دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا


تحت تعلیم ها مزاحمین شوفرهای باسابقه


تحت تعلیم ها مزاحمین شوفرهای باسابقه
با این که دیدن خودروهای سواری که پشت آن ها علامت " هشدار، در حال تعلیم است"، در خیابان های تهران یا دیگر شهرهای کشور بخصوص در یک دهه اخیر برای شهروندان عادی شده است، اما هنوز بسیاری از مردم از جمله رانندگان، این خودروها را عامل مزاحمی در خیابان های شلوغ می دانند.
در چند سال اخیر تغییر قوانین راهنمایی و رانندگی درمورد اخذ گواهینامه و برگزاری امتحان عملی رانندگی توسط آموزشگاه ها باعث رشد چشمگیر آموزشگاه های تعلیم رانندگی در کشور شده است.
افزایش این آموزشگاه ها و به تبع آن حضور خودروهایی که برای تعلیم به هنرجویان در خیابان ها حضور پیدا می کنند،نارضایتی برخی از شهروندان بخصوص رانندگان درون شهری را به همراه داشته است. اغلب رانندگان براین باورند که افراد تحت تعلیم باخودروهای آموزشگاه ها با سرعتی کند در خیابان های شلوغ و پر رفت و آمد رانندگی می کنند که این امر علاوه بر ایجاد ترافیک، برای رانندگان درون شهری مزاحمت ایجاد می کند.
به گفته این رانندگان، حضور این خودروها در مکان های شلوغ و پرترافیک شهری، خطرزا و عامل تصادف است. رانندگان درون شهری همچنین براین باورند که بی تجربگی افرادتحت آموزش، امکان هرگونه خطر برای سایر رانندگان را بیشتر می کند.
ایجاد مزاحمت و برهم زدن آرامش ساکنان ساختمان های اطراف این آموزشگاه ها نیز قصه دیگری است که این روزها موجب گله و شکایت مردم از آموزشگاه های راهنمایی و رانندگی شده است. چنانچه مردم برخی از مناطق تهران که در نزدیکی آموزشگاه های تعلیم رانندگی زندگی می کنند از مزاحمت های گاه و بیگاه سرنشینان این خودروها در ساعت های مختلف روز گله مند هستند.
" مریم " یکی از ساکنین تهران دراین مورد گفت: در مجاورت محل سکونت من یکی از آموزشگاه های رانندگی قرار دارد که کارکنان این آموزشگاه از ساعت شش صبح تا هشت عصر به هنرجویان آموزش می دهند، این در حالی است که ساکنین محل از سر و صدای گاه و بیگاه این خودروها درامان نیستند.
وی گفت که حتی گاهی خودروهای ساکنان ساختمان های اطراف نیز از سوی خودروهای تعلیم دهنده آسیب می بیند و این در حالی است که آموزشگاه های تعلیم رانندگی، پاسخگوی خسارت های وارده نیستند.
این شهروند تهرانی افزود: روزهای برگزاری امتحان عملی نیز مشکلات دوچندان است زیرا تجمع هنرجویان در محل امتحان، سر و صدا و جر و بحث، نظم محله و آرامش ساکنان ساختمان ها را بر هم می زند. از سوی دیگر مدیران مراکز تعلیم راهنمایی و رانندگی نیز در پاسخ این انتقادها براین اعتقادند که هنرجویان برای آموزش رانندگی باید شرایط واقعی رانندگی را تجربه کنند.
آنان بر این باورند که نمی توان با اتکا به چند جلسه تعلیم رانندگی در شرایط غیر واقعی، به یک هنرجو، گواهینامه و مجوز رانندگی داد. مدیران آموزشگاه های رانندگی، براین که یک هنرجو باید بتواند در پایان آموزش های خود بر رانندگی تسلط نسبی داشته باشد تاکید دارند و می گویند: برای این که هنرجو بتواند شرایط طبیعی رانندگی را تجربه کند حضور وی درخیابان ها و بزرگراه ها حداقل برای دو تا سه جلسه اجتناب ناپذیر است.
" منوچهر دری " مربی یکی از آموزشگاه های رانندگی دراین مورد گفت: ایجاد شرایط خطرزا از سوی خودروهای تحت تعلیم برای سایر خودروها در مکان های شلوغ و پرترافیک قابل پذیرش است.
وی ادامه داد: ولی هنرجویان باید در محیطی واقعی رانندگی شهری را تجربه کنند و حل این مشکل در تعیین مکان های مخصوصی برای آموزش رانندگی از سوی معاونت راهنمایی و رانندگی ناجا است. این مربی یادآور شد: لحظه ای که هنرجو پشت فرمان خودرو نشست، خطر مربی و خودرو را تهدید می کند که همه اش هم متوجه راننده است و بزرگترین این خطرها، تصادف است.
وی افزود: به عبارتی اگر هنرجو یکباره ترمز کند، از پشت می زنند، اگر به چپ یا راست منحرف شود و یا حواسش به جلو نباشد هم امکان تصادف است، اگر این وضعیت به تصادف منجر نشود هم فحاشی و الفاظ رکیکی است که از سوی راننده ها به سوی هنرجو و مربی روانه می شود، مثل این که خودشان همیشه راننده بودند و هیچگاه تعلیم ندیدند.
به گفته این مربی با توجه به افزایش روزافزون آموزشگاه های رانندگی، علاوه بر این که خودروهای تحت تعلیم باید با حفظ احتیاط، مقررات و حرکت در خطوطی که برای دیگران مزاحمت ایجاد نکند، درخیابان ها و بزرگراه ها حضور یابند،باید مکان های ویژه ای نیز برای تعلیم رانندگی و برگزاری امتحان مشخص شود تا از مشکلات جانبی آن جلوگیری شود.
منبع : روزنامه ابتکار