سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی بر شاخص های عملکرد دولت


نگاهی بر شاخص های عملکرد دولت
با گذشت تقریباً دو سال از آغاز به كار دولت نهم شاهد تغییر و تحولات چشمگیری در سطوح مختلف جامعه هستیم كه در نوع خود حاكی از تلاش وفعالیت روزافزون این دولت است.با وجود گستردگی عملكرد دولت در حوزه های گوناگون جامعه اما این مسأله از سوی برخی از جریانات نادیده گرفته شده است.این مسأله در حالی است كه برخی از حوزه هایی كه تا قبل از شروع به كار دولت نهم با ركود و سستی مواجه بوده اند اكنون فعال شده وسیر فعالیت خود را برای نخستین بار آغاز كرده اند كه شاید بتوان مهم ترین مسأله را مبارزه با مفاسد اقتصادی دانست.از این رو همین گستردگی عرصه فعالیت به هجوم انتقادات گسترده انجامیده كه تاكنون سابقه نداشته است.این دامنه وسیع فعالیت را البته نمی توان در یك تحلیل كوتاه مورد شناسایی قرار داد، لكن می توان به برخی از فعالیت ها وعملكردهای اساسی به صورت زیر اشاره كرد:
۱) مردم محوری
هر چند دولت نهم ـ همانند بسیاری از دولت ها و مراكز دیگر مدیریت و قدرت در كشور ـ در طول دوره فعالیت خود بویژه در نخستین سال فعالیت در معرض خواسته ها و دیدگاه های متفاوتی برای تعیین منافع گروه ها و قشرهای خاص و ویژه بوده است اما این افتخار را برای خود محفوظ می داند كه چه در انتصاب مدیران در سطوح عالی ملی و استانی و چه در تصویب مصوبات، آئین نامه ها، صدور امتیازات، مقابله با مفاسد اداری و ...هرگز به دنبال ترجیح منافع گروه ها ، دسته ها و قشرهای خاص و ویژه نبوده و «مردم محوری» را به عنوان آموزه ای دینی و اعتقادی سرلوحه كار خود قرار داده است.
دولت در این راه براین اعتقاد است كه آثار مبارك این رویكرد در تصحیح برخی جهت گیری های پیشین اجرایی و نزدیك تر كردن رابطه « دولت - ملت» در تداوم عزت مندی نظام ظهور و بروز مناسبی را پیدا خواهد كرد.
براساس نگاه دولت تحقق سند چشم انداز ۲۰ ساله و جهت گیری برنامه چهارم توسعه با همراه كردن توأمان عدالت و پیشرفت میسر است و اگر چه در گذشته عده ای اینگونه تبلیغ می كردند كه این دو قابل جمع نیستند ولی از نظر دولت این دو لازم و ملزوم یكدیگر و قابل تحقق هستند.
مبنای « مردم محوری» موجب شده است مجموعه دولت با غنیمت شمردن فرصت كوتاه تصدی اجرایی خود نسبت به برنامه ریزی جهت سفر دولت به اقصی نقاط كشور با اولویت مناطق محروم و كمتر توسعه یافته اقدام كند.دولت و رئیس جمهور در این سفرها كه از ماه های آغازین استقرار دولت- آبان ماه ۱۳۸۴- آغاز شده است موفق شده اند در سفرهای استانی خود و با ساعت ها كار كارشناسی با مشكلات آنان آشنا شوند.
تنها در یك مورد از این سفرها در مجموع برای رفاه حال قشرهای محروم كشور بالغ بر ۸ هزار میلیارد ریال بخشش جرایم برای كشاورزان، دامداران، میگوكاران و...صورت گرفته و مبلغ ۱۳ میلیون دلار برای تجهیز آزمایشگاه ها، كارگاه های آموزشی و تحقیقاتی مؤسسات آموزش عالی و بیمارستان ها از محل منابع ارزی بودجه تخصیص داده شده است.
در راستای مردم محوری، دولت با برنامه ریزی جهت غافل نشدن از مشكلات جاری مردم در عین برنامه ریزی های كلان، سازوكار قابل توجهی را برای پیگیری نامه ها و شكایات مردمی درنهاد ریاست جمهوری و دیگر دستگاه های اداری به وجود آورده و وزرا و مقام های عالیرتبه دولت نیز با تأكیدات صورت گرفته، نسبت به برگزاری دیدارهای مردمی و پیگیری نامه های مردمی به صورت منظم اقدام می كنند.
۲) تلاش جهت افزایش فرهنگ خدمت رسانی
از دیگر رویكردهای مورد تأكید و پیگیری مجموعه دولت درسال اول فعالیت، برنامه ریزی جهت افزایش كیفی و كمی فرهنگ خدمات رسانی به مردم بوده است.
