سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا
صادرات نرمافزار ومحورهای حمایتی دولت
شركتهای نرمافزاری ایرانی در صورت تولید محصولات ویژه و با كلاس جهانی و همچنین فراهم آوردن امكانات لازم جهت پشتیبانی محصولات و بازاریابی مناسب و نیز با توجه به عدم وجود محدودیتهای زمانی و مكانی جهت ارائه محصولات نرمافزاری در مقایسه با محصولات سنتی، امكان حضور در عرصههای بینالمللی و بازارهای جهانی را دارا خواهند بود.
● صادرات نرمافزار ومحورهای حمایتی دولت
بازار نرمافزار ایران هر چند شاید بزرگترین بازار منطقه و در حال رشد سریع باشد و لیكن در مقایسه با بازار جهانی بسیار كوچك بوده و از طرف دیگر به شدت دولتی است.
شركتهای نرمافزاری ایرانی در صورت تولید محصولات ویژه و با كلاس جهانی و همچنین فراهم آوردن امكانات لازم جهت پشتیبانی محصولات و بازاریابی مناسب و نیز با توجه به عدم وجود محدودیتهای زمانی و مكانی جهت ارائه محصولات نرمافزاری در مقایسه با محصولات سنتی، امكان حضور در عرصههای بینالمللی و بازارهای جهانی را دارا خواهند بود. این در حالی است كه نتایج مربوطه حتی در كوتاه مدت ملموس و باعث رشد سریع شركتهای نرمافزاری و به ویژه ازنوع SME(شركتهای كوچك و متوسط) آن خواهد بود.
دراین میان نقش دولت به عنوان فراهم ساز بسترهای لازم، نه سیاستگذار، میتواند بسیار اثربخش باشد. به عقیده نویسنده، بخش خصوصی خود باید بر اساس تواناییها، نوع محصولات یا خدمات و بازارهای هدف نیازهای خود را تعیین و در نهایت به شكلی شفاف جهت گرفتن امكانات لازم و ایجاد بستر مناسب این موارد را به دولت اعلام كند.
در این میان میتوان برخی از محورهای حمایتی دولت از صادرات نرمافزار چنین بر شمرد:
الف- بازاریابی
۱- حمایت از حضور شركتهای ایرانی در نمایشگاه تخصصی بر اساس نوع محصولات
۲- حمایت از حضور شركتها به صورت گروهی در نمایشگاههای معتبر بینالمللی
۳- پوشش بخشی از هزینههای استفاده از تجارب و امكانات شركتها ومشاوران حرفهای بینالمللی بازاریابی نرمافزار
۴- ایجاد مراكز تماس تجاری در بازارهای هدف شركتهای نرمافزاری ایرانی
۵- حمایت از طرحهای مطالعه بازار
۶- حمایت از اعزام هیئتهای تجاری شركتهای نرمافزاری به بازارهای هدف
۷- ایجاد امكان بازدید كارشناسان و دستاندركاران این صنعت از نمایشگاههای معتبر بینالمللی
۸- فراهم آوردن تسهیلات لازم جهت تهیه كاتالوگ، Demo ، راهاندازی تارگاه یا فروشگاه الكترونیكی مناسب
ب- ارتقاء محصول و خدمت
۱- حمایت از شركتها جهت اخذ گواهینامههای بینالمللی تولید نرمافزار جهت اثبات حداقل توانایی شركتها در انجام پروژههای برونسپاری به كارفرمایان خارجی
۲- حمایت از R&D (تحقیق و توسعه)محصولات و شركتهایی كه بر اساس تقاضا موجود یا مطالعه بازار انجام شده دارای بازار بالفعل جهانی هستند.
۳- حمایت از پیادهسازی استانداردهای امنیتی برای محصولات
۴- پوشش هزینههای دریافت استانداردهای محصول
۵- حمایت از تولید محصولات متن باز(Open Source)
ج- بسترسازی و فرهنگ سازی
۱- ایجاد قوانین ساده جهت ایجاد امكانات لازم به منظور در مناقصات و پروژههای بینالمللی مانند صدورضمانتنامهها و امكان استفاده از تسهیلات بانكی
۲- تسهیل امور مالیاتی، گمركی و بیمه شركتهای نرمافزاری
۳- امكان استفاده از جوایز صادراتی جهت افزایش امكان چانه زنی بیشتر شركتهای نرمافزاری در بازارهای بینالمللی
۴- انتخاب مستمر صادركنندگان نمونه جهت تشویق شركتها، فرهنگسازی و نشان دادن ارزش صادرات در سطح جامعه
۵- هماهنگی با سفارتهای ایران در كشورهای مختلف جهت همكاری با شركتهای نرمافزاری ایرانی
بر این اساس حمایت از صادرات نرمافزار یك كار ملی و بر عهده سازمانها، دستگاهها و وزارتخانههای مختلف نظیر سازمان توسعه تجارت ایران، وزارت صنایع، وزارت بازرگانی، وزارت اقتصاد و امور دارایی، سازمان مدیریت و برنامهریزی كشور و... است و اصولا توقع داشتن یك متولی برای این امر انتظار صحیحی نخواهد بود.
