پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
جادهایکه پایانش مرگ است!
تعداد قربانیان سوانح رانندگی در ایران و در ۶ماه نخست امسال ۲۲ هزار نفر برآورد شده است.
این در حالی است که روزانه بیش از ۱۹ میلیون سفر به مسافت دست کم ۱۰۰ کیلومتر در کشور انجام میشود.با این وضع دیگر عنوان حادثه یا تصادف را باید کمتر به کار برد و دیگر این مفاهیم گویای حجم بالای تلفات انسانی و خسارات مالی و اقتصادی ناشی از آن نیست، به همین دلیل بهتر است از سوانح رانندگی در ایران با عنوان «جنگ ماشین و انسان» یاد کنیم.
به گفته پلیس راه ایران، میزان سانحههای جادهای همچنان نگرانکننده باقی میماند، اما روز جهانی یادبود قربانیان سانحهها در ایران بازتاب چندانی ندارد.
کارشناسان به نوبهخود جادههای خراب و سرعت بالای برخی از رانندگان را از مشکلات عمده برای بیخطری حرکت وسایل حملونقل در راههای ایران ارزیابی میکنند.
عوامل انسانی، وسیلهای و جادهای از مهمترین دلایل افزایش تصادفات جادهای است و بیتوجهی به قوانین و مقررات آموزشی از جانب راکبان موتورسیکلتها از علل اصلی افزایش آمار کشته شدگان تصادفات درون شهری محسوب میشود.
وقتی بیشتر ما سرگرم کار و زندگی از خانه بیرون میرویم، کمتر درباره احتمال وقوع صدمهای فکر میکنیم، اما واقعیت این است که بیشترین موارد مرگ اجباری در جهان، یعنی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار مورد مرگ در سال، بر اثر سانحهها رخمیدهند.
● جان در کف دست
جاده چالوس شاید خطرناکترین جاده ایران باشد. یکی از رانندگان باتجربه درباره میزان ریسک رانندگان و مسافرانی میگوید که از این جاده عبور میکنند: «جاده چالوس حتی در تابستان خیلی مشکل است. جاده پر از سنگ است، باریک و خطرناک. اگر خودرو یک مشکل کوچک فنی هم داشته باشد، میتواند منجر به ناخوشی جدی شود و حالا در این وضعیت از این راه سفر کردن، مثل جان خود را در کف گرفتن و رفتن است!»
اما ریزش بهمن از معمولیترین حوادث طبیعی در جاده چالوس است که بر احتمال وقوع حوادث تلخ در این راه میافزاید. در حال حاضر جاده چالوس بهدلیل زیبایی خاص خود مهمترین راه زمینیای است که نواحی شمال کشور را با پایتخت پیوند میزند.
به گفته سردار رویانیان، رئیس پلیس راه کشور، در ایران ۲ هزار نقطه حادثه خیز شناسایی شده است، اما این که آیا بیشتر است، یا نه باید شناسایی و برای رفع و از میان برداشتن آن اقدام شود. برخی از این نقاط حادثه خیز در دستور کار وزارت راه قرار دارد تا بهتدریج حذف و یا تعدیل شود اما این کار زمان زیادی میبرد چرا که در مواردی نیاز به ایجاد راهها و معبرهای جدید، گذرهای مختلف، آسفالت، زیرسازی و در مواردی غیرهم سطح کردن برخی از تقاطعها دارد. این نقاط حادثهخیز زمانی به حداقل میرسد که هزینه و اعتبار آن به سرعت در اختیار مجری قرار گیرد. مجریان رفع این نقاط از کمبود بودجه مینالند.آنها تا دست به کار میشوند تا از یک نقطه رفع خطر کنند زمستان میرسد.
تا بهار میآید و فصل کار، دوباره باید منتظر بنشینند. به همین خاطر پلیس راه فقط میتواند محدودیتها را بهصورت مقطعی اعمال کند، البته معتقدیم وقتی مدیریت ترافیک در دست یک نهاد و سازمان باشد، میشود کنترلها را بیشتر اعمال کرد و ایمنی جادهها را برای رفتوآمد خودروهای سبک بیشتر کرد اما تا زمانی که مدیریت ترافیک چند پاره است و هر کسی هم برای خود ضرورت هایی را تعریف میکند دستیابی به محدودیتها به آسانی میسر نخواهد شد.
اما بیشتر مسئولان بیتجربگی رانندگان جوان را نگران کنندهتر میدانند، البته آن چه عیان است، حاجت به بیان نیست. همه میدانند که رانندههای وسایل نقلیه عمومی بین شهری چه طور بیپروا رانندگی و قاعدهها را نقض میکنند.
بیشتر سانحهها در تهران نیز همانا بهدلیل نقض قوانین از سوی رانندگان صورت گرفته است. شاید به این دلیل حالا پلیس راه نسبت به این رانندگان کنترل شدیدتر اعمال میکند. پژوهشهای علمی در مورد ویژگیها و مشخصات رانندگان خطر ساز نشان میدهد که جامعه ما در زمینه فرهنگ رانندگی با نوعی شکاف فرهنگی مواجه است؛ یعنی با وجود ورود وسایل نقلیه مدرن به کشور موضوع بهرهمندی درست از این وسایل در کشور ما شکل نگرفته، به عبارتی فناوری پیشرفته را در اختیار انسانهایی آموزش ندیده و بیمبالات قرار دادهایم که نتیجه آن فاجعهای است که سالهاست نظارهگر آن هستیم.
