شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
مجله ویستا


کاربرد کمیته های کتابخانه ای در کتابخانه های تخصصی


کاربرد کمیته های کتابخانه ای در کتابخانه های تخصصی
کمیته های کتابخانه ای یک نهاد عمومی در کتابخانه های عمومی هستند، در حقیقت، کتابخانه های تخصصی نیز می توانند استفاده شایسته ای از این گروهها ببرند. کمیته های کتابخانه ای ابزار مدیریت کتابخانه هستند، برای مدیران کتابخانه ها و دیگر کتابداران داشتن ایده ای که بتواند جایگاه کمیته های کتابخانه ای را به نحو شایسته مشخص کند و از آنها برای پیشرفت و ارتقاء جایگاه کتابخانه و بهبود اثربخشی آن بهره ببرند، بسیار ارزشمند است.
● مقدمه ای بر کمیته های کتابخانه ای
کمیته های کتابخانه ای یا هیئت های مشورتی یک نهاد عمومی منصفانه در دنیای کتابخانه های عمومی هستند، و نیز در اشکال مختلفی در کتابخانه های دانشگاهی می توانند یافت شوند. در حقیقت، کتابخانه های تخصصی نیز می توانند استفاده شایسته ای از این گروهها ببرند یا می توانند آنها را مایه زحمت و رنجش خود بیابند که ممکن است نیاز داشته باشند آنها را دوباره بوجود آورند یا به طور کلی متوقف کنند. زیرا کمیته های کتابخانه ای ابزار مدیریت کتابخانه هستند، برای مدیران کتابخانه ها و دیگر کتابداران داشتن ایده ای که کمیته های کتابخانه ای چه کاری می توانند انجام دهند و چه وقت باید به کار گمارده شوند، شایسته می باشد.
ویلیام ماثه او یک کمیته کتابخانه را اینچنین تعریف می کند: "یک سازمان ویژه که به منظور اینکه اجازه دهد افراد ایده هایشان را در محدودیت های زمانی مبادله کنند، طراحی شده است.(Matthews, ۱۹۷۸). کلید همه کتابخانه ها تبادل ایده هاست. همچنین از اهمیت کمیته ها، توانایی تصمیم گیری سریع کتابخانه و نشان دادن کتابخانه بعنوان ابزاری مفید در جامعه ای که کتابخانه به آن خدمت می کند، می باشد.
● کمیته‌های کتابخانه ای به طور کلی چه کارهای انجام می‏دهند
کارکرد کمیته‌ها: کارکردهای متفاوتی وجود دارد که کمیته‌های کتابخانه می‏توانند آن را انجام دهند. در برخی موارد کمیته ها ممکن است بر خط مشی (policy)تمرکز کنند و در موارد دیگر ممکن است در مقام حقیقت‏یابی و جمع‏آوری اطلاعات در ‏آیند (shelde and hill ۱۹۹۴). در موارد بسیاری ، کمیته های کتابخانه ای جنبه روابط عمومی را برای کتابخانه ها دارند؛ آنها ره‌هایی هستند برای آنکه کتابخانه جامعه استفاده کننده اش را از وجود خویش آگاه سازد. همچنین این راهی کوتاه، سریعتر و راحتتری از یک بررسی برای گرفتن برخی داده‌های کتابخانه‌ها از آنهایی است که کتابخانه به آنها ارائه خدمت می کند یا امیدوار است که خدمت کند. این مطلب بویژه در مورد کتابخانه‌های تخصصی صدق می‏کند.
کمیته های کتابخانه های دانشگاهی: در اکثر موارد، کمیته‌ها در کتابخانه‌های دانشگاهی به پاسخ دادن پرسش‏های خاصی از قبیل قیمت گذاری پیایندها تمایل دارند، یا برای اهداف خاصی، نظیر بررسی نامزدهای موقعیت های حرفه ای ساخته می شوند. (۱۹۹۳ ،fietzer) آنها همچنین می‏توانند مانند یک کمیته دائمی کتابخانه،ابزار ثابتی برای ایفای وظیفه مشاوره دادن به مدیر ارشد کتابخانه باشند. دانشگه‌ها وارد در سال ۲۰۰۴ بسیاری از کمیته‌های کتابخانه شامل «کمیته مجموعه‏سازی و فراهم آوری دیجیتالی»، «کمیته همکاری فراداده ها» و «کمیته هدایت پروژه آرشیو مجلات الکترونیکی» را فهرست نمود (کمیته‌های کتابخانه‌های دانشگاه هاروارد( http://hul.harvard.edu/cmtes ).
(کمیته‌های کتابخانه ای می توانند طاقت فرساترین و سیاسی ترین کمیته ها در محیط های دانشگاه به نظر برسند، حداقل آنچنانکه توسط ماثه او تعریف شدند.
کمیته‌های کتابخانه های عمومی: کتابخانه‌های عمومی ممکن است کمیته‌هایی برای نشان دادن وظایفی از جمله ایجاد یک بخش اضافه به کتابخانه و یا قراردادن آنها در اینترنت را تشکیل دهند. کمیته‌های دائمی کتابخانه یا هیئت معتمدین در محیط یک کتابخانه عمومی همانند هدایت کنندگان خطمشی کتابخانه و مشاوران عملیات کتابخانه خیلی رایج و متداول هستند. اعضای این هیئت‏ها احتمالا ترکیب ناهمگنی به نمایندگی یک شهر یا شهرک هستند، برعکس چنین گروههایی در کتابخانه های تخصصی یا دانشگاهی، که شرکت کنندگانشان معمولا همه از یک موجودیت ، یعنی سازمان مادر می آیند.
کمیته‌های کتابخانه های تخصصی: کتابخانه‌های تخصصی معمولاً نسبت به کتابخانه‌های دانشگاهی در سطح محدودتری عمل می‏کنند، و هیئت انتخابی متمرکزتری نسبت به کتابخانه‌های عمومی دارند. این مسئله به تعریف نقش کمیته مربوط به کتابخانه تخصصی کمک می‏کند. کمیته های کتابخانه های تخصصی احتمالا کمتر سیاسی هستند(اگرچه تقریباً هر سازمانی سهمی از سیاست دارد) و نباید طیفی وسیعی از درخواستها را مساعدت نماید.
● کمیته کتابخانه ای: داشتن یا نداشتن
تصمیم‏گیری در مورد یک کمیته: یک کتابدار تخصصی مشغول، مخصوصاً کسیکه به تنهایی و یا با دستیاران محدود کار می‏کند و بنابر این با فشار و تنهایی همه وظایف کتابخانه را انجام می دهد، ممکن است فکر کند که اضافه شدن مراقبت‏ها و تغذیه کمیته کتابخانه ای به فهرست وظایف اش کاری سخت و طاقت‏فرسا است. هر چند پیشینه ها و متون به توصیف دلایل خوب متعددی می‏پردازد که چرا او احساس می کند که راهی را برای تاسیس یک کمیته بیابد و آن را فعال نگهدارد.
کمیته در نقش مدافع: روث هولتز و شارون فیلیپس در کتابشان در مورد مدیریت کتابخانه‌های مراقبتهای بهداشتی می‏گویند: «کمیته کتابخانه ای می‏تواند برای توسعه کتابخانه مفید، قوی و نیرومند باشد. آن می تواند پایه ای اساسی برای حمایت از فعالیت های کتابخانه ای با اثبات اینکه خدمات کتابخانه ای مورد نیاز هستند، فراهم نماید.(Holtz and Philips, ۱۹۹۱)
این امر به نوبه خود منجر به وجود آمدن فرصت‏هایی برای دفاع می‏شود که اگر کتابدار به تنهایی مسؤل پاسخگویی در مورد کتابخانه باشد، ممکن نیست این فرصت وجود داشته باشد.
ارزش سرمایه‏گذاری زمان: بدون شک این مسئله شامل میزان مشخصی از کار، هم سرهم کردن یک کمیته کتابخانه ای و هم دایر نگهداشتن آن پس از تأسیس می‏شود. اینکه از یک کمیته کتابخانه‌ای انتظار می رود «نصیحت و پشتیبانی مورد نیاز را تهیه
‏کند» بحث جدی را در مورد تاسیس آن بوجود می آورد، زیرا یک کتابدار تخصصی اغلب به تنهایی کار می‏کند، و می تواند تا حدی احساس انزوا کند.(Holst and Philips, ۲۰۰۰)
بنا بر این، یک کمیته در حال کار ممکن است سرمایه‏گذاری زمانی کتابدار را در کاربرد بیشتر، نگرش جدید نسبت به سازمان، و شاید حتی حمایت مالی اضافی را بازگرداند. اما البته، اگر یک کمیته کتابخانه ای ، پس از آن که در یک مقطع زمانی معقول امتحان شده است، فعالیت نکند، می‏تواند منحل شود.
● تأسیس کمیته کتابخانه ای در کتابخانه تخصصی
زمانی که هیچ کمیته‌ای در محل نیست، تشکیل کمیته تصمیم بزرگی است. وقتی که یک کتابدار تصمیم به برپایی کمیته کتابخانه ای می‏گیرد، نخستین مرحله تجاری کسب اجازه مسؤلین و خرید عمده است (Larsen, ۱۹۸۵, p.۷). اگر هیچ گونه مخالفتی نبود، او می‏تواند به تنظیم منشور اجازه نامه ای بپردازد که در ارتباط با مدیریت ارشدی که ترکیب کمیته را شرح می دهد و مسئول انتصابات آن، شرایط اداری، وظایف و عملکرد آن، و چگونگی فعالیت آن می باشد. تغییر در صورت لزوم می‏تواند ایجاد شود، اما پیش از نخستین جلسه کمیته، طرح کاملی باید در محل قرار گیرد. لازم به ذکر است که کمیته کتابخانه ای صرفاً به عنوان یک دستیار و کمک برای فعالیت‏های کتابخانه است و بنا بر این، منشور نباید به گونه‌ای تنظیم شود که به حوزه هایی که باید برای مدیریت کتابخانه باقی بماند، تعدی کند.
● چه کسی باید عضو یک کمیته کتابخانه ای است‏؟
عضویت کمیته: سؤالی که چه کسی برای عضویت کمیته کتابخانه ای دعوت می‏شود، مشکلاتی را بوجود می‏آورد. مخصوصاً در یک کتابخانه تخصصی که اعضای بالقوه آن پست‏های سازمانی را اشغال کرده‌اند که کتابخانه به آن ارائه خدمت می کند، آن بهترین گزینه می باشد، اگر برخی اشکال تنبیه و قرینه آن که آنها انتخاب کردند واقعا برای انجام کافی نیست. گفتگوهای اتفاقی با برخی کاربران قابل اعتماد ممکن است به تولید اسامی و پیش بینی علائق بیانجامد.
پیش ‏نیاز. محققاً یک پیش‏نیاز برای شمولیت در کمیته می‏بایست علاقه‌ای در کتابخانه و بالا رفتن نقش آن در سازمان باشد ، و به طور کلی یک بها و ارزش برای کتابخانه‌ها است.
ارتباط دهنده‌های توانا یک دارایی برای کتابخانه تخصصی تلقی می‏شود، مقدار مشخصی از جدال و تشویق می تواند به ارتقای آگاهی ها از خدمات کتابخانه کمک کند. علاوه بر این اعضای کمیته کتابخانه می‏توانند به انتقال آنچه که مشتریان جامعه انتظار دارند کمک کنند و این مسئله یکی از مؤثرترین کارهایی است که توسط شخصی با ارتباطات خوب و مهارتهای برتر [بال] انجام می‏پذیرد.
چه کسی انتصابات را انجام می‏دهد؟ گرچه کتابداران تخصصی می‏توانند دعوتنامه‌هایی برای اعضای بالقوه کمیته بفرستند، انجام انتصاب توسط «رییس یا مسؤل اجرایی» می‏تواند به کمیته اعتبار و برقراری رسمی در سازمان دهد. (Katayama, ۱۹۸۳)
ارتباطات خوب توسط اعضای کمیته در صورتی که کمیته دارای مجوز و پروانه رسمی باشد سازنده‏تر خواهد بود.
شمول: عضویت کمیته تا حدی بر اساس ساخت و آرایش سازمان مادر تصمیم گرفته می شود. برای مثال برخی کتابخانه‌های تخصصی قسمتی از نهادهایی هستند که هیئت مدیره یا نظارت دارند مانند کتاب‏خانه های موزه ها.
در این مورد، اعضای هیئت ممکن است خواستار پیوستن به کمیته باشند تا به عنوان رابط بین هیئت (شورا) و کمیته عمل کنند.(Larsen, ۱۹۸۵) کتابدار در بوجود آوردن توصیه‌ها و سفارش‏ها نیاز به نگاه کردن به محیط خارجی کتابخانه دارد تا اطمینان باید هیچ کس مشرف و ناظر نیست تا قدرت سیاسی مورد نیاز کمیته را بوجود آورد یا کسی که ممکن است پیوندی به بخش‏های غفلت شده جامعه بزند.
کتابخانه تخصصی بنا بر تعریف آن باید بر تلاش اصلی خود برای پشتیبانی مأموریت سازمان مادر تمرکز کند. این مسئله اغلب به سختی تهیه اطلاعات فنی برای یک یا چند موضوع مختلف است. اعضای کمیته کتابخانه ای که می‏توانند به معین کردن نیازهای خاص کاربران کتابخانه کمک کنند، مفیدتر از کسانی خواهند بود که در موقعیت خوبی برای آگاهی از چیزها قرار ندارند. به عبارتی دیگر، یک کتابخانه در شرکت دارویی باید به جذب بیولوژیست‏ها، شیمیدانها و پزشکان به کمیته مشورتی خود بپردازد تا از وجود آنها به عنوان وسیله‌ای برای کسب اطمینان خاطر از عدم وجود غفلتهایی در مورد برخی نیازهای خاص استفاده کند زیرا کسی ماهر به صحبت کردن با آنها نیست. هر چند، شماری از گروه‌های کاربری مختلف در صورت امکان باید ارائه و معرفی شوند. Holst and Philips, ۲۰۰۰))
رتبه و گوناگونی: در صورت امکان کمیته باید شامل ترکیبی از افرادی باشد که نسبتاً در سازمان جدید هستند، و بنا بر این، قادرند دیدگه‌های جدیدی را بوجود آورند، و افرادی باشند که زمان کافی در شناخت چگونگی کارکرد سازمان را گذرانده باشند.
مسئله مورد توجه دیگر، همانگونه که کاتایاما پیشنهاد می کند، دعوت از "نمایندگانی از مدیران ارشد سازمان" با هدف مهیا کردن مدیریتی بالا و با نگرشی بر نیازهای کاربران و بازخورد ها در مورد منابع کتابخانه در برآوردن نیازهای آنان است(Katayama, ۱۹۸۳).
● نقش مدیر کتابخانه با در نظر داشتن کمیته چیست؟
نقش کتابدار. مدیر کتابخانه عملکردی متمایز و روشن دارد، که عبارتست از مدیریت عملیات کتابخانه. کمیته کتابخانه ای وقتی که قرار است که تنها نقش مشاوره‌ای و نه اجرایی داشته باشد، چنین کاری را انجام نخواهد داد. (Larsen, ۱۹۸۵, p.۷)اما وظایف بسیار دیگری وجود دارد که کمیته می‏تواند در همکاری با کتابداری که می‏بایست عضو باشد، انجام دهد. کتابدار به عنوان عضو می‏تواند یکی از نقش‏های متعدد را داشته باشد: "رئیس، دبیر یا عضو عادی کمیته". (Holtz and Philips, ۲۰۰۰)
هولتز و فیلیپس خاطرنشان می‏کنند که "برای هر عضو کمیته کتابخانه ای، کتابخانه مسئولیت ثانوی به شمار می‏آید". (Holtz and Philips, ۲۰۰۰) این بدین معنا است که گرچه ممکن است علاقه قوی در بین اعضای کمیته وجود داشته باشد، اما تمرکز آنان به مانند آنچه کتابدار دارد، نمی‏باشد و این امر به معنی کارکرد کل کتابخانه تلقی می‏شود. مساعدت و پشتیبانی کتابخانه مهم هستند، اما باید صرفاً جزیی از مدیریت یک کتابخانه خوب ساختار یافته و سازماندهی شده باشد. با این وجود کتابدار نقش مهمی در تأثیرگذاری بر توصیه‌ها و سفارشاتی دارد که کمیته در مورد آن توافق کرده است.
