دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا


تلاش کردم در ورزش طرحی نو بیاورم


تلاش کردم در ورزش طرحی نو بیاورم
▪ کمی از بیوگرافی خودتان و کارتان برایمان توضیح دهید؟
ـ مازیار ناظمی هستم متولد ۱۳۴۹ در تهران و تحصیلاتم را تا دوره فو‌ق‌لیسانس ارتباطات ادامه دادم و از سال ۱۳۶۷ کارم را در صدا و سیمای مرکز کرمان آغاز کردم و عمده فعالیتم در سازمان صدا و سیما در حیطه گویندگی، سردبیری، تهیه‌کنندگی و خبرنگاری است و در حال حاضر هم در معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما به عنوان گوینده و خبرنگار مشغول خدمت هستم. در رادیو هم از سال‌های دور در حوزه رسانه و ورزش، سردبیر، تهیه‌کننده برخی از برنامه‌های رادیو گفتگو بودم و هستم و از سال ۱۳۸۳ هم این افتخار را داشتم که در دو دانشکده جامع صدا و سیما به عنوان مدرس در خدمت دانشجویان عزیز باشم.
▪ چطور وارد کار اجرا شدید؟
ـ من از دوران مدرسه با حوزه اجرا آشنا شدم. در سر صف ترجمه قرآن و دعاهای صبحگاهی را می‌خواندم بعدها وارد کار روزنامه‌ دیواری شدم و در دوران مدرسه روزنامه دیواری تهیه می‌کردم، به تنهایی. صدایم بد نبود به همین خاطر با تشویق یکی از معلمان، برای تست به صدا و سیمای مرکز کرمان رفتم و جالب است که همان روز کارم را به عنوان گزارشگر آغاز کردم، دقیقا مهر سال ۱۳۶۷بود که وارد این حیطه یعنی گزارشگری شدم.
▪ اولین کارتان در تلویزیون را به یاد دارید؟
ـ بله، در تلویزیون برنامه اجتماعی چشم سوم بود و یادم هست نخستین برنامه‌ام که از شبکه یک پخش شد در خصوص لبنیات و دام بود، یادم هست برای ضبط پلاتوها به قدری تپق می‌زدم که کارگردان واحد سیار گفت: “این به درد اجرا نمی‌خورد” البته در رادیو کرمان بیشتر فعال بودم، در آنجا بهتر توانستم رشد کنم و یادم هست هر وقت می‌خواستند از من تعریف کنند می‌گفتند: “گزارشگری در حد شبکه است”.
▪ از چه سالی به تلویزیون آمدید؟
ـ سال ۱۳۷۳ افسر وظیفه بودم، بعد از هفت سال کار در کرمان به تهران آمدم و دوران خدمتم را در رادیو و تلویزیون ارتش گذراندم تا اینکه شبکه ۳ در آن زمان اطلاعیه داد برای جذب مجری و گزارشگری نیرو می‌خواهد. در رشته کاراته هم در رده خوبی بودم و کمربند سیاه گرفته بودم اما باز هم تست دادم و فرم مربوطه را پر کردم و فرستادم. بعد از تست، بین دو سه هزار نفر، جزء نفرات برتر شدم. یکبار هم برنامه ورزش و مردم را اجرا کردم و سال ۱۳۷۷ بود که همزمان در قبولی رشته فوق‌لیسانس ارتباطات به پخش خبر در جام‌جم راه یافتم و گوینده خبر شدم.
▪ تلویزیون برای شما شهرت‌ آورده است؟
ـ به هر حال تلویزیون رسانه قدرتمندی است و ضریب اثرگذاری بر مخاطبان آن بالا است. خبر هم بین مردم محبوبیت دارد چرا که آگاهی از نیازهای هر انسانی است .کم‌کم مشهور شدم ولی از استعداد من هم به راحتی عبور نکنید من زمانی وارد خبر شدم که اجراهای معروف صورت سنگی بیداد می‌کرد! تلاش کردم در ورزش طرحی نو بیاورم متفاوت با آنچه که بود اجرایی نرمتر و صمیمانه‌تر و گویشی محاوره‌ای توام با نشاط و سرزندگی، شبیه آنچه که در محیط‌های ورزشی، مخاطبان احساس می‌کنند. هرچند روزهای اول استقبالی نشد ولی بعدها این اتفاق افتاد و جزء گویندگان نسل دوم و سوم و در آینده چهارم شدم. تا یادم نرفته باید بگویم من به خبر و مجموعه کارم یک وابستگی سازمانی شدید دارم و احساس می‌کنم هنوز دین من به این مجموعه ادا نشده است.
▪ ملاک یک گوینده خوب چیست؟
ـ من فکر می‌کنم هنوز ما در انتخاب گوینده معیارهای چهل یا پنجاه سال پیش را دنبال می‌کنیم، صداهای آن چنانی و چهره‌های فلان ... امروز باید به نوع پیام شبکه و مخاطبان در ابتدا نگاه کرد و بعد مراحل دیگر مطرح شود. من به گوینده‌ای که تنها چند خبر بخواند و برود منزل تا شیفت بعد، گوینده نمی‌گویم و آنها را به چشم گوینده نگاه نمی‌کنم. نگاه من کارشناسانه است که با مفاهیم ارتباطاتی آشنا هستند و به جای حفظ کردن خبرها، توان ایجاد ارتباط منطقی و صمیمانه با بینندگان را دارند.
▪ اساسی‌ترین ملاک یک اجرای خوب از دیدگاه شما چیست؟
ـ من فکر می‌کنم گوینده‌ای که می‌تواند آرامش خود را هنگام اجرا حفظ کند در بقیه مراحل هم موفق است. این موضوع کمی نیست.
▪ الان در بهترین فرم خود هستید؟
ـ نمی‌دانم شاید همین طور باشد معدل کار هر روز می‌تواند تغییر کند شرایط کاری و زمانی بر روی گوینده تاثیرات زیادی دارد ولی مجموعا اگر پایین‌ترین شغل جامعه را هم داشتم سعی می‌کردم در کار خودم بهترین باشم.
▪ در اجرا چه نمره‌ای به خودتان می‌دهید؟
ـ فکر می‌کنم اگر روزی زیر ۱۸ از ۲۰ باشم دیگر نباید جلوی دوربین ظاهر شوم.
▪ چرا خبرها زنده هستند؟
ـ خبر به معنای مجموعه تازه‌ها است، یک خبر عامل تعیین‌کننده‌ای است. بنابراین این خصلت ایجاب می‌کند خبر رادیو و تلویزیون زنده باشد.
▪ مشکلات اجرای زنده چیست؟
ـ در هنگام اجرای زنده تمام فکر و ذکر شما باید در خدمت خبر باشد. پراکندگی حواس موجب اشتباهات جبران‌ناپذیری در پخش خبر می‌شود.
▪ اجرا برای شما شغل است یا علاقه؟
ـ اگر این کار را یک هنر بدانید قطعا در وهله اول علاقه و عشق است، درآمد هم دارد.
▪ عمده‌ترین مشکل برنامه‌های ورزشی چیست؟
ـ بگذارید در دو بخش جواب شما را بدهم، در خبر و تولید. در خبر مردم توقع انتظار تولید و پخش خبرهای به روز صحیح و روشن دارند، در تولید تقریبا موضوعات روز دنبال می‌شود و مرز بین اینها باید رعایت شود. شبکه‌‌های ما به خوبی توسعه یافته‌اند و شنیده‌ام شبکه ورزش هم بزودی کارش را در سیما آغاز می‌کند که بسیار مبارک است ولی مشکل اصلی محتوا است که به نظرم با تامین و آموزش نیروی انسانی می‌توان تا حدود زیادی آن را رفع کرد. توجه کنید در عصر حاضر رقابت رسانه‌ها شدت یافته و نمی‌شود مخاطبان و نیازهایشان را به امان خدا رها کرد.
▪ رادیو گفتگو و برنامه گفتگوی ورزشی شما چه تفاوتی با سایر برنامه‌‌ها دارد؟
ـ واقعیت قضیه هیچ فرقی ندارد، ولی اعتقادم این است که هرچه سوژه غیرعادی‌تر، جذاب‌تر و به خط قرمز‌های ذهنی برنامه‌ساز نزدیکتر باشد قطعا شنیدنی‌تر خواهد بود. در برنامه، ما سراغ موضوعاتی رفتیم که به جرات می‌گویم در طول این سی سال شاید هیچ وقت از رادیو پخش نشده است. از زندگی سیاسی تختی گرفته و تا نقد بخش فارسی رادیو بی‌بی‌سی با حضور سردبیران آن از لندن.
▪ صحبت پایانی شما؟
ـ ممنون از شما و روزنامه رسالت.
مازیار ناظمی
مجری، سردبیر و خبرنگار برنامه‌های صدا و سیما
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید