دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا


تیغ بی احتیاطی موتور سیکلت ها


تیغ بی احتیاطی موتور سیکلت ها
در سطح شهر شاهد ورود موتورسواران به حریم پیاده روها و وحشت عابران پیاده هستیم و بارها حمل بار بیش از اندازه وغیر استاندارد، نداشتن کلاه ایمنی، حمل مسافر از جمله زن و کودک خردسال و عبور از چراخ قرمز را توسط راکبان موتور سیکلت ها دیده ایم.
موتورسیکلت وسیله ای راحت و کم هزینه برای اغلب مردم است که بدون دغدغه از آن به عنوان یک وسیله نقلیه برای تردد در شهر استفاده می کنند.با وجود محاسنی که این وسیله نقلیه دارد متاسفانه به دلیل نادیده گرفتن مقررات اجتماعی به مرکب مرگ شهرت پیدا کرده است و همواره والدین فرزندانشان را از آن نهی کرده و حتی در مقابل درخواستشان مقاومت می کنند.
معمولا راکبان موتور سوار متوسط سن شان بین ۱۵ تا ۲۶ سال است بدین معنا که استفاده کنندگان از موتور را افرادی تشکیل می دهند که پر از شور و هیجان های جوانی هستند که برای تخلیه هیجانات مخصوص این سن به هر چیزی چنگ می زنند و بیشتر تمایل به تجربه دارند تا پند و اندرز.ویرا ژ دادن، لایی کشیدن، تک چرخ، بی توجهی به چراغ های راهنمایی و از همه مهم تر نقص قانون جزئی از کار موتورسواران جوان و بی احتیاط شده است.
غلامحسینی یکی از رانندگان تاکسی و که به قول خودش از دست موتورسواران به ستوه آمده است، می گوید: موتورسوران مثل قارچ هر روز بیشتر می شوند، تا به حال چندین بار ماشینم را برده ام صافکاری آن هم فقط به خاطر اینکه موتورسوار بی احتیاطی بدون رعایت فاصله می زند پشت ماشین یا برای رد شدن از بین دو ماشین، آینه را از جا می کند.وی ادامه می دهد: موتورسواران سر و کله شان همه جا پیدا می شود حتی به علائم ورود ممنوع و خیابان یک طرفه هم توجهی نمی کنند و وقتی هم بهشان اعتراض می کنیم کلی طلبکار می شوند.آنها آزادند و انگار هیچ چیزی مانع شان نیست که در سطح شهر بی محابا می تازند و به ریش من و شما به عنوان عابر می خندد.
● قانونی برای برخورد با متخلفان وجود ندارد؟
زندگی در شهر مقررات و هنجارهای خاص خود را می طلبد که هر فرد به عنوان یک شهروند ملزم به رعایت آن است.مسلما در قانون برای موتورسواران بندهایی آمده است اما بدلایل مختلف در بخش اجرایش با مشکل روبرو هستیم.بارها شاهد جریمه راکبان موتور و در نهایت انتقال موتور به پارکینگ هستیم اما از تعداد تخلف های مربوط به موتورسواران کاسته نشده است.هنوز هم در سطح شهر شاهد ورود موتورسواران به حریم پیاده روها و وحشت عابران هستیم و بارها حمل بار بیش از اندازه و استاندارد، نداشتن کلاه ایمنی، حمل مسافر از جمله زن و کودک خردسال و عبور از چراخ قرمز هستیم که روز به روز نیز تخلفات جدیدی به آن اضافه می شود.
به نظر می رسد تا قانونی دقیق و روشن برای مشخص کردن جرم های راننده گان وجود نداشته باشد و در کنار آن فرهنگ سازی کاملی در این زمینه نشود هیچ بهبودی در شرایط پدیدار نمی شود و همچنان مانند سابق جان موتورسواران و عابران پیاده در خطر است.۲۵ درصد از تصادف ها مربوط به موتور سواران متخلف است .نامیدن موتور به عنوان مرکب مرگ واقعا به حق است چرا که راکبان موتور نیز از خطرات ناشی از آن باخبر هستند اما باز از آن استفاده می کنند.
محمدی یکی از راکبان موتور که ۲۲ ساله نشان می دهد، می گوید: برای اینکه زودتر و بدون دغدغه و ترافیک به سرکارم برسم از موتور استفاده می کنم.وی در حالی که به شوخی می گوید وصیت نامه اش را هم نوشته، ادامه می دهد: موتور وسیله خطرناکی است و وقتی سوار موتور می شوی انگار جونت را گذاشته ای کف دستت، اما کاری نمی شود کرد، بدون موتور به هیچ کارم نمی رسم.محمدی درباره اینکه چرا کلاه ایمنی ندارد، بیان می کند: چند سال پیش که کلاه ایمنی اجباری شده بود یکی خریدم اما چون استاندارد نبود توی گرما مغزم داغ می کرد و به غیر از آن وقتی آن را روی سرم می گذاشتم آنقدر وزنش زیاد بود که انکار یک وزنه سنگین را روی سرم گذاشته ام به همین خاطر ترجیح می دهم جریمه اش را بپردازم اما دوباره عذاب نکشم.
سردار محمد رویانیان، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی کشور با بیان این که در ۲۵ درصد از تصادف ها موتورسیکلت ها نقش داشته اند، معتقد است: ۳۷۴ فقره از مرگ و میرها ناشی از تصادف در سال گذشته مربوط به موتورسواران است.طرح تشدید برخورد با موتورسواران متخلف از ۱۵ اردیبهشت در کشور اجرایی شده است که در دستور کار پلیس راهنمایی و رانندگی قرار دارد و رئیس این مرکز در یک مصاحبه مطبوعاتی با اشاره به آن ادامه داده است که پلیس راهور بدون هیچ اغماضی با موتور سواران متخلف برخورد می کند.سردار رویانیان با اشاره به ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی می گوید: موتورسوارانی که با حرکات نمایشی در معابر باعث ناامنی مردم شوند به سه تا شش ماه حبس و در صورت تکرار آن به ۷۴ ضربه شلاق مجازات می شوند.
● توقیف ۲۰ هزار موتور سیکلت طی هفت روز
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از توقیف حدود ۲۰ هزار موتور سیکلت طی هفت روز گذشته خبر داد.سرهنگ سیدهادی هاشمی در گفت وگو با برنا با اشاره به اجرای طرح برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف از هفت روز گذشته، گفت: در این مدت ۱۹ هزار و ۸۰۰ موتور سیکلت توقیف و روانه پارکینگ شدند.وی با تاکید بر ادامه اجرای این طرح، افزود: عبور از چراغ قرمز، عبور از پیاده رو و حرکت در خلاف جهت از عمده ترین تخلف این موتورسیکلت سواران است.رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نصریح کرد: ۶/۶ درصد از تصادفات شهر تهران مربوط به موتورسیکلت ها و راکبان آنها است ضمن این که ۳۷/۷ درصد از کشته ها و مجروحان این تصادفات را موتورسیکلت سواران تشکیل می دهند.وی در خصوص خودروهای توقیف شده طی هفته گذشته اظهار داشت: در این مدت چهار هزار و ۴۰۰ سواری شخصی متخلف توقیف و روانه پارکینگ شدند.سرهنگ هاشمی ادامه داد: سرعت غیر مجاز، حرکت مارپیچ و عبور از چراغ قرمز از عمده تخلفات این رانندگان بوده است.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید