سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا


مرکـز رشـد صـادرات نرم‌افـزار


مرکـز رشـد صـادرات نرم‌افـزار
در طی سالیان گذشته شاهد پیدایش مراكز متعدد رشد و پارك‌های فن‌آوری پر تعدادی در سطح كشور بوده‌ایم. این مراكز، عمدتاً توسط دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و سایر نهادها، به جهت رشد شركت‌های نوپا و آماده‌سازی ایشان جهت ورود به بازار بوجود آمدند. مستقل از نتایجی كه از این سرمایه‌گذاری عظیم حاصل گردیده است، جای خالی مركزی برای رشد و ارتقای صادرات نرم‌افزار كشور به چشم می‌خورد.
برخلاف باور عمومی، صادرات نرم‌افزار، به تنهایی دارای فرآیندی ویژه و تخصصی است، كه دارای شاخص‌ها و اِلمان‌های متعدد و متفاوت بوده، كه تولید نرم‌افزار و برنامه‌نویسی تنها یكی از آن‌‌‌‌‌‌ها بوده و به عقیده نگارنده در ردیف مهم‌ترین آنان نیز قرار ندارد.
به عبارت دیگر تولید و صادرات نرم‌افزار دو مقولهٔ كاملاً جدا از هم می‌باشند، هر چند كه می‌توانند توسط یك شخص (حقیقی یا حقوقی) صورت پذیرد. از سوی دیگر، به دلیل اهمیت موضوع صادرات در بخش اقتصاد كشور، این مراكز رشد نباید فقط پذیرای شركت‌های نوپا بوده، بلكه می‌بایست بر خلاف مراكز رشد فناوری دركشور، محلی جهت گسترش صادرات محصولات شركت‌های ایرانی باشد. در این مراكز حتی شركت‌های با سابقه در امر تولید نیز می‌توانند دارای جایگاه بوده و به عرضه محصولات خود بپردازند.
● از جمله خدماتی كه می‌تواند توسط این مراكز ارائه گردد، عبارتند از:
▪ گردآوری اطلاعات كامل و جامع در ارتباط با قانون مالكیت معنوی بین‌المللی (Copy Right) و مسائل حقوقی و قانونی مربوط به آن و چگونگی دریافت امتیاز یا استفاده از آن در بازارهای بین‌المللی
▪ آشنا نمودن شركت‌ها با انواع استاندارد‌های مدیریت تولید، كیفیت، امنیت و... در رابطه با نرم‌افزار، فراهم آوردن اطلاعات و امكانات لازم جهت استقرار آن‌ها در شركت‌ها و یا دریافت گواهی‌نامهٔ معتبر بین‌المللی
▪ یاری رساندن به شركت‌ها جهت تهیهٔ پیش‌نهاد، نحوه حضور در مناقصات، تهیهٔ قراردادهای نمونه (تیپ)، انجام خدمات یا صدور كالا به بازارهای بین‌المللی
▪ همكاری با نهادهای مالی نظیر بانك‌های تخصصی، صندوق ضمانت صادرات و بیمه جهت آشنا نمودن ایشان با فرآیند صادرات نرم‌افزار و طبیعت آن از یك سو و معرفی نمودن امكانات و خدمات آنان به شركت‌ها كه در نهایت ایجاد پل ارتباطی فی مابین از ابتدا تا انتها
▪ فراهم آوردن امكانات زیرساخت مناسب برای ارتباطات بین‌‌المللی قوی، نظیر اینترنت پرسرعت، Serverهای قوی و امن جهت میزبانی اطلاعات و یا سرویس‌های شركت‌های صادر كنندهٔ مستقر در مركز‌‌‌
▪ آشنا نمودن شركت‌ها با نحوه بازاریابی بین‌المللی نظیر چگونگی حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، تأسیس دفاتر نمایندگی، تبلیغات در رسانه‌های مختلف
▪ تعامل با سازمان‌های دولتی نظیر سازمان تأمین اجتماعی و وزارت دارایی، جهت اختصاص معافیت‌های ویژه صادرات به شركت‌های تحت پوشش و پی‌گیری مستمر به منظور اجرایی شدن آن
▪ تهیهٔ برنامه‌های بازار سنجی، بازاریابی، ایجاد سیستم‌های پشتیبانی و پی‌گیری سفارشات، برای شركت‌های نرم‌افزار
این خدمات می‌تواند دارای ابعاد وسیع‌تری نیز باشد، كه شرح آن در حوصلهٔ این یادداشت نمی‌گنجد. البته در حال حاضر، بسیاری از این خدمات در كشور وجود دارند و تعدادی از سازمان‌ها نیز مدعی حمایت از صادرات نرم‌افزار در كشور می‌باشند، ولیكن وجود چنین مراكزی امكان دسترسی آسان‌تر‌ به این خدمات و امكانات را فراهم ساخته و دگر سو، برخی مشكلات بدنه دولت را دریافتن این‌گونه شركت‌ها و چگونگی حمایت از ایشان كاهش می‌دهد.
نویسنده: علـی اصغـر هلالـی
مدیـر عـامل شركت مهندسی صنعتی آرشام كوشا
منبع : پایگاه اطلاع رسانی تخصصی فن‌آوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید