دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا


کسب و کار نو در دنیای جدید


کسب و کار نو در دنیای جدید
فناوری به تنهایی کمتر موجب دستیابی به ارزش های اقتصادی می شود. امروزه شرکت ها هنگامی به ثروت واقعی دست می یابند که فناوری را با راه های جدید پول درآوردن ترکیب کنند. در همین رابطه ۷ جهت گیری تقویت شده توسط فناوری های جدید شناسایی شده اند که موجب کمک به شکل گیری تجارت و اقتصاد جهان در سال های آینده خواهند شد. این جهت گیری ها در سه رده بندی کلی روابط مدیریتی، مدیریت سرمایه و منابع و به کارگیری اطلاعات به روش های جدید می گنجند.
● روابط مدیریتی
▪ توزیع نو آوری ها:
اینترنت و فناوری های مربوط به آن راه های اساسی فرا روی شرکت ها برای سود بردن از استعدادهای نوآوران خارج از مرزهای این شرکت ها قرار می دهد. امروزه در بخش های دارنده فناوری بالا و در بخش های ماشینی شرکت ها به طور نهادینه شده برای خلق محصولات جدید از وجود مشتریان، تأمین کنندگان، کسب و کارهای کوچک تخصصی و پیمانکاران مستقل سود می برند. افرادی که خارج از گردونه کارکنان شرکت ها هستند با ارائه نقطه نظرات خود به شکل گیری تحول تولید کمک می کنند ولی شرکت ها معمولاً این روند را کنترل می کنند. امروزه فناوری، شرکت ها را قادر می سازد با ارائه ابداعات خود به همکاران خود در دیگر شرکت ها کنترل زیادی بر افراد خارج از حلقه کارکنان خود در قالب شبکه های به هم پیوسته اعمال کنند. با توزیع نوآوری ها از طریق چرخه ارزش های اقتصادی، شرکت ها ممکن است هزینه های خود را کاهش داده و تولیدات جدیدی را با از میان برداشتن عوامل محدودکننده به بازار عرضه کنند.
کالاهای اطلاعاتی مثل نرم افزارهای رایانه ای در حکم میوه های رسیده این نوع نوآوری غیرمتمرکز هستند. برای مثال سیستم عامل لینوکس از طریق اینترنت و با همکاری شبکه ای از متخصصان دور از هم ایجاد گردید. ولی شرکت ها از این طریق می توانند کالاهای فیزیکی هم تولید کنند. در این رابطه یک شرکت چینی تولیدکننده موتوسیکلت به نام لانسین، ویژگی های تولیدات مورد نظر را تعیین می کند و به طراحان خود فرصت می دهد برای طراحی مشکلات، حصول اطمینان از هماهنگی این قطعات با هم و کاهش هزینه ها با هم کار کنند. شرکت لانسین برای انجام این کار مجبور به استفاده گسترده از فناوری اطلاعات به منظور مدیریت مجموعه سازندگان خود نبوده است. این امر نشانگر واقعیات تولید در چین و بازار صنعتی خاص این کشور است. ولی تحولات اخیر در عرصه های نیازمند طراحی و اندازه گیری مناسب با استانداردهای بالا، همکاری در ایجاد کالاهای فیزیکی چرخه های تولیدی در بازارهای رقابتی را آسان تر نموده است.
اگر رهیافت مذکور در عرصه نوآوری به طور گسترده مورد پذیرش قرار گیرد، اثر آن بر شرکت ها و صنایع قابل توجه خواهد بود. برای نمونه پیش بینی می شود اقتصاد آمریکا در صورت به کارگیری گسترده توزیع نوآوری های مدیریتی بتواند ۱۲ درصد از کل نیروی کار خود را دچار تحول کند. این تحول به معنای ایجاد شیوه های توزیعی تر و شبکه ای تر نوآوری ها از طریق کاهش میزان طبقه بندی های قانونی و اداری بر سر راه مالکیت مجازی برای ساختاردهی مجدد و از میان بردن برخی روابط کاری سنتی است.
▪ استفاده از مشتری به عنوان ابداع کننده:
مشتری ها نیز در خلق تولیدات جدید با شرکت ها همکاری می کنند، برای مثال دایرة المعارف اینترنتی ویکی پدیا هم می تواند مورد استفاده مراجعه کنندگان به آن قرار گیرد و هم می تواند توسط این افراد تولیدات اطلاعاتی جدیدی به آن اضافه شود. ولی تفاوت های میان راه های همکاری شرکت ها با همکاران و مشتریان خود تا حدی روشن است که این دو نوع همکاری، دو روند کاملاً متمایز از هم به حساب می آیند. این تفاوت ها شامل طبیعت و برد تعاملات، نقش پول در واداشتن آنها به همکاری و مدیریت بحران های فرا روی هر روند می شود.
اینترنت در دوران تکاملی خود رفته رفته سکوی گسترده تری برای کنش، ارتباط و فعالیت شده است. زیرا روز به روز بر تمایل مشتریان برای ارتباط با هم و بنگاه های گوناگون اقتصادی افزوده می شود. شرکت ها هم در این میان می توانند از این شیوه رفتاری جدید مشتریان در برقراری ارتباط برای منافع اقتصادی خود بهره ببرند. برای مثال سایت خبری Ohmy news یک روزنامه اینترنتی مشهور کره جنوبی است که توسط یک گروه ۶۰ هزار نفری از گزارشگران مردمی نوشته می شود. این روزنامه به سرعت به یکی از بانفوذترین رسانه های این کشور تبدیل شده است و هر روز حدود ۷۰۰ هزار بیننده دارد. همچنین بازار فروش اینترنتی پوشاک هم از چنین روشی برای برقراری ارتباط با مشتریان خود استفاده می کند. سایت های عرضه کننده پوشاک از مشتریان درخواست می کنند طرح هایی جدید برای لباس ها پیشنهاد کنند. در برخی از این سایت ها هر هفته هزاران نفر نظرات خود را در مورد طرح های لباس ارائه می دهند و به لباس های مورد علاقه خود رأی می دهند. برندگان طراحی مدل های جدید لباس پول نقد یا بن خرید از فروشگاه اینترنتی مذکور را دریافت می کنند.
تجربه نشان داده شرکت هایی که با مشتریان خود در طراحی، بازاریابی و خدمات پس از فروش تعامل می کنند، دید بهتری در مورد نیازها و رفتار آنها دارند و شانس آنها برای پائین بردن هزینه های دسترسی به مشتری بیشتر خواهد بود. این شرکت ها همچنین از مشتریان ثابت بیشتری برخوردار شده و می توانند سرعت چرخه تولید خود را بالا برند. ولی شرکت های مذکور باید مراقب ۲ نکته باشند، اول این که اجازه یک شرکت به مشتریان خود برای کمک در نوآوری نبایستی موجب تأثیرپذیری این شرکت از جمع کوچکی از مشتریان خود شود زیرا این امر موجب عدم توجه به علایق اکثریت مشتریان می شود. دوم این که شرکت مذکور باید مراقب باشد تا به جای تمرکز بر نیازهای طولانی مدت مشتریان درگیر برآورد نیازهای آنی آنها نشود و از در پیش گرفتن اقداماتی که نمی تواند آنها را در قبال مشتریان خود به سرانجام برساند دوری کند.
▪ بهره گیری از جهان پر از استعداد:
با شبکه ای شدن هرچه بیشتر کارهای پیچیده و ظهور ابزارهای جدید ارتباطی و کار گروهی از راه های دور، شرکت ها می توانند به طور فزاینده ای جوانب تخصصی کار خود را در خارج از تشکیلات خود انجام دهند و در عین حال انسجام سازمانی خود را حفظ کنند. زیرا فناوری های جدید آنها را قادر می سازد در عرصه نوآوری از طریق ارتباط با شبکه های دیگر و مشتریان خود دست به تمرکززدایی بزنند، این اقدام همچنین باعث می شود شرکت ها بتوانند وظایف بیشتری را بر عهده متخصصانی در اقصی نقاط زمین، مأمورین مستقل و گروه های مستعد بگذارند.
امروزه می توان استعدادهای برجسته را در عرصه های مختلف از امور مالی گرفته تا بازاریابی و فناوری اطلاعات در همه جا پیدا کرد. بهترین فرد برای انجام یک کار مورد نیاز یک شرکت ممکن است در هند باشد یا کارمند یک شرکت کوچکی در ایتالیا و لزوماً نباید در میان شرکت های عظیم بین المللی به دنبال چنین فردی گشت. فناوری های نرم افزاری و اینترنتی انسجام بخشیدن به کار تعداد زیادی از افراد شاغل در خارج شرکت ها و مدیریت بر آنها را آسان تر و ارزان تر نموده است.
▪ افزایش مشاغل مبتنی بر تفکر و تعامل میان افراد:
شرکت ها همواره اقدام به ماشینی کردن بخش رو به افزایشی از تولیدات خود و کاهش نقش انسان در کارهای ساده و تکراری می کنند. در نتیجه میزان زیادی از نیروی کار در کشورهای توسعه یافته در محیط کار خود بیش از هر چیز درگیر تبادل نظر، تفکر، شناخت، قضاوت وهمکاری با دیگران است. طبق پیش بینی های به عمل آمده تا سال ،۲۰۱۵ میزان اشتغال افراد در کارهایی که با چنین اموری سر و کار دارند به ۴۴ درصد کل نیروی کار آمریکا خواهد رسید، این میزان هم اکنون ۴۰ درصد است. اروپا و ژاپن هم در حال تجربه چنین تحولی در ترکیب نیروی کار خود هستند.
به کارگیری فناوری موجب کاهش تفاوت بین قابلیت تولیدی کارکنانی از کشورهای دیگر شده است. امروزه بیشتر به جای بحث از «کفایت» سخن از افزایش اثربخشی این کارکنان است. برای مثال یکی از راه های تحقق این هدف توجه دادن کارکنان به تعاملاتی است که موجب افزایش ارزش افزوده و حصول اطمینان از آگاهی درست آنها از شرایط است. ابزارهای تکنولوژیک که موجب بهبود بین افراد می شود مثل محیط های گروهی مجازی و ویدئو کنفرانس رفته رفته مثل رایانه ها فراگیر می شوند. شرکت ها با به کارگیری این ابزارها در عرصه مدیریتی دست به نوآوری خواهند زد. لازم به ذکر است شرکت های فعال در زمینه مراقبت های پزشکی و بانکداری چندی است این راه را پیش گرفته اند. شرکت ها همزمان با بهبود قابلیت تولیدی کارکنان خود، لازم است تا سرمایه گذاری در فناوری را به نحو مناسبی همراه ارزش های سازمانی خود کنند تا بتوانند فناوری ها را با نیازهای خود تطبیق دهند.
● مدیریت سرمایه و منابع
▪ گسترش حدود ماشینی شدن :
شرکت ها، دولت ها و دیگر سازمان ها سیستم هایی را برای ماشینی کردن و خودکار کردن وظایف و روندها به کار گرفته اند از جمله فناوری های پیش بینی و زنجیره عرضه ، سیستم های برنامه ریزی منابع شرکت های بزرگ، مدیریت روابط مشتریان و منابع انسانی ، پایگاه های اطلاعاتی تولید و مشتری و سایت های اینترنتی. این سیستم ها رفته رفته به دلیل لزوم تبادل داده ها و درآوردن روند کسب و کار به صورت داده های رایانه ای با هم روابط متقابل برقرار کرده اند. برخی شرکت ها از اواخر دهه ۱۹۹۰ سیستم هایی ایجاد کردند و آنها را به هم وصل نمودند که باعث شد مشتریان از طریق فرآیندی خودکار و بدون دخالت انسان پاسخ سؤالات و نیازهای اطلاعاتی خود را دریافت کنند. این خودکار شدن روند پاسخگویی به مشتریان موجب کاهش قابل توجه هزینه های خدمات رسانی و در عین حال افزایش رضایت مشتریان گردید.
▪ تفکیک سیستم ها برای اندازه گیری کارایی اجزا:
فناوری به شرکت ها کمک می کند تامنابع ثابت را با تفکیک سیستم های سازمانی به اجزایی کوچک به طور مؤثرتری بسیج کنند و با اندازه گیری کاربرد هرکدام از اجزا هزینه کردن جداگانه برای هریک از این اجزای کوچک را سودمندتر بیابند. فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی مورد استفاده در اندازه گیری و نظارت بر اجرای مذکور امکان ایجاد نظام تصمیم گیری مونو را فراهم ساخته است.
● به کارگیری اطلاعات به روش های جدید
▪ استفاده بیشتر از علم در مدیریت :
درحالی که اینترنت و ابزارهای جدید افزایش قابلیت تولیدی حوزه دسترسی و نفوذ کارکنان پشت میزنشین را افزایش داده است، فناوری به مدیران کمک می کند تا مقادیر بسیار بیشتری از داده ها را برای اتخاذ تصمیم های هوشمندانه تر تحت اختیار گیرند و دید خود را برای خلق امتیازات رقابتی و مدل های جدید تجارت گسترش دهند.
در این راستا استانداردهای فراگیر مبتنی بر فناوری موجب افزایش انباشت و پردازش اطلاعات و تصمیم گیری با تکیه بر انبوه اطلاعات رو به افزایش می شوند.
ترجمه: محسن خزائی‎
منبع: Mckinsey Quarterly
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید