دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

رقابت شاگرد مدرسه‌های دنیا برای تقلب فناورانه


رقابت شاگرد مدرسه‌های دنیا برای تقلب فناورانه
تا به حال بار‌ها شنیده‌ایم که فناوری‌ها برای کمک به همه افراد حتی ناتوانان جسمی یا جهت آموزش یا ایجاد ارتباط و هزاران مورد دیگر طراحی می‌شوند اما همین فناوری‌ها برای محصلان و دانشجویان نه چندان مشتاق یادگیری، امروزه ابزاری برای تقلب شده است.
کیکی‌خو، یک دانشجوی سال اولی در دانشگاه تگزاس است. وی در آستانه امتحان زبان فرانسه با مشکل جدی روبه‌رو شد، زیرا می‌بایست تعداد زیادی کلمه را حفظ می‌کرد اما وقت اندکی برای یادگیری آنها داشت. این شدکه تصمیم گرفت همانند دانشجویان دیگر روی به تقلب آورد. او روشی را انتخاب کرد که در دبیر‌ستان برای تقلب از آن استفاده می‌کرد.
خو روی یک برگ کاغذ، کلمات مورد نظرش را نوشت و آن را در خودکار خود جاسازی کرد و با این روش مثل آب خوردن درس فرانسه را پاس کرد.
اما خو، این بار، جزییات و هیجان این تقلب را تنها با دوستان خود در میان نگذاشت بلکه آن را به تمامی جهان نشان داد.
وی یک تصویر ویدیویی روی You Tube منتشر کرد که نشان می‌داد چگونه در امتحان تقلب کرده است و به این ترتیب بود که خو نیز به جمع دانش‌آموزان و دانشجویانی پیوست که جزییات تقلب خود را در اینترنت به اشتراک می‌گذارند و به هر قیمتی که شده از فناوری‌های مدرن برای گرفتن مدرک تحصیلی بهره می‌برند.
● هرکس حداقل یکبار کلک زده
برای بسیاری از جوانان آمریکایی، فناوری تنها حکم ابزار‌ی برای گذراندن کار‌های روزمره‌شان را ندارد، بلکه آنها در حد امکان از وسایلی چون تلفن همراه و آیپاد برای تقلب در امتحان استفاده می‌کنند و سپس تصاویر آن را از طریق اینترنت به اشتراک می‌گذارند.
در حقیقت رقابتی در میان دانشجویان به وجود آمده که به جای درس خواندن، روش‌ها و ابزارهای تقلب خود را به رخ یکدیگر می‌کشند و می‌توان گفت که تصاویر ویدیویی این‌چنینی، پای ثابت وب‌سایت‌های اجتماعی نظیر YouTube شده است.
کلیپ ویدیویی خو، بیش از ۱۲۰ هزار مخاطب و بیننده را جذب کرد. توضیحی که خو برای کلیپ خود نوشته بود، این بود: من می‌دانم که تقلب کار خوبی نیست! اما من فکر می‌کنم که هر کسی حداقل یکبار در زندگی‌اش تقلب کرده است.
خو می‌گوید: گسترش فناوری‌ها، به جز برخورداری از امکانات رفاهی روزانه برای تقلب‌گران، حس وسوسه آنها را نیز برمی‌انگیزد. تقلب به یک مد روز تبدیل شده، زیرا دانش‌آموزان وقت کافی برای خواندن درس ندارند. دانش‌آموزان امروزی با کیف و کتاب و لوازم تحریر وارد کلاسی می‌شوند که مملو از نوآوری‌های فناورانه است. اما غیر از لوازم ضروری درس و مشق، پخش‌کننده موسیقی، تلفن همراه، دوربین و کامپیوتر نیز به همراه خود دارند و با حمل ابزارهایی چون گوشی‌های Black Berry یا iPhone اپل، به طور مداوم در دسترس دوستان و آشنایان‌شان قرار می‌گیرند.
اما دانشجویان و محصلان دبیرستانی علاوه بر این ابزار، وسایل دیگری هم به همراه دارند که بتوانند تقلب کنند.
گفته می‌شود بیش از ۷۰ درصد دانشجویان، اعتیاد شدیدی به این ابزار تقلب در سر جلسات امتحان دارند.
● جنگ بدون برنده
جانکی جوناتان پلاکر، مدیر مرکز سیاست‌گذاری آموزشی در دانشگاه هند، یکی از کسانی است که جریان ضد تقلب در دانشگاه‌ها و استفاده غیرقانونی از فناوری‌ها در سر امتحان را راه ‌انداخت اما گویا چندان هم موفق نشد.
وی می‌گوید: اولین واکنش من این بود که با تمامی روش‌های تقلب با انواع و اقسام فناوری‌ها در مدارس مبارزه کنم، اما موضوع این است که دانش‌آموزان همیشه تقلب کرده‌اند و تا ابد نیز تقلب خواهند کرد.وی می‌افزاید: شما می‌توانید با فناوری‌ها به جنگ تقلب بروید، اما این یک جنگ تسلیحاتی است که هیچ‌گاه برنده نمی‌شوید!
پلاکر که هم‌اکنون روی روش‌های استفاده از فناوری که توسط مربیان اجرا شده و موفقیت‌آمیز بوده مطالعه می‌کند می‌گوید که راهکارهای مناسب برای مبارزه با تقلب‌های فناورانه در سر جلسات امتحان وجود دارد که می‌توان به تنبیه و مجازات دانش‌آموزان به خاطر به همراه آوردن تلفن‌همراه یا آیپاد به سر کلاس یا برگزاری امتحانات سخت که حتی تقلب هم برای آنها کارساز نیست، اشاره کرد.
وی می‌گوید: من اصولا سوالاتی برای امتحان طرح می‌کنم که دانش‌آموزان نتوانند تقلب کنند و در این سوالات، بیش‌تر به مسایل کلیدی و اساسی می‌پردازم که احتیاج به فکر بیش‌تری دارد.
برخی فناوری‌های جدید، در حقیقت مرز میان تجهیزات آموزشی که از سال‌ها پیش مورد استفاده قرار می‌گرفتند و فناوری‌های مدرن را از بین برده‌اند. به طور مثال خودکار ۲۰۰ دلاری LiveScribe، مجهز به یک دوربین بسیار ریز است که به طور همزمان نوشته‌ها و صدای دانش‌آموزان را ثبت و ضبط می‌کند و بعدها دانش‌آموزان می‌توانند به بخش‌های خاصی از آنچه ذخیره شده برگردند و صفحات مورد نیاز از جزوات شان را پیدا کنند و با فشار دادن یک دکمه، آن را ببیند و صدای مربوط به آن قسمت را از طریق اسپیکری که در داخل خودکار تعبیه شده، بشنوند. با وجود چنین امکاناتی دانش‌آموزان به راحتی می‌توانند در سر جلسات امتحان تمامی دروسی را که معلمان یاد داده‌اند و ذخیره شده ببینند و یا گوش کنند.
به هر حال انواع و اقسام این ابزارها حتی با قیمت بسیار پایین در دسترس دانش‌آموزان و دانشجویان متقلب وجود دارد. حتی سایت‌هایی نظیر Cheatpen.co.uk، انواع خودکارهایی را که جوهر نامریی یا غلتکی مخصوص نوشتن محتوای دروس دارند را به فروش می‌رسانند که قیمت این ابزار‌ها از ۱۴ دلار تجاوز نمی‌کند.
● رقابت، انگیزه تقلب
مدیران دانشگاه فلوریدای مرکزی، جنگ سختی را برای مبارزه با دزدی‌های آکادمیکی راه‌انداخته‌اند.پاتی مک‌کان، مدیر بخش مسوولیت و حقوق دانش آوزان می‌گوید: مطالعات نشان می‌دهد که ۸۰ درصد دانش‌آموزان به تقلب با هر روش ممکن اعتیاد دارند.
مک‌کان می‌افزاید: با یک تهدید جدی در مورد اتکای بیش از حد دانش‌آموزان به ابزار‌های تقلب روبه‌رو هستیم.وی عنوان می‌کند که همه‌‌گیر شدن استفاده از ابزار تقلب در مدارس و دانشگاه‌ها، دلیلی مافوق ترس از رد شدن در امتحانات دارد.
وی معتقد است که میان دانش‌آموزان رقابت شدیدی برای موفقیت و کسب نمره بیش‌تر وجود دارد و همین امر باعث می‌شود که برای قرار گرفتن در فهرست شاگردان ممتاز به تقلب روی آورند.
مک‌کان می‌گوید که دلیل اصلی ورود فناوری‌ها به عرصه تقلب‌‌های دانش‌آموزان این است که امروزه اکثر کلاس‌ها به صورت آنلاین برگزار می‌شوند و دانشجویان مجبورند کامپیوتر را به همراه خود به کلاس درس ببرند.
با این همه، نکته جالب توجه آن است که با ظهور روز به روز فناوری‌های جدید که راه را به روی تقلب باز کرده‌اند، مدیران و معلمان در مبارزه با این کار در مانده‌اند و کاری از پیش نمی‌برند.
خو می‌گوید: در طی این سال‌ها هرگز معلمان مچم را در حین تقلب نگرفته‌اند. مربیان به ما می‌گویند فناوری‌ها ما را کودن می‌کنند اما همین حالا می‌توانم چندین تصویر ویدیویی به شما نشان دهم که چگونه فناوری‌‌ها همه کار می‌توانند انجام دهند.
تا جایی که یادمان می‌آید دانش‌آموزان افرادی را برای ما تداعی می‌کنند که تشنه یادگیری‌اند! آیا با وجود این ابزار‌ها و روش‌های تقلب، محصلان چیزی هم یاد می‌گیرند؟
آیا اگر محصلان همان وقتی را که صرف خرید و کار کردن با فناوری‌ها در جهت تقلب در امتحانات می‌کنند، نمی‌توانند برای یادگیری صرف کنند؟
ترجمه: نسترن صائبی
منبع : روزنامه فناوران