شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


پروازهای ارزان در بازار ایران


پروازهای ارزان در بازار ایران
شركت هواپیمایی ایرعربیا به عنوان یك شركت هواپیمایی ارزان قیمت Low Cost Carrier از سال ۲۰۰۳ فعالیت خود را در خاورمیانه شروع کرده است. این شركت به تازگی برنامه توسعه فعالیت خود را در بازار ایران با مركزیت تهران از بهمن ماه سال ۸۴ آغاز كرده و طی آن خدماتی را با نرخهای به مراتب ارزانتر از سایر شركتهای هواپیمایی نظیر هواپیمایی امارات برای مقاصد مختلف عربی، كشورهای شمال آفریقا و آسیای میانه عرضه كرده است.
خاستگاه پیدایش این گونه شركتها به آمریکا و اروپا در یك دهه گذشته برمی‌گردد كه طی آن با حذف برخی هزینه‌ها قیمت تمام‌شده پروازها پایین آمد و توانست با اقبال گسترده‌ای روبرو شود. در خاورمیانه ایرعربیا را باید نخستین شركت از این دست دانست كه با ارائه صندلی‌های اكونومی همچنان برای جاانداختن فرهنگ سفرهای ارزان قیمت تلاش می‌كند.
شركت هواپیمایی ایرعربیا سومین هواپیمای دولتی امارات است كه از شارجه به ۲۶ مقصد در خاورمیانه در شمال و آفریقا و آسیای مرکزی پرواز دارد. این شركت با در اختیار داسشتن هفت فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰ است قصد دارد سودآورترین هواپیمایی خاورمیانه در سال ۲۰۰۶ باشد.
سیدامیررضا هاشمی گلپایگانی مدیر فروش و عملیات این شركت در تهران درباره برنامه ایرعربیا در بازار ایران در گفت و گو با ماهنامه یادآور شده است كه فعالیت این شركت در بازار ایران طی مدت كوتاه با اقبال مناسبی همراه بوده است.
گلپایگانی افزود: "آشنایی فرهنگ سفر با هواپیماهای ارزان قیمت و نوع خدمات ایرعربیا و تفاوتهایی که با سایر ایرلاینهایی که به صورت نشنال کریر در منطقه پرواز می کنند به مدت زمانی احتیاج دارد. صنعت هوانوردی در سالهای گذشته ماهیت لوکس داشته است و انتظار عمومی غیر از این نیست. بیشتر بخش توانمند جامعه می توانستند از آن استفاده کنند. با توجه به هزینه‌ها وقیمتهایی که برای آنها داشت هواپیماهای ارزان قیمت از جمله ایرعربیا بازارهای عمومی‌تری را هدف قرار داده است، بنابراین در ساختار و سازمان‌دهی چه در بخش مدیریت و چه در بخش عملیات سیاستهای خاصی دنبال می شود که در پایان قیمت تمام شده برای مشتری نسبت به سایر شركتهای هواپیمایی فعال در یك مسیر مشابه به مراتب ارزان‌تر باشد." وی درخصوص سودآوری این شركت خاطرنشان كرد: "در خاورمیانه به خصوص در دبی وامارات، ایرعربیا رشد خوبی را ثبت كرده است. از سال ۲۰۰۳ با یک هواپیما کار خود را شروع کرد و در سال اول بدون ضرر تمام هزینه های خود را پوشش داد. آشنایان به امور هواپیمایی به خوبی می‌دانند كه این موضوع یک امتیاز بسیار مهم برای شرکت هواپیمایی است. معمولا ۴تا۵ سال طول می کشد تا اینکه یک شرکت هواپیمایی به سوددهی وحتی به تعادل برسد.
از آن سال تاكنون یك شركت با سودآوری رضایت بخش است و در سال ۲۰۰۶ قصد دارد تا سوددهنده ترین شرکتهای هوایی در منطقه باشد."
وی در پاسخ به این پرسش كه نرخ ایرعربیا نسبت به ایرلانهای دیگر در یك مسیر مشخص تا چه اندازه رقابتی است یادآور شد: "در بازاری که وارد می شویم با توجه به نیاز و سرویسهای موجود در رابطه با استراتژی قیمت تصمیم می گیریم، بازار ایرعربیا در ایران بازار بزرگی هست و طبیعی است كه رقابت سنگینی نیز وجود دارد از امارات گرفته وشرکتهای داخلی مانند: ماهان ، آسمان و ایران ایر که تعداد پرواز آنها به کشور امارات زیاد ما هم وارد بازار شدیم وبا اینکه به خوبی جا نیفتاده بودیم و خود را در مقام سرویس متوسط می دانستیم و برای ما استراتژی قیمت چیزی در حدود ۲۵ تا ۳۰ در صد پایین تر سرویس متوسط بازار بود. با توجه به اینکه اگر مسافران از سیستم ما استفاده کنند و کیفیت ما را ببینند مطمئن هستیم که راضی می‌شوند.
مدیرفروش ایرعربیا درباره ناوگان و ویژگی‌های خدماتی این شركت گفت" تمام هواپیماهای ما ایرباس ۳۲۰ مدل سال ۲۰۰۴ هستند و از لحاظ خدمات داخل پرواز از بسیاری از هواپیماهای موجود در بازار وضعیت مناسبتری دارند، به عنوان مثال در هواپیماهای ایرباس ۳۲۰ تعداد صندلی ها ۱۹۰ تا ۲۱۰ عدد در دنیا مرسوم است وما تعداد این صندلی ها را به ۱۶۰ عدد رسانده ایم تا مسافر فضای راحت‌تری در اختیار داشته باشد. تمام صندلی های ما اکونومی است و می خواهیم در یک طیف متوسطی همه از آن استفاده کنند. با توجه به اینکه قیمت ما پایین است، ممکن است این ابهام پیش آید که از امنیت یا خدمات کم گذاشته‌ایم تا اینکه این هزینه را به گونه‌ای جبران کنیم، در این باره لازم به توضیح است كه سیاست بازاریابی این شركت به گونه‌ای است تا در حالی که امنیت را تامین می‌كند، سرویس منحصر به فردی را ارائه می‌دهد."
وی درباره سیاست نرخ‌گذاری این شركت در بازار ایران افزود: " با وجودیكه تمامی صندلی‌ها اكونومی است اما قیمتها در پرواز فرق می‌كند. ما تا آخر ماه ژوئن - ۱۰ تیرماه ۸۵- قیمتها را تقسیم‌بندی کرده‌ایم، تا قبل از عید ما ۵ مرحله قیمت بود و الان آن را به دو مرحله تبدیل کرده ایم، ۵۰ درصد پرواز خود را با قیمت ۱۳۲ هزار تومان می‌فروشیم. در تبلیغات ما قیمت ۱۱۹ هزار تومان را تعیین كرده‌ایم و این رقمی است که مستقیم از سایت اینترنتی مسافر می‌تواند با كارت اعتباری خرید كند. اما سیستم ذخیره ما با ایرلاینهای دیگر متفاوت است وبر روی اینترنت هم سیستم خرید داریم. هر کسی می تواند مستقیم خرید کند اگر که کارت بین المللی داشته باشد.
وی افزود: "شركت ایرعربیا تمایل به گسترش خطوط به سایر شهرهای ایران را دارد و این موضوع به مثبت بودن نتیجه پروازهای تهران بستگی دارد."
گلپایگانی درباره برنامه بازاریابی ایرعربیا خاطرنشان كرد: "یکسری از مقصدها از ایران بازار خوبی دارد مانند: بیروت ، سوریه واستانبول و کلمبو که روی این مسیرها ما قیمت ویژه ای را در نظر گرفته‌ایم. در بحث مقصد ما مجبوریم با پرواز مستقیم بسنجیم، یعنی اگر ایران‌ایر تا سوریه با مبلغ ۲۰۰ هزار تومان مسافر جابجا می کند شما نمی توانید با دو مسیر پرواز همان قیمت را بدهید ولی سعی کرده ایم قیمت‌های خود را نزدیک کنیم ودر مقصدهای مختلف، نرخها متفاوت باشد. با توجه به اینکه ما امکان ویزای ترانزیت رایگان را در فرودگاه شارجه برای ایرانیان گذاشته‌ایم.
منبع : ماهنامه سفر


همچنین مشاهده کنید