یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
سیاست در سیره پیشوایان
از دیر زمان، جمعی بر اساس اغراض مختلف بر آنند كه سیاست را از دین جدا كنند.دین را در محاصره مجموعهای از امور عبادی و اخلاقی قرار داده و به این ترتیب به انزوا بكشانند. اخیرا به این مساله بیشتر دامن میزنند، و مكتبی به عنوان سكولاریسم جعل كرده و تحت این عنوان به ترویج این ایده (جدایی سیاست از دین) میپردازند. استكبار جهانی و مزدورانشان با انواع ترفندها و تبلیغات كاذب و وارونه، افكار
مردم را تخریب كرده و به ویژه، نسل جوان را به سوی سكولاریسم سوق میدهند. یكی از ترفندهای آنها دراین راستا، این است كه آیین تحریف شده مسیحیت را ملاك قرار میدهند و بر همین اساس، به بررسی پرداخته و افكار عمومی را به قضاوت میطلبند، در صورتی كه اگر دین ناب اسلام را معیار قرار دهند، و با عمق نگری و انصاف به آن بنگرند، و معنی سیاست را به درستی تشریح كنند، جای تردیدی باقی نمیماند كه دین حقیقی عین سیاست و سیاست عین دین است. بر همین اساس، حضرت امام خمینی - قدس سره - اعلام نموده و چنین
مینویسد: «كسی كه خیال كند دین از سیاست جدا است، او ناآگاهی است كه نه دین را شناخته است و نه سیاست را.» (۱) و در مورد دیگر میفرماید:
«والله، اسلام تمامش سیاست است، اسلام را بد معرفی كردهاند.» (۲)
● معنای سیاست
یكی از امور غلط انداز، كه موجب القای شبهه شده، نا آگاهی به حقیقتسیاست است. مشتبه شدن سیاست منفی با سیاست مثبت، سیاست اسلامی با سیاست غربی، و به طور كلی، سیاست و سیاستبازی، باعثشده كه بسیاری از مردم سیاست را به معنی غلط فرا گیرند، و در نتیجه، آن را جدای از اسلام بدانند. یا به عكس، اسلام را به معنی غلط و یابه جای آیین مسیحیت و همچون این آیین پندارند و در نتیجه، چنین برداشت كنند كه دین از سیاست جدا است. بنابراین، باید حقیقتسیاست را شناخت و سره را از ناسره تشخیص داد و آنگاه قضاوت كرد. سیاست، از واژه «سوس» نشات گرفته و به معنی كشور داری، اصلاح امور مردم، و اداره كردن كارهای كشور است. (۳)
در مصباح المنیر، آمده است:
«وساس زید الامر دبره وقام بامره (۴) ; زید امور زندگی خود را سیاست كرد، یعنی آن را تدبیر نمود و استوار ساخت» ; لغتشناس معروف، علامه طریحی مینویسد:
«السیاسهٔ القیام علی الشیء بما یصلحه (۵) ; سیاستیعنی اقدام برای سامان دادن چیزی به وسیله اموری كه موجب اصلاح آن گردد.» و در فرهنگ عمید چنین آمده است:
«سیاستمدار كسی است كه در كارهای سیاسی و امور كشور داری، بصیر و دانا و كار آزموده باشد.» (۶) از مجموع گفتار لغتشناسان چنین فهمیده میشود كه سیاستیعنی تدبیر هوشمندانه و جامع برای اداره جامعه كشور بر اساس برنامهریزیهای عادلانه و نظم و انضباط، و سامان دهی صحیح در راستای ارزشها و رشد و تعالی در عرصههای گوناگون. آیات و داستانهای قرآن و روایات اسلامی همین مطلب را با تعبیرهای گوناگون بیان كرده است; مثلا قرآن میفرماید: «ولقد بعثنا فی كل امهٔ رسولا ان اعبدوا الله واجتنبوا الطاغوت (۷) ; ما در هر امتی رسولی برانگیختیم كه خدای یكتا را بپرستند، و از طاغوت (و سلاطین جور) اجتناب كنند.»
امیر مؤمنان علی (علیهالسلام) میفرماید:
«حسن التدبیر و تجنب التبذیر من حسن السیاسهٔ (۸) ; تدبیر شایسته و دوری از اسراف و زیادهروی، از نشانههای سیاست نیك است.»
