دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا

وایلد بیل - Wild Bill


وایلد بیل - Wild Bill
سال تولید : ۱۹۹۵
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : ریچارد د. زانوک و لی‌لی فینی زانوک
کارگردان : والتر هیل، برمبنای نمایش‌نامه پدران و پسران، نوشته توماس بیب و کتابی نوشته پیتر دکستر.
فیلمنامه‌نویس : والتر هیل، برمبنای نمایش‌نامه پدران و پسران، نوشته توماس بیب و کتابی نوشته پیتر دکستر.
فیلمبردار : لوید اهرن
آهنگساز(موسیقی متن) : وان دایک پارکس
هنرپیشگان : جف بریجز، الن بارکین، جان هرت، دایان لین، دیوید آرکت، کیت کارادین، بروس درن، میجر گورتنر و کریستینا اپل‌گیت.
نوع فیلم : رنگی.
صدا : ۹۸ دقیقه.


"وایلد بیل هیکاک" (بریجز) در آخرین اقامتگاه خویش گذشته را مرور می‌کند صحنه‌هائی از یاغی‌گری، خشونت، انجام وظیفه در مقام مأمور قانون، سرخوردگی‌ها و تلخ‌کامی‌های عاشقانه. زندگی دیگر برای او چندان معنا و مفهومی ندارد و در چنین شرایطی با جوانی روبه‌رو می‌شود که انتقام‌جویانه درصدد قتل او است...
٭ نشانه‌هائی از پختگی، دنیادیدگی و طبعاً پا به سن گذاشتن در وایلد بیل هست که در هر حال به نفع هیل عمل می‌کنند. او اسطوره آشنا غرب را محملی برای تصویری غافلگیر کنده از پوچی خشونت و زندگی مبتنی بر آن قرار می‌دهد. صحنه‌های زمان حال فیلم با آن حسو حال پائیزی و افسرده‌شان، با رجعت به گذشته‌ها نقطه گذاری می‌شوند که در آن‌ها جسارت ماجراجویانه و سرسختی دوران جوانی، نه حسرت‌خوارانه بلکه بی‌معنی و گذرا نظاره می‌شود. حتی سردی عاطفی "بیل"، بیشتر ژستی توخالی و از روی عادت به‌نظر می‌رسد تا نشانه نوعی استغنای روحی. در واقع وایلد بیل مشغول زیر سؤال بردن قوت و ارزش رمز و راز همان ضد قهرمان‌های اسطوره‌ای سام پکین‌پا ـ و بعضاً شخصیت‌هائی در فیلم‌های قبلی خود هیل ـ است که خشونت به‌نام اصول‌گرائی حرفه‌ای تنها سرمشق اعمال و رفتارشان بود. فیلم با پرداختی دوپهلو، بدون گسست یک‌باره از اسطوره، در عین تحلیل بردن ظریف زیر ساخت‌های آن، موفق به حفظ تعادلی پیچیده میان ادای دین و لحن انتقادی می‌شود. ضمن این‌که آن فصل‌های سیاه و سفید و بس غریب کابوس‌های "بیل"، ناگهان چنان فضا را تغییر می‌دهند که نتیجه‌اش یک ضدوسترن روشن‌فکرانه پنهان شده در پس داستان آشنای "مرد تنها"ست. بریجز در نقش "بیل" و بارکین در نقش "کالامیتی جین" عالی هستند.