به عقیده نگارنده شركتهای نرمافزاری خود باید بر اساس توانایی و محصولات خود درخواستهای مشخص و هدفمند را به طرف دولتی ارائه و خود ایشان با توجه به لمس مشكلات صدور نرمافزار گلوگاهها و مشكلات اجرایی را به دولت نشان داده و البته راهكارهای پیشنهادی خود را ارائه نمایند.
لذا دراین میان باید از یك سو شرایطی فراهم شود كه شركتها بر اساس تواناییها ومیزان رشدشان از این امكانات برخوردار شوند و از سوی دیگر باید حمایت از محصولاتی كه رشدی ازخود نشان نداده و كارنامه شفاف و مشخص پس از حمایتهای اولیه ندارند نیز خودداری كرد.
به این ترتیب بازخور و واكنش بازار به محصولات یا خدمات هر شركت ملاك اصلی تلقی شده و از صرف هزینههای غیر ضروری و كم فایده جلوگیری خواهد شد.
علی اصغر هلالی(مدیرعامل شركت آرشام كوشا)
شنبه، ۱۰ دیماه ۱۳۸۴ ایتنا -
● صادرات نرمافزار ومحورهای حمایتی دولت
بازار نرمافزار ایران هر چند شاید بزرگترین بازار منطقه و در حال رشد سریع باشد و لیكن در مقایسه با بازار جهانی بسیار كوچك بوده و از طرف دیگر به شدت دولتی است.
شركتهای نرمافزاری ایرانی در صورت تولید محصولات ویژه و با كلاس جهانی و همچنین فراهم آوردن امكانات لازم جهت پشتیبانی محصولات و بازاریابی مناسب و نیز با توجه به عدم وجود محدودیتهای زمانی و مكانی جهت ارائه محصولات نرمافزاری در مقایسه با محصولات سنتی، امكان حضور در عرصههای بینالمللی و بازارهای جهانی را دارا خواهند بود. این در حالی است كه نتایج مربوطه حتی در كوتاه مدت ملموس و باعث رشد سریع شركتهای نرمافزاری و به ویژه ازنوع SME(شركتهای كوچك و متوسط) آن خواهد بود.
دراین میان نقش دولت به عنوان فراهم ساز بسترهای لازم، نه سیاستگذار، میتواند بسیار اثربخش باشد. به عقیده نویسنده، بخش خصوصی خود باید بر اساس تواناییها، نوع محصولات یا خدمات و بازارهای هدف نیازهای خود را تعیین و در نهایت به شكلی شفاف جهت گرفتن امكانات لازم و ایجاد بستر مناسب این موارد را به دولت اعلام كند.
در این میان میتوان برخی از محورهای حمایتی دولت از صادرات نرمافزار چنین بر شمرد:
الف- بازاریابی
۱- حمایت از حضور شركتهای ایرانی در نمایشگاه تخصصی بر اساس نوع محصولات
۲- حمایت از حضور شركتها به صورت گروهی در نمایشگاههای معتبر بینالمللی
۳- پوشش بخشی از هزینههای استفاده از تجارب و امكانات شركتها ومشاوران حرفهای بینالمللی بازاریابی نرمافزار
۴- ایجاد مراكز تماس تجاری در بازارهای هدف شركتهای نرمافزاری ایرانی
۵- حمایت از طرحهای مطالعه بازار
۶- حمایت از اعزام هیئتهای تجاری شركتهای نرمافزاری به بازارهای هدف
۷- ایجاد امكان بازدید كارشناسان و دستاندركاران این صنعت از نمایشگاههای معتبر بینالمللی
۸- فراهم آوردن تسهیلات لازم جهت تهیه كاتالوگ، Demo ، راهاندازی تارگاه یا فروشگاه الكترونیكی مناسب
ب- ارتقاء محصول و خدمت
۱- حمایت از شركتها جهت اخذ گواهینامههای بینالمللی تولید نرمافزار جهت اثبات حداقل توانایی شركتها در انجام پروژههای برونسپاری به كارفرمایان خارجی
۲- حمایت از R&D (تحقیق و توسعه)محصولات و شركتهایی كه بر اساس تقاضا موجود یا مطالعه بازار انجام شده دارای بازار بالفعل جهانی هستند.
