یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
نگاهی به فیلم چهارشنبه سوری
"چهارشنبه سوری" سومین ساخته اصغر فرهادی پس از "رقص در غبار" و "شهر زیبا" است. دو فیلم قبلی اصغر فرهادی توانست او را به عنوان سینماگری حساس نسبت به مسائل اجتماعی و راوی داستانهایی از طبقه فرودست جامعه معرفی كند كه این نوع نگاه، به سابقه پیشین فرهادی در تلویزیون و ساخت مجموعه تلویزیونی "داستان یك شهر" برمی گردد. فرهادی در آن مجموعه با وجود محدودیتهای دست و پاگیر، توانست برای اولین بار گوشه هایی از روابط آدمهای طبقه پایین جامعه را در قالب داستانهایی تأثیرگذار به نمایش بگذارد.
"چهارشنبه سوری" اگر چه از جهات بسیار، فیلم متفاوتی در كارنامه فیلمسازی فرهادی است كه داستان حول محور حضور یك دختر كارگر در یك خانه به قصد نظافت و آشنا شدن با زندگی یك خانواده و خلق موقعیتهایی بسیار جذاب در دل داستان می گذرد. این بار بیشتر گرایش فیلم چهارشنبه سوری به سمت درام است، یك درام خانوادگی با مضمون خیانت مرد به زن. مضمونی كه به تازگی دستمایه فیلمسازان بسیاری شده كه نمونه اخیر آن را در فیلم "دیشب باباتو دیدم، آیدا"ی رسول صدرعاملی شاهد بودیم.
فرهادی این بار در "چهارشنبه سوری" برخلاف ساخته های قبلی اش به سراغ طبقه متوسط جامعه رفته و با دستمایه قرار دادن این قشر، كنكاشی دارد در زندگی پرتلاطم عده ای كه اساس كار و معیار زندگی شان بر بی اعتمادی استوار است مگر اینكه خلافش ثابت شود! در واقع "چهارشنبه سوری" نقبی است به درون جامعه معاصر با تمام گرفتاریها و مشكلات فراوان آن. جامعه ای پرتلاطم و پراسترس كه تنها ره آورد آن ناامنی اجتماعی و بی اعتمادی است. جامعه ای كه در آن عشق جای خود را به تنفر داده و اخلاقیات و مناسبات خانوادگی جای خود را به پنهان كاری و سرك كشیدن در زندگی یكدیگر واگذار كرده است. جامعه ای كه حتی كودكان هم به همان راحتی بزرگترها می توانند دروغ بگویند و مثل بزرگترهایشان پنهان كاری كنند و این بیانگر همان تسلسل بی اعتمادی و ناامنی روانی دو نسل است.
شاید بارزترین وجه كار فرهادی در "چهارشنبه سوری" این باشد كه توانسته از یك درام غیر ارژینال و امتحان شده، فیلمی پرتعلیق و پركشش بسازد كه با سرمایه مختصر و محدود به لحاظ لوكیشن و فضا (كه بخش اعظم آن در یك آپارتمان طبقه متوسط و اتاقهای به هم ریخته آن خانه ملتهب و آدمهای داخلش كه چیز زیادی برای قصه گویی ندارند) توانسته به چنان تأثیر قاطعی برسد كه فیلم های دیگر با مواد خام بیشتر به این موفقیت دست پیدا نمی كنند. البته نمی توان كنترل بشدت آگاهانه فرهادی بر صحنه های فیلم اش را نادیده گرفت كه این كنترل شدگی آگاهانه، حداقل كاركردش، دیده نشدن دوربین و عوامل پشت دوربین در این صحنه هاست بخصوص به یاد بیاوریم صحنه بسیار نفس گیر مشاجره حمید فرخ نژاد و هدیه تهرانی در حضور فرزند خردسالشان كه به هیچ وجه حضور دوربین در این صحنه و صحنه های دیگر فیلم حس نمی شود. همچنین بازیهای حرفه ای، روان و یكدست بازیگران فیلم نیز از بهترین وجوه موفقیت "چهارشنبه سوری" است.
زمانی تصور چهره هدیه تهرانی در نقش زن پارانویا با شخصیت و چهره ای گریان كه "مادر" هم باشد، تقریباً بعید بود و اصلاً نزدیك شدن به چنین شخصیتی به آن چهره سرد و سنگی و روحیات خاص شخصیتی برای هر كارگردان و هر فیلمی خطرناك می نمود، ولی این بار هدیه تهرانی متفاوت ترین نقش كارنامه بازیگری اش را ارائه داده و بسیار هم موفق بوده است. همچنین بازی بسیار دیدنی حمید فرخ نژاد در نقش مردی مستأصل و ریاكار، نشان از پختگی او پس از چند حضور حرفه ای در سینماست.
مرتضی جنتی محمودی
منبع : روزنامه قدس
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس مجلس شورای اسلامی ایران حجاب شورای نگهبان دولت دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد رئیسی رئیس جمهور جنگ
تهران هواشناسی شهرداری تهران پلیس دستگیری وزارت بهداشت سیل قتل سلامت کنکور آتش سوزی سازمان هواشناسی
قیمت دلار مالیات قیمت خودرو خودرو دلار بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا سایپا مسکن ارز ایران خودرو
زنان سریال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلویزیون یمن تئاتر سینمای ایران قرآن کریم سریال پایتخت فیلم موسیقی سینما
سازمان سنجش کنکور ۱۴۰۳ خورشید
اسرائیل فلسطین رژیم صهیونیستی غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس عربستان ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک تیم ملی فوتسال ایران تراکتور سپاهان رئال مادرید
فناوری همراه اول گوگل تبلیغات اپل سامسونگ ناسا آیفون بنیاد ملی نخبگان دانش بنیان
سازمان غذا و دارو خواب بارداری دندانپزشکی مالاریا