دولت در این دوره كوشید با دوری از منازعات بدون حاصل و فرصت سوز سیاسی و حزبی، ضمن تلاش جهت پایدار كردن آرامش سیاسی در جامعه، زمینه تسلط فضای كار و خدمت را فراهم كند. افزایش قابل توجه ساعات فعالیت بدنه مدیریتی دولت، برنامه ریزی جهت دخیل شدن بدنه كارشناسی استانی و ملی دستگاه ها در فرآیند تصمیم گیری ها، انجام منظم سفرهای منطقه ای وزرا و معاونان رئیس جمهور و دیگر همكاران آنها به علاوه سفرهای هیأت وزیران موجب شد فضای عمومی جامعه و همچنین ساختار دولت، به جای فضای ملتهب و غیر كاری برخی دوره های گذشته فضایی آكنده از روحیه كار، تلاش و فرهنگ خدمت باشد.
۳) دنبال كردن رویكرد عزتمند در عرصه دیپلماسی و آثار مثبت آن
از جمله دیگر موضوعهای مورد تأكید دولت در عرصه اجرایی در یك و نیم سال كاری گذشته، دنبال كردن رویكردی عزتمند و متناسب با شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی و خواست مردم كشور در عرصه دیپلماسی و مجموعه اقدامات سیاست خارجی بود. در ماجرای هسته ای دولت با كمك دیگر قوا و مجموعه های نظام بویژه مجلس شورای اسلامی موفق شد مجموعه اقدام هایی را كه از آخرین روزهای دولت گذشته برای راه اندازی مراكز هسته ای آغاز شده بود گسترش داده و دركنار فعال كردن تعاملات دیپلماتیك و افزایش رایزنی ها در سطوح منطقه ای و جهانی با قدرت به استیفای حقوق هسته ای ملت، بازگشایی مراكز هسته ای تعطیل شده در كشور، تكمیل و تثبیت چرخه سوخت هسته ای و راه اندازی بخش های جدیدی در این حوزه بپردازند. اتخاذ رویكرد های فعال در عرصه دیپلماسی از دیگر گزینه های انتخاب شده در سال ابتدایی دولت نهم بود.
دولت با باور به ضرورت « تأمین عزت ملی» در عرصه دیپلماسی و ضرورت « مبارزه با نظام سلطه» به عنوان انتخاب مقدس نظام جمهوری اسلامی در عرصه خارجی، تلاش كرد با اتخاذ رویكردها، زمینه تحقق این اهداف و ضرورت ها را فراهم كند. مكاتبه با رؤسای جمهور كشورهای بزرگ جهان، طراحی و بیان ایده هایی چون « گفت وگوهای حقوق بشری با غرب»،«خدشه به باورهای اساسی مجموعه استكباری جهان همچون هولوكاست »، فعال تر كردن سطح مناسبات با كشورهای آفریقایی و آمریكای جنوبی و تشكیل ستاد كشورهای توسعه ای جهت هماهنگی دستگاه ها به همین منظور، از دیگر تلاشهای صورت گرفته در این راستا است.
از جمله آثار موفقیت آمیز این رویكرد و جهت گیری دولت در این سال علاوه بر موارد استحضاری پیشین، «پر رنگ كردن الگو محوری جمهوری اسلامی در جهان اسلام» بود.
كم رنگ شدن طرح شعارهای اصیل و بنیادین انقلاب در بیان و عمل مقام های اجرایی كشور در سال های گذشته موجب شده بود محوریت جمهوری اسلامی در جهان اسلام با چالش ها و سرخوردگی هایی روبرو شده و یأس و نومیدی ناشی از این وضعیت تأثیرات خود را در توده های مسلمان و دیگر ملل محروم جهان بر جای گذارد . رویكرد عزتمند دولت نهم در عرصه خارجی موجب شد تا تقویت محوریت آرمان های جمهوری اسلامی در جهان اسلام، بار دیگر آموزه های امام راحل (ره) را به عنوان آموزه هایی جهت خارج كردن ملل مسلمان از زیر یوغ استكبار مطرح كند. این رویكرد نه تنها زمینه حفظ آرمان ها را فراهم كرد بلكه موجب افزایش سطح تعاملات دیپلماتیك رئیس جمهور و دستگاه ها و افزایش سرمایه گذاری و صادرات شد تا جایی كه در مدت یكسال بیش از ۵۰ كمیسیون مشترك همكاری ایران با دیگر كشورها تشكیل جلسه داده و صدها تفاهمنامه و قرارداد جدید در حوزه های اقتصادی و بین المللی میان كشور ایران و دیگر كشورهای جهان به امضا برسد كه در نوع خود در مدت مشابه در آغاز كار تمام دولت های گذشته بی نظیر است.
منبع: سایت بصیرت
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید