یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


روابط عمومی و جایگاه آن...


روابط عمومی و جایگاه آن...
یكی از مشكلات عمده روابط عمومی ها در كشور، فقدان منابع علمی و كاربردی است. سرعت عبور روابط عمومی ها از عصر كهكشان گوتنبرگ و ورود به دنیای الكترونیكی، بسیار سریع و بدون تدبیر واقعی در منابع علمی و تحقیقاتی بوده است، لذا همواره این هنر، دچار چالش های جدی به ویژه در شناخت ماهیت روابط عمومی ها بوده است.روشن است كه روابط عمومی به عنوان یك علم دارای اصول منطقی، نظریه، الگو و... بوده و از قدرت پیش بینی نتایج و قابلیت تكرارپذیری و ظرفیت بسیار بالا برای سازماندهی روابط اجتماعی و بهبود عملكرد سازمانی برخوردار است.
با تجهیز علمی و حرفه ای آن می توان به قول «امیل دوركیم» نگاه بیمارگونه ای را كه نسبت به روابط عمومی شكل گرفته، محو كرد و به عنوان یك الگوی موفق برای توسعه از آن نام برد.
بی شك علاوه بر پژوهش، یكی از راه های رسیدن به توسعه، سعی در ایجاد تأثیرات متقابل میان علم، تئوری و تجربه است. مطالعه و بررسی در حوزه فعالیت و عملكرد روابط عمومی ها نشان دهنده خلأ در خلق آثار ملی و بومی است، به طوری كه با گذشت بیش از نیم قرن از حضور و عمر روابط عمومی در ایران تنها شاهد تألیف حدود ۵۰ كتاب در این زمینه هستیم!
اگر پاسخگویی و شفاف سازی برای شكل دهی و ترغیب افكار عمومی اصل و اساس كار است،پس «روابط عمومی پاسخگو» بهترین مرجع است. مدیران و مسئولان ارشد روابط عمومی وزارتخانه ها، نهادها، سازمان ها و... با تبیین دیدگاه ها، نظرات و عملكردها ضمن بحث و بررسی علمی در حوزه روابط عمومی، از تجربیات علمی و كاربردی خود می گویند تا ضمن چالش و گفتگو، میزان نفوذ و قابلیت پذیری و تأیید یا رد نظرات صاحبنظران و تئوری پردازان حوزه روابط عمومی در كشور سنجیده شود و از این نشست ها مجموعه ای مدون و البته علمی و كاربردی برای علاقه مندان به ویژه دانشجویان این حوزه تهیه نماییم.
هر چند آگاهی از اصول اساسی روابط عمومی یك پیش شرط ضروری برای پیشرفت است، ولی می دانیم كه هیچ شیوه متداولی وجود ندارد كه در هر شرایطی مناسب باشد. ما تلاش می كنیم با بهره گیری از امكانات رسانه ای مانند رادیو، گامی هر چند كوچك در ارتقای این هنر برداریم.
- نفس حضور در رسانه ها به توسعه و ترویج این حرفه كمك خواهد كرد؛ چرا كه رسانه در انتقال و نهادینه كردن مفاهیم و ارزش ها تأثیر شگرفی دارند.
- گرچه با توسعه كمی دانشگاهها، مراكز آموزش عالی، علمی و كاربردی در كشور مواجهیم و البته جای بسی خرسندی است لیكن افزایش قشر تحصیل كرده حوزه روابط عمومی كه به صورت ملموس و اجرایی وارد (گود) نشده اند مسبب سرخوردگی، سردرگمی و یأس فارغ التحصیلان شده است.
- شعار روابط عمومی علم و عمل است و دانشجوی این حوزه انتظار دارد همزمان با كسب دانش و علوم مربوطه عامل و مجری دریافت های آكادمیك باشد كه این امكان برای او فراهم نیست!
با تحولات امروزی و افزایش سطح آگاهی مخاطبان و مواجه با مخاطبان فعال در جامعه و نیز اهتمام به مقوله هایی چون: پاسخگویی مسئولان و شفاف سازی، تكریم ارباب رجوع، می طلبد همزمان با این توجهات، دست اندركاران روابط عمومی كشور از پوسته و لاك محافظی كه به دور آن پیچیده اند خارج شده و با نگرشی جدید و فراهم آوردن بستری مناسب به عنوان اهرمی مؤثر اقدامی عملی در جهت تغییر نگرش مسئولان و مخاطبان به این حوزه از خود نشان دهند.
علی اكبر خدا بخش
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید