقرار یک نظام مدیریت اطلاعات
۲) وجود تشکیلات اطلاعاتی مناسب و موثر و کارآ
۳) ارتباط منظم و سیستماتیک با منابع اطلاعاتی
● امنیت ملی (National Security):
از نظر لغوی آزادی از ترس و نبود خطر از سوی دشمنان خارجی وداخلی نسبت به ارزش های حیاتی و اساسی کشور تعریف و عبارتست از : اقدام های یک کشور یا ائتلافی از چند کشور برای حفظ منافع و اهداف خود در برابر هر نوع نفوذ خصمانه، اعم از خارجی و داخلی، نقش نهادها، اقتصاد، و نظام ها می توانند در مواردی از نقش قدرت نظامی مهمتر و برتر باشند.
▪ ملاحظات اساسی در ارزیابی تهدید:
۱) ماهیت تهدید: (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، نظامی)
۲) شدت تهدید: از بالقوه، بالفعل آمدن تهدید مورد نظر است که می تواند دریک طیف ضعیف تا شدید تقسیم بندی شودو البته میزان تاثیر آن بر سایر گزینه های نیز می تواند جزء شدت تهدید محسوب گردد.
۳) دامنه تهدید: گستره جغرافیایی تهدید مورد نظر بوده و میان تاثیر آن بر سایر گزینه ها نیز می تواند جزء دامنه تهدید محسوب گردد.
- ارزیابی تهدید به منظور تشخیص قابلیت ها (اقدام هایی که دشمن می تواند انجام دهد و یا راه کارهایی که می تواند برگزیند).
- نیات (آنچه که عملا انجام خواهد داد یا محتمل راه کار دشمن) و آسیب پذیری های دشمن بالقوه یا بالفعل انجام می گردد.
▪ عوامل موثر در فرایند درک تهدیدات (متغیرها):
۱)ذهنیات
۲) بعد تاریخی کشور (اهداف تاریخی – تصورات کلیشه ای از تهدیدات)
۳) موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی کشور (عوامل پایدار – عوامل ناپایدار)
۴) موازنه قوا (بویژه در مورد رقبا)
۵) میزان آسیب پذیری داخلی کشورها
۶)نظام اعتقادی و ارزش های حاکم بر کشور
۷) ساختار نظام سیاسی کشور (نظامی)
▪ عوامل تهدید فرامرزی بر منافع و امنیت ملی (تهدیدات نوین):
۱) خطر ناشی از پاره شدن لایه ازن در اثر گازهای C.F.C
۲)گرم شدن کره زمین یا ایجاد فضای گلخانه ای در کره زمین
۳) باران های اسیدی
۴) انهدام پوشش گیاهی و تخریب جنگلها
۵) خطر انفجار آکتورهای هسته ای و دفن فضولات هسته ای
۶) پیشروی کویر و حرکت شن های روان
۷) مواد مخدر و اعتیاد
۸) بیماری ایدز
۹) رشد بی رویه و انفجار جمعیت
۱۰) آلودگی محیط زیست
۱۱)انقراض گونه هایی از موجودات زنده
۱۲) انهدام تالاب های طبیعی
۱۳) مسائل زیست محیطی دریاها و اقیانوس ها
▪ عوامل تهدید درون مرزی بر منافع و امنیت ملی:
۱) نارضایتی عمومی و آزادی های اجتماعی
۲) نبودن آزادی و عدالت اجتماعی و توزیع ناعادلانه امکانات و فقر اقتصادی
۳) گروههای سیاسی معاند و محارب
۴ ) جنبش های استقلال طلبانه قومی، مذهبی و نژادی
۵) ضعف فرهنگی در چالش با سایر فرهنگ ها – تهاجم با سایر فرهنگ بیگانه
۶ ) رشد بی رویه جمعیت
۷ ) مهاجرت های گروهی اجتماعی
۸ ) اشاعه اعتیاد و قاچاق مواد مخدر
۹ ) فقدان تامین اجتماعی و بیکاری و فرار مغزها
۱۰)وابستگی فرهنگی، اقتصادی، تکنولوژیک و نظامی
۱۱) اشاعه شایعاتف فساد، رشوه و رابطه بازی
۱۲)عدم انسجام و وحدت رهبری سیاسی و ضعف مدیریت و ناتوانی نظام اداری کشور
۱۳) عدم اعتماد مردم به هیئت حاکمه
۱۴) فقدان ثبات سیاسی و اجتماعی
۱۵) بحران های پنجگانه هویت، مشروعیت، مشارکت، نفوذ و توزیع (انسجام)
۱۶) عدم توسعه ملی
۱۷) نفوذ قدرتمندان اقتصادی بر مصادر سیاسی
۱۸) گروههای مسلح (ارتباط با بیگانگان و مراکز قدرت داخلی – کودتا)
۱۹) اشرار و شرارت های منطقه
▪ عوامل تهدید برون مرزی بر منافع و امنیت ملی:
۱)اختلاف مرزی و دعاوی ارضی با کشورهای همجوار
۲) تضادهای ایدئولوژیک (صهیونیسم با اسلام)
۳) برخورد و تضاد منافع
۴) اختلاف بر سر آب یا آلودگی آب های مشترک
۵) برتری قدرت نظامی و یا قدرت اقتصادی و تکنولوژی کشور هدف
۶)سیل مهاجرت های جمعی غیرقابل کنترل
۷) شکاف روز افزون میان کشورهای غنی و فقیر
۸) بحران های منطقه ای وجهانی
۹) نفوذ و سیطره سرمایه داران خارجی و شرکت های چند ملیتی
۱۰) سیاست سلطه و ارعاب یا امپریالیسم
۱۱) سرمایه گذاری کلان خارجی و تاثیر گذاری بر سیاست های کلی کشور
۱۲) سازمان های بین المللی
۱۳)قاچاقچیان و گروه های تروریستی بین المللی
۱۴) زیر سوال بردن ارزشها و فرهنگ کشور در سطح بین الملل
۱۵) وابستگی اقتصادی ، تکنولوژی و نظامی به قدرت ها ( تحریم های بین المللی )
▪ تهدیدات برون مرزی براساس ماهیت عبارتند از :
۱) تهدیدات نظامی شامل :
- اشغال کشور
- جنگ محدود
- تجاوزات مرزی
- بمباران مراکز تجمع و پایگاه های مهم نظامی و اقتصادی
- خرابکاری و جاسوسی
۲)تهدیدات اقتصادی شامل:
- جذب و هضم اقتصاد کشور هدف در اقتصاد کشور استشمارگر
- تاثیرگذاری بر برنامه ریزی و تصمیم گیری های کلان اقتصادی کشور
- سرمایه گذاری کلان در دراز مدت و تاثیرگذاری بر سیاست کلی کشور
- وابسته کردن اقتصاد کشور به منافع خارجی
- تحریم های بین المللی اقتصادی و سایر گونه های تحریم
۳) تهدیدات سیاسی و حقوقی شامل :
- ادغام کامل کشور هدف در کشور دیگر
- الحاق کامل کشور هدف به کشور استعمارگر
- دخالت و نفوذ در سیاست داخلی و خارجی
- تحمیل یک رژیم غیر مردمی
- براندازی از راه بهره گیری از نیروهای بومی
- اشغال کشوری بدون درگیری
۴)تهدیدات اجتماعی فرهنگی شامل :
- تبلیغ گسترده فرهنگ مغایر با فرهنگ کشور در سطح بین المللی
- زیر سوال بردن ارزشها و فرهنگ کشور در سطح بین الملل
- رسوخ فرهنگ بیگانه از راه های اقتصادی ، سیاسی و دیپلماتیک
▪ تهدیدات داخلی براساس ماهیت عبارتند از :
۱) تهدیدات سیاسی شامل :
- بحران های پنجگانه ( هویت ، مشروعیت ، مشارکت ، نفوذ ، توزیع )
- عدم وحدت و انسجام رهبری سیاسی و ضعف مدیریت و ناتوانی نظام اداری کشور
- عدم اعتماد مردم به هیئت حاکمه
- نفوذ سرمایه داران و قدرتمندان اقتصادی بر مصادر سیاسی
- فقدان ثبات سیاسی و اجتماعی
- ساختار سیاسی ناهمگون جامعه
- گروهای سیاسی معاند و محارب
- اشرار (راهزنی های مسلحانه ، نا امن کردن راه ها ، قتل و غارت ، حمله به پایگاه های دور افتاده و...)
۲) تهدیدات اقتصادی شامل :
- وابستگی اقتصادی (فرهنگی ، تکنولوژی، نظامی ، سیاسی ) و تک محصول بودن
- خدشه دار شدن رفاه اقتصادی مردم
- عدم توسعه ملی
- سقوط پیوسته ارزش پول رسمی کشور
- کمبود منابع و مواد اولیه
- جابجایی های شدید اقتصادی
- نفوذ و سیطزه سرمایه داران خارجی و شرکت های چند ملیتی
- تاثیر گذاری منفی قدرتمندان اقتصادی بر امنیت ملی
۳) تهدیدات اجتماعی فرهنگی شامل (فراگیری تداوم)
- اشاعه اعتیاد و قاچاق مواد مخدر
- ضعف فرهنگی در چالش با سایر فرهنگ ها – تهاجم یا رسوخ فرهنگ بیگانه
- تغییرات سریع و بی رویه جمعیت
- ضعف فرهنگی خودی در چالش با مسائل رخ داده
- مهاجرت های گروهی اجتماعی
- اشاعه شایعات و فساد و رشوه رابطه بازی
- جنبش های استقلال طلبانه قومی ، مذهبی و نژادی
- فقدان تامین اجتماعی و بیکاری و فرار مغزها
- نبودن عدالت اجتماعی و توزیع ناعادلانه امکانات و فقر اقتصادی
۴) تهدیدات نظامی شامل :
- شورش
- تجزیه طلبی
- شرارت های منطقه ای
- کودتا
- براندازی
- مداخله نظامی خارجی ها
- ارتباط و هبستگی نیروهای مسلح یا مراکز قدرت سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی
نگاهی کوتاه به بخشی از عملکردهای کارشناسانه ، عالمانه ، دانشمندانه و شجاعانه دولت نهم در راستای تامین منافع ملی ، اهداف ملی و توسعه اقتدار نرم جمهوری اسلامی ایران در محیط بین الملل:
دوری جستن دولت نهم در اطلاع رسانی – که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره داشتند- باعث شده مخالفین این دولت برای جبران کم کاری گذشته و سوالاتی که در اذهان عمومی در این رابطه ایجاد می شود، به نفی مطلق دستاوردهای دولت نهم بپردازند. بگونه اینکه مقام معظم رهبری فرمودند این فضای بی¬بند و باری در حرف زدن و اظهار و نظر علیه دولت مسائلی نیست که خداوند به آسانی از آن بگذرد. تذکر موکد مقام معظم رهبری در ۲ فروردین ۱۳۸۸ به این ((بی انصافی ها)) در همین راستا قابل اشاره است .
برخورد مخالفین با دولت نهم در مقایسه با دولت های گذشته آن چنان غیر منصفانه و هتاکانه است که در طی تاریخ انقلاب کم نظیر به نظر می رسد در حالی که واقعیات غیر از این است . عملکرد دولت نهم به گونه ای روشن و دارای جهت گیری پویا و فعال می باشد که رهبر انقلاب آن را ((دولت اقدام )) نامیدند. گرچه در این چند سال دولت با موانع و مشکلات زیادی روبه رو بود، اما لحظه ای از حرکت پرشتاب به خود باز نایستاد. آمار وارقام داخلی و خارجی و واقعیات موجود بیانگر این است که عملکرد دولت نهم در طی ۲ سال گذشته در زمینه های مختلف نسبت به مدت مشابه آن در دولت گذشته به طور قابل توجهی رشد داشته است که در اینجا برخی از این آمارها را مرور می کنیم.
● بخشی از عملکرد اقتصادی دولت نهم :
براساس گزارش توسعه انسانی سازمان ملل در سال ۲۰۰۸ جمهوری اسلامی ایران با ۱۰ پله صعود در جایگاه ۸۴ جهان در بین ۱۷۹ کشور قرار گرفت . در واقع ایران در دومین سال فعالیت دولت نهم ۱۰ پله به سمت توسعه یافتگی نزدیک تر شده است . براساس همین گزارش طی سال گذشته (۲۰۰۸) ایران ۱۵ رده در شاخص های توسعه یافتگی صعود داشته است درحالی که این رتبه در گذشته در بین ۱۰۸ کشور جهان ۳۰ بوده است . براساس گزارش سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل (یونیدو) ایران در شاخص رقابت صنعتی ارتقای ۱۳ پله ای داشته است و نمره ایران براساس این گزارش در سال ۲۰۰۰ میلادی ۹۸ بوده است و در سال ۲۰۰۵ به ۸۵ رسیده است .
براساس گزارش سازمان تجارت جهانی که توسط ۱۵ کارشناس و در ۲۵۵ صفحه منتشرشد، شاخص های صادرات و واردات در دولت نهم بهبود یافته است . براساس این گزارش جمهوری ایران در سال ۲۰۰۷ با صادرات ۸۶ میلیارد دلاری کالا رتبه سی و هفتمین (۳۷) صادر کننده جهان را به خود اختصاص داده در حالی که با ۴۶ میلیارد دلار واردات کالا در رتبه ۴۸ جهان قرار دارد. این گزارش می گوید ایران در حالی ۶، ۰ صادرات جهان را به خود اختصاص داده که سهم ایران از واردات جهان ۳، ۰ درصد می باشد.
علی رغم تحریم های گسترده علیه دولت نهم کل صادرات غیر نفتی کشور از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۳ رقم ۵ ، ۶۸ میلیارد دلار بوده است در حالی که در طول ۳ سال ونیم از فعالیت دولت نهم با احتساب میعانات گازی ۵، ۵۴ میلیارد دلار بوده است .
کل صادرات طی برنامه اول ، دوم و سوم توسعه (۱۵ سال ) ۵۳ میلیارد دلار بوده است که میزان صادرات غیر نفتی در هیچ کدام از برنامه های توسعه عملی نشد. ولی در برنامه چهارم ۸ ، ۵۲ میلیارد دلار هدف گذاری شد که علی رغم محدودیت های خارجی به ۷، ۵۴ میلیارد دلار رسیده است . نسبت صادرات به واردات در برنامه دولت های قبلی ثابت بوده ولی در دولت نهم ۱۷ درصد افزایش یافت . ارزش واردات محصولات کشاورزی که سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۳ ، ۲ ، ۶ میلیارد دلار و از نظر وزنی ۲۲ هزار و ۲۷۰ تن بوده است و صادرات آن نیز ۵ ،۳ میلیارد دلار و از نظر وزنی ۳ هزار وچهارصدوهفتاد تن بوده است . در دولت نهم طی سال های ۸۴ تا ۸۶ واردات محصولات کشاورزی ۷ ،۶ میلیارد دلار و از نظر وزنی ۲۰ هزار و هشتصدو ده تن بوده است . محصولات کشاورزی نیز طی این مدت ۹، ۶ میلیارد دلار به وزن ۷۱۲۰ تن بوده است . کل صادرات غیر نفتی در ۳ برنامه گذشته (۱۵ سال ) ۵۳ میلیارد دلار بوده است . لکن صادرات غیر نفتی در ۵ ، ۳ سال گذشته ۵ ، ۵۴ میلیارد دلار بوده است که براساس برنامه چهارم توسعه می بایست ۵۳ میلیارد دلار باشد. صادرات غیر نفتی در سال ۱۳۸۳ ، ۷ میلیارد دلار و در سال ۱۳۸۶ ، ۲۱ میلیارد دلار بوده است . همچنین رشد واردات از سال ۱۳۷۴ با یک سیرصعودی به رغم بی سابقه ۳۵% در سال ۱۳۸۳ افزایش یافت و در سال ۱۳۸۴ با آغاز روند نزولی همچنین رشد واردات از سال ۱۳۷۴ با یک سیر صعودی به رغم بی¬سابقه ۳۵% در سال ۱۳۸۳ افزایش یافت و در سال ۱۳۸۴ با آغاز روند نزولی در نهایت به ۱۵ % درسال ۱۳۸۶ رسید، یعنی رشد واردات در دولت نهم ۲۰% کاهش داشته است. صادرات کالاهای غیرنفتی سالیانه ۳ تا ۵ میلیارد دلار در دولت اصلاحات بوده است که به بیش از ۱۵ میلیارد دلار در دولت نهم رسیده است . حجم قراردادهای مربوط به صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور در سال ۱۳۸۷ به ۲ میلیارد و ۵۴۷ میلیون دلار رسید در حالی که در سال ۱۳۸۱ و ۱۳۸۲ به ترتیب معادل ۲۵۷ میلیون دلار و ۵۳۰ میلیون دلار بوده و در سال ۱۳۸۳ با رشد مناسبی به ۹۴۱ میلیون دلار رسید.
بنابر آمار رسمی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی عملکرد عمرانی ۳ ساله دولت نهم به ۵۰ میلیارد دلار رسید که ۳۵ درصد از عملکرد ۸ ساله دولت اصلاحات با ۳۷ میلیارد دلار بیشتر است ، بنابراین دولت اصلاحات طی هشت سال گذشته سالانه تنها ۴ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان صرفه بودجه عمرانی کرده است در حالی که دولت نهم سالانه بیش از ۱۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به بودجه عمرانی اختصاص داده است . که خود باعث افزایش نقدینگی می شد یعنی حجم گسترده فعالیت های عمرانی به ناچار افزایش نقدینگی را منجر می شد. در بخش حمل و نقل طول بزرگراه های احداث شده در دولت نهم ۱۵۸ کیلومتر است که در مقایسه با ۴ سال قبل (۹۱۲ کیلومتر ) بیش از ۷۰ دردصد رشد داشته است در بخش راه آن در طول ۴ سال عملکرد دولت نهم ۱۸۹۴ کیلومتر خط آهن احداث شده که نسبت به ۴ سال مشابه (۱۰۵ کیلومتر) حکایت از رشد ۸۰ درصد داشته است .
درسال ۸۴ تا ۸۷، نزدیک به ۵ ، ۲ میلیون مسکن در کشور ساخته شده است و طی برنامه سوم و دوم مجموعا ۲۹ هزار میلیارد تومان کار عمرانی انجام شد و در دولت نهم ۸۷ هزار میلیارد تومان کار عمرانی صورت گرفت . نرخ بیکاری نیز در دولت نهم در حالی تک رقمی شد که رشد بیکاری در کشور همواره صعودی بوده است . در سال ۷۵ : یک میلیون ۴۵۶ هزار نفر، در سال ۷۶ : یک میلیون و ۹۵۷ هزار، درسال ۱۳۷۷ : دومیلیون و ۹۳۵ هزار و درسال ۷۹ : ۳ میلیون و۴۱ هزار نفر بیکار وجود داشته است ، نرخ بیکاری در سال ۸۶ به ۷، ۹ درصد رسید و تنها از محل بنگاه های زود بازده برای حدود یک میلیون نفر شغل ایجاد شد. فروش نظامی و غیرنظامی در سال ۱۳۸۳، ۵۸۷ ،۱۳ میلیارد ریال بوده که درسال ۱۳۸۶ به ۹۳۲ ، ۳۸ میلیارد رسید.
در بخش خصوصی سازی تا سال ۱۳۸۴ : ۳ هزار میلیارد تومان واگذاری صورت گرفت و از آن سال تا امروز بیش از ۳۸ هزار میلیارد تومان واگذاری صورت گرفته و بیش از سی میلیون نفر سهام عدالت دریافت کرده اند. علی رغم فشارها و تحریم ها بالغ بر ۴۸ میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه گذاری صورت گرفته است درحالی که در دولت قبلی طی سال ۸۰ تا ۸۳ تنها ۳۷ میلیارد سرمایه گذاری صورت گرفت.
شفافیت درآمدهای نفتی در دولت نهم نسبت به دولت قبل بیش از ۱۰ برابر افزایش داشته است ، براساس گزارش تفریغ بودجه سال ۸۳ تنها ۲۸ میلیارد دلار از درآمد ۳۴ میلیارد دلار نفت خام به خزانه واریز شده بود و براساس تفریغ بودجه سال ۸۵ دولت نهم مبلغ ۵۶ میلیارد دلار از درآمد ۵۷ میلیارد دلاری فروش نفت را به خزانه واریز کرد و مابقی هم در حساب شرکت ملی نفت باقی مانده است . همچنین سال ۱۳۸۳ ، ۹۶ درصد شرکت های دولتی تحت امر دولت اصلاحات قانون بودجه را رعایت نکرده بودند، براساس گزارش تفریغ بودجه سال ۸۳، ۲۱، ۸۲ درصد شرکت های دولتی دولت اصلاحات ، پرداخت های غیرقانونی به پرسنل خود و ۷، ۲ درصد پرداخت های غیر قانونی به سایر اشخاص داشته اند. درسال ۱۳۸۳ تعداد سدهای ساخته شده به ۱۷۳ مورد رسیده که در سال ۱۳۸۷ به ۲۱۱ مورد افزایش یافته و بیش از ۱۷ سد دیگر دردست مطالع قرار دارد. همچنین از ۶۰ ایستگاه تقویت فشار گاز در مسیر خطوط انتقال فشار قوی گاز ۲۰ ایستگاه در دولت نهم احداث شده است . همچنین از ۰۰۰/۱۵۷ کیلومتر شبکه گذاری گاز طبیعی ۰۰۰/۵۳ کیلومر در زمان دولت نهم صورت گرفته است . به نحوی که در سال ۱۳۸۴، ۲ هزار و ۱۶۶ روستا گاز داشته اند و درسال ۱۳۸۷ ، ۶۱ هزار و ۶۰۰ روستا از گاز برخوردار شدند. تولید آلومینیوم از ۲۵ هزار تن در ۳۰ سال پیش به ۲۱۸ هزار تن در سال ۱۳۸۴ و به ۴۵۷ هزار تن در سال ۱۳۸۷ افزایش یافت است . یعنی در ۵ ، ۳ سال گذشته بیش از همه تاریخ ایران به تولید آلومینیوم اضافه شده است . تولید مس در سال ۱۳۸۴ به ۰۰۰/۱۷۸ تن رسید و هم اکنون به ۰۰۰/۲۶ تن افزایش یافته است . ظرفیت تولید سیمان نیز از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در ابتدای انقلاب به ۳۶ میلیون تن رسید و در سال ۱۳۸۷ به ۱۱۰ میلیون تن رسید به نحوی که ایران هم اکنون به خودکفایی کامل در زمینه تولید سیمان رسیده است . ظرفیت تولید زغال سنگ نیز تا سال ۱۳۸۴ یک میلیون تن بود که در ۵،۳ سال اخیر به بیش از ۵ ، ۲ میلیون تن افزایش یافته است . تولید فولاد نیز از ۹ میلیون تن در ابتدای کار دولت نهم به ۱۵ میلیون تن افزایش یافته است . رسیدگی به محرومین در سراسر کشور از دیگر اقدامات مهم دولت نهم بوده است . به نحوی که دریافتی خانواده زیر پوشش امداد و بهزیستی در سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۳ ، ۸ تا ۱۶ هزار تومان که در دولت نهم به ۳۵ تا ۶۰ هزار تومان رسیده است . درسال ۱۳۸۳ متوسط حقوق بازنشستگان ۱۳۹ هزار تومان بود که درسال ۱۳۸۷ به ۴۵۸ هزار تومان رسید. همچنین احداث مسکن برای محرومان از ۸۷۱ ،۱ واحد در سال ۱۳۸۳ به ۴۲۲، ۳۷ واحد در سال ۱۳۸۷ افزایش یافته است . در ۳ سال فعالیت دولت نهم ۰۰۰/۴۳۰ واحد مسکونی روستایی ساخته شد که در دوره مشابه دولت گذشته ۶۰ هزار واحد بوده است عملکرد قانون مدارانه و مردمی دولت نهم باعث شد که کمترین شکایت از این دولت ثبت شود. محمدرضا فاکر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در این رابطه اعلام کرد که شکایت مردمی از دستگاه های اجرایی در دولت نهم بسیار کمتر از دولت های قبلی بوده است . ساده زیستی و مردم داری دولت نهم و شفافیت مسائل اقتصادی آن از اموری است که می تواند ملاک بررسی دولت ها باشد. کمااینکه حصرت علی (ع) فرمود: ای مردم کوفه اگر دیدید که من از شهر شما بیرون رفتم بغیر از آن وضعی که قبلا داشتم و لباس و خوراک من یا مرکب و غلام من عوض شده و در مدت حکومت من زندگی مرفه برای خود درست کرده ام بدانید که من در حکومت به شما خیانت کرده ام.
● بخشی از عملکرد سیاسی دولت نهم :
در عرصه سیاسی علاوه بر آرامش سیاسی که برجامعه حاکم است و دیگر شاهد جنجال آفرینی افراطیون و ضد انقلاب در دانشگاه و نهادها نمی باشیم ، گفتمان امام و انقلاب بر جامعه حاکم شده است و ارزش های انقلاب در تمام زمینه ها بار دیگر احیاء شده است . مقام معظم رهبری امتیاز دولت را هم گفتمانی با امام (ره) و انقلاب دانسته و می فرمایند: (( خصوصیت که در این دولت است ، شعار و گفتمان کلی این دولت است . که منطبق بر شعار و گفتمان امام و انقلاب است و این چیز خیلی با ارزشی است .)) علاوه بر آن در عرصه خارجی استکبار سیتزی دولت نهم که از اصول اساسی انقلاب اسلامی می باشد بسیار خودنمایی می کند. مساله ای که مقام معظم رهبری در ۰۲/۰۱/۸۸ از آن به عنوان یک نقطه قوت تحسین برانگیز یاد کردند. جریان سیاسی اصلاحات ولیبرالیسم در هر مواجهه ای که به خاطر زورگویی دشمن پدید می آمد حق را به جانب دشمن داده و ملت و حاکمیت را دعوت به کوتاه آمدن می کرد. جریانی که در سال ۲۰۰۳ و در زمان قشون کشی آمریکا به افغانستان و عراق و متهم شدن به محور شرارت ، نامه ای چنهانی و از سر تسلیم طلبی و ضعب به دشمن ارسال کرد، در واقع او را به تشدید فشار علیه ایران امیدوار می ساخت. نامه ای که به اعتراف دنیس رایس مشاور اوباما و دیگر روسای جمهوری آمریکا، توسط معاون وقت وزارت خارجه ایران در دولت اصلاحات نوشته شده بود. به راستی سیره حضرت امام و مقام معظم رهبری و اولیاء الهی در برخورد با مستکبرین و ظالمین چه بوده است ؟ آیا حضرت امام در برابر آنها نرمش از خود نشان می دادند، مگر حضرت امام نفرمودند که ما به یاری خدا ریشه سرمایه داری ، کمونیسم و صهیونیسم را می خشکانیم، پس چه شده که امروز عده ای از احیای گفتمان امام احساس خطر می کنند، پاسخ روشن است افرادی که هیچ گاه به امام ، انقلاب و اسلام ایمان نداشته و مجذوب فرهنگ تمدن غرب بوده اند، به طور طبیعی چنین رفتارهایی خواهند داشت. مقام معظم رهبری در تاریخ ۴/۶/۸۶ در ارتباط با استکبار ستیزی دولت نهم فرمودند: این دولت در برابر زیاده خواهی استکبار دچار انفعال نشد. این به نظر من خیلی مهم است .
دکتر احمدی نژاد بعد از ۱۶ سال بر خلاف روندی که دنبال می شد، در دفاع از اندیشه های اسلامی بسیار صادق تر و بی پروا بود و در محافل جهانی از بیان آنها بیمی نداشت. چرا که معتقد به یک اندیشه حقی بود که کوتاه آمدن از آن هیچ توجیه شرعی و عقلانی نداشت. او به پاشنه آشیل های سیاست غرب مانند هولوکاست ، حقوق بشر، اومانیسم و ... حمله کرد و از آنها شروع به تقدس زدایی نمود و مخالفین در محاق رفته آنها را بار دیگر احیا کرد واین ضربه بزرگی برای غرب بود. زیرا هم رسوا می شد و هم نمی توانست در این زمینه ازادی بیان بدهد و دولت های گذشته میل به ادغام در حوزه های امینتی ، اقتصادی و سیاسی در فضاهای جهانی داشتند و ایران می بایست ذیل نظام سلطه عمل می کرد.
برنامه های توسعه آنها کاملا لائیک و سکولار بود لذا از سال ۱۳۷۰ به بعد شبکه های اقتصادی و نفتی مرتبط با آنها شکل عمل می گرفت و در دوران دوم خرداد زمینه های تئوریک آن فراهم شد. این شبکه با ارتباط خارجی در فضای رسانه ای هم بسیار فعال بود، دولت نهم این شبکه را به هم ریخت لذا دشمنی ها و کینه ورزی ها نسبت به دولت بی دلیل نمی باشد.
امروز آمریکائی ها اعتراف می کنند که حضور ایران در حیاط خلوت آنها چنان قوی شده که می تواند در آنجا (عملیات های براندازانه و خرابکارانه ) انجام دهد که از جمله ((رابت گیتس)) وزیر دفاع آمریکا گفت: (( من از این سطح آشکار فعالیت براندازنه و خرابکارانه ایران که طی فعالیت براندازنه ایران در آمریکای لاتین از لشکرکشی اخیر روسیه به این منطقه نیز بیشتر است )) البته حضور ایران در این مناطق کاملا سازنده و عادی و به صورت همکاری های فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی می باشد. و گتیس مدرکی برای ادعای خود بروز نمی دهد.
برخی از افراد ناآگاه و یا مغرض به روابط گسترده و به نگاه ایران به کشورهای درحال توسعه خرد می گیرند، در حالی که ظرفیت این کشورها در عرصه اقتصادی و سازندگی مزایای زیادی برای کشور دارد و با استفاده از جو انقلابی ، آنها می توانند یک جبهه متحد ضد استبکاری ایجاد کرده و توان چانه زنی و قدرت دیپلماتیک خود را افزایش دهد. راستی اگر این کشورها مهم نیستند چرا قدرت ها نسبت به این روابط نگرانند. و چرا آنها نسبت به گسترش روابط و نقوذ خود در این مناطق جدی هستند. اصولا به فرض مثال روابط گسترده ایران با آلمان یا انگلیس چه سود قابل توجهی دارد، تراز روابط اقتصادی ایران با اروپا همواره به ضرر ایران بوده است و به ازای هر دلار سودی که به ایران می رسد ۳۰ تا ۵۰ دلار سود نیز به آنها می رسد و این روابط مزیتی برای ایران نداشت جز وابستگی ، به ویژه که آنها از صادرات کالاهای صنعتی استراتیژیک به ایران همواره خودداری کرده اند ((جیمزریچارد)) کارشناس ارشد روابط بین الملل انگلیس در ارتباط با قدرت گیری جمهوری اسلامی ایران می گوید: (( ایران بدون نیاز به آمریکا قدرت اول منطقه شد. ایران در دوران خاتمی نفوذ و تاثیر خود را به صورت عجیبی از دست داد که با آمدن احمدی نژاد دوباره به قدرت منطقه ای و جهانی تبدیل شد.))
مخالفین دولت نهم با نادیده گرفتن اقدامات صورت گرفته توسط دولت با نمایش نقطه ایده آل و تاکید بر آن نفی اقدامات دولت می پردازند. مثلا در جنگ تحمیلی نابودی صدام و بعث ایده آل بود. لکن باز هم ما پیروز بودیم زیرا دشمن به اهداف خود برای نابودی جمهوری اسلامی ایران و تجزیه آن دست نیافت ، لکن دشمن می گفت چون صدام سقوط نکرد پس شما ناکام هستید.
دکتر احمدی نژاد اهداف بلند مدت و آرمانی مردم را که نقطه ایده آل بود، مانند مبارزه با فساد، ساده زیستی ، گسترش عدالت ، کار و تلاش ، احیای آرمان های انقلاب ... را اعلام کردند و در این مسیر حرکت نمودند. آیا دولت نهم تمام تلاش خود را در این راستا بکار نبست و آیا فرصت سوزی کرد و هیچ موفقیتی نداشت ؟ چرا مسئولان اقتصادی و سیاسی دارای مزلت در گذشته به مخالفان او تبدیل شده اند. آیا حرکت انقلاب از مسیر خود منحرف نشده بود، چرا دشمنان خارجی با دولت نهم بسیار مخالفت می کردند. آیا سیاست خارجی دولت نهم عزت مدارانه و موفق نبوده است ؟ چرا غرب این همه بر ضد او هزینه می کنند؟ آیا آمریکا دوست ملت ایران است ؟
نگاهی گذرا به مخالفان و دوستان احمدی نژاد خیلی از مسائل را روشن می کند. آیا مخالفان تابلودار امام و انقلاب امروز مخالفان دولت نهم نیستند؟ دو گزارش ذیل بیانگر این واقعیت است . خبرگزاری انگلیسی رویتر در تحلیلی نوشت : باید رئیس جمهور غرب گرا از اردوگاه اصلاح طلبان روی کار آید. برای روی کار آمدن آنها باید تلاش بین المللی صورت گیرد، انتخاب احمدی نژاد نتیجه خسارت باری برای غرب است و نشانه عدم تاثیر تحریم هاست. خانم رایس در همین فضا معتقد بود (( در ایران امید ما به اشخاصی است که درک می کنند شیوه دولت کنونی شیوه صحیحی برای اداره کشورشان نیست .))
مقام معظم رهبری در این رابطه فرموده اند (( دولت نهم به این علت هدف حملات بی وقفه قرار دارد که گفتمان آن گفتمان امام و انقلاب است )) ایشان با انتقاد از دولت ها به خاطر انفعال در برابر بیگانگان زیاده خواه فرمودند: ( این دولت در تعاملات جهانی وفاداری به گفتمان انقلاب را افتخار خود می داند و روند بسیار خطرناک غرب زدگی و گرایش های سکولاریستی که متاسفانه در حال نفوذ در بدنه مدیریتی کشور بود را سد کرده است ). مخالفین دولت نهم به بهانه نقد، تمام اقدامات دولت نهم را زیر سوال می برند. سوال اساسی از آنها این است که آیا دولت نهم هیچ نقطه مثبت و موفقیتی نداشته است که به آن اشاره نمی کنید و به همین دلیل بود که مقام معظم رهبری در دوم فروردین ۱۳۸۸ از بی انصافی هایی که در مورد دولت نهم می شود انتقاد کردند.
دولت نهم هیچگاه خود را مصون از خطا و اشتباه نمی داند، لکن حجم اشتباهات بسیار کمتر از آنیست که به جامعه القاء می کنند. ایراد به استراتژی ها و رویه های اساسی نیست ، تصمیمات اجرایی و انتصابات می تواند مورد نقد قرار بگیرد لکن مخالفین می خواهند تمام اقدامات دولت را اشتباه جلوه دهند و سخنی از اشتباهات استراتژیک دولت های قبلی نمی گویند.
اگر به ادعای اصلاح طلبان آقای احمدی نژاد به منافع ملی آسیب وارد ساخته و رشد کشور کاهش پیدا کرده ، آمریکا و متحدینش باید از این ماجرا خوشحال باشند، پس چرا اینقدر مخالفت می کنند، شاید آنها طرفدار رشد و اعتلای ایران شدن ؟ آیا همخوانی این گروه ها و نظام سلطه جهانی سوال برانگیز نیست ؟ این مقایسه یک فرمول منطقی و بی ابهام است مگر در جریان اصلاح طلب فریاد نمی زدند که توپ ، تانک ، بسیجی دیگر اثر ندارد، مگر نمی گفتند تفکر شیعه باعث انحطاط کشور است مگر به مقدسات مذهبی و ائمه اطهار و احکام اسلامی اهانت نمی کردند، آیا اینها شعار و خواست های دشمن ملت ایران نبوده است ؟ قطعا آنها با ناکار آمد جلوه دادن دولت نهم می خواهند کم کاری خود را پنهان کنند. مثلا با ناکار آمد جلوه دادن سفرهای استانی می خواهند کم کاری خود رادر این رابطه رفو کنند. دولت نهم هیچگاه بر سر منافع ملی با اجنبی معامله نکرد. آیا ایستادگی در برابر نظام سلطه و احقاق حقوق هسته ای نتیجه جز عزت برای ایران و عقب نشینی برای نظام سلطه داشت ؟ آیا تاریخ فراموش می کند که ((جک استرو)) وزیر خارجه انگلیس و متحدانش در سعدآباد بدون دادن کوچکترین امتیازی ایران را در دوران اصلاح طلبان مجبور به تعلیق غنی سازی نمود.
شاخص ها و چارچوب اسلام حقیقی و اندیشه های حضرت امام ((ره )) برای مردم بسیار واضح است که به راحتی می توان با استفاده از آن به قضاوت عملکرد دولت ها نشست .
● بخشی از عملکرد علمی و فرهنگی دولت نهم :
فعالیت دولت نهم در این زمینه بسیار چشمگیر بوده است . تعداد اختراعات در برنامه سوم توسعه ۵ هزار مورد بوده است که در ۴ سال برنامه چهارم به ۲۵ هزار مورد رسید که ۱۰ هزار اختراع در سال ۱۳۸۷ به ثبت رسیده است . همچنین برای اولین بار بیش از چهارهزار نخبه در سراسر کشور شناسایی و مورد حمایت بنیاد نخبگان قرار گرفته اند.
در گذشته سالانه کمتر از چهارهزار اختراع علمی داشتیم لکن در دولت نهم سالانه بیش از ۰۰۰/۱۱ اختراع علمی داشتیم بیش از ۵۰۰/۳ مجوز نشریه صادر شده است . که تعداد ۴۰۸/۲ مجوز مربوط به ۱۹ سال مدیریت دولت های قبلی بوده و طی سه سال عملکرد دولت نهم ۱۵۳/۱ نشریه مجوز دریافت کردند.
تعداد پذیرفته شده گان در دانشگاهها و موسسه های آموزش عالی درسال ۱۳۵۷،۰۰۰/۵۶ و ۸۰۰ نفر، در سال ۱۳۸۳، ۶۶۶ هزار و ۸۷۵ نفر ودر سال ۱۳۸۷ به یک میلیون و ۳۰۷ هزار و ۶۰ نفر رسید. تعداد مراکز تحقیقاتی وزارت علوم از ۱۹۵ مرکز در سال ۱۳۸۳ به ۴۹۴ مرکز در سال ۱۳۸۷ افزایش یافت . تعداد مقالات چاپ شده محققان ایرانی در مجلات ISI در سال ۱۳۸۳، ۸۵۵/۳ مقاله بوده که در سال ۱۳۸۷ به ۵۰۰/۱۳ مقاله افزایش یافت. همچنین ایران در فهرست ۱۰ کشور دارای فناوری سلول های بنیادین – نخاعی، ساخت داروی آنژی پارس، IMOD برای درمان ایدز و ... رسید.
فضای ورزشی ایران تا قبل از آغاز بکار دولت نهم ۸۵۰/۳ فضا بوده که در دولت نهم ۵۰۰/۲ فضای ورزشی به این تعداد اضافه شده است . در فاصله سال های ۸۰ تا ۸۴ یک میلیون و دویست هزار متر مربع فضای ورزشی در کشور ساخته شد در حالی که در دولت نهم بیش از ۸ میلیون متر مربع فضای ورزشی کشور اضافه شده است . بودجه ۲ میلیارد تومانی سالانه بخش ورزش همگانی کشور در دولت نهم به صد میلیارد تومان افزایش یافت.
ورود گردشگران خارجی به عنوان شاخص مهم امنیت و پیشرفت در سال ۱۳۸۳ ، ۸۰۰ هزار نفر بوده است و در سال ۱۳۸۶ ، ۲۲ میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر به ایران سفر کرده اند در حالی که مخالفین تبلیغ می کردند که ایران منزوی شده است .
● احمدی نژاد پرکارترین رئیس جمهور دنیا با :
- سه هزار ملاقات کاری متوسط روزانه ۲ ملاقات
- شصت سفر استانی متوسط هر ۲۲ روز یک سفر
- شصت و پنج سفر خارجی متوسط هر ۱۹ روز یک سفر خارجی
- پنجاه و پنج مصاحبه زند خارجی متوسط هر ۲۶ روز یک مصاحبه
- هزار سخنرانی متوسط هر یک روز و نیم یک سخنرانی
- بیست ملاقات دانشجویی متوسط هر ۷۳ روز یک ملاقات
- صدو پنجاه کنفرانس ونشست خبری متوسط هر ۹ روز یک کنفرانس
- نودو هشت مورد مراسم استقبال و بدرقه از روسای جمهور و نخست وزیران کشورهای مدعو متوسط هر ۱۴ روز یک مراسم
منبع: ایرنا
پی نوشتها:
الف: شیوه¬های رهبری و سیاستگذاری کلی در اسلام از دیدگاه قرآن کریم بر اساس آیه شریفه:
* ان الحکم الا لله یقص الحق و هو خیرالفاصلین:
حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است. هیچکس نمی تواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد.
از دیدگاه قرآن کریم انسان خلیفه خداوند در زمین و عهده دار استقرار حاکمیت الله و وارث نهایی زمین و حکومت در آن بوده و نیز موظف می باشد که رد جهت کسب شرایط و خصائل لازم بمنظور احراز چنین وظیفه و مسئولیت بزرگی تلاش نماید و در این راه بایستی از تمام استعدادهای مادی و معنوی که پروردگار جهان به او عطا فرموده بهره مند گردد.
در قرآن ایات بسیاری بر مسئولیت انسان در روی زمین و نقش اساسی او در هدایت جامعه بشری دلالت دارند که می توان ذیلاً به برخی از آنها اشاره نمود:
* و اذ قال ربک للملئکه انی جاعل فی الارض خلیفه قالو اتجعل فیها من یفسد فیها و یسفک الدماء و نحن نسبح بحمدک و نقدس لک قال انی اعلم ما لا تعلمون. (قرآن کریم، سوره بقره، آیه ۳۰)
به یاد آر آنگاه که پروردگارت فرشتگان را فرمود: «من در زمین خلیفه¬ای خواهم گماشت» گفتند: «پروردگارا آیا کسانی خواهی گماشت که فساد کنند و خونها بریزند؟ و ما خود تو را تسبیح و تقدس می کنیم». خداوند فرمود: من چیزی (از اسرار خلقت بشر) می دانم که شما نمی دانید.
* یداود انا جعلناک خلیفه فی الارض فاحکم بین الناس بالحق و لا تتبع الهوی فیضلک عن سبیل الله ان الذین یضلون عن سبیل الله لهم عذاب شدید بما نسوا یوم الحساب. (قرآن کریم، سوره ص، آیه ۲۶)
ای داود ما تو را در روی زمین مقام خلافت دادیم؛ تا میان خلق خدا به حق حکم کنی، وهرگز هوای نفس را پیروی نکنی که تو را از راه خدا گمرا سازد و آنان که از راه خدا گمرا شوند چون روز حساب (قیامت) را فراموش کرده اند به عذاب سخت معذب خواهند شد!.
* امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء و یجعلکم خلفاء الارض اءله مع الله قلیلاً ما تذکرون. (قرآن کریم، سوره نمل، آیه ۶۲)
آن کیست که دعای بیچارگان مضطر را به اجابت می رساند، و رنج و غم آنان را برطرف می سازد و شما مسلمین را جانشینان اهل زمین قرار می دهد؟ آیا با وجود خدای یکتا خدایی هست؟ اندکی متذکر این حقیقیتند.
* فاقم وجهک للدین حنیفا فطرت الله التی فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله ذلک الدین القیم و لکن اکثر الناس لایعلمون (قرآن کریم، سوره روم، آیه ۳۰)
تو ای رسول، با پیروانت مستقیم روی به جانب آیین پاک اسلام آور و پیوسته از طریقه دین خدا که فطرت خلق را بر آن آفریده پیروی کن که هیج تغییری در خلقت خدا نباید داد، این است آیین استوار حق، لیکن اکثر مردم از حقیقت آن آگاه نیستند.
* و من یتق الله یجعل له مخرجا(۲) و یرزقه من حیث لا یحتسب و من یتوکل علی الله فهو حسبه ان الله بلغ امره قد جعل الله لکل شیء قدرا (قرآن کریم، سوره اطلاق، آیه ۲ و ۳)
هر کس خدا ترس (و پرهیزگار شود) خدا راه بیرون شدن (از گناهان) را بر او می گشاید.(۲) و از جایی که گمان نبرد، به او روزی عطا کند، و هر که (در هر امر) بر خدا توکل کند خدا او را کفایت خواهد کرد. خدا مرش نافذ و روان است و برای هر چیز قدر و اندازه¬ای مقرر داشته است. (۳)
ب: آرمانها از دیدگاه اسلام:
بدون تردید بعثت انبیاء و شریعت اسلام در جهت تحقق بخشیدن به یک سلسله آرمان بوده است که قران کریم در مواردی از آن آرمان های عالیه به صراحت یاد کرده است. ذکر چند نمونه از آرمان¬ها بسیار نافع خواهد بود:
۱- اقامه قسط و عدل:
• لقد ارسلنا رسلنا بالبینت و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط و انزلنا الحدید فیه باس شدید و منفع للناس و لیسعلم الله من ینصره و رسله بالغیب ان الله قوی عزیزی.(قرآن کریم، سوره حدید، آیه ۲۵)
همانا ما پیغمبران خود را با ادله و معجزات (به خلق) فرستادیم و برایشان کتاب و میزان عدل نازل کردیم تا مردم به راستی و عدل گرایند و آهن را که در آن هم سختی کارزار و هم منافع بسیار بر مردم است برای حفظ عدالت آفریدیم، تا معلوم شود چه کسی خدا و رسلش را با ایمان قلبی یاری خواهد کرد؟ (هرچند) که خدا بسیار قوی و مقتدر است.
۲- رها نمودن انسان از اسارت ها و بندها (وضع اغلال):
• ... و یضع عنهم اصرهم و الاغلال التی کانت علیهم فالذین ءامنوا به و عزروه و نصروه و اتبعوا النور الذی انزل معه اولئک هم المفلحون. (قرآن کریم، سوره اعراف، آیه ۱۵۷)
... و احکام پر رنج و مشقتی را که چون زنجیر به گردن خود نهاده اند همه را بر می دارد (دین آسان و مطابق فطرت می آورد) پس انان که به او گرویده اند و از او حرمت و عزت نگاه داشتند و یاریش کردند و نوری را که به او نازل شد پیروی کردند، آن گروه به حقیقت رستگاران عالمند.
۳- تحریر العباد (رها سازی مردم از بند استکبار و طاغوت):
• و تلک نعمه تمنها علی ان عبدت بنی اسرائیل. (قرآن کریم، سوره شعرا، آیه ۲۲)
وباز بگو که این طایفه بنی¬اسرائیل را بنده خود کرده¬ای واین هم نعمتی است که منت آن بر من می¬نهی؟
۴- رساندن مستضعفان به حاکمیت و وارث زمین شدن:
• و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین. (قرآن کریم، سوره قصص، آیه ۵)
و ما اراده کردیم که بر آن طایفه ضعیف در آن زمین منت گذارده و آنها را پیشوایان خلق قرار دهیم، و وارث ملک فرعونیان گردانیم.
۵- هدایت انسانها به سوی خدا:
• و جعلنهم ائمه یهدون بامرنا و اوحینا الیهم فعل الخیرات و اقام الصلوه و ایتاء الزکوه و کانوا لنا عبدین. (قرآن کریم، سوره انبیاء، آیه ۷۳)
و آنان را پیشوای مردم ساختیم تا خلق را به امر ما هدایت کنند و به آنها وحی کردیم انجام هر کار نیکو و اقامه نماز و اداءزکات را و آنها هم به عبادت ما پرداختند.
۶- اجرای فرامین و حدود الهی:
• و ان احکم بینهم بما انزل الله و لا تتبع اهواء هم و احذرهم ان یفتنوک عن بعض ما انزل الله الیک فان تولو فاعلم انما یرید الله ان یصیبهم ببعض ذنوبهم و ان کثیرا من الناس لفسقون. (قرآن کریم، سوره مائده، آیه ۴۹)
و تو (ای پیامبر) به آنچه خدا به تو فرستاده میان مردم حکم کن و پیرو خواهش های آنان ایشان مباش و بیندیش؛ که مبادا تو را فریب دهند در بعضی احکام که خدا به تو فرستاده. پس اگر از حکم خدا روی گردانیدند، بدان که خدای می خواهد آنها را به عقوبت بعض گناهانشان گرفتار سازد و همانا بسیاری از مردم فاسق و بدکارند.

ج: آرمان ها از دیدگاه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:
۱- اصل دوم: جمهوری اسلامی، نظامی است بر پایة ایمان به :
- خدای یکتا (لا اله الا الله) و اختصاص حاکمیت و تشریع به او و لزوم تسلیم در برابر او.
- وحی الهی و نقش بنیادی آن در بیان قوانین
- معاد و نقش سازنده ی آن در سیر تکاملی انسان به سوی خدا.
- عدل خدا در خلقت و تشریع.
- امامت و رهبری مستمر و نقش اساسی آن در تداوم انقلاب اسلامی.
- کرامت و ارزش والای انسان و آزادی توأم با مسئولیت او در برابر خدا که از راه:
- اجتهاد مستمر فقهای جامع الشرایط بر اساس کتاب و سنت معصومین سلام الله علیهم اجمعین.
- استفاده از علوم وفنون و تجارب پیشرفته ی بشری و تلاش در پیشبرد آنها.
- نفی هر گونه ستمگری و ستم کشی و سلطه گری و سلطه پذیری، قسط و عدل و استقلال سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و همبستگی ملی را تامین می کند.
۲- اصل یکصدو پنجاه و چهارم: جمهوری اسلامی ایران:
- سعادت انسان در کل جامعه بشری را آرمان خود می داند.
- استقلال، آزادی و حکومت حق و عدل را حق همه مردم جهان می شناسد.
- بنابراین در عین خودداری کامل از هر گونه دخالت در امور داخلی ملت¬های دیگر از مبارزه حق طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین در هر نقطه از جهان حمایت می کند.
نکته: بدیهی است که انسان برای رسیدن به آرمان ها یپیش گفته نیازمند وسایل و ابزار و امکانات بسیاری است که بایستی این آمادگی را در جامعه فراهم آورد. ضروری ترین ابزار در این زمینه ایجاد تشکیلات حکومتی و دستگاههای اجرایی و برنامه ریزی است. با نگرش و تعمق به عظمت آرمان های بیان شده و مراحل دستیابی به آنها تردیدی نخواهد بود که اسلام اگر خواهان تحقق آنها باشد، ناگزیر به ملازمه عقلی برپایی تشکیلات حکومتی لازم برای رسیدن به آرمان های پیش گفته را نیز خواسته است.
منبع : رجا نیوز


همچنین مشاهده کنید