جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

قرن بیست و یک و جنگ کتاب های مقدس


قرن بیست و یک و جنگ کتاب های مقدس
روشنگری. بعد از اعلام نتایج انتخابات انجمن های حزبی در ایالت آیوا، نظر بسیاری از تحلیل گران این بود که پیروزی هاکابی در حزب محافظه کار به بازی ماهرانه او روی اختلافات مذهبی بویژه در میان رای دهندگان فقیر و کشاورزان مربوط بود. نظر سنجی ها نشان داد از هر۶ نفر رای دهنده به حزب محافظه کار، ۴ تن به کلیسا می روند.
رقیب هم حزب او در این ایالت میت رامنی بود که مورمون است و بسیاری از مسیحیان مورمون ها را کافر میدانند. این در حالی است که حزب جمهوریخواه در کلیت خود، رقابت با حزب دموکرات را بر تبلیغ وفاداری حزب محافظه کار به مذهب و ,متهم کردن, دموکرات ها به سکولاریسم پیش می برد.استفاده از کارت خدا در انتخابات منحصر به حزب جمهوریخواه نیست. در طول ماه های گذشته همه نامزدها حتی نامزدهای سکولارتر مثل ادواردز و کلینتون نیز بر روی احساسات مذهبی مردم سرمایه گذاری کردند. تندرو ترین نامزد حزب جمهوریخواه، یعنی جان مک کین، کسی که ترانه ,بمباران، بمباران، ایران را بمباران کنید, را در کارزار انتخاباتی خود خواند، در کنار شعار,میهن,، از,خدا, نیز حداکثر استفاده کرده است. تازه فعلا نوبت انتخابات مقدماتی برای تعیین نامزدهای ماشین های انتخاباتی دو حزب است. وقتی انتخابات به مرحله سوم و رای گیری عمومی برسد، تازه مذهب نقش خود را ایفا میکند.
در آنسوی جهان نیز نقش خدا و مذهب در جنبش های سیاسی عیان تر از آن است که نیاز به توصیف داشته باشد. اما چیزی که خیلی عیان نیست این است که در ایجاد پیوند بین ,خدا و دولت, در قرن ۲۱ و زیر ضرب قراردادن سکولاریسم، پول و زور نقش مهمی ایفا کرده اند. نشریه اکونومیست در مورد رقابت ,انجیل و قرآن, در قرن ۲۱ گزارشی دارد که گوشه ای از این واقعیت رابطور ضمنی به نمایش می گذارد، اطلاعات جالب دیگری هم دارد. فرازهایی از آن را در اینجا نقل میکنیم.
اکونومیست بعد از اشاره به نقایص موجود در متون اصلی انجیل و قرآن و کسالت بار بودن بخش های بزرگی از آنها مینویسد:
,با و جوداین، هرساله بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه انجیل فروخته یا به رایگان پخش میشود. فروش سالیانه انجیل در آمریکا بین ۴۲۵ تا ۶۵۰ میلیون دلار است.Gideon&#۰۳۹;s International هر ثانیه یک انجیل تولید میکند. انجیل به ۲۴۲۶ زبان ترجمه شده و ۹۵ درصد جمعیت جهان را پوشش میدهد.,
اکونومیست سپس به توزیع و تبلیغ قرآن می پردازد و می نویسد در کشورهای اسلامی قرآن را نه تنها بیش از هرکتابی مطالعه میکنند بلکه وسیعا ,قرائت, میشود. قرائت قران ستون مهره آموزش اسلامی است و از بربلد بودن تمام قران یکی از بزرگ ترین افتخارات محسوب میشود. در ایران پاداش از بر بلد بودن قران، یک درجه دانشگاهی است. در این رابطه مسابقات جهانی برگزار میشود و CD برنده فورا در لیست پر فروش ترین ها قرار میگیرد.
اکونومیست در ادامه مینویسد هردو مذهب بیش از پیش جهانی شده اند. گزارش اکونومیست نشان میدهد افزایش جمعیت مسیحیان عمدتااز طریق مسیحی کردن جمعیت در کشورهای درحال توسعه پیش رفته است. این امری غیرمنتظره نیست، چون مسیحیت مذهب حاکمان اصلی جهان به شمار میرود. به هرحال بر اساس گزارش اکونومیست در ۱۹۰۰ حدود ۸۰ درصد مسیحیان در کشورهای اروپایی و ایالات متحده زندگی میکردند. حالا ۶۰ در صد مسیحیان در کشورهای در حال توسعه زندگی میکنند., تعداد کسانی که به کلیسا میروند در غنا بیشتر است تا در اسکاتلند.,
به همین ترتیب اسلام نیز به طرف غرب حرکت کرده است ولی عمدتا از طریق مهاجرت. در گزارش اکونومیست آمده است ,اسلام در ۱۹۰۰ ادر کشورهای عربی و جنوب شرقی آسیا متمرکز بود. امروز در انگلستان همانقدر مسلمان مومن وجود دارد که آنجلیست مومن، اما گسترش جمعیت مسلمان در قرن ۲۰ عمدتااز طریق رشد جمعیت و مهاجرت بوده است نه از طریق تغییر دین. هدف فعالیت , میسیونری, مسلمان ها عمدتا احیاء اعتقاد دینی است تا تغییر دین.,
اکونومیست یاد آوری میکند کوه ایجاد شده از کتاب های مقدس،این تز مهم سکولاریسم را که با مدرنیزه شدن جهان، مذهب عقب نشینی میکند، به نحو چشم گیری رد میکند. بعلاوه این پدیده سوال هایی نیز بوجود می آورد، مثلا: علت موفقیت مسیحیان و مسلمانان درگسترش توزیع کتاب های مقدس شان چیست و اینکه در این مسابقه کدام برنده اند.
در پاسخ سوال اول اکونومیست به تجمع فزاینده ثروت و استفاده صاحبان ثروت از آن برای تبلیغ مذهبی اشاره میکند. روی دیگر سکه تجمع فقر انبوه و گسترش فاجعه زای شکاف طبقاتی و فروپاشی روانی حاصل از نحوه سازماندهی جوامع است که زمینه را برای صاحبان ثروت فراهم می آورد تا با کارت خدا بازی کنند.اکونومیست به این روی سکه اشاره نمی کند، اما نقش ثروت را به شکل زیر مورد تایید قرار میدهد:,مسیحیان و مسلمانان از ابزار مدرنیته – گلوبالیزاسیون، تکنولوژی و ثروت رشد یابنده – برای توزیع کتاب مقدس شان استفاده کردند... ترکیب جهانی شدن و افزایش ثروت برای هردو مذهب معدن طلا بود.,
اکونومیست در ادامه جزییات بیشتری را در این رابطه توضیح میدهد:اکنون پر برکت ترین تولید کننده میسیونرهای مسیحی، به نسبت هر نفر یک میسیونر، کره جنوبی است. بزرگ ترین چاپخانه های تولید کننده انجیل در برزیل و کره جنوبی قرار دارند. یک شبکه به هم پیوسته از ۴۰ مجموعه ملی یا محلی به نام جوامع انجیلی Bible Societies برای این هدف مشترک که در دست هر مرد، زن و کودک روی سیاره زمین یک انجیل بگذارند، منبع فراهم می آورند. جامعه انجیلی آمریکا بزرگ ترین سهم را برعهده دارد و در چین آته ئیست ۵۰ میلیون نسخه انجیل چاپ کرده است.
در طرف دیگر نیز ابتکار عمل دردست کسانی است که ثروت مردم را در اختیار گرفته اند:
ثروت سعودی مخزن تامین هزینه توزیع قران است. کاخ سعودی با حمایت ,لیگ مسلمانان جهان, Muslim World League یا میلیاردرهای منفرد، سالیانه ۳۰ میلیون قران را از طریق شبکه وسیعی از مساجد، جوامع اسلامی و حتی سفارت ها توزیع میکند: ,به سایت FreeKoran.com مراجعه کنید، درعرض یک هفته یک قران به دست شما میرسانند.,
اکونومیست در ادامه می نویسد توزیع قران با پشتوانه مالی سعودی ها همراه با تبلیغ برداشت های خشک آن از اسلام ممکن است تاثیر مستقیم بر مسیحیان یا کسانی که به کلیسا نمی روند، نداشته باشد. ولی در درون شاخه های اسلامی بر وزن این دیدگاه می افزاید و آموزه های آن شکاف بین مسلمانان و مسیحیان را تشدید میکند. مثلاآموزه سنتی اسلامی بر آن آیه هایی از قران تاکید دارد که مسیحیان و یهودیان معتقد به کتاب های مقدس خودشان را تایید کرده و طریق آن ها را راهی برای پیوند با خدا معرفی میکند. در حالیکه یک تعبیر خشن تر تحت نفوذ سعودی ها وجود دارد که بر اساس آن چون محمد آخرین رسول خداست، مسیحیان و یهودیان را گمراهانی تلقی میکند که قابلیت رهایی یافتن را از دست داده اند.
‌ تبدیل ,پادکست, به ,گادکست,
در ادامه گزارش اکونومیست آمده است که میسیون های اسلامی اکنون باور خود را به مناطقی می برند که قبلا دست نخورده بود. مثلا ,جماعت تبلیغی,Tablighi Jamaat یک شبکه جهانی است که واعظان نیمه وقت دارد. آنها مثل پیغمبر عبای سفید می پوشند و کفش صندل به پا می کنند و به صورت گوره های کوچک سفر کرده و ,کلام خدا, را تبلیغ میکنند. آنها یک گردهمایی سالیانه در هند و پاکستان دارند که صدها هزار نفر در آن شرکت میکنند.
اکونومیست سپس به نقش تکنولوژی جدید و در واقع استفاده صاحبان ثروت از این تکنولوژی برای توزیع باورهای مذهبی اشاره میکند: مشاوره با واعظان در اینترنت، خواندن آیه های انجیل در “Psalm pilot” یا تلفن همراه، امکان گوش دادن به موعظه درMP۳ player یا iPod،[ا“podcasting” تبدیل شده است به “Godcasting”]، ,میخواهی با خدا اتصال پیدا کنی بدون اینکه با زندگی قطع اتصال کنی؟ برو یک Go Bible MP۳ player بخر,،, میخواهی قران را حفظ کنی؟ یک MP۳ player بخر,.. میخواهید به شبکه ای از آدم های هم عقیده وصل شوید، eBible میتواند شما را به دوستان مجازی وصل کند که در باره آیات انجیل بحث کنید. چندین تلویزیون و رادیو منحصرا قران پخش میکنند. جامعه انجیلی آمریکا وسیله ای درست کرده است که با باتری کار میکند و به اندازه یک جعبه سیگار است و میتواند انحیل را برای جمعیتی صد نفره پخش کند. تنا قرائت چیزی که معنایش را نمی فهمید اکونومیست سپس به تناقض جالبی اشاره میکند، تناقض بین پخش کتاب مقدس و اطلاع از محتویات آن و یادآوری میکند در این مورد هم مسیحیت و هم اسلام یک مشکل جدی دارند. آمریکایی هاسالیانه ۲۰ میلیون انجیل جدید می خرند تا به ۴ انجیلی که بطور متوسط در هر خانه هست اضافه کنند. اما عمق بی اطلاعی آمریکایی ها از محتویات کتاب اندازه ندارد. یک تحقیق موسسه گالوپ نشان داد حدود نیمی از آمریکایی ها حتی نمیدانند کتاب اول انجیل ,خلقت , چیست و چه نامیده میشود. فقط یک سوم آمریکایی ها میدانند چه کسی موعظه سرکوه را ایراد کرده و بیشتر آنها آنرا به بیلی گراهام یکی از واعظان بسیار متنفذ معاصر در آمریکا نسبت می دهند، یک چهارم نمیدانند در عید پاک چه چیزی جشن گرفته میشود. ۶۰ درصد نام نیمی از ۱۰ رسم پایه ای مسیحیت را نمی دانند، ۱۲ درصد تصور می کنند نوح با ژاندارک ازدواج کرده است. جرج گالوپ که خودش اوانجلیست است آمریکارا ,ملت بی سوادهای انجیلی ,خوانده است.
مسلمانان وضعیت بهتری ندارند. بیشتر آنها قران را به زبان عربی میخوانند. به نوشته اکونومیست زبان آرکائیک و شعرمانند آن حتی برای اعراب تحصیل کرده هم دشوار است، هرچند ممکن است حالتی انگیزاننده ایجاد کند. تازه زبان عربی فقط برای ۲۰ درصد مسلمان ها زبان اول است. درجه بیسوادی در کشورهای اسلامی بالاست و بسیاری از کسانی که قران می آموزند نمی فهمند چه چیز را دارند از بر میکنند.
به نظر اکونومیست در نظر گرفتن این تناقض، برای به سوال دوم، ,برنده کیست؟, اهمیت دارد. برخی ها معتقدند این سوال نابجاست. شاید هردو طرف با جلب کافرها برنده میشوند، بخصوص که هردو یک مذهب ابراهیمی و خویشاوند هستند. ولی برخی میگویند پاسخ به سوال مزبور غیر ممکن است. زیرا آمار دقیق توزیع قران معلوم نیست و میدان جنگ از یکی از تاریک ترین و خطرناک ترین نقاط جهان می گذرد.
اکونومیست در ادامه نوشته است مسلمانان میگویند مبارزه آنها برای شفاف کردن گروه بندی خودشان است نه تغییر کیش ناباوران. اکونومیست اضافه میکند: ولی درونگرایی نسبی اسلام برای همزیستی مسالمت آمیز مناسب نیست و در بسیاری از نقاط مقامات اسلامی اقدامات مسیحیان برای جلب مسلمین را ,ارتداد , خوانده و عقاید دینی آنها را لعن کرده اند. مجازات ارتداد بر اساس قوانین سنتی اسلام مرگ است و تشویق به ارتداد هم جرم محسوب میشود.
اکونومیست در ادامه یادآوری میکند در بسیاری از نقاط جهان جنگ در حال پیشروی است. سعودی ها اجازه نمی دهند انجیل در عربستان توزیع شود. بسیاری از مسیحیان اوانجلیک توجه خود را برجایی متمرکز کرده ند که آنرا پنجره ۱۰/۴۰ میخوانند و منظورشان نواری از جهان اسلامی در آفریقا و آسیاست که بین خطهای استوایی ۱۰ و ۴۰ قرار گرفته است. مدرسه علوم الهی باپتیستSouthwestern Baptist Theological Seminary in Texas در تکزاس رشته ای با درجه لیسانس برای تربیت میسیونرها و تغییر کیش آنها در این منطقه ترتیب داده است. برخی از اوانجلیک ها، قران های ساختگی درست کرده اند که هدف آن ایجاد تردید در فکر مسلمانان است. اکونومیست نتیجه میگیرد در قلب این نزاع همزیستی وجود ندارد.
● منافع متقابل بازار و مروجان کتاب های مقدس
در رابطه با آمار جمعیت اکونومیست می نویسد مسیحیان در آستانه ورود به قرن ۲۱ نسبت به مسلمان ها پیش اند. تعداد آنها ۲ میلیارد و تعداد مسلمان ها ۱.۵ میلیارد است. ولی مسلمان ها قرن ۲۰ بهتری داشتند. جمعیت مسلمانان از ۲۰۰ میلیون در ۱۹۰۰ به سطح کنونی رسیده است. مسیحیت در قلب اروپایی مسیحی آب رفته است. اسلام در جهان عرب احیا شده است. بسیاری از صاحبنظران مسیحی معتقدند اسلام در ۲۰۵۰ به بزرگ ترین مذهب جهان تبدیل خواهد شد.
در سال های اخیر مسلمان ها شکایت میکنند که ,جنگ با ترور, در راه تبلیغ اسلام دشواری ایجاد کرده است. کمک به خیریه های اسلامی از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ کاهش یافته است. چندین خیریه بسته شده اند. سازمان های میسیونری مثل جماعت تبلیغی توسط سرویس های اطلاعاتی غرب تحت نظر قرار گرفته اند زیرا میتوانند یک کانال جانبی برای کمک به جهادی ها باز کنند و مسلمانان مشکلات بزرگ تر ی در جنگ بر سر تبلیغ کتاب های شان دارند. اما اکونومیست به نقش ائتلاف آمریکایی - سعودی در تقویت برخی از شاخه های تندروی اسلامی اشاره نکرده است.
اکونومیست سپس به برتری های مروجان مسیحی بر مروجان اسلامی در شیوه های تبلیغاتی اشاره میکند که هم انعطاف در روش بازاریابی و هم قدرت و پول در آن نقش بازی میکند: قبل از هرچیز مهارت مسیحیان در بازاریابی از نظر فنی بالاتر است. انتشاراتی های مذهبی جزء بنگاه های بزرگ محسوب میشوند. انتشاراتی توماس نلسون Thomas Nelsonکه قبلا متعلق به تاجری بود که انجیل را برای فروش درب به درب تولید میکرد درسال ۲۰۰۵ به مبلغ ۴۷۳ میلیون دلار خریده شد. چاپخانه های سکولار نیز به مذهب روی آورده اند. هارپر کالینزHarperCollins، یک انتشاراتی مذهبی به نام زوندروانZondervan را دراواخر دهه ۸۰ خرید و اکنون بزرگترین انتشاراتی ها ی جریان غالب نیز سعی میکنند انجیل ها خود را تولید کنند. در نتیجه همه کلک های تجاری انتشاراتی ها برای بازاریابی برای فروش انجیل به کار برده میشود. مثلا: ,توماس نلسون هرسال ۶۰ نوع انجیل منتشر می کند. , The Good Book , حالا در همه رنگ ها وجود دارد، از جمله به رنگ کالج تحصیلی شما.,.. انجیل برای هرنوع آدمی تولید میشود،از ,رهایی طلبان, تا کابوی ها، از عروس ها تا بارمن ها، انجیل واتر پروف و انجیل برای مناطق جنگی،انجیل ۱۰۰ دقیقه ای برای آنها که میخواهند دروقت صرفه جویی کنند، انجیل هایی که به زبان عامیانه و محاورات خیابانی نوشته شده اند. در سال ۲۰۰۳ توماس نلسون به نوع آوری های جدیدی مشابه نشریات مخصوص برای تین ایجرها دست زد، مثلا انجیل برای دخترها که دستورات کتاب عهد جدید برای زیبا شدن و یا تنظیم رابطه بین پسر و دخترها را ارائه میدهد: ,آیا شما با یک پسر خدا پرست قرار میگذارید؟,، یا انجیل برای پسرها و یا برای هردو آنها، حتی انجیل مناسب برای روحیه کودکان نوپاو یا انجیل های مصور با تصویر قهرمانان کمیک.
انجیل ۹۰۰ ترجمه انگلیسی دارد، چه از نوع ادبی و چه از نوع محاوره ای. انحیل حتی به زبان هایی هم مثل Inupiatو Gullah هست که فقط عده بسیار معدودی به آن صحبت میکنند. باب هودسن رئیس جامعه انجیلی آمریکا میگوید میخواهد هر آدمی در روی زمین بتواند بگوید خدا به زبان من صحبت میکند. انجیل را حتی به زبان عجیبی که آدم های غیر زمینی در فیلم استار تراک به آن صحبت میکنند ترجمه کرده اند. ناشران، داستان های انجیل را دراماتیزه کرده و از بهترین فنون صدابرداری برای آن استفاده میکنند. زوندروان تمام هنرپیشگان سیاه پوست آمریکا از دنزل واشینگتن تا ساموئل لی جکسن [دو تن از محبوب ترین هنرمندان سیاه برای آمریکایی های افریقایی تبار.ر] در آن به تصویر کشیده شده اند. جدول، پازل، بینگو، جوک باکس و انواع دیگر سرگرمی ها و نوآوری های برای تبلیغ انجیل به کار برده شده که اکونومیست به آنها اشاره میکند.
در ادامه این گزارش آمده است مسلمان ها هم برای ترویج ,کتاب مقدس, به بازاریابی روی آورده اند، ولی هرگز به گرد مسیحیان نمی دسند. اکونومیست چند علت را برای آن ذکر میکند:
یکی نقش انتشاراتی های انحصاری در جهان مسیحی و کوچک بودن و ابتدایی تر بودن انتشاراتی های تجاری مسلمان ها.
دوم باورهای غیرمنعطف مسلمان ها. برای مسلمان ها قران عین کلام خداست که توسط فرشته ای به نام جبرئیل بر محمد که خودش بی سواد بود نازل شد و بعد پیروان محمد آنرا نوشته اند. این باعث شده مسلمان ها حتی در ترجمه قرآن هم دشواری داشته باشند. امروز ۲۰ ترجمه انگلیسی از قران وجود دارد، ولی اینکار با بی میلی صورت میگیرد. آنها معتقدند مسلمان مومن باید زبان خدا را یاد بگیرد.
سوم نقش مسیحیت به عنوان دین قدرت حاکم بر جهان:,ثروتمندترین و قدرتمندترین کشور جهان ۸۰ میلیون اوانجلیک دارد., اکونومیست می نویسدآمریکا بیش از هرکشور دیگری میسیونر به جهان می فرستد، و بیش از هرکشوری سازمان ها و رسانه های تبلیغاتی و انتشاراتی های فراملی دارد. اکونومیست یادآوری میکند علیرغم ثروت چند کشور نفتی، مرکز قران کشورهای فقیر است. عرب ها بالاترین درجه بی سوادی را در جهان دارند و یک پنجم مردان و دو پنجم زنان آنها قادر به خواندن نیستند. میزان استفاده از اینترنت نیز در میان آنها از همه کمتر است.
● استبداد دینی و سرکوب، عامل منفی در راه ترویج اسلام
امتیاز دیگر مسیحیت که اکونومیست به آن اشاره میکند،اعتقاد به آزادی مذهب در غرب است. برعکس، پایگاه اصلی اسلام در تئوکراسی های است. به عنوان نمونه وزارت امور اسلامی، موقوفه و ارشاد سعودی ۱۲۰۰۰۰ نفر از جمله ۷۲۰۰۰ امام را در استخدام دارد. سعودی ها مراسم غیر اسلامی را ممنوع کرده و تلاش بری تغییر کیش از اسلامی را جرم به شمار می آورد. در پاکستان به میسیون های مسیحی حمله میشود. سودان برای ,انحرافات مذهبی, مجازات زندان تعیین کرده است. مسیحی ها شکایت می کنند که این باعث میشود بازی در شرایط نامساوی صورت بگیرد، بدین معنا که مسلمان ها حق دارند در,سرزمین مسیحیان, مسجدهای عظیم بسازند، در حالیکه به مسیحیان اجازه نمیدهند در عربستان و ایران انجیل توزیع کنند. ولی به عقیده اکونومیست، این امر باعث شده که خود بازیکن میزبان ضعیف شود.,رقابت آزاد به نفع مذهب است. اوانجیلک های آمریکا به این علت رشد پیداکردند که آمریکا کلیسای رسمی ندارد., در حالیکه تئوکراسی منبع محافظه کاری ورکود است. اکونومیست به عنوان نمونه از قرآن مدرنی نام میبرد که محمد شهرور درست کرد و محبوبیت یافت ولی با اینکه متنی مومنانه بود در بیشتر کشورهای اسلامی ممنوع شد.
اکونومیست در پیش بینی اوضاع محتاط است و با آمیخته ای از مزاح یادآوری میکند اینکار برای سلامتی خوب نیست: , پیش بینی کننده میتواند به شیوه غیر معقولی سوزانده شود., ولی دو چیز را مورد تاکید قرار میدهد که نشاندهنده نگرانی این رسانه از نظر اقتصادی محافظه کار است: یکی اینکه اصرار بر رواج کتاب مقدس به یکی از آتشین ترین نزاع های قرن ۲۱ دامن می زند. مناطقی که جنگ در آن بیش از هم شدت دارد، یعنی جنوب آفریقا مرکز دولت های در هم شکسته و درگیری های قومی است. دوم اینکه این کتاب ها نقش دراماتیکی، مثبت یا منفی، در زندگی انسان بازی خواهد کرد.
اکونومیست

* منبع
http://www.economist.com/world/international/displaystory.cfm?story_id=۱۰۳۱۱۳۱۷
گرفته از روشنگری:
http://www.roshangari.net/
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی فرهنگ توسعه