پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 16 May, 2024
مجله ویستا


شناسایی الگوهای شخصیتی نوجوانان و میزان همخوانی آن با شناخت والدین


شناسایی الگوهای شخصیتی نوجوانان و میزان همخوانی آن با شناخت والدین
● مقدمه و هدف:
مطالعه شخصیت افراد به منظور پیش بینی رفتار در روانشناسی جایگاهی ویژه دارد. هدف از این تحقیق شناسایی الگوهای شخصیتی نوجوانان و تعیین میزان همخوانی در نگرش آنها با نگرش اولیاء ایشان می باشد.
● مواد و روش کار :
در این مطالعه توصیفی ـ تحلیلی الگوهای شخصیتی ۴۰۰ نوجوان دختر و پسر ۱۲ تا ۱۸ ساله شهر یاسوج به وسیله پرسشنامه شخصیتی آیزنک در سال ۱۳۸۲ مورد ارزیابی قرار گرفت . سپس این پرسشنامه به وسیله ۴۰۰ تن از والدین این دانش آموزان از طریق تکمیل پرسشنامه به وسیله آزمودنی و مصاحبه انجام شد. انتخاب نمونه به صورت خوشه ای و تصادفی ساده در مناطق سه گانه شهر یاسوج می باشد. داده های جمع آوری شده با نرم افزار SPSS و آزمونهای آماری غیر پارامتری مانند ویلکاکسون و کروسکال والیس تجزیه و تحلیل گردید.
● یافته ها :
میزان همخوانی نگرش نوجوانان و والدین آنها در مورد الگوهای شخصیتی در کل ضعیف تا متوسط برآورد شد . در حیطه مشکل در برقراری ارتباط با دیگران بیشترین درصد در دختران دوره راهنمایی (۶/۷۰ درصد)، در حیطه تمایل به پرخاشگری دانش آموزان پسر دوره راهنمایی (۸/۴۵ درصد) ، در حیطه تمایل به کارهای ماجراجویانه پسران دوره دبیرستانی(۴/۷۱ درصد)، در حیطه رعایت نظم و انضباط در دختران دوره راهنمایی ( ۳/۶۸ درصد) ، در زمینه رعایت حقوق دیگران دختران دوره راهنمایی (۳/۵۸ درصد) و در زمینه اضطراب و نگرانی در دختران دوره دبیرستان (۱/۸۳ درصد) بود .
● بحث و نتیجه گیری :
متوسط میزان برون گرایی دانش آموزان کمتر از میانگین مطالعات پیشین بود، ولی در زمینه مقیاس های دیگر مانند ؛ روان پریشی ، روان رنجوری و دروغ سنجی بالاتر از میانگین تحقیقات دیگر بود . از متغیرهای مورد بررسی فقط بی سوادی مادر تاثیر معنی داری بر مقیاس های برون گرایی داشت یعنی کودکان مادران بی سواد کمتر برون گرا بودند . بنابراین پیشنهاد می گردد مطالعات بیشتری در این زمینه صورت گیرد تا به عنوان راهنمایی کوچک برای اولیاء و مربیان مدارس مورد استفاده قرار گیرد .
صدیقه ابراهیمی
علی کامکار
عزیزاله پورمحمودی
عبدالواحد ظریفی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی