پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


اجلاس یاتا مطرح شد ضرر ۳ میلیارد دلاری خطوط هواپیمایی


اجلاس یاتا مطرح شد ضرر ۳ میلیارد دلاری خطوط هواپیمایی
پیش‏بینی می‏شود خطوط هواپیمایی سراسر جهان در سال جاری میلادی ۳ میلیارد دلار ضرر كنند. این ضرر به دلیل افزایش سرسام‏آور هزینه‏های سوخت است كه سود این شركت‏ها را می‏بلعد.
جیووانی بسیگنانی، مدیر كل انجمن بین‏المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) در جمع مدیران شركت‏های هواپیمایی كه در اجلاس سالانه این انجمن شركت كرده بودند گفت: خطوط هوایی سراسر جهان صورت حساب غیرقابل پذیرشی را می‏پردازند.
یكی از مدیران یاتا در این اجلاس اعلام كرد كه خطوط هواپیمایی باید لغو كردن سفارش هواپیماها كه سال گذشته در بویینگ وایر باس ثبت شده‏اند متوقف كنند. این كه لغو سفارش‏ها به دلیل افزایش قیمت سوخت صورت گرفته است. بنا به گزارش یاتإ؛ صورتحساب سوخت صنعت حمل و نقل هوایی دنیا امسال به ۱۱۲ میلیارد دلار بالغ خواهد شد كه حدود ۲۱ میلیارد دلار بیش از سال ۲۰۰۵ خواهد بود. بسیگنانی در سخنرانی خود گفت: حاشیه اطمینان افزایش یافته پالایشگاه‏ها ۱۴ میلیارد دلار را مستقیما به جیب شركت‏های نفتی روانه كرده است اما در این میان چه چیز عاید خطوط هواپیمایی می‏شود؟ همان فرایند قدیمی و همان محصول.
به گفته او شركت‏های نفتی باید برای ساخت ظرفیت پالایشگاهی بیشتر سرمایه‏گذاری كنند. در همین حال دستور تولید سوخت جایگزین به میزان ۱۰ درصد در ۱۰ سال آینده صادر شده است.
در انجمن بین‏المللی حمل و نقل هوایی ۲۶۱ خط هوایی از ۱۳۶ كشور عضو هستند. این خطوط هوایی ۹۴ درصد از حمل و نقل هوایی برنامه‏ریزی شده جهان را در اختیار خود دارند. ۸۰۰ نفر از مدیران خطوط هوایی و كارشناسان صنایع هوایی در اجلاس یاتا شركت كرده بودند.
مدیران ارشد بویینگ و ایرباس هم در این اجلاس حضور داشتند. آلن مولالی مدیر بازرگانی هواپیماهای بویینگ همراه با اسكات كارسون مدیر فروش جت و بسیاری از مدیران ارشد فروش به این اجلاس آمد.
با این كه كارسون درمصاحبه‏ای گفت در اجلاس یاتا معاملات جت صورت نمی‏گیرد، این اجلاس فرصت مناسبی برای مذاكرات خصوصی با مدیران خطوط هواپیمایی مختلف است كه می‏خواهند از بویینگ و ایرباس خرید كنند.
بویینگ و ایرباس در سال ۲۰۰۵ هركدام بیش از یك هزار هواپیما فروختند كه در این صنعت ركوردی محسوب می‏شود. فروش هواپیما با شرایط امسال هماهنگی ندارد اما شركت بویینگ از ماه می تاكنون ۳۵۷ سفارش ساخت قابل توجه دریافت كرده است و كارسون پیش‏بینی كرد تعداد سفارش‏ها در ماه‏های آینده افزایش یابد.
اما بسیگنانی، رئیس سابق آلیتالیا كه به رك‏گویی شهره است، در سخنرانی خود در حضور اعضای عمومی یاتا درباره خرید تعداد زیادی هواپیما در مدت كوتاه هشدار داد.
او در این باره گفت: گاهی اوقات ما خودمان بدترین دشمن خودمان می‏شویم - به جای سود فقط به توسعه فكر می‏كنیم. ما پس از سال ۲۰۰۱ تغییر كرده‏ایم. اما باید صادق باشیم. ما اكنون از اقتصاد كاملا قدرتمند جهانی بهره می‏بریم و افزایش سفارش خرید هواپیما، اگر به درستی و دقت برای ظرفیت ایجاد شده برنامه‏ریزی نكنیم، ممكن است به پاشنه آشیل ما بدل شود.
او مدیران خطوط هوایی را به تمركز بر افزایش كارایی تشویق كرد و گفت: نباید اجازه داد شرایط مناسب برای درآمد بالا ما را از تغییرات بیشتر منحرف كند. بعد از سخنرانی بسیگنانی، مدیران چند خط هوایی در نشست‏هایی شركت كردند و درباره مسائل مهمی كه صنایع هوایی با آن دست به گریبان است به بحث و گفتگو پرداختند. دیوید بوندرمن رئیس ریان ایر و شریك بنیانگذار شركت سرمایه‏گذاری مخاطره‏آمیز گروه تگزاس پاسیفیك در یكی از این نشست‏هإ؛ گفت: صنایع هوایی اكنون به نقطه اوج خود رسیده است. او ادامه داد: بویینگ و ایرباس توانسته‏اند در سال ۲۰۰۵ با موفقیت سفارش تولید ۲۱۴۰ جت به دست آورند.
او با اشاره به افزایش قیمت سوخت گفت: با شرایط موجود در طول دو سال آینده بعید نیست كه تمام این سفارش‏ها لغو شوند. ریان ایر یكی از ۷۳۷ مشتری اصلی بویینگ در چند سال اخیر بوده است. چوچون سنگ مدیر اجرایی سنگاپور ایرلاینز، یكی دیگر از مشتریان مهم بویینگ از دیگر شركت‏كنندگان در پانل مذاكرات بود.
چو گفت: تنها موهبت قضیه این است كه زمین بازی برای همه یكسان است و تنها كسی بقا خواهد یافت كه از همه آماده‏تر باشد. خطوط هواپیمایی در سال ۲۰۰۵ ضرری معادل ۳/۲ میلیارد دلار متحمل شدند كه یاتا برنامه‏ریزی كرده است تا امسال این عدد را كمی كاهش دهد. بسیگنانی در سخنرانی خود گفت: ما منتظریم كه در انتهای تونلی پنج ساله نوری ببینیم كه نوعی خوشبینی محتاطانه است.
به گفته او خطوط هوایی مجموع هزینه‏های غیرسوختی خود را از سال ۲۰۰۱ تاكنون ۱۳ درصد كاهش داده‏اند. با این حال قیمت سوخت از بشكه‏ای ۱۴ دلار در سال ۲۰۰۰ اكنون به بشكه‏ای ۵۰دلار رسیده و به این ترتیب هزینه و درآمد با هم سر به سر شده‏اند. او ادامه داد: ما در راه صنعتی كم هزینه قدم گذاشته‏ایم. هنوز فرود نیامده‏ایم اما كم كردن ارتفاع شروع شده است. او افزود: اما قیمت سوخت »كارت نسنجیده بازی« است. قیمت سوخت اكنون به ۷۰ دلار در هر بشكه رسیده است. بسیگنانی گفت: قیمت‏ها از سود بازدهی بیشتر جلو افتاده‏اند و سودآوری را تحت‏تاثیر قرار داده‏اند. خطوط هوایی مهم امریكا از نظر مالی در بدترین وضعیت قرار گرفته‏اند.
یاتا پیش‏بینی كرده است شركت‏های حمل و نقل آمریكایی امسال ۵/۲ میلیارد دلار ضرر بدهند درحالیكه شركت‏های حمل و نقل اروپایی ۱/۳ میلیارد دلار سود خواهند كرد. خطوط هوایی منطقه آسیا و اقیانوسیه هم طبق پیش‏بینی‏ها به سود خالصی معادل ۱/۷ میلیارد دلار دست خواهند یافت.