۳- حمایت از پیادهسازی استانداردهای امنیتی برای محصولات
۴- پوشش هزینههای دریافت استانداردهای محصول
۵- حمایت از تولید محصولات متن باز(Open Source)
ج- بسترسازی و فرهنگ سازی
۱- ایجاد قوانین ساده جهت ایجاد امكانات لازم به منظور در مناقصات و پروژههای بینالمللی مانند صدورضمانتنامهها و امكان استفاده از تسهیلات بانكی
۲- تسهیل امور مالیاتی، گمركی و بیمه شركتهای نرمافزاری
۳- امكان استفاده از جوایز صادراتی جهت افزایش امكان چانه زنی بیشتر شركتهای نرمافزاری در بازارهای بینالمللی
۴- انتخاب مستمر صادركنندگان نمونه جهت تشویق شركتها، فرهنگسازی و نشان دادن ارزش صادرات در سطح جامعه
۵- هماهنگی با سفارتهای ایران در كشورهای مختلف جهت همكاری با شركتهای نرمافزاری ایرانی
بر این اساس حمایت از صادرات نرمافزار یك كار ملی و بر عهده سازمانها، دستگاهها و وزارتخانههای مختلف نظیر سازمان توسعه تجارت ایران، وزارت صنایع، وزارت بازرگانی، وزارت اقتصاد و امور دارایی، سازمان مدیریت و برنامهریزی كشور و... است و اصولا توقع داشتن یك متولی برای این امر انتظار صحیحی نخواهد بود.
به عقیده نگارنده شركتهای نرمافزاری خود باید بر اساس توانایی و محصولات خود درخواستهای مشخص و هدفمند را به طرف دولتی ارائه و خود ایشان با توجه به لمس مشكلات صدور نرمافزار گلوگاهها و مشكلات اجرایی را به دولت نشان داده و البته راهكارهای پیشنهادی خود را ارائه نمایند.
لذا دراین میان باید از یك سو شرایطی فراهم شود كه شركتها بر اساس تواناییها ومیزان رشدشان از این امكانات برخوردار شوند و از سوی دیگر باید حمایت از محصولاتی كه رشدی ازخود نشان نداده و كارنامه شفاف و مشخص پس از حمایتهای اولیه ندارند نیز خودداری كرد.
به این ترتیب بازخور و واكنش بازار به محصولات یا خدمات هر شركت ملاك اصلی تلقی شده و از صرف هزینههای غیر ضروری و كم فایده جلوگیری خواهد شد.
علی اصغر هلالی(مدیرعامل شركت آرشام كوشا)
شنبه، ۱۰ دیماه ۱۳۸۴ ایتنا -
منبع : اخبار فناوری اطلاعات ایتنا
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی مجلس خلیج فارس بابک زنجانی روز کارگر دولت دولت سیزدهم حجاب شورای نگهبان مجلس یازدهم محمدباقر قالیباف
قوه قضاییه هواشناسی تهران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش سلامت شورای شهر تهران قتل دستگیری پلیس شورای شهر
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو سایپا ایران خودرو بازار خودرو دلار قیمت طلا تورم مالیات بانک مرکزی ارز
تلویزیون سریال سینمای ایران سینما فیلم موسیقی تئاتر دفاع مقدس رسانه ملی بازیگر کتاب محمدرضا گلزار
سازمان سنجش ناسا شورای عالی انقلاب فرهنگی آموزش عالی
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه حماس روسیه نوار غزه عربستان اوکراین ترکیه
فوتبال استقلال پرسپولیس سپاهان تراکتور باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران فوتسال وحید شمسایی بازی باشگاه پرسپولیس لیگ برتر
هوش مصنوعی اینترنت تبلیغات اپل همراه اول پهپاد گوگل روزنامه آیفون
داروخانه کاهش وزن بارداری مشروبات الکلی خواب دیابت طول عمر قهوه سلامت روان فروش اینترنتی دارو