شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

چرا زهره به دورخودش برعکس می چرخد؟


چرا زهره به دورخودش برعکس می چرخد؟
حركت وضعی زهره تا سال ۱۹۶۱ یك راز بود، در آن سال رادیو اختر شناسان ابتدا در میان ابرهای سیاره ای به جستجو پرداختند و همچنین در اتمسفر متراكم سطوح پایین آن چیزی كه یافتند بسیار پیچیده بود. زهره به آرامی و در مسیری اشتباه به دور خودش می چرخید.
تا امروز ستاره شناسان این فرض را داشتند كه كه دلیل این پدیده شاید ناشی از برخورد عظیمی است كه برای زهره هنگام قرار گرفتن در منظومه‌ی شمسی و در مدار خود رخ داده است. امّا تحقیقات جدید می گویندكه به هر حال یك تصادم نمی تواند دلیل آن باشد و ممكن است بسیاری از سیارات دارای چنین اثرات ناشی از برخورد باشند كه خود به خودی می باشد.
الكساندر سی.ام كوریا(Alexander C.M Correia) و ژاك لاسكار(Jacques Laskar) از مركز تحقیقات علمی فرانسه در شماره‌ی ۴ مجله‌ی نیچر(Nature) در ماه ژوئن مدل هایی ارائه دادند كه توضیحاتی در مورد چرخش معكوس سیاره‌ی زهره را ارائه می‌دهند: پس از گذشت مدت زمانی طولانی، در اتمسفر متراكم این سیاره جذر و مد بالا رفته و اصطكاك بین اتمسفر و سیاره به تدریج چرخش زهره كاهش یافته است تا اینكه متوقف شد و به سمت مخالف شروع به چرخش كرد، در واقع مثل همان روشی كه كشش ماه باعث جذر و مد در اقیانوس های ما میشود.
اقیانوس هایی كه اصطكاك آنها در حال آهسته كردن گردش زمین است. كشش خورشید نیز بر روی اتمسفر زهره نیز تأثیر گذاشته و چرخش آنها را آهسته كرده است. جالب این است كه خورشید همانطور كه یك طرف سیاره را گرم می كند باعث رانده شدن بادهایی به تمام سطوح زهره می شـود كه سرعت چرخش زهره را افزایش می دهند.
لاسكار می گوید: موقعیت نهایی زهره حالتی تعادلی بین این دو نیرو می باشند.
در طرح های پیشنهادی، بدون در نظر گرفتن هر نوع چرخشی كه سیاره با آن شروع به حركت كرد، بررسی چرخش معكوس انجام شد. كوریا و لاسكار عنوان می كنند كه بسیاری از شرایط ابتدایی زهرا را كه اكنون دارد وا می دارد. این تأثیر یك خصوصیت بسیار عمومی از چرخش دورانی یك سیاره‌ی خاكی است با داشتن جوی چگال.
منبع : انجمن نجوم آماتوری ایران


همچنین مشاهده کنید