برآورد شده كه هزینه سوخت در سال ۲۰۰۶ حدود ۲۶ درصد از متوسط هزینه‏های خطوط هوایی را به خود اختصاص دهد كه ۲۲ درصد بیش از سال ۲۰۰۵ است. یاتا برای كاهش هزینه‏ها اقداماتی را در پیش گرفته است. یكی از مهمترین این اقدامات منع صدور بلیط كاغذی از ۳۱ دسامبر سال ۲۰۰۷ به بعد است.
به گزارش یاتا اگر جایگزینی بلیطهای كاغذی با بلیط الكترونیك به طور كامل محقق شود خطوط هواپیمایی در مجموع سالانه ۳ میلیارد دلار صرفه‏جویی خواهند كرد. براساس همین گزارش صدور هر بلیط الكترونیك یك دلار هزینه دربردارد درحالیكه برای صدور هر بلیط كاغذی ۱۰ دلار هزینه می‏شود.
بسیگنانی هشدار داد كه مهلت سال ۲۰۰۷ آنچنان دور نیست او گفت نشستن در كنار میدان انتخاب درستی نیست. ما در مرحله حساسی قرار گرفته‏ایم. هیچ راه برگشتی وجود ندارد. تنها كمی بیش از ۵۰۰ روز به سرآمدن مهلت باقی مانده است. موفقیت در بلیطفروشی الكترونیكی در دستان شماست. از طرفی مدیركل یاتا انتقاد شدیدی به هزینه كسب و كار در بعضی از فرودگاه‏های مهم جهان داشت. خطوط هوایی مدت مدیدی است كه از بار سنگین مالیات فرودگاهی كه با آن مواجهند شكایت دارند.
بسیگنانی درباره فرودگاه‏ها گفت: بعضی فرودگاه‏ها شركای خوبی هستند و نیازهای ما رادرك می‏كنند. او برای مثال به فرودگاه چانگی در سنگاپور اشاره كرد. او افزود: ما پیشرفت خوبی در ارتباط با فرودگاه‏های خصوصی از ژاپن گرفته تا دانمارك داشته‏ایم. اما با خیلی‏ها هنوز ارتباط درستی نداریم. به گفته او گران‏قیمت‏ترین فرودگاه جهان در حال حاضر متعلق به خطوط هوایی نیوارك واقع در نیوجرسی آمریكاست.
بسیگنانی گفت: هیچ توجیهی برای دریافت ۶۰ درصد بیشتر از فرودگاه اوهیر در شیكاگو وجود ندارد. مدیریت بعضی فرودگاه‏ها نه بر اساس قوانین تجاری بلكه بر اساس سیاست شكل می‏گیرد. حتی با این كه اجلاس یاتا در پاریس برگزار شده بود، بسیگنانی فرانسوی‏ها و فرودگاه شارل دوگل را مورد انتقاد شدید قرار داد و گفت: هزینه‏های خطوط هوایی در این فرودگاه از سال ۲۰۰۱ تاكنون ۲۶/۵ درصد افزایش یافته است. او اشاره كرد: دولت فرانسه افزایش سالانه ۵ درصد به عوارض فرودگاهی را تا سال ۲۰۱۰ تصویب كرده است. او ادامه داد: زنگ بیدار باش برای فرودگاه‏ها هنوز نواخته نشده است. بهره‏وری در راه است. اما نمی‏توانید خود را پنهان كنید. این زنگ بیدار باشی است كه نمی‏توانید آن را خاموش كنید.
در سخنرانی جداگانه‏ای كه به همین موضوعات می‏پرداخت ژاكوب باروت رئیس كمیسیون حمل و نقل اروپا گفت كه این كمیسیون تا پیش از پایان سال جاری میلادی پیش‏نویس هزینه‏های اداری فرودگاهی را همراه با پیشنهادهای قابل اجرا تهیه خواهد كرد.
نوشین دیانتی
منبع : مجله گسترش صنعت