پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
اجلاس یاتا مطرح شد ضرر ۳ میلیارد دلاری خطوط هواپیمایی
پیشبینی میشود خطوط هواپیمایی سراسر جهان در سال جاری میلادی ۳ میلیارد دلار ضرر كنند. این ضرر به دلیل افزایش سرسامآور هزینههای سوخت است كه سود این شركتها را میبلعد.
جیووانی بسیگنانی، مدیر كل انجمن بینالمللی حمل و نقل هوایی (یاتا) در جمع مدیران شركتهای هواپیمایی كه در اجلاس سالانه این انجمن شركت كرده بودند گفت: خطوط هوایی سراسر جهان صورت حساب غیرقابل پذیرشی را میپردازند.
یكی از مدیران یاتا در این اجلاس اعلام كرد كه خطوط هواپیمایی باید لغو كردن سفارش هواپیماها كه سال گذشته در بویینگ وایر باس ثبت شدهاند متوقف كنند. این كه لغو سفارشها به دلیل افزایش قیمت سوخت صورت گرفته است. بنا به گزارش یاتإ؛ صورتحساب سوخت صنعت حمل و نقل هوایی دنیا امسال به ۱۱۲ میلیارد دلار بالغ خواهد شد كه حدود ۲۱ میلیارد دلار بیش از سال ۲۰۰۵ خواهد بود. بسیگنانی در سخنرانی خود گفت: حاشیه اطمینان افزایش یافته پالایشگاهها ۱۴ میلیارد دلار را مستقیما به جیب شركتهای نفتی روانه كرده است اما در این میان چه چیز عاید خطوط هواپیمایی میشود؟ همان فرایند قدیمی و همان محصول.
به گفته او شركتهای نفتی باید برای ساخت ظرفیت پالایشگاهی بیشتر سرمایهگذاری كنند. در همین حال دستور تولید سوخت جایگزین به میزان ۱۰ درصد در ۱۰ سال آینده صادر شده است.
در انجمن بینالمللی حمل و نقل هوایی ۲۶۱ خط هوایی از ۱۳۶ كشور عضو هستند. این خطوط هوایی ۹۴ درصد از حمل و نقل هوایی برنامهریزی شده جهان را در اختیار خود دارند. ۸۰۰ نفر از مدیران خطوط هوایی و كارشناسان صنایع هوایی در اجلاس یاتا شركت كرده بودند.
مدیران ارشد بویینگ و ایرباس هم در این اجلاس حضور داشتند. آلن مولالی مدیر بازرگانی هواپیماهای بویینگ همراه با اسكات كارسون مدیر فروش جت و بسیاری از مدیران ارشد فروش به این اجلاس آمد.
با این كه كارسون درمصاحبهای گفت در اجلاس یاتا معاملات جت صورت نمیگیرد، این اجلاس فرصت مناسبی برای مذاكرات خصوصی با مدیران خطوط هواپیمایی مختلف است كه میخواهند از بویینگ و ایرباس خرید كنند.
بویینگ و ایرباس در سال ۲۰۰۵ هركدام بیش از یك هزار هواپیما فروختند كه در این صنعت ركوردی محسوب میشود. فروش هواپیما با شرایط امسال هماهنگی ندارد اما شركت بویینگ از ماه می تاكنون ۳۵۷ سفارش ساخت قابل توجه دریافت كرده است و كارسون پیشبینی كرد تعداد سفارشها در ماههای آینده افزایش یابد.
اما بسیگنانی، رئیس سابق آلیتالیا كه به ركگویی شهره است، در سخنرانی خود در حضور اعضای عمومی یاتا درباره خرید تعداد زیادی هواپیما در مدت كوتاه هشدار داد.
او در این باره گفت: گاهی اوقات ما خودمان بدترین دشمن خودمان میشویم - به جای سود فقط به توسعه فكر میكنیم. ما پس از سال ۲۰۰۱ تغییر كردهایم. اما باید صادق باشیم. ما اكنون از اقتصاد كاملا قدرتمند جهانی بهره میبریم و افزایش سفارش خرید هواپیما، اگر به درستی و دقت برای ظرفیت ایجاد شده برنامهریزی نكنیم، ممكن است به پاشنه آشیل ما بدل شود.
او مدیران خطوط هوایی را به تمركز بر افزایش كارایی تشویق كرد و گفت: نباید اجازه داد شرایط مناسب برای درآمد بالا ما را از تغییرات بیشتر منحرف كند. بعد از سخنرانی بسیگنانی، مدیران چند خط هوایی در نشستهایی شركت كردند و درباره مسائل مهمی كه صنایع هوایی با آن دست به گریبان است به بحث و گفتگو پرداختند. دیوید بوندرمن رئیس ریان ایر و شریك بنیانگذار شركت سرمایهگذاری مخاطرهآمیز گروه تگزاس پاسیفیك در یكی از این نشستهإ؛ گفت: صنایع هوایی اكنون به نقطه اوج خود رسیده است. او ادامه داد: بویینگ و ایرباس توانستهاند در سال ۲۰۰۵ با موفقیت سفارش تولید ۲۱۴۰ جت به دست آورند.
او با اشاره به افزایش قیمت سوخت گفت: با شرایط موجود در طول دو سال آینده بعید نیست كه تمام این سفارشها لغو شوند. ریان ایر یكی از ۷۳۷ مشتری اصلی بویینگ در چند سال اخیر بوده است. چوچون سنگ مدیر اجرایی سنگاپور ایرلاینز، یكی دیگر از مشتریان مهم بویینگ از دیگر شركتكنندگان در پانل مذاكرات بود.
چو گفت: تنها موهبت قضیه این است كه زمین بازی برای همه یكسان است و تنها كسی بقا خواهد یافت كه از همه آمادهتر باشد. خطوط هواپیمایی در سال ۲۰۰۵ ضرری معادل ۳/۲ میلیارد دلار متحمل شدند كه یاتا برنامهریزی كرده است تا امسال این عدد را كمی كاهش دهد. بسیگنانی در سخنرانی خود گفت: ما منتظریم كه در انتهای تونلی پنج ساله نوری ببینیم كه نوعی خوشبینی محتاطانه است.
به گفته او خطوط هوایی مجموع هزینههای غیرسوختی خود را از سال ۲۰۰۱ تاكنون ۱۳ درصد كاهش دادهاند. با این حال قیمت سوخت از بشكهای ۱۴ دلار در سال ۲۰۰۰ اكنون به بشكهای ۵۰دلار رسیده و به این ترتیب هزینه و درآمد با هم سر به سر شدهاند. او ادامه داد: ما در راه صنعتی كم هزینه قدم گذاشتهایم. هنوز فرود نیامدهایم اما كم كردن ارتفاع شروع شده است. او افزود: اما قیمت سوخت »كارت نسنجیده بازی« است. قیمت سوخت اكنون به ۷۰ دلار در هر بشكه رسیده است. بسیگنانی گفت: قیمتها از سود بازدهی بیشتر جلو افتادهاند و سودآوری را تحتتاثیر قرار دادهاند. خطوط هوایی مهم امریكا از نظر مالی در بدترین وضعیت قرار گرفتهاند.
یاتا پیشبینی كرده است شركتهای حمل و نقل آمریكایی امسال ۵/۲ میلیارد دلار ضرر بدهند درحالیكه شركتهای حمل و نقل اروپایی ۱/۳ میلیارد دلار سود خواهند كرد. خطوط هوایی منطقه آسیا و اقیانوسیه هم طبق پیشبینیها به سود خالصی معادل ۱/۷ میلیارد دلار دست خواهند یافت.
برآورد شده كه هزینه سوخت در سال ۲۰۰۶ حدود ۲۶ درصد از متوسط هزینههای خطوط هوایی را به خود اختصاص دهد كه ۲۲ درصد بیش از سال ۲۰۰۵ است. یاتا برای كاهش هزینهها اقداماتی را در پیش گرفته است. یكی از مهمترین این اقدامات منع صدور بلیط كاغذی از ۳۱ دسامبر سال ۲۰۰۷ به بعد است.
به گزارش یاتا اگر جایگزینی بلیطهای كاغذی با بلیط الكترونیك به طور كامل محقق شود خطوط هواپیمایی در مجموع سالانه ۳ میلیارد دلار صرفهجویی خواهند كرد. براساس همین گزارش صدور هر بلیط الكترونیك یك دلار هزینه دربردارد درحالیكه برای صدور هر بلیط كاغذی ۱۰ دلار هزینه میشود.
بسیگنانی هشدار داد كه مهلت سال ۲۰۰۷ آنچنان دور نیست او گفت نشستن در كنار میدان انتخاب درستی نیست. ما در مرحله حساسی قرار گرفتهایم. هیچ راه برگشتی وجود ندارد. تنها كمی بیش از ۵۰۰ روز به سرآمدن مهلت باقی مانده است. موفقیت در بلیطفروشی الكترونیكی در دستان شماست. از طرفی مدیركل یاتا انتقاد شدیدی به هزینه كسب و كار در بعضی از فرودگاههای مهم جهان داشت. خطوط هوایی مدت مدیدی است كه از بار سنگین مالیات فرودگاهی كه با آن مواجهند شكایت دارند.
بسیگنانی درباره فرودگاهها گفت: بعضی فرودگاهها شركای خوبی هستند و نیازهای ما رادرك میكنند. او برای مثال به فرودگاه چانگی در سنگاپور اشاره كرد. او افزود: ما پیشرفت خوبی در ارتباط با فرودگاههای خصوصی از ژاپن گرفته تا دانمارك داشتهایم. اما با خیلیها هنوز ارتباط درستی نداریم. به گفته او گرانقیمتترین فرودگاه جهان در حال حاضر متعلق به خطوط هوایی نیوارك واقع در نیوجرسی آمریكاست.
بسیگنانی گفت: هیچ توجیهی برای دریافت ۶۰ درصد بیشتر از فرودگاه اوهیر در شیكاگو وجود ندارد. مدیریت بعضی فرودگاهها نه بر اساس قوانین تجاری بلكه بر اساس سیاست شكل میگیرد. حتی با این كه اجلاس یاتا در پاریس برگزار شده بود، بسیگنانی فرانسویها و فرودگاه شارل دوگل را مورد انتقاد شدید قرار داد و گفت: هزینههای خطوط هوایی در این فرودگاه از سال ۲۰۰۱ تاكنون ۲۶/۵ درصد افزایش یافته است. او اشاره كرد: دولت فرانسه افزایش سالانه ۵ درصد به عوارض فرودگاهی را تا سال ۲۰۱۰ تصویب كرده است. او ادامه داد: زنگ بیدار باش برای فرودگاهها هنوز نواخته نشده است. بهرهوری در راه است. اما نمیتوانید خود را پنهان كنید. این زنگ بیدار باشی است كه نمیتوانید آن را خاموش كنید.
در سخنرانی جداگانهای كه به همین موضوعات میپرداخت ژاكوب باروت رئیس كمیسیون حمل و نقل اروپا گفت كه این كمیسیون تا پیش از پایان سال جاری میلادی پیشنویس هزینههای اداری فرودگاهی را همراه با پیشنهادهای قابل اجرا تهیه خواهد كرد.
نوشین دیانتی
منبع : مجله گسترش صنعت
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه روز معلم مجلس شورای اسلامی دولت رهبر انقلاب نیکا شاکرمی دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
آتش سوزی تهران پلیس زلزله قوه قضاییه پلیس راهور شهرداری تهران سیل آموزش و پرورش سلامت سازمان هواشناسی دستگیری
قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو سایپا کارگران تورم حقوق بازنشستگان
سریال نمایشگاه کتاب فیلم سینمایی عفاف و حجاب تلویزیون جواد عزتی مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
مکزیک
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس اوکراین نوار غزه انگلیس نتانیاهو یمن افغانستان ایالات متحده آمریکا
پرسپولیس استقلال فوتبال سپاهان تراکتور علی خطیر لیگ برتر ایران لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید باشگاه استقلال بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی تلفن همراه اپل اینستاگرام گوگل همراه اول فرودگاه واکسن تبلیغات ناسا پهپاد
سرطان کبد چرب فشار خون بیمه کاهش وزن بیماری قلبی دیابت مسمومیت داروخانه