یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


Ariel تحولی در خدمات تحویل مدرک الکترونیکی


Ariel تحولی در خدمات تحویل مدرک الکترونیکی
درسالهای اخیر، انواع كتابخانه ها در سر تا سر جهان با چالشهای یكسان بگونه ای كه شرح داده خواهد شد، روبرو بوده اند . انفجار اطلاعات باعث افزایش گسترده ای در شمار انتشارات جدید كه همواره باید مورد مداقه كتابداران قرار گیرند تا مناسب ترین و پر استفاده ترین آنها برای استفاده كنندگان از كتابخانه انتخاب شوند ، شده است آنچه كه این فرآیند را حادتر كرده است ، انتشار اطلاعات در فرمتهای گوناگون ، از میكروفرم تا دیسكهای نوری ، از خدمات پیوسته تا دیسكهای فشرده حافظه فقط خواندنی و پیدایش حیرت آور منابع اینترنتی است . در یك سو افزایش منابع اطلاعات و در سوی دیگر هزینه فراهم آوری منابع است كه با سرعتی بیشتر نسبت به نرخ تورم در حال افزایش است .
جهانی شدن بسیاری از زمینه های مطالعه و تمایلات جدید به سوی تحقیقات بین رشته ای باعث گسترش مجموعه پایه مورد نیاز هر كتابخانه ای شده است. تركیب این عوامل تاثیر گذار به همراه كاهش بودجه كتابخانه ها ، بطور قطع توانایی كتابخانه ها را در بدست آوردن مجموعه پایه محدودتر كرده است . از لحاظ اقتصادی جایگزینهای زیادی برای این مجموعه پایه مانند مجموعه های خود كفا وجود دارد ولی اشتراك و استقرار این مجموعه ها نیاز به سرمایه گذاری بسیار زیاد دارد (Martin , ۱۹۹۳ )این موقعیت همه كتابداران را در سرتاسر جهان به تفكر عاقلانه در خصوص "مالكیت در برابر دسترسی" وا داشته است . كتابداران هم اكنون در حال حركت از تفكر سنتی مالكیت و مخالفت بیشتر در برآوردن نیازهای اطلاعاتی مراجعه كنندگان صرفا" از مجموعه ای كه در قفسه های كتابخانه خودشان گردآوری شده، می باشند. در سایه پیشرفتهای اخیر در فن آوری انتقال الكترونیكی داده ها ، این تفكرات باعث پیدایش شكلهای تازه ای از اشتراك منابع، امانت بین كتابخانه ای و خدمات تحویل مدرك شده است .
این فعالیتها در گذشته به دلیل كند بودن فرآیند ، دست پاگیر بودن و نامطمئن بودن آنها، بطور چشم گیری در بین كتابداران و استفاده كنندگان از كتابخانه مرسوم نبوده ، اما اكنون تحت حمایت فن آوری جدید اطلاعات ، امانت بین كتابخانه ای و تحویل مدرك به سرعت كانون توجه همه فعالیتها در یك كتابخانه شده اند. استفاده از خدمات تحویل مدرك الكترونیكی با هدف امانت بین كتابخانه ای ، اشتراك منابع با دیگر كتابخانه ها همانند خرید پیوسته مدارك مورد نیاز از واسطه های تجاری، هم اكنون یك فعالیت معمولی در میان كتابخانه های كشورهای توسعه یافته است ولی در كشورهای كمتر توسعه یافته و جهان سوم پتانسیلهای این تجهیزات هنوز نا شناخته است. ( jaswal , ۲۰۰۰ ) بدون شك، كتابخانه های تخصصی و دانشگاهی ، جائی كه بیشترین مدارك علمی كشور اعم از كتاب، ادواری ، مواد دیداری و شنیداری و... در زمینه های مختلف علوم و فنون در آنها گردآمده اند، از مهمترین اجزای نظام اطلاع رسانی علمی كشور به حساب می آیند وهیچ پژوهشگری نیست كه در فرایند پژوهش خود از استفاده از خدمات این كتابخانها بی نیاز باشد . اما به دلایل مختلف نمی توان هیچ كتابخانه ای را یافت كه در زمینه نیاز های مراجعان خود ، مدارك لازم را در اختیار داشته یا قادر به گردآوردن آنها باشد. در چنین شرایطی لازم است تمهیداتی برای استفاده بهینه از منابع ومواد كتابخانه ای موجود در كشور تقویت وفراهم شود .
● خدمات تحویل مدرك
تحویل مدارك در شكل سنتی خود بر پایه فعالیتهای امانت بین كتابخانه ای بین دو كتابخانه كه منابع خود را به اشتراك می گذارند استوار می باشد . این فرایند با درخواست مدرك از سوی استفاده كننده از كتابخانه ای كه عضو آن می باشد شروع می شود اگر كتابخانه ای كه استفاده كننده عضوآن می باشد مدرك مورد نظر را نداشته آن مدرك را از كتابخانه ای كه آن مدرك را در مجموعه خود دارد و طرف قرار داد كتابخانه می باشد در خواست می كند وتحت شرایطی در اختیار استفاده كننده قرار می دهد . این اصطلاح امروزه این چنین تعریف می شود ."
تهیه مدرك منتشر شده یا نشده، در شكل چاپی یا الكترونیكی بنابر درخواست در قبال دریافت وجه یا مفاد یك قرار داد برای یك فرد یا كتابخانه "امروزه بازار اطلاعات پر از انواع تهیه كنندگان مدرك انتفاعی می باشد كه می توانند یاری رسان كتابخانه ها در برآوردن نیازهای اطلاعاتی استفاده كنندگان آنها می باشند بعضی از این تهیه كنندگان هر نوع منبعی را در هر زمینه موضوعی برای در خواست كنندگان تهیه می كنند ولی بعضی تنها در یك زمینه موضوعی خاص یا تنها یك نوع از مدارك كتابخانه مانند پایان نامه یا نشریات ادواری كار می كنند . اگر كتابخانه تمایل به برقراری ارتباط با یك تهیه كننده مدرك تجاری داشته باشد باید معیارهای را برای انتخاب این كارگزار در نظر بگیرند موفقیت واثر بخشی تحویل مدرك بطور مستقیم مرتبط با توانایی كارگزاری است كه كتابخاانه برای این منظور انتخاب كرده است . برای این منظور معیار های زیر بایــد برای انتخاب یك كــارگزار در نظــر گرفـته شود (Jaswal,۲۰۰۰ )
۱- روش ارائه درخواست وفرایند سفارش : به چه وسیله ای در خواست باید به كه كارگزار فرستاده شود پست هوایی ،‌فاكس، تلفن یا پست الكترونیكی
۲- مدت زمان انجام كار : مدت زمان ترتیب اثر دادن به در خواست نزد كارگزار بسیار مهم است . آیا كارگزار توانایی پاسخگویی به درخواستهای ضروری و فوری را دارد .
۳- روش تحویل مدرك : همانند ارائه درخواست روش تهیه مدرك وارسال آن برای درخواست كننده در انتخاب یك كارگزار بسیار با اهمیت است .
۴- هزینه كل برای تهیه مدرك : كارگزاران مختلف ساختار قیمت گذاری متفاوتی بر پایه ماهیت كارگزار ، فعالیتهای گردآوری ،‌تواناییهای تكنولوژی و مدیریتی دارند ولی اغلب برای قیمت گذاری خدمات موارد زیررا در نظر می گیرند.
الف) سرمایه گذاری اولیه
ب) قیمت خدمات سالیانه و اشتراك
ج) قیمت مقالات (مدارك)
د) حق مولف
ه) هزینه فاكس
و) هزینه پست
۵- منابع اطلاعاتی كه كارگزار در مجموعه خود دارد: سرعت ،‌هزینه ، كیفیت وقابل اعتماد بود خدمات تحویل مدرك بستگی به این دارد كه آیاموسسه كارگزار مجموعه قوی دارد یا از دیگر موسسه برای برطرف كردن نیازهای خود استفاده می كند.
۶- پوشش موضوعی : آیا كارگزار در زمینه های موضوعی مورد علاقه ما مطلب تهیه می كند یا خیر؟
۷- صورتحساب و فرایند پرداخت هزینه : بعنوان آخرین معیار آیا فرایند پرداخت هزینه كارگزار مطابق با سیستم حسابداری موسسه ما می باشد یا خیر ؟
تحویل مدرك الكترونیك
برای اینكه كتابخانه قادر باشد كه خدمات تحویل را به صورت الكترونیك انجام دهد سه شرط لازم است (Kriz,Harry.M.۲۰۰۰)
۱- مدرك مورد نظر باید در شكل الكترونیك دردسترس می باشد
۲- باید سازوكاری برای تحویل مدرك به مشتری درخواست كننده خدمات وجود داشته باشد .
یك سازوكار كارآمد برای تحویل مدرك به دو چیز نیاز دارد . الف) فایلها باید در قالبی باشد كه مشتریان با هر پلت فورم كامپیوتری قادر به خواندن آنها با نرم افزارها موجود باشند . ب) باید یك راه مناسب وجود داشته باشد كه كتابخانه فایل ها را استفاده كننده انتقال دهد و فقط همان استفاده كننده آن مدرك را دریافت كند.
۳) استفاده كنندگان نیز باید علاقه مند باشند كه مدارك الكترونیك را بجای مدارك چاپی مطالعه كنند.● مزایای تحویل مدارك الكترونیك
الف) برای استفاده كننده از كتابخانه
۱. سرعت بالا : سرعت بدیهی ترین مزیت تحویل مدرك الكترونیك می باشد.گاهی اوقات استفاده كننده ظرف چند دقیقه مدارك موردنظر را دریافت می كند.
۲. راحتی و آسایش استفاده كننده : با استفاده از خدمات تحویل مدرك الكترونیك استفاده كننده نهایی می تواند در خانه یا محل كار خود با استفاده از یك كامپیوتر متصل به اینترنت مدرك موردنظر خود را دریافت دارد در صورتی كه در روش سنتی استفاده كننده مجبور بود برای دریافت مدرك موردنظر خود به كتابخانه مراجعه كند.
۳. كیفیت بالای كپی مقالات نسبت به فاكس
ب) برای كتابخانه ها
۱. افزایش خدمات به كتابخانه های عضو طرح و مشتریان مناطق دوردست
۲. وجهه كتابخانه بعنوان یك موسسه مترقی حفظ می شود.
۳. صرفه جویی در هزینه های پست، آماده كردن بسته ها برای پست، هزینه فاكس و حتی هزینه كاغذ و چاپ مقالات
● معایب تحویل مدارك الكترونیك
۱. عدم وجود یك سیستم جامع برای تحویل مدرك الكترونیك
۲. نیاز به خدمات پشتیبانی قابل اعتماد
۳. هزینه های سخت افزار و نرم افزار
۴. مسئله آموزش كاركنان
۵. ترس از تكنولوژی از سوی برخی كتابخانه ها كه مانع مشاركت آنها در طرحهای همكاری برای خدمات تحویل مدرك الكترونیك می شود.
۶. مدت زمانی كه استفاده كننده نهایی باید در انتظار بارگذاری مقاله بر روی كامپیوتر خود باشد.
۷. تحمیل یكسری از هزینه به استفاده كننده نهایی مانند هزینه پرینت مقالات هر چند این هزینه كمتر از هزینه تهیه كپی از اصل مقالات در نشریه می باشد « با توجه به قانون حق مولف»
● نرم افزار Ariel
در سال ۱۹۸۰، گروه كتابخانه های تحقیقاتی (Research Libraries Group:RLG) برای بهبود خدمات تحویل مدرك در بین اعضاء‌ خود شروع به جستجوی راهكارهای جدید كرد. فاكس یا دورنگار یكی از این راهكارها بود و روز به روز استفاده از‌آن هم از سوی كتابخانه ها و هم از سوی استفاده كنندگانی كه از كتابخانه ها خدمت می گرفتند رو به افزایش بود. اما فاكس هنوز هم یكسری معایب و ایرادات واضحی داشت از قبیل :
۱. كیفیت مدارك ارسال شده توسط فاكس غالبا" نامناسب و پایین بود بویژه در خصوص متن هایی كه بصورت فشرده چاپ شده بودند و همچنین تصاویر گرافیكی
۲. انتقال مدارك توسط فاكس دربردارنده هزینه ارتباطات از راه دور می باشد كه به خصوص در ارتباطات بین المللی بسیار زیاد می باشد.بسیاری از اعضاء RLG خواستار بدست آوردن منافع بیشتری از دسترسی كه آنها به اینترنت داشتند بودند. این اعضاء احساس كردند كه با استفاده از فن اوری جدید اطلاعات و تجهیزات مدرن قادر به راه اندازی یك پایانه كامپیوتری برای انتقال سند كه هزینه زیادی دربر نداشته باشد خواهد بود. این پایانه قادر به انتقال تصاویر با كیفیت بالا از طریق اینترنت خواهد بود. نتیجه، معرفی نسخه اول نرم افزار Ariel در زمستان ۱۹۹۱ بود این نسخه محدود به محیط عملیاتی DOS بود(Lavigne,۲۰۰۰)
Ariel یكی از چندین پروژه ای است كه می كوشد تحویل مدرك از طریق اینترنت را تبدیل به واقعیت كند. رویكرد طراحان آن استفاده از سخت افزار و نرم افزار- كامپیوتر شخصی، چاپگرلیزری، اسكنر، پروتكلTCP/IP- استاندارد و نسبتا" ارزان بود این رویكرد از آزمایش سربلند بیرون آمد. استفاده كنندگان، از اسناد خوانا و با كیفیت كه از طریق به جای اسناد تیره و ناخوانا و چروك كه از طریق فاكس یا وسایل دیگر دریافت می كردند كمال رضایت را داشتند.اگرچه نسخه تحت DOS این نرم افزار باعث پیشرفت های زیادی در خصوص خدمات تحویل مدرك شد ولی سیستم عاملی كه این نرم افزار بر پایه آن تولید و توزیع شده بود قدیمی به نظر می رسید. در تابستان ۱۹۹۴، RLG ویرایش تحت ویندوز این نرم افزار را به بازار عرضه كرد . این ویرایش جدید دارای ویژگیهای بود كه اجرای آنها در محیط DOSمشكل یا حتی غیر ممكن بود. بعضی از این ویژگیها عبارتند از :
۱. نمایش كامل سند بر روی صفحه نمایش
۲. كار بر مدار و استاندارد بودن كه استفاده از آن را برای مدیریت پرونده ها آسانتر می كند.
۳. كاربرد ساده و استاندارد پروتكل TCP/IP از طریق استفاده از سوكتهای استاندارد ویندوز
۴. قابلیت اجرا و كاربرد نرم افزار Ariel هنگام استفاده از برنامه های كاربردی دیگر.
این ویرابش نه تنها ویژگیهایی نسبت به ویرایش قبلی داشت بلكه تغییرات اساسی در روشی كه Ariel از طریق آن به انتقال سند می پرداخت به وجود آورد. نسخه تحت DOS از پروتكل (TFTP(Trivial File Transfer Protocol برای انتقال سند استفاده می كرد ولی ویرایش جدید نرم افزار از پروتكل FTP: File Transfer Protocol برای این منظور استفاده می كند.در همان آغاز راه RLG متوجه شد كه نوشتن یك برنامه نرم افزاری برای خدمات تحویل مدرك یك طرف قضیه است و حمایت و پشتیبانی از كسانی كه از این نرم استفاده می كنند طرف دیگر قضیه می باشد.
بدین منظور RLG برای پشتیبانی از استفاده كنندگان یكسری از سرویسها را راه اندازی كرده است بعنوان مثال RLG یك بانك اطلاعاتی از استفاده كنندگان این نرم افزار نگهداری می كند كه اطلاعات آن از داده هایی كه استفاده كنندگان هنگام پر كردن فرم ثبت نام وارد كرده اند جمع آوری شده است. همچنین یك خط تلفن رایگان در ایالات متحده و كانادا برای كمك به رفع مشكلات پیكربندی سیستم و برطرف كردن مشكلات عملیاتی در دسترس می باشد. خود استفاده كنندگان نیز یك لیست پستی بنام Arie-L برای بحث در خصوص نرم افزار راه اندازی كرده اند RLG نیز از طریق web و FTP به اشاعه اطلاعات مورد علاقه استفاده كنندگان Ariel می پردازد.نسخه تحت ویندوز این نرم افزار هم قابلیت فرستادن و هم دریافت مــدارك را دارد. البته نسخه هایی از این نرم افزار وجود دارد كه تنها قابلیت دریافت مدارك را دارد كه این نسخه نسبت به نوع قبل از قیمت كمتری برخوردار می باشند. هم اكنون ویرایش ۳.۴ این نرم افزار توسط RLG تهیه و تولید و در دسترس استفاده كنندگان می باشد. قیمت این نرم افزار هم اكنون به صورت زیر می باشد :
۱. نسخه ای كه فقط قابلیت دریافت مدارك را دارد و در حدود ۵۰۰دلار
۲. نسخه ای كه قابلیت ارسال و دریافت مدارك را دارد در حدود ۱۰۰۰دلار(۹۹۶)
البته استفاده كنندگان ویرایشهای قبلی برای ارتقاء‌ نرم افزار خود از تخفیف ویژه ای در حدود نصف قیمت كنونی برخورد می شوند.
● استفاده كنندگان Ariel
Ariel به سرعت بعنوان بخشی از فعالیتهای امانت بین كتابخانه ای مورد توجه كتابخانه ها قرار گرفته است. با مراجعه به سایت Ariel به آدرس http://www.infotrieve.com در تاریخ ۱۵اگوست ۲۰۰۴ میلادی ملاحضه گردید كه پیش از ۹۰۰۰ استفاده كننده Ariel در سطح جهان وجود دارد.این استفاده كنندگان در سرتاسر جهان از آتاباسكا تا آمستردام، از هلسینكی تا هنگ كنگ، از پلسیلوانیا تا پرو و از تگزاس تا تاسمانیا پراكنده اند(A growing circle of partner , ۲۰۰۴)RLG در حال حاضر برای توزیع نرم افزار در كشورهای آرژانتین، برزیل، مكزیك، ایتالیا، اسپانیا، كره، تایوان، تایلند، آفریقای جنوبی، سنگاپور، اسرائیل، رومانی و هنگ كنگ نماینده دارد.
لیست روز آمد توزیع كنندگان در آدرسhttp://www.rlg.org/arieldist.html قابل بازیابی است. ویرایش تحت ویندوز نرم افزار نه تنها باعث ایجاد علاقه به استفاده از این نــرم افزار در كتابخانـه ها گردیدبلكه باعث جذب موسساتــی كه به تولیدخدمات وگسترش تولیدات برای كتابخانه ها می پرداختند، شد . موسساتی مانند موسسه كانادائی اطلاعات علمی و فنی [۳](CISTI) مركز تهیه مدرك كتابخانه بریتانیا [۴] (BLDSC)، كتابخانه ملی پزشكی آمریكا [۵](NLM) RGL همچنین علاقه مند به ایجاد ارتباط بین Ariel و سیستمهای دیگر كه خدمات مشابهی ارائه می- دهند می باشند . بعنوان مثال RLG در حال همكاری با پیكا در هلند برای انتقال داده ها بین Ariel و سیستم پیوسته امانت بین كتابخانه ای پیكا (Picas online Ill System ) از طریق پیشتیبانی كه هر دو از گروه مبادله اسناد الكترونیك [۶](GEDI ) می كنند ، می باشد . RLG همچنین با موسسه كانادایی اطلاعات علمی و فنی (CISTI ) برای توسعه سیستم intellidoc همكاری می كند . در سال RLG ۱۹۹۶ یك موافقت نامه همكاری با شركا خدمات تحویل مدرك الكترونیك پیوسته [۷](JEDDS) كه از مشاركت كتابخانه های كشورهای استرالیا ، نیوزلند . انگلستان تشكیل یافته است برای بهبود Ariel برای استفاده آنها امضاء كرد. یكی از پیشرفتهای اصلی كه برای بر آوردن نیازهای JEDDS مورد نیاز بود قابلیت ارسال مدارك از طریق پست اكترونیك [۸](MIME) علاوه بر FTP می باشد.● مزایای Ariel :
انتقال مدرك الكترونیك از طریق این نرم افزار برای هر سه گروه یعنی كتابخانه های فرستنده مــدرك، كتابخانه دریافت كننــده مــدرك و استفاده كننــده نهایی از مــدرك دارای مزیتهایی
می باشد. (wiley,۲۰۰۰)
الف) كتابخانه های فرستنده مدرك
برای كتابخانه های فرستنده مدرك این نرم افزار باعث كاهش بار كاری از طریق حذف مراحل لازم برای آماده كردن یك مدرك جهت ارسال با پست می شود. این نرم افزار همچنین هزینه های مستقیم را به این دلیل كه در این سیستم هزینه پست وجود ندارد كاهش می یابد. زیرا تحویل مدرك از طریق اینترنت دربردارنده هزینه نمی باشد. چون مدارك در این شیوه اسكن می شوند، هزینه كاغذ نیز كاهش می یابد.
ب) كتابخانه های درخواست كننده مدرك
كتابخانه های درخواست كننده مــدارك نیز از سرعت بالای این نرم افزار در تحویل مدرك بهره مند می شوند همچنین باعث صرفه جویی در وقت كارمندان می شود زیرا كارمندان بخش تحول مدرك، مدارك را بصورت یكدست و با كیفیت بالا دریافت می كنند و دیگر نیازی به بازكردن بسته های پستی حامل مدارك و مرتب كردن صفحات مدارك واسطه نمی باشند.
ج) استفاده كننده نهائی
استفاده كنندگان آخرین گروهی می باشند كه از مزایای این نرم افزار بهره مند می شوند زیرا آنها قادرند كه مواد تحقیقاتی موردنیاز خود را سریعتر و با كیفیت و وضوح بیشتری نسبت به فاكس یا زیراكس دریافت می كنند.مزایای نرم افزار Ariel در گزارشی با عنوان Cost-effectiveness of Ariel for interlibrary loan copy request: summary Of report to RLG shares participants march ۶ , ۱۹۹۶ در این آدرس اینترنتی در دسترس می باشد . http://lyra.rlg.org/arifax.html ویراشهای جدید این نرم افزاردارای قابلیت های زیرمی باشند (The Ariel Advantage , ۲۰۰۴ )
۱- انتقال مدارك از طریق اینترنت با استفاده از FTP و پست الكترونیك MIME
۲- اسكن كردن و فرستان تصاویر سیاه و سفید و رنگی
۳- قابلیت چاپ تصاویر بر روی كاغذ با وضوحی بیشتر ۶۰۰ dpi
۴- كاربر مداری نرم افزار
۵- كیفیت برتر ، سرعت بیشتر ، قابل اعتماد بودن و كم هزینه تر بودن نسبت به فاكس
Aril این قابلیت را دارد كه ما برای ارسال و یا دریافت مدارك یكی از گزینه های FTP یا MIME را انتخاب كنیم. برای استفاده از FTP حتما" كامپیوتر مجهز به Ariel باید در آدرس IP اختصاصی خود باشد . ولی موسساتی كه IP اختصاصی ندارند می نوانند از Ariel به صورت موثر و اقتصادی استفاده كنند . همه آنچه آنها برای بهره گیری از امكانات این سیستم احتیاج دارند عبارت است از یك نسخه نرم افزار Ariel، سخت افزار استاندارد . دسترسی به اینترنت به روش up–dial و پست الكترونیكی استاندارد .
● معایب Ariel
۱- قیمت این نرم افزار تقریبا زیاد است در حدود ۱۰۰۰دلار
۲- فقط باید از اسكنرهای توصیه شده استفاده كرد كه باعث تحمیل هزینه بر كتابخانه می شود .
سخت افزار ونرم افزار
برای راه اندازی یك پایانه كامپیوتری مجهز به Ariel به سخت افزار ونرم افزار زیر احتیاج می باشد . این سخت افزار ونرم افزار از طریق مراجعه به سایت Ariel انتخاب شد.(Ariel Version ۳.۴ Equipment requirements, ۲۰۰۴)
● سخت افزار
۱. CPU: Pentium ۲۶۰۰ full
۲. RAM: ۲۵۶ MB or More
۳. Main board: Giga
۴. Hard drive: ۸۰ GB
۵. CD-ROM drive: ASUS ۴۰X
۶. Modem: Zoltrix ۵۶k
۷. Monitor: LG ۱۷" Flat
۸. Scanner: برای انتخاب اسكنر باید یكی از اسكنرهای توصیه شده را انتخاب كرد
۹. Printer: hp ۱۳۰۰ laser printer
● نرم افزار
۱. Operating system: windows ۹۸, ۲۰۰۰, NT ۴.۰or XP professional
۲. Ariel software: version ۳.۴
۳. Internet access:
۳.۱- direct high-speed connection to the internet through a local area network
۳.۲- For FTP, a permanent IP address for Ariel PC
۳.۳- For MIME e-mail, a dedicated poo۳ e-mail account
یادداشتها
۱. Canadian institute for scientific and technical information
۲. British Library Document Supply Center
۳. National Library of medicine
۴. Group For Electronic Document Interchange
۵. Joint Electronic Document Delivery Service
۶. Multipurpose Internet Mail extension
منابع و مآخذ
۱. A Growing circle of partner (۲۰۰۴).[online] available :
hTTP://www.infotrieve.com/ariel/ariadv.html
۲. Ariel version ۳.۴ equipment requirements (۲۰۰۴).[online]
Available: http://www.infotrieve.com/ariel/arireq.html
۳. Jaswal, Bushra Alma&#۰۳۹;s (۲۰۰۰). Electronic documenDelivery in Pakistan: A case study. In Ariel: Internet Transmission software for document delivery/edited by Gary Ives, The Haworth Information press.pp.۸۱-۹۶
۴. Krize, Harry M.(۲۰۰۰) . Electronic Inter library loan delivery
with Ariel and Illiad. In Ariel: Internet Transmission software for document delivery/edited by Gary Ives, The Haworth Information press.pp.۲۵-۳۴
۵. Lavigne, Jonathan and Elites, John (۲۰۰۰). The evolution of Ariel.
In Ariel: Internet Transmission software for document delivery/edited by Gary Ives , The Haworth Information press.pp.۳-۷
۶. Martin, Harry S. and Curtis, Kendrick (۱۹۹۳).A user – centered view of document delivery and interlibrary loan.[online] available :
http://www.nlc_bnc.ca/ifla/documents/libraries/resource-sharing/ill.txt
۷. The Ariel advantage (۲۰۰۴). [online] available :
http://www.infotrieve.com/ariel/ariadv.html
۸. Wiley, Lynn N. (۲۰۰۰).follow the leader in Ariel partnership. In Ariel : Internet Transmission software for document delivery/edited by Gary Ives , The Haworth Information press.pp.۶۱-۸۰
رستم مظفری غربا
دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران
منبع : نما مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران


همچنین مشاهده کنید