فراتر از این، هولتز و فیلیپس تأکید دارند که کتابدار باید نقش قدرتمندی در تنظیم دستور جلسه و بوجود آوردن توصیه‌ها و سفارشاتی برای کمیته داشته باشد. (Holtz and Philips, ۲۰۰۰) آنان خاطرنشان می‏کنند که کتابدار متخصص کتابخانه است و مسئول توصیه هر گونه تغییر در خدماتی است که کتابخانه ارائه می‏دهد و روشی است که کتابخانه عمل می کند. کتابدار همچنین منبع اطلاعات در مورد کتابخانه است و باید مطمئن شود که اعضای کمیته از آنچه بر کتابخانه تأثیر می‏گذارد و مشکلاتی که کتابخانه با آنها روبروست مطلع و آگاه هستند.
کمیته به نوبه خود، می‏تواند در خصوص تأثیر کتابخانه بر سازمان مادر و چگونگی تغیرات ضروری که ممکن است ایجاد شود، نگرش و بینشی فراهم آورد.
● چگونگی ساختن یک کمیته کتابخانه ای مؤثر
اندازه کمیته: اندازه گرفتن درست، قطعی و حیاتی است. بر طبق گفته‌های جان لارسن "نوعا کمیته ۵ تا ۸ نفره عادی و معمولی است". (Larsen, ۱۹۸۵) کاتایاما ۹ تا ۱۰ نفر را در نظر می‏گیرد (Katayama, ۱۹۸۳) ویلیام دی. ماثه او اظهار می‏دارد که کارایی کمیته یک مرتبه به سرعت با ۸ یا بیش از ۸ نفر شرکت کننده کاسته می‏شود" با بیشترین زیانی که تبادل ایده ها و خلاقیت زیاد به وجود می آورد. زیرا افزایش پشتیبانی کتابخانه، کارکردی قطعی برای کمیته کتابخانه است، و مهم است که همه صداها شنیده می‏شود.
بسامد جلسات: یکی دیگر از عواملی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که چه زمانی کمیته باید جلسه داشته باشد. این مسئله عموماً یک عمل توازنی میان درخواست زیاد افرادیست که کارهایی دیگری هم برای انجام دادن دارند و اطمینان از اینکه جلسات کمیته اغلب احساس موجودیت را به وجود آورد. این مسئله همچنین بستگی به چگونگی تعریف نقش کمیته دارد: برخی بسیار درگیر در عملکرد های مشخص کتابخانه هستند تا نسبت به دیگران که بیشتر مشاور می‏باشند. محققاً دو بار در سال حداقل می‏باشد، و با جلسات فصلی به اثرات خوبی احتمالا به دست می آید. تجربه کاتایاما این است که جلسات غیر منظم ارجح هستند و احساس می‏کند که تنها مطالب اساسی و بنیادی باید در کمیته مورد خطاب واقع شود. (Katayama, ۱۹۸۳)از سوی دیگر، از انتظار مقوله‌های اساسی و اصلی ممکن است باعث شود تا کتابخانه دامنه دید خود را از دست بدهد. هر کتابدار تخصصی باید تصمیم بگیرد که چه دیدگاهی باید اتخاذ گردد.
جلسات سالیانه؟ یکی از سفارشات و توصیه‌های کاتایاما که او آن را ضروری و لازم می‏داند، برگزاری جلسه‌ای سالیانه است که کارهای انجام شده سال پیش خلاصه شود و رئوس مطالب اهداف سال جدید بررسی شود.(Katayama, ۱۹۸۳)
برخی کمیته‌ها ممکن است راه ساده‏تری بیابند و خیلی رسمی نباشند، اما این امر به تحقیق وسیله خوبی است برای تمرکز بر چگونگی کارکرد کتابخانه و این که چه تغییراتی برای انجام مورد نیاز است.
طول دوره: معمولاً منشور کمیته محدودیت‏هایی برای اعضاء وضع می‏کند. محدودیت ها می‏توانند از رکود گروهی جلوگیری کند و باعث بوجود آمدن همکاری‏های بیشتر سازمانی شوند. کاتایاما پیشنهاد می کند که برای تداوم و ثبات، دوره‌های رسمی می تواند متناوب باشد و بعضی اوقات طولانی اگر یک پروژه مهم همکاری بلند مدت و تعهد اعضا را نیاز دارد.(Katayama, ۱۹۸۳)
اداره و رهبری جلسه‌ها: یکی از نکات حیاتی و حساس برای موفقیت کمیته کتابخانه ای شیوه‌ای است که در آن جلسات به خوبی اداره شود. برای سازمان‏های کوچک رفتار غیر رسمی و گفتگوی جُک و راحتی روند جلسه آسان است و این شیوه در برخی جاها به خوبی کار می‏کند. هر چند در جلساتی که به طور رسمی برگزار می شود، جدی بودن اعضاء نتیجه بهتری در بلند مدت در بر خواهد داشت. یک ایده خوب این است که کتابدار یکی دو کتاب در مورد نحوه اداره جلسات را امانت گرفته یا خریداری کند، آن را به طور کامل بخواند و جهت دسترسی اعضاء، روی صندلیشان قرار دهد.
ارتباطات بین جلسه‌ای: عموماً، ارتباط با کمیته بسیار مهم است. یک جلسه خوش اجرا که همه اعضاء آن قادرند تا ایده خود را به طریقی خلاقانه مطرح کنند و تبادل اطلاعات در آن نیز ستایش شده، یکی از اهداف تلاش‏ها در این مورد است. اما کتابداران باید دیگر فرصتها را برای گرفتن تماس با اعضای کمیته جستجو کنند. پست الکترونیکی سریعترین راه فرستادن پیام در خصوص اتفاقات کتابخانه و روش خوبی است که اعضای کمیته را از چگونگی اداره کتابخانه مطلع می‏کند و به آنها در مورد دستور کار جلسات منظم آینده کمیته خبر می‏دهد. گفتگوهای غیر رسمی نیز وسیله خوبی برای حفظ تماس می باشد و ممکن است به عضو کمیته انگیزه‌ای برای پرسش سؤالات بیشتر از کاربران کتابخانه شان دهد تا بدین وسیله اطلاعات بیشتری برای آوردن به جلسه کسب کند.
صورت جلسه: یک چیزی که نباید فراموش شود وجود شخصی برای ضبط آن چیزهایی است که در طول جلسه کمیته می گذرد. این امر به حفظ ایده‌های خوب افراد و شناسایی این که چه کسی با چه موضوعی موافق بوده، کمک می‏کند. ارسال صورت جلسه نیز شیوه‌ای برای حفظ و نگهداری داد و ستد کتابخانه در برابر شرکت کنندگان کمیته است‏.
● در طی جلسه یک کمیته کتابخانه ای چه می گذرد؟
دستور جلسه: مانند هر جلسه دیگری، بهترین کار این است که دستور جلسه‌ای تنظیم شود و از پیش برای شرکت کنندگان ارسال شود. این مسئله به اعضای کمیته اجازه می دهد تا فکر کنند که چه چیزی می‏خواهند به بحث اضافه کنند، و به آنها زمان صحبت با همکارانشان را برای ارائه دیدگه‌هایشان فراهم می‏کنند. بر اساس نظر فیلیپس و هولتز کتابداران نباید موارد و مطالب پیش زمینه را که همراه صورت جلسه‌است فراموش کنند و همچنین اطلاعات اضافی خلاصه را که برای خود کمیته ذخیره می‏شود.(Holtz and Philips, ۲۰۰۰)کمیته ای که پیش زمان می داند که به چه چیزی [در طول جلسه] می پردازد احتمالا موثرتر است از کمیته ای که موضوعات جدید را در محل جلسه درک و واکنش نشان می دهد.
خواه کتابداران یا سایر اعضای کمیته، جلسه را ریاست کنند، ویلیام دی. ماثه او از آگاهی داشتن از زمان [جلسه] حمایت می‏کند، بنا براین زمانهای مهم، مطالبی که از اهمیت کمتری برخوردارند را شامل نمی ‏شوند. او همچنین پیشنهاد می‏دهد که «حافظان ایده» تلاش خود را بر آنچه که مفروض جلسه برای انجام است، متمرکز کنند، در عین حال به پرورش تولد ایده ها و تبدیل آن به نکته ای سودمند بپردازند. (Matthews, ۱۹۷۸) برای کتابدار تخصصی توسعه مهارت‏هایی که این تأثیرات را می گذارد و این نکات را به عنوان پیشرفت جلسه در ذهن سپارد، مسلماً یک سود محسوب می‏شود.
● نتیجه‏‌گیری
در تحلیل نهایی، مدیران کتابخانه‌های تخصصی باید تصمیم بگیرند که آیا کمیته کتابخانه ای برای آنان، کتابخانه هایی که آنان اداره می کنند، و سازمانی که آنها برای آن خدمت می کنند، مفید خواهد بود. در ادامه برخی پیشنهاداتی که در این فصل تنظیم شده ممکن است به ایجاد تجربه موفق با کمیته ای قوی و مفید کمک می کند. هنوز هم طبق نظر مونت و مسود اداره کنندگان کتابخانه ممکن است به این نتیجه برسند که نیازی به کمیته‌ای که نمی‏خواهند از طریق آن به زحمت بیفتند یا مدیریت سازمانی که ممکن نیست پشتیبانی شود، نمی‏باشد. (Mount and Massoud, ۱۹۹۹)
منابع
Fietzer, William. ۱۹۹۳. World enough, and time: Using search and screen committees to select personnel in academic... Journal of Academic Librarianship ۱۹ (July) : ۱۴۹.
Harvard University Libraries Committees, available at http://hul.harvard.edu/cmtes/. Accessed ۴/۱۱/۰۴.
Holst, Ruth and Sharon A. Phillips. ۲۰۰۰. The Medical Library Association Guide to Managing Health Care Libraries. Chicago : Medical Library Association ; New York : Neal-Schuman Publishers.
Katayama, Jane H. ۱۹۸۳. The library committee : how important is it? Special Libraries ۷۴ (January) ; ۴۴-۴۸.
Larsen, John C. ۱۹۸۵. Museum Librarianship. Hamden, Conn. : Library Professional Publications.
Matthews, William D. ۱۹۷۸. A siege of committees. Journal of academic librarianship ۴ (November) : ۳۷۸.
Mount, Ellis and Massoud, Renee. ۱۹۹۹. Special Libraries and Information Centers. Washington, D.C. : Special Libraries Association.
Sheble, Mary Ann and Debra W. Hill. ۱۹۹۴. Academic library committees : their role in participative management. College and research libraries ۵۵ (November) : ۵۱۱-۵۲۶.
۱۱. برای مطالعه بیشتر
Holst, Ruth and Sharon A. Phillips. ۲۰۰۰. The Medical Library Association Guide to Managing Health Care Libraries. Chicago : Medical Library Association ; New York :Neal-Schuman Publishers
Justis, Jane L. ۱۹۹۰. "We can&#۰۳۹;t keep meeting like this !" : a guide to more effective meetings. Cascado, CO : Jane L. Justis and Associates.
Katayama, Jane H. ۱۹۸۳. The library committee : how important is it? Special Libraries ۷۴ (January) ; ۴۴-۴۸.
Riddick, Floyd Millard. ۱۹۸۵. Riddick&#۰۳۹;s Rules of procedure : a modern guide to faster and more efficient meetings. New York : Scribner
منبع : نما مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران