دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا


آینه هم باشیم ؛پلیس قانون شکن


آینه هم باشیم ؛پلیس قانون شکن
وقتی قرار باشد كه آینه پلیس باشید باید خوبی‌ها و بدی‌های پلیس را منعكس كنید. پلیس در این سال‌ها پیشرفت محسوسی داشته اما با آنچه كه باید باشد فاصله دارد. پلیس راهنمایی و رانندگی یكی از بخش‌های مهم پلیس است كه با بهر‌مندی از دانش و تكنولوژی و تولید علم سعی كرده است خود را به استانداردهای جهانی نزدیك كند. متاسفانه آمار بسیار بالای مرگ بر اثر حوادث رانندگی، موجب شرمساری است. فرهنگ پایین رانندگی در ایرانیان، سختی كار پلیس راهنمایی و رانندگی را بیشتر كرده است. پلیس بزرگراه یكی از جدیدترین ابتكارات راهنمایی و رانندگی برای حفظ جان هموطنان ماست.اما آیا پلیس خندان، حق دارد خود قانون‌شكنی كند؟ اگر در جاده‌های بین شهری به اتومبیل‌های پلیس كنار جاده توجه كرده باشید؛ به طور حتم متوجه شده‌اید كه معمولا یك نفر(معمولا افسر ارشد) در ماشین خود نشسته و رانندگان متخلف مجبور می‌شوند برای جریمه شدن خدمت ایشان برسند. آیا می‌‌دانستید این كار كاملا خلاف قانون است! این درست كه این مردان ساعت‌ها و حتی در برخی مواقع روزها از همسر و فرزندان خود دور هستند. این درست كه آنها به اندازه‌ای كه زحمت می‌كشند، مورد حمایت قرار نمی‌گیرند. در تعطیلات نوروزی همان زمان كه بسیاری از ما در كنار خانواده‌مان حضور داشتیم این مردان سخت‌كوش برای حفظ جان مسافران روزها و شب‌های بسیاری را در اتومبیل خود سپری كردند. اما پرسش مهم این است كه آیا این مسائل می‌تواند موجب شود كه ما قانون را زیر پا بگذاریم؟
آیا قانون و یا تبصره‌ای وجود ندارد كه به صراحت مشخص كرده باشد، حق راننده چیست؟ آیا راننده متخلفی كه البته باید جریمه شود در سرمای زمستان و گرمای تابستان باید مجبور به ترك اتومبیل خود شود؟ جدای از این، از منظر امنیتی نیز پیاده‌ شدن راننده متخلف از اتومبیل خود منطقی نیست و به همین دلیل است كه در هیچ كشور دنیا پلیس اجازه پیاده شدن را به راننده متخلف نمی‌دهد.ما، در این بخش از مجله به دنبال دو هدف هستیم.
▪ اول: ارائه الگویی از نقد درون و انتقادهای سازنده، آن هم بر اساس اندیشه‌‌های پیامبر اعظم(ص.)
▪ دوم: بی‌تردید شناخت نقاط ضعف ها و نقص‌های موجود در بخش‌های مختلف و ترمیم آنها در كنار تقویت نقاط قوت، موجب رشد و توسعه كشور خواهد شد. ما برای رسیدن به ایرانی مدرن و پیشرفته نیازمند درك درستی از شرایط موجود؛ ارزیابی دقیق و برنامه‌ریزی مناسبی برای دستیابی به اهداف چشم‌انداز بیست ساله ایران هستیم. اجازه دهید به موضوع خودمان برگردیم. پلیس حق دارد و باید رانندگان متخلف را جریمه كند. اما نباید خود، راه قانون‌شكنی را به دیگران نشان دهد. افسر بالاتر و پایین تر معنا ندارد. كسی نباید در اتومبیل بنشیند. آیا صرف چند درجه بالاتر داشتن می‌تواند بهانه‌ای برای نشستن خود و سرپا نگاه داشتن همكار با درجه پایین‌تر شود. آیا ما و حتی همان راننده متخلف حق دارد از این حق‌مان دفاع كند.
حق گرفتنی است. كجا باید این حق را ستاند؟ آیا كسی هست كه آن پلیس متخلف را جریمه كند؟ آیا برداشتن نام و كد او كمكی خواهد كرد؟و سخن آخر؛ ده‌ها برنامه رادیویی و تلویزیونی برای فرهنگ‌سازی و تغییر عادتهای بسیار خطرناك ایرانیان در رانندگی، تولید و پخش شده است. ده‌ها انیمیشن درباره رانندگی تولید شده است؛ كه این همه نیز نشان از مدیریت هوشمند پلیس راهنمایی و راهداری كشور دارد.
در این مهم هیچ تردیدی نیست كه مدیریت پلیس راه كشور حتی در فرایند فرهنگ‌سازی نیز پیشرفت داشته است .اما آیا شما به عنوان یك ایرانی تاكنون از این حق خود مطلع بودید؟ آیا مدیریت پلیس راه كشور تا كنون به مردم گفته است كه آنها نیز می‌توانند پلیس نشسته در اتومبیل را جریمه كنند؟و سخنی با خودمان؛ فراموش نكنیم كه گاهی اوقات جریمه نكردن بیش از نوشتن برگه‌های جریمه موثر است. فراموش نكنیم كه اگر همه ما نخواهیم، آمار مرگ و میر جاده‌‌ای‌مان كاهش نخواهد یافت. حیف از زندگی نیست كه به خاطر بی‌احتیاطی، سرعت بالا و... ناگوار و هولناك به پایان برسد.
بیاید خودمان، پلیس خودمان باشیم و با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، تشكر واقعی از زحمات پلیس راه را به نمایش بگذاریم. تابستان خوش و سفرهای خاطره‌انگیزی پیش‌رو داشته باشید.
منبع : مجله خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید