یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


راهکارهای اثربخش به منظور کاهش هزینهٔ تبلیغات


هزینه‌های تبلیغاتی مشکلی است که تمام شرکت‌ها خصوصاً شرکت‌های تجاری کوچک با آن مواجهند. بسیاری از این شرکت‌ها برای جذب و حفظ مشتریان خود به تبلیغات وابسته‌اند. با وجود این، هزینهٔ انجام تبلیغات مؤثر و مستمر خصوصاً در شرایط کنونی بازار و اقتصاد برای بسیاری از این شرکت‌ها بسیار طاقت‌فرسا و کمرشکن است. به همین دلیل شرکت‌های تجاری همواره به‌دنبال راهکارهائی هستند که ضمن معرفی خود و تحت‌تأثیر قرار دادن مشتریان بتوانند هزینه‌های تبلیغاتی خود را نیز تا حد معقولی کاهش دهند.
پیدا کردن یک شریک تبلیغاتی مناسب، کاهش تعداد دفعات پخش تبلیغات و روابط عمومی از جملهٔ این راهکارها هستند و به شما به‌عنوان مدیر یک شرکت تجاری یا سرپرست بخش تبلیغات و بازاریابی می‌توانند در کاهش هزینه‌های تبلیغاتی بسیار کمک کنند که در ادامه به اختصار به آنها می‌پردازیم.
●شریک تبلیغاتی
سعی کنید تبلیغاتتان را با تبلیغات شرکت دیگری همراه کنید. به‌طور مثال به‌جای اینکه شرکت شما برای مدت زمان معینی صفحهٔ آخر هفته‌نامه‌ای را برای تبلیغات خود خریداری کند بهتر است که با دادن یک آگهی نصف صفحه آن را با یک شرکت تجاری دیگر شریک شوید یا اینکه اجازه دهید آنها با شما شریک شوند. به‌عبارت دیگر تبلیغات خود را با تبلیغات آنها همراه کنید. بدین ترتیب هزینهٔ تبلیغات شما نصف می‌شود. با اینکه ممکن است بدین ترتیب تا حدودی تأثیر و پاسخ مورد انتظار از تبلیغاتتان کاهش یابد ولی این بهترین روش برای تداوم تبلیغات در بازهٔ زمانی طولانی‌تر و صرفه‌جوئی در هزینه است. باید توجه داشت که شریک و همراه تبلیغاتی شما از رقبا یا شرکت‌هائی نباشد که بنا به‌دلائلی تمایل ندارید با آنها مرتبط شوید و در این ارتباط نظارت‌های ضروری را اعمال کنید.
●کاهش تعداد دفعات پخش آگهی تبلیغاتی
اثربخشی تبلیغات معمولاً براساس دو معیار مورد سنجش قرار می‌گیرد: میزان فراگیری (Reach) و فراوانی تکرار (Frequency). میزان فراگیری به معنای تعداد افرادی است که تبلیغ شما را می‌بینند و فراوانی تکرار تخمینی از تعداد دفعاتی است که آنها تبلیغ شما را می‌بینند. بنابراین تبلیغی که میزان فراگیری آن کم و دفعات تکرار آن بیشتر است منجر به آن می‌شود که تبلیغ شما را یک گروه نسبتاً کوچکی از مشتریان بالقوه تعداد دفعات بیشتری مشاهده می‌کنند.
میزان فراگیری باید دست‌نخورده بماند، چرا که شما یک گروه خاص از مشتریان بالقوه را انتخاب می‌کنید تنها به این دلیل که گمان می‌کنید احتمال دارد آنها محصول یا خدمت شما را خریداری کنند. در حالی‌که ممکن است آنها در نهایت از شما خرید نکنند. بنابراین نباید حق مساوی را از تمامی مشتریان بالقوه سلب کرده و تنها تبلیغات خود را برای عده‌ای خاص پخش کنید. بنابراین اگر شما ناگزیر به قربانی کردن یکی از این دو معیار باشید بهتر است که فراوانی تکرار را انتخاب کنید به‌طور مثال برنامهٔ تبلیغاتی شما در رادیو می‌تواند از ۱۲ هفته به ۱۰ هفته کاهش یابد یا اینکه به‌جای شش بار در روز می‌تواند دفعات پخش آگهی شما به پنج بار در روز کاهش یابد اما استفاده از رادیو برای پخش تبلیغات به‌دلیل وسعت فراگیری این رسانه نباید تغییر کند.
●توجه به روابط عمومی
تبلیغات گران است. اما روابط عمومی هزینه‌ای ندارد و رایگان تمام می‌شود. با این وجود اسپانسر شدن یا پخش اخبار در مورد شرکت، محصولات و یا خدمات آن از طریق رسانه‌های عمومی بسیار بیشتر از انجام تبلیغات مستقیم تأثیرگذار است.
چاپ یک مقاله در ارتباط با کسب و کار شما در روزنامه، یا پخش یک برنامهٔ تلویزیونی در این زمینه بسیار بهتر از تبلیغات مستقیم است چرا که اعتبار بیشتری نزد مخاطبان و مشتریان بالقوه دارد. در صورتی‌که امکان انجام چنین فعالیت‌هائی را در قالب روابط عمومی داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید بخشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های تبلیغاتی خود را کاهش دهید و در عین حال تأثیر مثبت بیشتری در ذهن مخاطبان خود بگذارید.
بنابراین برقراری تماس مستمر با رسانه‌ها و خبرگزاری‌های محلی و ارائهٔ اطلاعاتی در مورد فعالیت‌های تجاری شرکتتان نظیر اعلام میزان کل فروش و سود شرکت در بازهٔ زمانی معین، برنامه‌های توسعهٔ محصول یا ابزار یا سایر جریاناتی که مربوط به کسب و کارتان است و برای مشتریان و مخاطبان مورد نظر شما نیز جالب توجه است، به شما کمک می‌کند تا با توسعهٔ فعالیت‌هایتان در حوزهٔ روابط عمومی نیاز کمتری به انجام تبلیغات مستقیم داشته باشید و بدین ترتیب ضمن اینکه به‌طور غیرمستقیم و مؤثرتر خود را به مشتریان معرفی می‌کنید، به میزان قابل ملاحظه‌ای در هزینه‌هائی که باید صرف انجام تبلیغات شود نیز صرفه‌جوئی می‌کنید.

شیرین مددی یکتا
(کارشناس ارشد بازاریابی)
منبع : ماهنامه عصر تبلیغات و بازاریابی


همچنین مشاهده کنید