● هراس اجتماعی
آمارهای سالهای گذشته به وضوح نشان میدهند که تعداد مجروحان تصادفات جادهای در صدر جراحات منجر به مرگ در تمامی گروههای سنی قرار دارد.
سال گذشته در ایران ۲۲ هزار نفر، یعنی حدود ۶۰درصد تمامی مرگهای ناشی از جراحت در کشور، در اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند.
با این حساب حدود ۳ درصد از تصادفات جادهای دنیا، در ایران اتفاق میافتد. این به آن معناست که آمار تصادفات جادهای در ایران چندین برابر دیگر کشورهای جهان است.
با توجه به اینکه حدود ۴۸درصد ازساکنان ایران زیر ۱۵ سال دارند، جراحات و فوتهای ناشی از تصادفات رانندگی، کودکان و نوجوانان را نیز بهشدت تحتتأثیر قرارمیدهد، بنابراین بالا بردن امنیت رانندگی جادهای برای کودکان و نوجوانان باید در اولویت برنامههای سیاستگذاران قرار گیرد.
درحالی که پیشبرد برنامههای پیشگیری از آسیبدیدن کودکان در خانهها، مهدها و مدارس محتملتر بهنظر میرسد، اما حفاظت کارآمد و مؤثر از کودکان در تصادفات جادهای بسیار مشکل است.
فعالیتهای آموزشی و ارتباطی با هدف تغییر رفتارهای نوجوانان پسر و مردان جوان – که بیشترین گروه آسیبپذیر را در جراحات جادهای تشکیل میدهند- راهبرد چالشی اما موفقی است که میتواند آموزش مهارتهای زندگی، آموزش همسالان و استراتژیهای کاهش آسیبها را نیز دربرگیرد. چنانچه کودکان در سنین پایین درباره زندگی امن یاد بگیرند و رفتارهای امن را بیاموزند بهتر است؛ بنابراین ایمنی باید به برنامههای درسی مهدکودکها و مدرسهها افزوده شود.
● چرا یادبود؟
روز جهانی یادبود قربانیان سانحه در سال ۱۹۹۳ میلادی از سوی سازمان ملل برای جلب توجه به موضوع رعایت قواعد حرکت در راه و جلوگیری از کشته شدن افراد بیگناه اعلام شده بود.
در روز ۲۶ اکتبر ۲۰۰۵، مجمع عمومی سازمان ملل، قطعنامهای را با موضوع ایمنی جادهای به تصویب رساند. این قطعنامه، اعضای سازمان ملل را به مشارکت در نخستین هفته جهانی ملل متحد برای ایمنی راهها در سال ۲۰۰۷ دعوت کرد. قطعنامه همچنین از همه اعضا درخواست کرد که سومین یکشنبه نوامبر هر سال را به عنوان روز جهانی یادبود قربانیان حوادث جادهای به رسمیت بشناسند.
سومین یکشنبه نوامبر ۲۰۰۸، بنا به تصمیم نمایندگان ملل متحد، برابر با روز جهانی یادبود قربانیان حوادث جادهای است. این مناسبت در اثر تلاشهای مستمر سه سازمان غیردولتی صلح جادهای در انگلستان، انجمن سفرهای بینالمللی ایمن در ایالات متحده و فدراسیون اروپایی قربانیان حوادث جادهای و با نظارت و هماهنگی سازمان بهداشتجهانی در قطعنامه مجمععمومی گنجانده شد.
این روز نه تنها فرصتی است برای ادای احترام به روح درگذشتگان حوادث جادهای بلکه فرصتی است برای یک بازاندیشی جهانی در این واقعیت تلخ که روزانه هزاران نفر در گوشه و کنار جهان، بهدلیل یک اشتباه کوچک، با مرگ یا یک رنج مادامالعمر مجازاتی سخت میشوند. این روز فرصتی است برای لحظهای اندیشیدن به کسانی که همواره خاطره یک حضور را در هزارتوی رؤیاهای خود جستوجو میکنند.
منبع : کارنا
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی مجلس دولت سیزدهم حجاب شهید مطهری شورای نگهبان
تهران زلزله هواشناسی معلم شهرداری تهران سیل قوه قضاییه آموزش و پرورش پلیس سلامت سازمان هواشناسی دستگیری
خودرو قیمت خودرو بانک مرکزی قیمت دلار دلار ایران خودرو قیمت طلا سایپا کارگران بازار خودرو تورم قیمت
مسعود اسکویی فضای مجازی تلویزیون رضا عطاران سریال سینمای ایران سینما دفاع مقدس موسیقی تئاتر
دانشگاه علوم پزشکی مکزیک
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل فلسطین آمریکا جنگ غزه چین روسیه نوار غزه حماس عربستان ترکیه
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان تراکتور لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ باشگاه استقلال لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر باشگاه پرسپولیس
اینستاگرام همراه اول دبی واکسن اپل ناسا وزیر ارتباطات تبلیغات گوگل پهپاد
کبد چرب بیماری قلبی کاهش وزن دیابت داروخانه ویتامین طول عمر بارداری