یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
زیانهای میلیاردی بر بال هواپیماهای کهنه
محمود رضا امینی: در حاشیه خبرهای بودجه تقدیمی دولت به مجلس عدم استمرار حمایت ساخت هواپیمای فوکر ۱۴۰ جلوه نمایی میکند در حالی که گرانیگاه توسعه صنعت کشور دستیابی به تولیداتی است که امروزه در معاملات صنعتی و اقتصادی جهان حرف اول را میزند و مهمترین آنها ساخت و تولید هواپیمای مسافربری است و این در حالی است که ناوگان کهنه هوایی کشور همواره تهدیدی نسبی برای کشور است و این سوال را در ذهن مردم و افکار عمومی ایجاد کرده که آیا سیاستهای عدالت خواهانه، مهرورزانه و مردم سالار دولت مردمی هم نمیخواهد حمایت لازم را از تحول و تغییر در تجهیزات مدیریت هوایی کشور ایجاد کند؟
نگارنده به یاد دارد که اوایل انقلاب و در زمان شهید رجایی رییس تدارکات وقت سپاه پاسداران که وزارت سپاه را هم بعدا بر عهده گرفت از آن شهید سوال کرده بود که قیمت یک رزمنده چقدر است و وقتی شهید رجایی گفته بود: رزمندگان و جانهای آنها ارزشمند تر از هر رقم و عددی است وی درخواست کرده بود برای حفظ جان آنها مبلغی که برای خرید کلاه ایمنی رزمندگان است را به وی تخصیص دهند.
اکنون این نکته نیز مهم به نظر میرسد که آیا جان انسانها و امنیت آنها در ناوگان هوایی و همچنین زمینی چه میزان ارزش دارد و آیا وقت آن نرسیده است که خط بطلانی منطقی و جدی بر عملکرد ناصحیح خریداران هواپیماهای دست ۲ و ۳ و غیر مطمئن کشیده شود و یا نسبت به استفاده از هواپیماهایی که سالیان سال عمر مفید آنها به پایان رسیده تجدید نظر شود.
بررسیهای کارشناسی و علمی در هر حال تصمیم سازان و تصمیم گیران را به سوی خرید هواپیماهای مطمئن و مدرن هدایت میکند اما متاسفانه تحلیلهای بودجهیی و اقتصادی معادله ناوگان هوایی کشور را در حوادث غیر عمد کرده است.
برای روشن شدن موضوع میتوانیم از یک گزارش کارشناسی که به دولتهای قبلی ارایه شده است استفاده کنیم،اگر چه مدیر ارایه کننده گزارش خود دچار دوگانگی بسیار فاجعه آمیز تصمیم گیری شده است و به مناسبت و فرصت دیگر علیرغم گزارش کارشناسی خود اقدام به خرید هواپیماهای غیر مطلوب کرده است.
همان گونه که در خلال این بررسی و محاسبات مربوطه نشان داده شده است هواپیماهای ملخی توربوپراپ تحت هر شرایطی چه برای دولت و چه برای شرکتهای هواپیمایی و از جمله آسمان زیان آور خواهند بود.
آنچه در مورد زیان آوری هواپیماهای ملخی در فوق آمد. البته شامل حال این هواپیما با احتساب هر گونه نرخ ارزی است. چه ارز را با نرخ رسمی دولتی مثلا ۷۰ ریال به ازای هر دلار حساب کنیم و چه ارز را به نرخ بازار آزاد حساب کنیم. در هر دو حالت این گونه هواپیماها سوددهی نداشته و عملکرد آتی شان برای دولت و شرکت هواپیمایی هر دو ضرر آور خواهد بود. برای دولت سایر هواپیماها همان گونه که بررسی نشان میدهد هرزمان دولت ارز را با نرخ ۷۰ ریال در اختیار شرکت هواپیمایی قرار دهد آنگاه دولت زیان نمیبیند و شرکت هواپیمایی سود ده میشود و هر زمان دولت ارز را به نرخ بازار آزاد در اختیار شرکت هواپیمایی قرار دهد آنگاه شرکت هواپیمایی ضرر ده خواهد شد.
میزان سود و زیان در مورد همه هواپیما متفاوت است اما آنچه این بررسی به وضوح نشان میدهد آن است که هواپیماهای فوکر ۱۰۰F به هیچ وجه مقرون به صرفه نبوده و یکی از بدترین انتخاب ممکن است که دلیل سودده بودن این هواپیما برای شرکتهای هوایی همان محاسبههای مالی بر طبق نرخ دلار ۷۰ ریالی است.
همین بررسی نشان میدهد که ارزش زیان هر صندلی ساعت هواپیمای فوکر ۱۰۰ بالغ بر ۱۵ دلار و ارزش آتی هر صندلی این زیان مبلغ بیش از ۴۹ دلار است یعنی دولت با خرید این نوع هواپیما دچار زیانی شده است که نمیتوان بسادگی از آن گذشت. جالبتر اینکه مسئولین تصمیم گیر اصرار دارند که تعداد این گونه هواپیما را افزایش دهند که به دلیل این سیاستگذاری زیانهای حاصله چندین میلیارد دلار میشود که کار ناسنجیده و بدون ضوابطی است که منجر به از بین رفتن بیت المال میشود.
این قسمت در گزارش این مدیر رده بالای تصمیمگیر و اجرایی قابل توجه است: اگر دولت اقدام به خرید هواپیماهای نو از مدل ۸۰md و یا هر مدل اطمینان بخشی بکند ضررهای حاصله دولت بشدت تقلیل خواهد یافت در عین حال اگر شرکتهای هواپیمایی اقدام به خرید هواپیمای دست دوم کنند این رقم ضررهای بیشتری را وارد خواهد کرد شاید اگر هواپیما اجاره شده مطمئن به کار گیرد هزینه زیان بشدت کمتر از هزینههای خرید هواپیماهای غیر مطمئن یا دست دوم خواهد بود.
مطالب ذکر شده بسیار تکان دهنده و قابل ملاحظه است مفادی که از گزارش تهیه شده از شرکت خدمات هواپیمایی کشور است که میتوان آن را استخراج کرد این اطمینان را میدهد که کارشناسان بخوبی و بدرستی چالشها و نگرانیهای ناوگان هوایی کشور را مطرح کرده اند اما جالب تر و تکان دهنده تر اینکه مدیران تصمیم گیر موضع خود را تغییر دادند و علیرغم گزارش کارشناسی خود اقدام به خرید هواپیمای دست دوم کرده اند تا مردم مظلوم در گرو تمایلات پشت پرده و برخی معاملات هوایی از این نوع هواپیماها استفاده کنند.
به نظر میرسد لازم است دولت و وزیر راه و ترابری از سازمانهایی که شرکتهای هواپیمایی را در اختیار دارند بویژه آنهایی که مسئولیت مستقیم آسمان و هواپیمای جمهوری اسلامی را برعهده دارند و مدیرانی که پس از تغییر دولت هنوز اریکه قدرت را رها نکرده و موجب این خسارات ملی شدهاند نه تنها بازخواست جدی کنند بلکه ضمن تنویر افکار عمومی با ارایه دلایل منطقی و کارشناسی حمایتهای لازم خود را از ساخت هواپیما داخلی و خرید هواپیماهایی نو اعلام کنند.
وقت آن رسیده که باور کنیم که امنیت کشور امنیت توزیع شده است و قسمتی از آن که بسیار مهم به نظر میرسد را باید در ناوگان حمل و نقل هوایی و زمینی جستجو کرد.
در آینده ضرر و زیان دیگر نهادهای امنیتی را را در مقاله دیگری ارایه خواهم کرد.
منبع : روزنامه اعتماد
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران دولت حجاب مجلس شورای اسلامی مجلس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد رئیسی پاکستان امام خمینی رئیس جمهور
هواشناسی آتش سوزی سلامت تهران قتل پلیس کنکور شهرداری تهران وزارت بهداشت فضای مجازی زنان پایتخت
خودرو قیمت دلار دلار قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا بانک مرکزی سایپا مسکن ارز تورم ایران خودرو
سریال محمدرضا گلزار سینمای ایران تلویزیون سینما موسیقی سریال پایتخت مهران مدیری ترانه علیدوستی کتاب تئاتر
اینترنت خورشید کنکور ۱۴۰۳
اسرائیل جنگ غزه غزه رژیم صهیونیستی فلسطین روسیه چین اوکراین حماس ترکیه ایالات متحده آمریکا طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس استقلال بازی جام حذفی فوتسال آلومینیوم اراک تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس سپاهان لیورپول
هوش مصنوعی تبلیغات اپل فناوری سامسونگ ناسا بنیاد ملی نخبگان آیفون ربات
بارداری دندانپزشکی کاهش وزن مالاریا زوال عقل