شخصی از امام حسن مجتبی (علیهالسلام) پرسید:
● سیاست چیست؟
آن حضرت در پاسخ چنین فرمود:
«هی ان تراعی حقوق الله و حقوق الاحیاء و حقوق الاموات... (۹) ; سیاستیعنی حقوق خدا و حقوق زندگان و حقوق مردگان را رعایت كنی، حقوق خداوند آن است كه از آنچه امر فرموده، اطاعت كنی و از آنچه نهی كرده، بپرهیزی. حقوق زندگان آن است كه در مورد برادران دینی، وظایف خود را انجام دهی، و در خدمت گزاری به همكیشان درنگ نكنی، و نسبتبه ولی امر، تا وقتی كه او نسبتبه مردم اخلاص دارد، اخلاص داشته باشی، و هرگاه او از راه راست منحرف شد، فریادت را در برابر او بلند كنی. اما حقوق مردگان آن است كه خوبیهای آنها را ذكر كنی، و از بیان گناه و لغزشهای آنها، خودداری نمایی، زیرا آنها را خدایی است كه رفتارشان را مورد رسیدگی قرار میدهد.»
نتیجه این كه سیاستبه معنی صحیح، جزء جدایی نشدنی از احكام و برنامههای اسلام است. اصولا بیشتر فقه و احكام اسلام، علاوه بر جنبههای عبادی، دارای جنبههای سیاسی است; مانند: جهاد، امر به معروف و نهی از منكر، نماز جمعه، حج، مساله ولایت و... . به طور كلی، سیاستبر دو گونه است، سیاست مثبت و سیاست منفی، چنان كه این مطلب در سخن حضرت امام خمینی - قدس سره - چنین آمده است: «وقتی كه ما در حبس بودیم و بنا بود كه حالا دیگر از حبس بیرون بیائیم و برویم قیطریه و در حصر باشیم، آن رئیس امنیت آن وقت در آنجاحاضر بود... ما را بردند پیش او ضمن صحبتهایش گفت كه:
"آقا! سیاست عبارت از دروغ گویی است، عبارت از خدعه است، عبارت از فریب است، عبارت از پدر سوختگی است. این را بگذارید برای ما". من به او گفتم:
این سیاست مال شما است....، این سیاست هیچ ربطی به سیاست اسلامی ندارد این سیاستشیطانی است و اما سیاستبه معنی این كه جامعه را راه ببرد و هدایت كند به آنجایی كه صلاح جامعه و صلاح افراد هست، این در روایات ما برای نبی اكرم (ص) با لفظ سیاست ثابتشده است.» (۱۰)
قابل توجه این كه این تقسیم بندی در مورد سیاست كشور داری در صدر اسلام نیز وجود داشته است; به عنوان مثال، دشمنان پر كینه امیر مؤمنان علی - علیه السلام - میپنداشتند كه معاویه سیاستمدارتر از حضرت علی - علیهالسلام - است، امیر مؤمنان علی - علیهالسلام - در پاسخ به این كژ اندیشی مغرضانه فرمود:
«سوگند به خدا! معاویه از من سیاستمدارتر نیست، ولی او نیرنگ میزند و مرتكب گناه میشود، اگر نیرنگ خصلت زشتی نبود من سیاستمدارترین مردم بودم.» (۱۱)
ابن ابیالحدید، دانشمند معروف اهل تسنن، پس از ذكر سخن فوق مینویسد:
«اگر سیاستبه معنی تالیف قلوب ملت، با هر نیرنگ، حیله، مجامله، و تعطیل حدود الهی باشد، معاویه سیاستمدارتر از حضرت علی - علیهالسلام - بود، و اگر سیاستبه معنی حقیقیاش، یعنی تدبیر امور بر اساس عدل و دستورهای اسلام باشد - كه هر مسلمانی باید پیرو چنین سیاستی باشد - حضرت علی - علیهالسلام - سیاستمدارتر بود.» (۱۲)
● سیاست در سیره پیشوایان
چهارده معصوم - علیهمالسلام - عالیترین نمونه اسلام حقیقی هستند; از این رو، الگو و اسوه كامل مسلمانان خواهند بود. ما باید اسلام ناب را در آیینه سیره درخشان آنها تماشا كنیم، در بررسی فراز و فرود زندگی سازنده آنها میبینیم كه آنها نه تنها از سیاست صحیح فاصله نگرفتند، بلكه در متن سیاستبودند. پیامبر - صلیالله علیه و آله - از آغاز بعثتبا طاغوتیان و سران شرك و هرگونه خرافات مبارزه كرد، و وقتی به مدینه هجرت نمود، نخستین كار او تشكیل حكومت اسلامی، تدبیر اداره حكومتبر اساس عدل و نظم و انصاف اسلامی بود، و خود شؤون زمامداری و رهبری را بر عهده گرفت و آنچه را كه برای امت، بر اساس عدل، حكمت و مصلحت، شایسته میدید، تا آخرین توان خود طراحی و اجرا نمود. مانورها، جنگها، دفاعها، قضاوتها، تقسیم غنایم و...، كه سراسر زندگی پیامبر - صلیاللهعلیهو آله - را فرا گرفته، همه از شواهد عینی بر این مطلب است كه دین یعنی آمیزهای از عقاید، عبادات و امور سیاسی و اخلاقی و فرهنگی. آن حضرت در سال آخر عمر، حضرت علی - علیهالسلام - را در صحرای غدیر در حضور بیش از صد هزار نفر مسلمان به عنوان رهبر بعد از خود نصب نمود، و به مردم فرمود كه با او به این عنوان بیعت كنند. آیا این اقدام مهم جز این است كه یك اقدام بزرگ سیاسی و اجتماعی بود؟ (۱۳) امامان دیگر نیز در این راستا تلاشهای جدی كردند، گرچه در ظاهر موفق نشده و به دستور طاغوتهای وقتبه شهادت رسیدند، ولی همین شهادت آنها دلیل روشن بر دخالت آنها در شؤون سیاسی است، از این رو در فرازی از زیارت جامعه كبیره كه از امام هادی - علیهالسلام - نقل شده، چنین میخوانیم «السلام علیكم یا اهل بیت النبوهٔ...و ساسهٔ العباد و اركان البلاد (۱۴) ; سلام بر شما ای خاندان رسالت... و سیاستمداران بندگان خدا و پایههای استوار شهرها و جوامع.»
برای اینكه بیشتر با سیره سیاسی امامان - علیهمالسلام - آشنا شویم، نظر شما را به چند نمونه از زندگی و شیوه عملی آنها جلب میكنیم:
۱) حكومت پنجساله حضرت علی - علیهالسلام - و دخالت مستقیم او در همه شؤون اجتماعی و سیاسی و توجه به خطبهها و نامههای او در نهجالبلاغه و سرانجام شهادت او به خاطر عدل و داد اسلامی، به روشنی نشان میدهد كه سیاست از دین جدا نیست. آن حضرت در فرازی از سخنانش، فلسفه رهبری خود را چنین بیان میكند:
«حتی رایت راجعهٔ الناس قد رجعت عن الاسلام، یدعون الی محق دین محمد - صلیاللهعلیهو آله - فاخشیت ان لم انصر الاسلام و اهله ان اری فیه ثلما او هدما، تكون المصیبهٔ به علی اعظم من فوت و لایتكم... (۱۵) ; تا این كه با چشم خود دیدم گروهی از اسلام بازگشته و میخواهند دین محمد - صلیاللهعلیه و آله - را نابود سازند (در اینجا بود) كه ترسیدم اگر اسلام و اهلش را یاری نكنم، باید شاهد نابودی اسلام و شكاف در آن باشم، كه مصیبت آن برای من از رها ساختن خلافت و حكومتبر شما بزرگتر بود.»
در مورد دیگر، به كفش وصلهدار و بی ارزش خود اشاره كرده میفرماید: «والله لهی اجب الی من امرتكم اءلا ان اقیم حقا او ادفع باطلا (۱۶) ; سوگند به خدا، همین كفش بیارزش برایم از حكومتبر شما محبوبتر است، مگر این كه با این حكومت، حقی را بپا دارم یا از باطلی جلوگیری نمایم.»
۲) بخش مهمی از زندگی امام حسن و امام حسین - علیهماالسلام - در محور امور سیاسی بود، این دو بزرگوار در عصر لافتحضرت علی - علیهالسلام - ، دو دست پدر در همه امور از جمله حكومت داری و امور سیاسی كشورهای اسلامی بودند، و در عصر امامتخود نیز، به ویژه در عصر معاویه، رهبری شیعیان و مخالفان معاویه را بر عهده داشتند. از نمونههای جالب سخنرانی امام حسین - علیهالسلام - در عصر خلافت معاویه در سال ۵۸ در سرزمین منی در مراسم حجبود. پس از حمد و ثنا فرمود: «اما بعد فان الطاغیهٔ قد صنع بنا و بشیعتنا ما قد علمتم ورایتم... (۱۷) ; اما بعد، این طاغوت (معاویه) برخوردهایی با ما و شیعیان ما نمود كه همه شما میدانید و دیدهاید...» . آنگاه به افشاگری بر ضد حكومت معاویه پرداخت و تاكید كرد كه حاضران، مطالب گفته شده را به غایبان ابلاغ كنند.
۳) نهضت عظیم، امام حسین - علیهالسلام - در برابر یزید، و عدم بیعت او، و جنگ خونین عاشورا، بیانگر تلاش همه جانبه او در امور سیاسی است. او گرچه در جبهه شمشیر و تیر و نیزه، در ظاهر شكستخورد، ولی در جبهه سیاسی، در همه ابعاد و عرصهها، پیروز گردید و آثار ماندگار قیام پرشور او، همواره موجب تقویت مدافعان و آزادی خواهان مدافع حق، و نابودی طاغیان و زمامداران خود سر است.
۴) سراسر زندگی امام سجاد - علیهالسلام - نیز با سیاست آمیخته است. او در نهضت عاشورا حضور پر تلاش داشت، و در تبیین و ابلاغ اهداف نهضتسعی جدی نمود. خطبههای افشاگرانه او، دودمان بنی امیه را رسوا ساخت. او با شیوههای مختلف و تعبیرهای گوناگون، قیام مختار را امضاء و تایید كرد، تا آنجا كه به عمویش محمد حنفیه در این راستا فرمود: <<ای عمو! اگر بردهای سیاه پوست، تعصب ما اهل بیت را داشت و برای دفاع از حق ما ابراز احساسات كرد، بر مردم واجب است تا از او حمایت كنند.» (۱۸)
۵) وصیتهای سیاسی پیامبر - صلیالله علیهو آله - ، حضرت زهرا - سلاماللهعلیها - ، حضرت علی - علیهالسلام - و سایر امامان - علیهمالسلام - هر كدام بیانگر آن است كه دین با سیاست آمیخته است، و جدایی این دو، هرگز مورد رضایت امامان معصوم علیهمالسلام نبوده است. امام باقر و امام صادق - علیهماالسلام - به طور مكرر سخن از ولایتبه میان آورده و میفرمودند:
«اسلام بر پنج پایه نماز، روزه، زكات، حج، و ولایت، استوار است.» ، آنگاه با صراحت فرمودند:
«والولایهٔ افضل، لانهامفتاحهن، والوالی هو الدلیل علیهن (۱۹) ; ولایتبرتر از پایههای دیگر اسلام است، زیرا ولایتیعنی (مقام رهبری) كلید همه آنهاست، و رهبر و راهنمای مردم به سوی همه اینهاست.»
روش سایر امامان نیز بر همین اساس بود، كه نمونههای بسیار در زندگی درخشان آنان دیده میشود.
سیاست در سیره پیشوایان
حجهٔ الاسلام والمسلمین محمدی اشتهاردی
۱. امام خمینی، تحریرالوسیله، ج۱، ص۲۳۴.
۲. امام خمینی، صحیفه نور، ج۱، ص۶۵.
۳. ترجمه المنجدالطلاب، ص۲۶۳ (واژه سوس) .
۴. المصباحالمنیر، (واژه سوس) .
۵. مجمعالبحرین، (واژه سوس) .
۶. فرهنگ عمید، (واژه سیاست)
۷. نحل، آیه ۳۶.
۸. علامه آمدی، غررالحكم، ج۱، ص۳۷۷.
۹. باقرشریفالقرشی، حیاهٔالحسن - علیهالسلام - ، ج۱، ص۴۲
۱۰. صحیفه نور، ج۱۳، ص ۲۱۶ و ۲۱۷.
۱۱. نهجالبلاغه، خطبه ۲۰۰.
۱۲. ابن ابیالحدید، شرح نهجالبلاغه، ج۱۱، ص ۲۱۲ به بعد.
۱۳. امام خمینی - قدس سره - ددر این راستا میفرماید: «حكومت، عدل سیاست است (بلكه) تمام سیاست است...، حكومتی كه عجین با سیاست است در روز عید غدیر، برای حضرت امیر (علی علیهالسلام) ثابتشد...» . (صحیفه نور، ج۲۰، ص۲۸) .
۱۴. محدث قمی، مفاتیحالجنان، زیارت جامعه كبیره، ص۹۵۵.
۱۵. نهج البلاغه، نامه ۶۲.
۱۶. همان، خطبه ۳۳.
۱۷. اقتباس از احتجاج طبرسی، ج۲، ص ۱۸ و ۱۹.
۱۸. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج۴۵، ص۳۵۱ و ۳۶۵.
۱۹. شیخ حرعاملی، وسائلالشیعه، ج۱، ص ۷ و ۸.
حجهٔ الاسلام والمسلمین محمدی اشتهاردی
۱. امام خمینی، تحریرالوسیله، ج۱، ص۲۳۴.
۲. امام خمینی، صحیفه نور، ج۱، ص۶۵.
۳. ترجمه المنجدالطلاب، ص۲۶۳ (واژه سوس) .
۴. المصباحالمنیر، (واژه سوس) .
۵. مجمعالبحرین، (واژه سوس) .
۶. فرهنگ عمید، (واژه سیاست)
۷. نحل، آیه ۳۶.
۸. علامه آمدی، غررالحكم، ج۱، ص۳۷۷.
۹. باقرشریفالقرشی، حیاهٔالحسن - علیهالسلام - ، ج۱، ص۴۲
۱۰. صحیفه نور، ج۱۳، ص ۲۱۶ و ۲۱۷.
۱۱. نهجالبلاغه، خطبه ۲۰۰.
۱۲. ابن ابیالحدید، شرح نهجالبلاغه، ج۱۱، ص ۲۱۲ به بعد.
۱۳. امام خمینی - قدس سره - ددر این راستا میفرماید: «حكومت، عدل سیاست است (بلكه) تمام سیاست است...، حكومتی كه عجین با سیاست است در روز عید غدیر، برای حضرت امیر (علی علیهالسلام) ثابتشد...» . (صحیفه نور، ج۲۰، ص۲۸) .
۱۴. محدث قمی، مفاتیحالجنان، زیارت جامعه كبیره، ص۹۵۵.
۱۵. نهج البلاغه، نامه ۶۲.
۱۶. همان، خطبه ۳۳.
۱۷. اقتباس از احتجاج طبرسی، ج۲، ص ۱۸ و ۱۹.
۱۸. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج۴۵، ص۳۵۱ و ۳۶۵.
۱۹. شیخ حرعاملی، وسائلالشیعه، ج۱، ص ۷ و ۸.
منبع : ماهنامه پاسدار اسلام
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس مجلس شورای اسلامی ایران حجاب شورای نگهبان دولت دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد رئیسی رئیس جمهور جنگ
تهران هواشناسی شهرداری تهران پلیس دستگیری وزارت بهداشت سیل قتل سلامت کنکور آتش سوزی سازمان هواشناسی
قیمت دلار مالیات قیمت خودرو خودرو دلار بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا سایپا مسکن ارز ایران خودرو
زنان سریال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلویزیون یمن تئاتر سینمای ایران قرآن کریم سریال پایتخت فیلم موسیقی سینما
سازمان سنجش کنکور ۱۴۰۳ خورشید
اسرائیل فلسطین رژیم صهیونیستی غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس عربستان ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک تیم ملی فوتسال ایران تراکتور سپاهان رئال مادرید
فناوری همراه اول گوگل تبلیغات اپل سامسونگ ناسا آیفون بنیاد ملی نخبگان دانش بنیان
سازمان غذا و دارو خواب بارداری دندانپزشکی مالاریا