دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا
فورد در مسیر رستگاری
صبح یك روز سرد درماه فوریه بود كه آلن مولالی، مدیر عامل جدید شركت خودروسازی فورد موتور آمریكا سوار یكی از جتهای دو موتوره فالكن این شركت شده و راهی مجموعه تست خودرو CRSUMER REPORTS در میدل لاترز ایالت كانكتیكات شد.
اندكی بعد دو تن از مهندسان ارشد فورد هم به او پیوستند.
او مترصد گذراندن آن روز با اعضای تحریریه یك مجله بود كه قصد داشتند همه محصولات فورد و زیرمجموعههایش چون لینكلن و مركوری را یك به یك بیازمایند و ارزیابی كنند.
این سفری تفریحی نبود. چند روز پیش از این سفر مجله CR در گزارشی، از نسخه جدید SUV پرفروش فورد یعنی EDGE به دلیل عدم پیشبینی قفل برقی برای در پشتی خودرو به شدت انتقاد كرده بود. در ضمن سفر مولالی یكی از كاركنان زن مجله كه اتفاقا بلند قامت هم بود به او و همراهانش نشان داد كه باز كردن در قسمت پشتی فورد وقتی فرد خرید كرده و دستهایش پر باشد، دشوار و حتی ناممكن است. آن روز بارانی بود. زن بلند قامت ناچار شد بستههای خریدش را روی زمین آب گرفته بگذارد تا بتواند در را بگشاید.
پس از چند ساعتی مهندسان ارشد فورد كه شاهد انتقادهای پیاپی كاركنان مجله بودند در موضعی دفاعی قرار گرفتند و سعی كردند به شكلی از عملكرد خود در مقابل رییس جدید دفاع كنند. مولالی كه احساس كرد این دیدار در حال خروج از چارچوب درست خود است قلم و كاغذی به همكاراناش داد و از آنها خواست به جای اعتراضهای مكرر گوش كرده و یادداشت برداری كنند.
به نظر مولالی آنچه در این سفر به وقوع پیوست متضمن یكی از مشكلات جدی در فورد است. این كه كاركنان این شركت اصرار دارند به جای قبول اشتباهات و نقایص برای همه كاستیها توجیهی ارائه دهند. او پیش از این بارها گفته بود: ما بیشتر به دنبال آن هستیم كه دیگران ما را درك كنند تا آن كه سعی كنیم دیگران را بفهمیم.
این نكته كه فورد در حال منازعه برای ادامه حیات است به هیچ عنوان رازی سرپوشیده نیست. پس از زیان ۷/۱۲میلیارد دلاری سال گذشته، این شركت ناچار شد بخش اعظم داراییهای آزاد خود چون ساختمان مركزی پارهای از تاسیسات تولیدی و حق مالكیت این شركت را نزد بانكها و موسسات مالی گرو بگذارد تا نقدینگی كافی برای اجرای طرح نوسازی ساختار خود را تامین كند.
اینها گامهای دشواری بود اما واقعیت این است كه فورد در این راه تنها نیست و اصولا صنعت خودروسازی ایالات متحده دوران سختی را پشت سر میگذارد. با واگذاری سهام كرایسلر به شركت مدیریت مالی سربرس تداوم روند جاری چیزی نیست كه دو غول دیگر صنعت خودروسازی آمریكا خواستار آن باشند.
مولالی برای آن كه بتواند فورد را مطابق وعدهای كه داده تا سال ۲۰۰۹ میلادی دوباره به سوددهی برساند باید كارهای زیادی انجام دهد.
شرط اول دستیابی به توافقی جامع با اتحادیه كارگران صنایع خودرو ایالات متحده (UAW) در تابستان سال جاری میلادی است. او حتی ممكن است ناچار شود برای تداوم حیات فورد به عرضه دو برند جاگوار و مركوری هم تن دهد.
نجات فورد صرفا با كاهش هزینهها و تامین منابع مالی اجرای طرح نوسازی ساختار این شركت میسر نخواهد شد. فورد باید به هر شكل ممكن به سمت تولید خودروهایی برود كه مطلوب مشتریان است و تحقق این هدف جز با گذر از یكی از مشكلات بنیادین این شركت یعنی فرهنگ توجیه نقص عملكرد ممكن نیست.
اگرچه فورد زمانی نماد عینی كارآمدی بود اما امروز مجموعهای ناكارآمد با بازده كم تلقی میشود. این شركت خاستگاه خط مونتاژ صنعتی و خلق بسیاری از تكنیكهای مدیریت مدرن در دهه ۶۰ میلادی است اما طی دهههای اخیر عملا به نمونه ناكارآمدی تبدیل شده است. ساختار مدیریتی این شركت به زیاندهی عادت كرده و حتی الگوی تقسیمبندی نیروها در آن از بی توجهی به مولفههای عملی و موثر تقسیم كار حكایت دارد. بدتر آنكه بیل فورد، نوه بنیانگذار فورد كه تا پیش از مولالی عهدهدار سمت مدیرعاملی فورد بود حتی از وجود سیستم تقسیمبندی نیروها در شركتش مطلع نبوده است.
● وداع هوشمندانه
سپتامبر گذشته بود كه بیل فورد ۵۰ ساله كه حدود ۵ سال سكان هدایت فورد را در دست داشت با این استدلال كه دیگر هیچ یك از مدیران داخلی فورد قادر به برطرف كردن مشكلات این شركت نیست از سمت خود كنارهگیری كرد.
اگر چه مولالی چهره خیلی محبوبی نیست اما عملكردش در بخش مدیریت مالی بوئینگ شهرت قابل قبولی برای او به ارمغان آورده بود. او به بوئینگ كمك كرد خود را از شوك ناشی از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۶ با حذف ۲۷هزار فرصت شغلی، كاهش ۵۰درصدی تولید و اصلاح سیستم قدیمی مونتاژ رها كند.
فرآیند فاصله گرفتن فورد از فعالیت سالم صنعتی و اقتصادی چهل سال به طول انجامیده و او این نكته را تقریبا در همه دیدارهایش با مدیران فورد تكرار میكند. مولالی برای اصلاح فورد قبل از هر چیز باید به فرهنگ حاكم بر این شركت فائق آید كه دست بر قضا كار چندان آسانی نیست.
وقتی فورد، مولالی را به جای خود برگزید خیلیها این انتخاب را به دلیل ناآشنایی مولالی به صنعت خودرو اشتباه توصیف كردند اما به نظر میرسد همین بی اطلاعی او را از قید و بندهای بی موردی كه دست و پای مدیران صنعت خودروی آمریكا را بسته، رها كرده است. این نكته امیدبخشی است.
● شروع گلادیاتور
نهادینه شدن كاغذ بازی در فورد مشكلی است كه مولالی قصد دارد با حذف مدیران میانی ناكارآمد و شفاهیتر كردن مراودات از آن بگذرد. او خود مسوولیتهای نظارت بر پروسه تولید، از طراحی تا مونتاژ را بر عهده گرفته است.
تیمی ویژه كه توسط او ایجاد شده مسوول طراحی خودروهای جدید و ارزان قیمت را بر عهده دارد.
این تیم تاكنون نوعی خودروی كامپكت را طراحی كرده كه قرار است تا سال ۲۰۱۰ روی خط تولید قرار گیرد. قیمت این خودرو بین ۱۰ تا ۱۲هزار دلار خواهد بود و نسخههایی با تفاوتهای ناچیز قرار است به طور همزمان در اروپا، آمریكای لاتین و آسیا هم عرضه شوند.
طراحی مدلهای میان اندازه از دیگر وظایف این سیستم است تا قدرت رقابت فورد با خودروسازهای اروپایی افزایش پیدا كند.
او اعتقاد دارد تولید و عرضه این محصولات گامی بزرگ در احیای فورد پس از اصلاح ساختار این شركت خواهد بود.
منبع : خودرو نیوز
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
آمریکا دولت مجلس شورای اسلامی مجلس شورای نگهبان حجاب دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران انتخابات افغانستان گشت ارشاد رئیس جمهور
سلامت شورای شهر تهران هواشناسی شورای شهر تهران شهرداری تهران پلیس قتل فضای مجازی سیل کنکور وزارت بهداشت
دلار ارز قیمت خودرو قیمت دلار مالیات خودرو بازار خودرو بانک مرکزی قیمت طلا مسکن تورم ایران خودرو
سریال پیمان معادی تئاتر تلویزیون فیلم سینمای ایران سینما بازیگر موسیقی سریال پایتخت ازدواج
سازمان سنجش خورشید
اسرائیل غزه رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه روسیه اوکراین حماس ترکیه نوار غزه عراق ایالات متحده آمریکا
فوتبال استقلال پرسپولیس ایران فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی سپاهان باشگاه پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک تراکتور
هوش مصنوعی اپل آیفون تبلیغات فناوری ناسا گوگل سامسونگ نخبگان
خواب موز بارداری دندانپزشکی آلزایمر روغن حیوانی