یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
مهمترین چالشهای حمل و نقل هوایی کشور، نبود استراتژی و متولی در این بخش است
●●دیدگاههای آقای مهآبادی، مدیرکل بازاریابی و سرمایهگذاری شرکت فرودگاههای کشور
●مهمترین چالشهای حمل و نقل هوایی کشور:
- مشکلات صنعت حملونقل هوایی از سوی برخی از مسؤولین، عدم استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود مطرح شده است. برخی نیز، موانع گمرکی در تامین قطعات لازم برای تعمیر و نگهداری هواپیما که باعث زمینگیر شدن هواپیماها میشوند، به عنوان مشکل این بخش مطرح کردهاند؛ ولی بهنظر من چالش کشور در بخش هوانوردی دو مورد است:
۱. عدم استراتژی
۲. عدم متولی
تمامی مباحث دیگر نظیر آزادسازی نرخ، بهرهوری هواپیماها و شرکتها و حتی بحث استفاده از توان داخلی، در صورت حل دو معضل فوق، حل میشود.
- در مورد بحث قطعهسازی، بهدلیل نبود سیاست مشخص در این زمینه، به خوبی از این توان استفاده نشده است. نه استراتژی در استفاده از آن موجود است (تا شرکتهای هواپیمایی از قطعهای که صنعت میسازد، بهره ببرند) و نه در عدم استفاده از آن؛ و همین مشکلات را دوچندان کرده است.
- در بخش غیرنظامی، هواپیمایی کشوری متولی است؛ ولی خود درحال حاضر بحرانساز و عامل درگیریها است.
- استراتژی و برنامه باید هم کیفی باشد و هم کمی. مثلاً در این استراتژی مشخص شود که از یک شرکت مشخص هواپیمایی چه انتظاری میرود و قرار است پنج سال دیگر کجا باشد و پس از پنج سال با ملاکهای کمی و کیفی مشخص شده، مورد ارزیابی قرارگیرد.
- تا سه سال دیگر ۱۷۰۰ نیروی کارشناس و مدیر این صنعت در بخش غیرنظامی بازنشسته میشوند که جایگزینی برای آنها درنظر گرفته نشده است. در اصل، در طول مدت فعالیت این افراد، باید افرادی برای جایگزینی آموزش میدیدهاند و تربیت میشدند.
●ساختار صنعت حملونقل هوایی کشور باید متحول شود
- در شرایط فعلی برای ورود یک فرد و استخدام آن در سطوح پایین، شرایط احراز سنگینی وجود دارد؛ یعنی مثلاً لیسانس علوم اجتماعی بهعنوان مراقبت پرواز استخدام نمیشود؛ ولی در مورد مدیریت سازمانها در کشور هیچ شرایط احرازی وجود ندارد و مسیر ارتقای آنها نیز مشخص نمیباشد. بهعنوان نمونه میبینیم که یکی از مدیران هواپیمایی کشور، سفیر ایران در اسپانیا میشود و یکی از سفیران، مدیر سازمان هواپیمایی کشوری میشود.
- در حال حاضر و باتوجه به مشکلات موجود و نبود فرصت، باید اصلاحات از ردههای بالا صورت گیرد و این در حالی است که در جهان روند اصلاحات معمولاً از ردههای پایین شروع شود.
- در حال حاضر بسیاری از پستهای ما سیاسی شده است. در حالی که در جهان، فقط تا سطح وزیر و معاون وزیر سیاسی هستند و تغییر میکنند؛ ولی درحال حاضر تا ردههای پایین نیز در پستهای تخصصی، برخورد سیاسی میشود. البته بد نیست که فرد سیاسی با تخصص در این بخش باشد؛ ولی در حال حاضر در انتخاب مسؤولین تخصصی برخورد نمیشود و فقط با ملاک سیاسی انتخاب میشوند.
- در حال حاضر بحث روی ساختار صنعت حمل و نقل هوایی، باعث نگرانی عدهای میشود که پست آنها حذف میشود. به همین دلیل به این مشکل کمتر پرداخته میشود.
- در بحث خرید هواپیما و مشکلاتی که بدنبال داشت، باید مقصر تعیین میشد. حداقل برای آنکه فرد مقصر دیگر این اشتباه را تکرار نکند، قصد حذف یا استعفای فرد مقصر مطرح نیست.
●فرودگاه امام خمینی
- فرودگاه امام در حال حاضر بهعنوان یک فرودگاه جایگزین برای مواقع اضطراری قابل استفاده است که نکته مهمی است.
- برای عملیاتی شدن فرودگاه امام سه فاز طراحی شده است:
۱. فاز اول فرودگاه امام، مجهزشدن آن برای بحث کمک ناوبری، تجهیزات مخابراتی، زیرساختهای پذیرش مسافر و عوامل پروازی است. در این مرحله فرودگاه برای پروازهای آموزشی و خاص (اضطراری) آماده میشود.
۲. فاز دوم، فاز cargo است. در این مرحله زیرساختهای لازم برای جذب هواپیماهای باری در این فرودگاه آماه میشود که سهماههٔ اول سال آینده قرار است این فاز عملی گردد.
۳. فاز سوم نیز فاز پذیرش مسافر است که کمی نقص دارد. چون زیرساختهای دیگری نظیر شبکه بهرهبرداری جادهای و متروی آن باید برای این مرحله آماده گردند تا دسترسی فرودگاه آسان شود و در نهایت زمینههای لازم برای انتقال عملیاتی به فرودگاه نیز باید تعبیه شود.
- مشکل دیگر، تقسیم پروازها بین دو فرودگاه امام و مهرآباد است. چون هواپیماها پروازهای داخلی و بینالمللی را به دنبال هم و به تناوب انجام میدهند، نمیتوان پرواز داخلی را در یک فرودگاه و پرواز خارجی را در فرودگاه دیگر انجام داد. چون یک هواپیما اگر پس از پرواز داخلی، پرواز خارجی دارد و بالعکس، بالطبع باید بین دو فرودگاه هم پرواز کند که این عملی نیست.
- یک راهحل برای عملیاتی کردن فرودگاه امام، قراردادن امتیاز برای شرکتهاست که اگر شرکتی پروازهایش را به فرودگاه امام منتقل کرد، پروازهای بعضی میسرها را به صورت انحصاری در دست گیرد. مثلاً هما اگر پرواز بندرعباس خود را به فرودگاه امام منتقل کرد، بالطبع شرکتهای دیگر حق نداشته باشد در این مسیر پرواز کنند.
حمیدرضا منجمی
منبع : تحلیلگران تکنولوژی هوا فضای ایران
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان ایران دولت حجاب دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد افغانستان رئیسی رئیس جمهور
تهران هواشناسی شورای شهر شورای شهر تهران پلیس شهرداری تهران قتل سیل وزارت بهداشت کنکور آتش سوزی سازمان هواشناسی
قیمت دلار مالیات خودرو دلار قیمت خودرو بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا مسکن ایران خودرو سایپا تورم
تئاتر تلویزیون سریال محمدرضا گلزار ازدواج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران قرآن کریم سینما فیلم موسیقی سریال پایتخت
سازمان سنجش ناسا کنکور ۱۴۰۳ خورشید
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال فوتسال پرسپولیس استقلال تیم ملی فوتسال ایران بازی جام حذفی آلومینیوم اراک سپاهان تراکتور باشگاه پرسپولیس وحید شمسایی
هوش مصنوعی اپل فناوری همراه اول ایرانسل آیفون تبلیغات سامسونگ اینترنت گوگل بنیاد ملی نخبگان دانش بنیان
سازمان غذا و دارو رژیم غذایی خواب موز سلامت روان بارداری دندانپزشکی کاهش وزن آلزایمر مالاریا