دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا


دختران محروم از تحصیل همچنان قربانی باورهای غلط


دختران محروم از تحصیل همچنان قربانی باورهای غلط
ضعف اعتقاد مدیریت های سطح بالای کشور به برنامه آموزش برای همه، استمرار حاکمیت باورهای نادرست در امر تحصیل دختران و زنان و فقدان راهبرد از میان برداشتن فقر مادی و تحصیلی در سیاست های آموزش برای همه، عمده عوامل به بلوغ نرسیدن و تحقق کامل نیافتن برنامه آموزش برای همه در ایران، ، اعلام شد.
آخرین نتایج ارزیابی برنامه آموزش برای همه که به ارزیابی عملکرد آموزشی در مقاطع آموزش و پرورش عمومی اعم از ابتدایی و راهنمایی اختصاص دارد، وضعیت عملکرد آموزش و پرورش در قالب شاخص های برنامه آموزش برای همه از سال ۷۹ تا پایان ۸۶ را نشان می دهد.
به گزارش ایسنا از مهم ترین یافته هایی که از آخرین ارزیابی برنامه آموزش برای همه در ایران می توان یاد کرد، عبور۵ ‎/ ۴۳ درصد دانش آموزان ابتدایی از کانال پیش دبستانی، رسیدن نرخ پوشش واقعی ابتدایی به ۸ ‎/ ۹۷ درصد، نرفتن ۷ ‎/ ۴ درصد لازم التعلیم های کشور به مدرسه و مردودیت ۲ ‎/ ۶ درصد دانش آموزان ابتدایی است که این شاخص، خاصه در پایه اول ابتدایی به چهار درصد می رسد، رسیدن نرخ پوشش واقعی راهنمایی به ۹ ‎/ ۸۴ درصد، افزایش نرخ گذر از ابتدایی به راهنمایی به ۴ ‎/ ۹۷ درصد، نگذراندن دوره راهنمایی توسط ۱ ‎/ ۱۵درصد دانش آموزان، افزایش نرخ ماندگاری و گذر تحصیلی در مقابل کاهش تراکم کلاس و نرخ تکرار پایه، قرار گرفتن یک معلم به ازای هر ۲۲ دانش آموز در یک کلاس و کاهش تراکم میانگین کلاس های درس به ۲۱ نفر، افزایش نرخ گذر از راهنمایی به متوسطه به ۹۳ درصد و مردودیت هفت درصد دانش آموزان راهنمایی، بی سوادی مطلق ۷ ‎/ ۱۷درصد مردم، قرار گرفتن نرخ برابری جنسیتی تحصیل در جمعیت ۱۵ ساله و بالاتر ایران برشاخص ۸۹ ‎/ ۰ و رشد سهم آموزش و پرورش ازGDP به۱۱ ‎/ ۵ درصد، هستند.
اما این یافته ها، تحلیل های خاصی را نیز از جانب گردآورندگان، یعنی کارشناسان دفتر نظارت بر برنامه آموزش برای همه معاونت آموزش و نوآوری آموزش و پرورش به همراه داشته که توجه به برخی نکات آن، راه را برای ارزیابی وضعیت عمومی آموزش و پرورش در ایران در مقایسه با سایر ملل عضو برنامه آموزش هموار می کند.
● ضعف اعتقاد مدیریت ها به برنامه آموزش برای همه
بنا بر ارزیابی دفتر نظارت برنامه آموزش برای همه، عمده ترین چالش های فعلی پیش روی تحقق کامل این برنامه در ایران، ضعف ارتباط و هماهنگی لازم بین بخش های مختلف ارایه دهنده خدمات مراقبتی و آموزشی در کشور، وجود اشکالات در ساختار و بدنه برنامه ریزی و اجرایی آموزش برای همه در ایران و نبود امکان پیگیری دقیق اجرای برنامه آموزش برای همه به دلیل ضعف اعتقاد مدیریت های سطح بالا نسبت به اهمیت و ضرورت اجرای برنامه است چه این امر، خود، گویای علت اصلی ناهماهنگی در اجرای مصرانه برنامه آموزش برای همه در راستای زدودن ضعف ها و دور کردن دغدغه هاست.
● متناسب نبودن محتوای آموزشی نظام آموزش و پرورش با نیازهای دانش آموزان
این کارشناسان، همچنین، منعطف نبودن برنامه های آموزشی و درسی و متناسب نبودن محتوای آموزشی فعلی نظام آموزش و پرورش با نیازهای دانش آموزان و استاندارد نبودن فضاهای آموزشی از جمله نبود دسترسی غیرقابل توجیه برخی مدارس به آب آشامیدنی و سرویس های بهداشتی، حتی در زمان کنونی را، از دیگر موانع تحقق برنامه آموزش برای همه در ایران عنوان کرده اند.
جالب آن که، این یافته های تحلیلی از سوی یکی از مراجع داخلی آموزش و پرورش، در حالی عنوان می شود که مسوولان مربوطه در این وزارتخانه، بر نبود مشکلات رفاهی در مدارس، خاصه، فقدان دسترسی به آب آشامیدنی و نبود سرویس های بهداشتی، اصرار می ورزند و این درحالیست که متاسفانه، به اذعان کارشناسان، وجود غیرقابل انکار این مشکلات، تاثیر عمده ای بر روند یادگیری دانش آموزان کشورمان بر جای می گذارد. البته نکته قابل توجه این است که اذعان این مراجع مذکور در وزارت آموزش و پرورش به ضعف های موجود، به رغم انکار مراجع بالاتر این نهاد، خود، امری امیدوارکننده نسبت به راهگشایی برای حل مشکلات از طریق در جریان گذاشتن مقامات ارشد است.
● استمرار حاکمیت باورهای نادرست در امر تحصیل دختران و زنان
دفتر نظارت بر برنامه آموزش برای همه ایران، در ادامه تحلیل های خود از برنامه مذکور نیز، مشکل فرهنگی و حاکمیت باورهای نادرست در امر سوادآموزی و تحصیل دختران و زنان، وجود نابرابری در دستیابی زنان و روستاییان به آموزش هایی که در ایجاد مهارت های حرفه ای برای اشتغال زایی موثر هستند و اشتغال و درآمدزایی فرزندان و نقش موثر آن در اقتصاد بخشی از خانواده های روستایی و محروم شهرها که مانع از حضور کودکان در مدارس می شود را، دیگر چالش های پیش روی تحقق آموزش برای همه ایرانیان می خواند.
حال، اگرچه آمار مشخصی از شمار دخترانی که به دلیل حاکمیت باورهای غلط در امر سوادآموزی به ویژه در استان های محروم و شهرهای کوچک تر کشور، در دست نیست، اما اذعان کارشناسان امر به وجود این مشکل، این پرسش را به ذهن تداعی می کند که به راستی آیا هنوز زمان دفن این باورهای ناصحیح که به باور عام، عمدتا به دو نسل پیش از نسل کنونی مخاطب آموزش و پرورش مربوط می شود، فرا نرسیده است .
● ناکافی بودن ظرفیت های جذب کودکان آموزش پذیر استثنایی
پایین بودن سطح آگاهی جامعه از توانمندی ها و استعدادهای کودکان استثنایی و ناکافی بودن ظرفیت های جذب و پوشش کودکان آموزش پذیر استثنایی به ویژه در مناطق روستایی از دیگر مواردی است که به عنوان موانع به بار نشستن برنامه آموزش برای همه در ایران در تحلیل گردآورندگان برنامه، به آن پرداخته شده است.
کاربردی نبودن ساختار محتوا و روش های سوادآموزی نیز، از دیگر نکته هایی است که از آن در بخش آموزش بزرگسالان، به عنوان علل گسترش نیافتن سوادآموزی بزرگسالان برای پوشش کامل جمعیت ۷/۱۷ درصدی نیازمند آموختن سواد، یاد شده است.
در گزارش تحلیلی دفتر نظارت بر برنامه آموزش برای همه، موکدا بر توسعه فعالیت های سوادآموزی متناسب با ویژگی های مخاطبان برای از بین بردن بی سوادی تا پایان برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، تاکید شده است.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید