دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا


«ان اچ کی» رادیو تلویزیون ملی ژاپن


«ان  اچ  کی» رادیو تلویزیون ملی ژاپن
رادیو توکیو نام انگلیسی غیررسمی ان اچ کی است که به نقش اصلی آن به عنوان یک شرکت رادیویی اشاره می کند. شبکه تلویزیونی ان اچ کی در آسیا از نفوذ بسیار زیادی برخوردار است به طوری که سرپرستی اتحادیه تلویزیون آسیا (ABA) را نیز بر عهده دارد. این شبکه هر ساله به خاطر تهیه فیلم های مستند جوایز بین المللی زیادی دریافت می دارد.
• تاریخچه
نخستین پخش رادیویی ژاپن ۲۲ مارس ۱۹۲۵ از طریق ایستگاه پخش تولید ان اچ کی و با مدل قراردادن رادیو بی بی سی صورت گرفت و فعالیت شبکه اول این رادیو آغاز شد. در ۶ آوریل ۱۹۳۱ دومین شبکه رادیویی فعال شد و یک سرویس موج کوتاه نیز برای خارج از کشور در سال ۱۹۳۵ راه اندازی شد. ان اچ کی پخش تلویزیونی خود را در سال ۱۹۵۳ از استودیوهای ان اچ کی در توکیو با نام GTV آغاز کرد. در دهم ژانویه ۱۹۵۹ پخش برنامه های تلویزیون آموزشی با نام ETV آغاز شد و در اول مارس همان سال پخش برنامه های رادیو اف ام آغاز شد. ان اچ کی اولین پخش رنگی تلویزیونی خود را نیز در سال ۱۹۶۰ بر روی آنتن برد. در ژوئیه سال ۱۹۸۹ خدمات پخش ماهواره ای ان اچ کی به طور کامل آغاز به کار کرد، در ۳۵ نوامبر ۱۹۹۴ فاز نهایی پخش آزمایشی «های ویژن» راه اندازی شد و در سال ۲۰۰۰ این شبکه به پخش دیجیتالی (ماهواره ای) مجهز شد.
•اهداف
سازمان رادیو و تلویزیون ان اچ کی پنج هدف مهم را در سرلوحه فعالیت های خود قرار داده است که به ترتیب عبارتند از: ۱ _ توسعه پخش دیجیتالی: ارائه خدمات کامل تر و غنی تر در زمینه اخبار درخواستی، راهنمای برنامه الکترونیکی، سرویس رسانه ای چندمنظوره و توسعه تلویزیون زمینی دیجیتالی. ۲ _ بهبود سرویس های اصلی از جمله سرویس اخبار مربوط به حوادث یا وضعیت های اضطراری و برنامه های معلولین. ۳ _ مدیریت صدا از طریق اصلاحات درون سازمانی تحت شعار «اصلاحات و تحمل»، «خوداصلاح گری» و رسیدن به خلاقیت و کارایی در تمامی فعالیت های خود. ۴ _ تماس با مخاطبین و ایجاد اعتمادی گسست ناپذیر با آنان. ۵ _ حفظ و توسعه حق اشتراک به عنوان منبع اصلی درآمد خود.
• تشکیلات
سرویس های زمینی
کانال های زمینی ان اچ کی شامل دو تلویزیون و سه رادیو است که عبارتند از: ۱- تلویزیون عمومی: تلویزیون عمومی یکی از سرویس های تلویزیون اصلی ان اچ کی است که برنامه های خبری و اطلاع رسانی، برنامه های خلاق درباره فرهنگ و برنامه هایی سرگرم کننده را به شکلی متوازن پخش می کند. ۲ _ تلویزیون آموزشی: در حدود چهل سال از فعالیت این کانال می گذرد. از آنجا که ان اچ کی قصد دارد برنامه ها را به شکل بهتری بسازد، بر همین اساس تاکید خاصی بر بارور ساختن ذهن جوانان دارد. ۳- رادیو یک: رادیو یک، کانال اخبار، رویدادهای جاری و اطلاعات عملی است که به شنوندگان در زندگی روزمره کمک می کند. برنامه ریزی این کانال از چنان انعطاف پذیری ای برخوردار است که در زمان رخداد وقایع و سایر حالت های اضطراری بتواند به سرعت و دقت عمل کند. این کانال در چنین مواقعی کمک می کند تا اضطراب و دل نگرانی شنوندگان کاهش یابد. ۴ _ رادیو دو: این کانال از امکانات پخش صدا جهت آموزش درازمدت استفاده می کند. این کانال گذشته از پخش برنامه های آموزش زبان و سایر برنامه های فرهنگی، گزارش های خبری به زبان های غیرژاپنی برای خارجیان مقیم ژاپن را نیز پخش می کند. ۵- رادیو اف ام: یک کانال موسیقی «های _ فای» (با کیفیت بالا است) که تهیه و پخش انواع موسیقی در این کانال صورت می گیرد. این کانال تاکید خاصی بر موسیقی کلاسیک دارد و به برنامه های منطقه ای اهمیت زیادی می دهد.
• سرویس های ماهواره ای
ان اچ کی سه کانال ماهواره ای دارد که عبارتند از:
۱ _ بی اس یک: این کانال مجموعه ای از برنامه های خبری و اطلاع رسانی است که به پوشش رویدادهای داخلی و خارجی ژاپنی می پردازد. این کانال علاوه بر گزارش های خبری، برنامه های مستند که از لحاظ کیفیت در سطح بالایی قرار دارند و سایر برنامه های جذاب را نیز پخش می کند. از آنجا که این کانال در برنامه های خود رویدادهای عمده ورزش را هم پخش می کند، برای طرفداران ورزش با ارزش تلقی می شود. ۲- بی اس دو: این کانال متعهد به پخش برنامه های سرگرم کننده درجه اول، هنر و سایر برنامه های فرهنگی است. همچنین برنامه های ویژه ان اچ کی و سایر برنامه های برجسته که در ژاپن و خارج از این کشور تهیه می شوند، از این کانال پخش می شود و برنامه های کانال زمینی را برای مناطقی که در زمینه دریافت تصاویر تلویزیون زمینی معمولی مشکل دارند، تکرار می کند. ۳ _ «های _ ویژن»: های ویژن به استقبال عصر سرویس های پخش دیجیتالی رفته است. صدا و تصاویر بسیار مناسب این رسانه به مخاطبین این امکان را می دهد که با این رسانه احساس نزدیکی کنند.
• سایت اینترنتی
سایت اینترنتی ان اچ کی www.nhk.or.jp نام دارد که به ارائه آخرین اخبار و اطلاعات و نیز معرفی برنامه های کانال های مختلف خود می پردازد. ان اچ کی دارای سایت جداگانه ای نیز به زبان انگلیسی است.
• سرویس جهانی ان اچ کی
کانال های این شبکه عبارتند از: ۱- تلویزیون جهانی ان اچ کی: این کانال تا پیش از اکتبر ۱۹۹۹ روزانه ۱۹ ساعت برنامه پخش می کرد و از آن پس برنامه های این کانال ۲۴ ساعته شده است. ۲- سرویس ان اچ کی ورلد پریمیوم: سرویس ان اچ کی ورلد پریمیوم نقش توزیع کننده برنامه های ان اچ کی را در میان ایستگاه های تلویزیونی ماهواره ای و کابلی و ایستگاه های محلی ایفا می کند. این کانال نیز از اکتبر ۱۹۹۹پخش برنامه های خود را از ۱۹ ساعت به ۲۴ ساعت افزایش داده است. محتوای برنامه های این کانال شامل برنامه های خبری و اطلاع رسانی، سریال ها، برنامه های کودکان و ورزش می شود. ۳ _ رادیو جهانی ژاپن _ ان اچ کی: روزانه در مجموع ۶۵ ساعت برنامه به زبان های ژاپنی، انگلیسی و بیست زبان دیگر پخش می کند.
به طور کلی هر سه سرویس فوق موظفند تا تصاویر دقیقی از ژاپن به دیگر کشورها ارائه دهند و همچنین نقش اطلاع رسانی به ژاپنی های مقیم در کشورهای مختلف جهان را نیز ایفا کنند.
• تحقیقات
سازمان ان اچ کی مطابق قانون موظف است در زمینه تکنولوژی و فرهنگ پخش، تحقیق و فعالیت کند. موسسه تحقیقات فرهنگ پخش و آزمایشگاه های تحقیقات فنی و علمی به همین منظور تاسیس شده اند. موسسه تحقیقات فرهنگ پخش درباره مسائل مربوط به پخش، تحقیق می کند و موسسه دوم مسئول توسعه و تحقیقات فنی است.
• هیات مدیران و کارکنان
هیات مدیران سازمان ان اچ کی بالاترین مرجع تصمیم گیری این سازمان است. این هیات متشکل از ۱۲ عضو است که براساس دانش و تجربیات خود و قضاوت بی طرفانه عمل می کنند. اعضای این هیات از سوی نخست وزیر برگزیده می شوند و هر دو مجلس ژاپن باید به نیابت از مردم آنها را تایید کنند. از مهمترین مسائلی که این هیات در مورد آن تصمیم گیری می کند می توان به مسائل مربوط به نحوه فعالیت سازمان، بودجه سالانه، طرح های فعالیتی و طرح های مربوط به تولید برنامه نام برد. رئیس کنونی ان اچ کی آقای جنیجی هانتیموتو است که از ۲۶ ژانویه ۲۰۰۵ به این سمت منصوب شده است. مدیرعامل اجرایی این شبکه نیز توکوهیکو هارادا است.سازمان رادیو و تلویزیون ان اچ کی همچنین دارای زیرمجموعه ای مشتمل بر ۲۱ شرکت است که در حال فعالیت هستند. تعداد یکصد و هجده نفر متخصص در کمیته مشورتی پخش برنامه ان اچ کی مشغول به کار هستند و تعداد کل کارکنان ان اچ کی در ژاپن و دفاتر این سازمان در سایر کشورهای جهان ۱۳ هزار نفر است. ان اچ کی در ۲۹ کشور جهان از جمله ایران دارای دفتر نمایندگی است. در ضمن ان اچ کی تنها در داخل ژاپن دارای ۵۴ ایستگاه داخلی جهت پخش برنامه است.
• وضعیت مالی
سازمان ان اچ کی توسط دولت و یا به صورت اشتراکی توسط دولت و بخش خصوصی اداره نمی شود بلکه به لحاظ مدیریتی و مالی، مستقل از حمایت مالی شرکتی و دولتی است. استقلال این سازمان در واقع به معنای تضمین بی طرفی و برنامه ریزی پرکیفیت به دور از نفوذ نیروها و گروه های خاص است. استقلال مالی ان اچ کی از طریق دریافت حق اشتراک امکان پذیر شده است و هر خانواده یا دفتر در ژاپن که دارای دستگاه گیرنده تلویزیون است، بر طبق قانون پخش آن را می پردازد. با وجود این که ان ا چ کی اولین شبکه ای بود که پخش آگهی بازرگانی را در ژاپن باب نمود اما بر طبق قانون موظف است که هزینه های خود را از طریق سیستم حق اشتراک _ و نه آگهی های بازرگانی _ تامین کند. این پول هم در رابطه با برنامه های خاص دریافت نمی شود بلکه مالیاتی است که تمام بینندگان برای تامین بودجه کل فعالیت این سازمان می پردازند و در حدود ۱۲دلار آمریکا در ماه است. نمودار مالی سال ۱۹۹۹ (۱۳۷۸) سازمان ان اچ کی نشان می دهد که کل هزینه های این سازمان در سال مالی ۱۹۹۹ (۱۳۷۸) ۹۷/۶۲۵ میلیارد ین بوده است. بر طبق این نمودار ۷۰ درصد از این هزینه به بخش داخلی و ۳۰ درصد بقیه هم به سایر بخش ها تعلق دارد. کل درآمد این سازمان هم ۴۵/۶۳۵ میلیارد ین بوده است که ۰۷/۶۲۱ میلیارد ین (۷/۹۷درصد) از طریق حق اشتراک از مردم وصول شده است و ۳۸/۱۴ میلیارد ین بقیه (۳/۲درصد) مربوط هم سایر درآمدها است.
• برنامه های مهم
تلویزیون عمومی ان اچ کی برنامه های گوناگونی پخش می کند که برجسته ترین آنها عبارتند از:
- اخبار: گزارش های خبری محلی، کشوری و جهانی
- هواشناسی: شرح چگونگی وضع هوا در سطح کشور و جهان
- ورزش: مسابقات شش سالانه بزرگ کشتی ژاپنی و...، - تحلیل اخبار: گزارش ها و مباحثات سیاسی و...، - موسیقی، - سریال های خانوادگی
زهرا بزرگ زاده شهدادی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید