سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا
لوگان خودروی جهانی رنو
سرانجام پس از مدتها انتظار، شركت رنو با عرضه خودروی ۵ هزار یورویی خود، برنامههای جاهطلبانهاش را برای دستیابی به تولید سالانه حدود یك میلیون دستگاه در سراسر دنیا اعلام كرد. این شركت قصد دارد تا پایان دهه حاضر به برنامههایش جامه عمل بپوشاند. در این مقاله، مارك بودسا به بررسی موشكافانهای در زمینه پروژه خودروی جهانی رنو میپردازد:
این خودرو كه پیشتر به نام ۹۰X شناخته میشد، یك سواری صندوقدار چهار در برپایه طرح مشترك B شركتهای رنو و نیسان است كه پس از مدتی نام آن به لوگان تغییر یافت و برای نخستین بار در یكی از شركتهای اقماری رنو با نام «داچیا» در كشور رومانی ساخته خواهد شد. این خودرو بسته به این كه در چه بازاری به فروش برسد، با نام تجاری داچیا (Dacia) یا رنو عرضه خواهد شد.
در بازارهای اروپای مركزی و شرقی همچنین تركیه و شمال افریقا كه نام تجاری داچیا پیشتر نیز به كار رفته، همین نام را برای خودروی تولید شده به كار خواهند برد و در روسیه، امریكای جنوبی و خاورمیانه با نشان رنو عرضه خواهد شد. این خودرو برای بازار اروپای غربی نیز تأییدیه دریافت كرده اما تا به حال برنامهای برای فروش آن در این منطقه مطرح نشده است. پیش از این نیز طرحی مشابه در میانه دهه ۱۹۹۰ از طرف كارخانه فیات با نام «پروژه ۱۷۸» ارائه شده بود كه چند نوع خودرو از جمله پالیوی پنج در (Palio)، سواری سیینا (Siena) و وانت استرادا (Strada) را شامل میشد اما مدیران اجرایی رنو مدعیاند كه این دو طرح با هم تفاوتهای اساسی دارند: یكی این كه شركت رنو لوگان را براساس پیشرفتهترین فناوری خود میسازد؛ در حالی كه مثلاً پالیو از برخی قطعات خودروی قدیمی، اونو (Uno) بهره میبرد. دیگر این كه لوگان ارزان قیمت خواهد بود، برخلاف سیینا كه جزو بهترینها و گرانترینهای فیات در اروپای مركزی به شمار میرفت. به این ترتیب لوگان نیرویی تازه به داچیا خواهد بخشید؛ این در حالی است كه تولید همه مدلهای قدیمیتر آن در سال آینده پایان میگیرد.
●تفاوت چندانی ندارند
درواقع این دو طرح شبیه هم هستند و مهمترین وجه تمایز آنها این است كه رنو برخلاف فیات از نظر استفاده به موقع از مقتضیات زمان، كاملاً حساب شده عمل كرده است. مشكلی كه بر سر راه فروش پالیو وجود داشت، از دست رفتن برخی از بازارهای حیاتی به خصوص بازار امریكای جنوبی در اواخر دهه ۱۹۹۰ بود. برنامهریزان لوگان، بیشتر بر بازارهای اروپای شرقی و مركزی متمركز شدهاند و با توجه به گسترش اتحادیه اروپا در آینده، این بازارها نیز رو به تزاید خواهند گذاشت. به علاوه بازار بزرگ چین هم در دو سه سال گذشته به مهرهای تعیین كننده بدل شده است؛ در حالی كه در دهه ۱۹۹۰ راكد و مرده مینمود.
طرح ۹۰X به عنوان طرح «خودروی ۵ هزار یورویی» مشهور شده است. با وجود این، قیمت وعده داده شده در ماه سپتامبر یعنی زمان فروش خودروی مذكور محقق نخواهد شد. رنو فعلاً قصد ندارد مدل اصلی مقرون به صرفه خود را وارد بازار كند و تا سال آینده (۲۰۰۵) و توقف تولید مدل فعلی داچیا با نام سولنزا (Solenza) دست نگه میدارد. به این ترتیب در این مدت ضرری متوجه فروش این خودرو نمیشود. اولین تولید لوگان داچیا با مشخصاتی بهتر از آنچه انتظار میرفت، روانه بازار خواهد شد و حداكثر قیمت آن حدود ۸ هزار یورو خواهد بود. به علاوه در خارج از مرزهای رومانی هرگز شاهد برچسب ۵ هزار یورویی بر روی این خودرو نخواهیم بود زیرا تعرفهها و مالیاتهای وارداتی دولتهای همسایه بر این رویا خط بطلان كشیده است. با این وصف، لوگان دایره نفوذ محصولات رنو را به تمامی بازارهای كوچك اما ارزشمند باقیمانده گسترش خواهد داد، مثلاً رنو تاكنون نتوانسته در كشور لهستان در میان مجموعه خودروهای كم قیمت جایی برای خود باز كند؛ در حالی كه این بخش از بازار لهستان یعنی بخش وسایل نقلیه ارزان قیمت و مردمی، ۳۰ درصد از كل فروش خودروی این كشور را تشكیل میدهد.
شركت رنو در برنامه كاری خود به غیر از رومانی پنج نقطه دیگر را نیز برای راهاندازی تولید لوگان در نظر گرفته است. برنامه آنها این است كه در روسیه، مراكش و كلمبیا خط تولید احداث و آن را با قطعات و مجموعههای CKD تغذیه كنند؛ در ضمن با تمسك به نفوذ و قدرتی كه كشور فرانسه از گذشته در بازارهای خاورمیانه و به ویژه ایران داشته است، این شركت میخواهد در این كشور با سرمایه گذاری مشترك همراه شركتهای داخلی به تولید انبوه ۳۰۰ هزار دستگاهی دست بزند. قرار است طی چند هفته آینده با شركت دونگ فنگ موتور چین هم موافقتنامهای امضا شود و با سرمایه گذاری مشترك پنجاه ـ پنجاه تولید خودروی جهانی را در این كشور نیز آغاز كنند.
تولید این خودرو بخشی از برنامههای بزرگ رنوست كه میخواهد سهم خود را از بازار جهانی تا سال ۲۰۱۰ به ۴ میلیون دستگاه در سال افزایش دهد. چنین هدفی به عقیده لویی شوایتزر رئیس هیئت مدیره رنو، تنها با حضور مقتدرانه در بازارهایی غیر از اروپای غربی دست یافتنی خواهد بود. او قصد دارد شركت را به سمتی سوق دهد كه ۲۵ درصد از كل تولید سالانهاش را در خارج از بازارهای اروپای غربی به فروش برساند.
●محصولی قابل رقابت
مهندسان مركز فناوری شركت رنو در جنوب پاریس یعنی طراحان این خودرو همواره ذهنشان مشغول این بوده كه محصولشان در نهایت طوری از آب درآید كه از لحاظ قیمت با خودروهای بومی بازارهای تازه مثل لادای روسیه و پیكان ایران و یا حتی مدلهای مختلف رنو ۱۲ خود شركت داچیا رقابت كند. طراحی لوگان به گونهای است كه حتیالامكان از همان قطعات و زیرمجموعههای موجود در خودروهای قبلی اما پیشرفتهتر استفاده میكند و سعی بر این بوده كه قطعات مخصوص این خودروی جدید نیز از سادگی بیشتر و تنوع كمتر برخوردار باشند مثلاً داشبورد آن را به روش تزریق یكپارچه تولید میكنند، سیستم تعلیق جلوی آن درست مشابه كلیو (Clio) و تعلیق عقب هم از مودوس (Modus) كپیبرداری شده است. بسیاری از قطعات مونتاژی و تزئینات داخلی را از خودروی سولنزا گرفتهاند؛ خودرویی كه از طرحهای داچیا در اوایل دهه ۱۹۹۰ بود اما در سال ۱۹۹۹ زمانی كه رنو اداره داچیا را به دست گرفت، روی آن تغییرات مهندسی اساسی اعمال كرد. صفحه كیلومتر شمار، دستگیرههای در، غربیلك فرمان و دسته راهنمای لوگان دقیقاً همان قطعات كلیوست. بعضی از قطعات از قبیل هواكش روی داشبورد و سر دسته دنده هم از خودروی اسپیس (Espace) گرفته شدهاند. همان طور كه گفته شد قطعات خاص لوگان هم با هدف آسان سازی و سادگی طراحی شده مثلاً حتی زه پلاستیكی دور درها را طوری ساختهاند كه دو طرفه باشد و از یك قطعه بتوان برای هر دو طرف ماشین استفاده كرد.
●سومین خودروی طرح مشترك B
لوگان سومین خودرویی است كه قرار است در پی همكاری رنو و نیسان در طرح مشترك B ساخته شود. پیش از این، خودروی نیسان میكرا (Nissan Micra) و به تازگی مودوس رنو را هم از این گروه شاهد بودهایم. لوگان خودرویی خواهد بود با موتور بنزینی هشت سوپاپه از موتورهای ردیف K۷ كه با قدرت ۷۵ اسب بخار و حجم موتور ۴/۱ لیتر و یا ۹۰ اسب بخار با حجم موتور ۶/۱ لیتر تولید خواهد شد. با هر دوی این موتورهای یك جعبه دنده پنج دنده هم نصب میشود كه قبلاً در خودروهای لاگونا (Laguna) و مگان (Megane) به كار رفته است.
این موتورها پیش از این در چند مورد از وسایل نقلیه ساخت رنو امتحان خود را پس دادهاند و هنوز هم در خودروی سواری كلیو و ون كانگو (Kangoo) به كار میروند. در سال ۲۰۰۵ گزینه استفاده از موتور دیزلی dci ۵/۱ با قدرت ۶۵ اسب بخار نیز در دسترس خواهد بود كه البته همزمان با آن، موتور بنزینی ۱۶ سوپاپه ۱۶۰۰ سی سی با قدرت ۱۰۷ اسب بخار هم از راه خواهد رسید. فلسفه استفاده از موتورهای اندكی قدیمیتر این است كه موتورهای یادشده قابلیت كاركردن با سوختهایی با كیفیتهای بسیار متفاوت را دارند مثلاً بنزین با عدد اكتان ۸۷، ۹۱ و ۹۵ نیز در این موتورها جواب داده است. این موتورها استاندارد آلایندگی اتحادیه اروپا (یورو ۴) را پاس میكنند و بدنه خودرو هم با استاندارد اروپایی مربوط به ضربات جانبی و رو به رو مطابقت دارد.
طرح سرمایه گذاری مشترك (پلت فرم) B از نظر ابعاد قدری كشیدهتر و به مرز تعریف شده برای كلاس بعدی خودرو نزدیكتر است؛ به نحوی كه لوگان از نظر طول (۴۲۵۰ میلیمتر)، پهنا
(۱۷۳۵ میلیمتر) و ارتفاع (۱۵۲۵ میلیمتر) به رده C نزدیك است. ظاهراً حجم ۵۱۰ لیتری فضای صندوق عقب آن در رده خود بهترین بوده و مقام اول را داراست. به علاوه مدل فرمان راست لوگان هم در فهرست برنامههای رنو قرار دارد زیرا آنها خیال دارند در افریقای جنوبی یعنی جایی كه نیسان هم كارخانهای احداث كرده است نیز خط مونتاژ لوگان را راهاندازی كند.
از اوایل سال ۲۰۰۷ قرار است انواع بدنههای دیگر را هم در خودروی لوگان سوار كنند و مدل سفری، یك ون كوچك و یك وانت نیز تولید خواهند كرد. اما مدل پنج در (هاچ بك) برای آن در نظر نگرفتهاند چون از نظر دست اندركاران شركت رنو، با وجود كلیو، مودوس و توئینگو كه قرار است در آینده وارد بازار شوند، ضرورتی برای حضور یك خودروی پنج در دیگر احساس نمیشود. با این همه تولید خودروی چهار در كلیو كماكان ادامه خواهد یافت و به عنوان خودرویی برتر از لوگان همچنان مطرح خواهد بود.
یكی از ملاكهای تعیین شده برای خریداران خودرو، مخارج مربوط به نگهداری آن است. در مورد لوگان كاهش این هزینهها مد نظر بوده به عنوان مثال در بعضی از كشورها تعویض روغن، شمع و صافی هوا هر ۳۰ هزار كیلومتر یك بار انجام خواهد شد. علاوه بر این تمهیداتی اندیشیده شده كه سرویس خودرو به آسانی امكان پذیر و قابل اجرا باشد مثلاً چراغ جلو از درون محفظه موتور قابل دسترس است و صاحب خودرو میتواند در صورت نیاز، خودش آن را تعویض كند.
ساختار سیستم گرمایشی لوگان در دیگر خودروهای رده B رنو از جمله مودوس نیز استفاده شده است. طراحی یك تكه، لولهكشی ساده و مدار چرخشی كوتاه آن سبب بهبود عملكرد آن و كاهش هزینه طراحی بدون اتلاف انرژی میشود.
و اما عملگرهای الكترونیكی خودرو در یك محفظه مركزی متمركز شدهاند و از این نظر مانند كلیو و توئینگوست. محفظه موتور لوگان هم درست مانند كلیو و با هم اتصالات و ارتباطات طراحی شده است پس بالطبع فرایند مونتاژ مربوط به آن نیز همانند فرایند كاری كلیو كه از بوته آزمایش گذشته است، با مشكلات چندانی رو به رو نخواهد بود.
هزینه شكلگیری نهایی لوگان ۳۶۰ میلیون یورو بوده است كه در مقام مقایسه مبلغ هنگفتی به شمار نمیآید. چنین دستاوردی از نتایج به كارگیری روش طراحی اقتصادی (Design to cost) بوده است. این روش به زبان ساده همان به كارگیری قطعات و زیرمجموعههای به كار رفته در خودروهای پیشین است كه در نهایت باعث میشود قابلیت اطمینان حتیالامكان افزایش یابد، هزینههای تولید به حداقل برسد و مراحل طراحی تا آنجا كه ممكن است به صورت مجازی و رایانهای صورت گیرد.
بنا به گفته مدیر مهندسی پروژه شركت رنو، آغاز به كارگیری روش طراحی اقتصادی در این شركت به سال ۱۹۹۲ و زمان طراحی خودروی توئینگو برمیگردد و پس از آن در سال ۲۰۰۰ با آغاز به كار طرح ۹۰X به طور همه جانبه از آن استفاده شده است. میتوان گفت استفاده از شبیه سازی دیجیتالی برای طراحی وسایل نقلیه و ساخت ابزارهای تولید و نیز تنظیم و ساماندهی فرایند تولید، نخستین بار در لوگان به عنوان نمونه آزمایشی به طور كامل به انجام رسیده است مثلاً محاسبات مربوط به ارتعاشات و لرزشهای خودرو و آزمایش میزان رعایت نارسانایی صوتی در آن كه با كمك نمونههای دیجیتالی صورت گرفت، باعث شد دیگر طراحان به ساخت نمونه واقعی و آزمایش بر روی آن نیازی نداشته باشند. مزیت استفاده از این روش به ویژه در طراحی و شكل دهی ساختار بدنه خودرو، این است كه مرحله پرهزینه ساخت نمونههای اولیه خودرو و ابزارهای تولید را حذف میكند و از این رو دیگر به اجرای بسیاری از مراحل دستی طی فرایند طراحی خودرو نیازی نخواهد بود. كاربرد این روش حدود ۲۰ میلیون یورو برای شركت رنو صرفهجویی در پی داشته است.●سرمایهگذاری صنعتی
تقبل هزینه طراحی و تولید لوگان برای شركت رنو، بخش عمدهای از سرمایه گذاری وسیع صورت گرفته در عرصه صنعت و بهرهگیری از توان تولیدی این شركت در سطح بینالمللی بوده است. درست است كه رنو برای تولید این خودرو ۳۶۰ میلیون یورو هزینه كرده اما بسیار بیش از اینها صرف ایجاد امكانات و تجهیزات آن میكند مثلاً در رومانی ۲۰۵ میلیون یورو، در روسیه ۲۳۰ میلیون یورو، در مراكش ۲۲ میلیون یورو، در كلمبیا ۱۶ میلیون یورو و در ایران رقم هنگفت ۳۰۰ میلیون یورو در نظر گرفته شده است. برنامهریزی این شركت در مورد كشور چین هم احتمالاً در قالب طرح مشترك همكاری میان نیسان و دونگ فنگ به ارزش ۲ میلیارد دلاری تحقق خواهد یافت.
به گفته شوایتزر، كارخانه شركت داچیا واقع در پیتستی به طور اساسی بازسازی شده است و تنها دیوارهای دورتادور كارخانه دست نخورده باقی ماندهاند. پس از فروپاشی حكومت چائوشسكو، این كارخانه هم مورد بیتوجهی واقع شد. كارخانه مذكور پیش از بازسازی، مجموعهای درهم و برهم از ابزارآلات قدیمی در محوطهای متروك بود كه زمین آن در زیر لایهای گریس و خاك پنهان شده و پوششی از رسوبات سیاه صنعتی سقف آن را چنان پوشانده بوده كه هیچ نوری از بیرون وارد فضای كارخانه نمیشد.
با این همه، عملیات نوسازی شروع شد و پس از پاك سازی بعضی از قسمتها از جمله خط تولید موتور، این كارخانه توان بالقوه خود را به نمایش گذاشت. كارخانهای كه اوایل دهه ۶۰ پایه گذاری شده بود در آن زمان به تولید رنو ۸ سرگرم بود، حركت خود را به سوی آیندهای روشن آغاز كرد. اكنون با بهرهگیری از امكانات كارخانه، بسیاری از قطعات مربوط به قوای محركه خودرو در داخل آن ماشینكاری و تولید میشوند. درپوش سرسیلندر، دسته موتور، تكیهگاه دسته موتور و كاسه روغن از آن جملهاند. هم اكنون تأمین كنندگان مواد و قطعات كاملاً درگیر كار شدهاند و تعداد پیمانكاران اصلی پروژه لوگان به ۱۴۳ مورد میرسد كه ۴۳ پیمانكار در رومانی، ۹ پیمانكار در تركیه، ۵ مورد در اروپای مركزی و شرقی و ۱۰ مورد در اروپای غربی واقع شدهاند. ۸ پیمانكار از گروه پیمانكاران رده اول یا پیمانكاران اصلی بساط تولید خود را در پیتستی و در ساختمانهای سابق داچیا گستردهاند كه عبارتند از: والئو، جانسون كنترلز فائوریسیا، یورو ای پی اس (كه ائتلافی است مابین ای دی پلاستیك و سیمولدر)، ای سی آی، پیرو، ایری، ام س ای انژنیری، و متال ایمپكس اما برای این كه شرایط را برای شركای داچیا مساعد كنند تا ظرفیت تولید آنها افزایش یابند، تعداد پیمانكاران این شركت را از ۲۰۰ مورد برای داچیا برلینا (رنو ۱۲) (خودرویی كه تا پایان سال ۲۰۰۴ به تدریج كنار خواهد رفت) به ۱۴۳ مورد برای لوگان كاهش دادهاند.
به نظر شوایتزر، سرمایه گذاریهای انجام شده سال آینده به سودآوری میرسند و در این سال ۲۰ هزار لوگان تولید خواهد شد و برای ۱۵۰ هزار خودروی دیگر هم مجموعه قطعات CKD آماده میشود. این در حالی است كه بیشتر هزینهها برای بهسازی و نوسازی امكانات تولید كارخانه پیتستی صرف شده است؛ كارخانهای كه در زمینی به مساحت ۹/۲ مترمربع و ۶۲۳ هزار مترمربع زیربنا احداث شده است. در این كارخانه شش خط پرسكاری بهسازی شده است. در مجموع ۳۰ دستگاه پرس و در هر خط ۵ دستگاه وجود دارد كه بعضی از آنها جایگزین و برخی نوسازی شدهاند. بعضی از ماشینآلات خطهای پرسكاری جدید را با بهسازی دستگاههای كارخانه رنو واقع در ساندوویل تأمین كردهاند كه خود این كارخانه هم سه سال قبل برای خودروهای جدید لاگونا، ول ساتیس (Vel Satis) و اسپیس بهسازی شده بود. كارگاه مونتاژ بدنه مستقر در پیتستی نیز به كلی بازسازی و جریان كار در آن بررسی و اصلاح شده است. در این زمینه بیشتر به استفاده از نیروی انسانی توجه شده؛ تا آنجا كه اكنون كارها عمدتاً به صورت دستی انجام میشود و تنها یك روبات در آن وجود دارد. در بخش قوای محركه نیز عملیات ریختهگری آلومینیم و كارگاه ماشینكاری به پیشرفتهترین امكانات مجهز شدهاند و از پایان سال ۲۰۰۳ تولید موتور دیزلی ۹/۱ لیتری از كارخانه كلئون به پیتستی انتقال داده میشود. در كارگاه رنگ نیز تجهیزات و امكانات جدیدی برای اجرای عملیات پیشرفته آماده سازی رویه بدنه و كاتانروز نصب شده است. كورههایی مانند كورههای كارخانههای پیشرفته رنو و سایر موارد، همه و همه دست به دست هم دادهاند تا ظرفیت تولید كارخانه را تا پایان سال ۲۰۰۴ به ۳۲ دستگاه در ساعت برساند. در سال ۲۰۰۵ هم اگر حجم تولید لوگان ایجاب كند، تعداد نوبتهای كاری از دو به سه افزایش خواهد یافت.
برای صرفهجویی در هزینهها و افزایش قابلیت رقابت، كارگاههای مونتاژ به صورت اقماری طرح ریزی خواهند شد. رنو تصمیم گرفته است سرهم كردن قطعات خودرو را بیشتر با استفاده از نیروی انسانی انجام دهد و از عملیات خودكار كمتر استفاده كند. از آنجا كه فرایند مونتاژ عمدتاً دستی است، مهندسان تلاش كردهاند روش به كارگیری و جریان یافتن مواد و قطعات بهینه شود. به علاوه هیچ قطعه بدنه بزرگی را هم طراحی نكردهاند. به همین دلیل عملیات را طوری طرحریزی كردهاند كه به استفاده از فناوری جوشكاری لب به لب لیزری برای مونتاژ ورقهای فلزی نیازی نباشد.
در همه كارخانههایی كه قرار است به تولید خودروی لوگان بپردازند، سیستم تولید رنو (یا به اختصار SPR) پیاده خواهد شد. این سیستم كه برمبنای روش و خطمشی نیسان است، نخستین بار در سال ۱۹۹۸ مطرح شد و از نتایج آن، ایجاد یكپارچگی و همبستگی میان تمام عوامل دخیل در فرایند تولید است. تداركات/تأمین كنندگان، كارشناسان پشتیبانی، مهندسان و دست اندركاران اجرایی تولید و غیره به گونهای در كنار هم فعالیت میكند كه بر رویهها و اهدافی یكسان متمركز باشند. بر این اساس، كاركنان آموزشهای خاصی میبینند كه حركات ملكه ذهنشان شود و دستشان در انجام كار روان و چالاك باشد و به این صورت حركات را آسانتر و اثربخشتر انجام خواهند داد. SPR ایستگاههای كاری را مركز توجه فعالیتهای مهندسی و فنی قرار میدهد و به این نكته تأكید میكند كه حركتهای صورت گرفته در هر ایستگاه تا جزئیترین حالت، به صورت تعریف شده و استاندارد درآید. این روش كاركردن، بهرهوری كارخانه، كیفیت محصول و همچنین وضعیت بهداشت كار را بهینه میكند.
●روسیه
رنو برای تولید لوگان در روسیه كه از نیمه سال ۲۰۰۵ شروع خواهد شد، ۲۳۰ میلیون یورو سرمایه گذاری میكند و محل تولید آن هم كارخانه آوتوفراموس در مسكو است كه مالكیت آن به طور مشترك در اختیار رنو و مقامات شهر مسكو قرار دارد. ظرفیت تولید آن نیز ۶۰ هزار خودرو در سال خواهد بود.
این سرمایه گذاری مستلزم راهاندازی خطوط تولیدی مربوطه و شبكه پیمانكاران و اقدامات پشتیبانی مورد نیاز است. زمانی كه كارخانه مسكو با كارگاههای بدنه، رنگ و مونتاژ و با حداكثر ظرفیت كار خود را آغاز كند، به حدود ۲۰۰۰ نفر نیروی كار نیاز خواهد داشت. سپس پیمانكاران فرعی محلی را نیز به تدریج وارد میدان خواهد كرد. هم اكنون در این محل مراحل مونتاژ نهایی خودروی صندوق دار كلیو سیمبل (Clio Symbol) صورت میگیرد و تنها ۸ دستگاه در روز تولید میشود كه تا زمان شروع تولید لوگان، كار بر همین منوال پیش خواهد رفت.
●لوگان در ایران
سرمایه گذاری رنو در ایران سنگینتر و بالغ بر ۳۰۰ میلیون یوروست. ایران بازاری جدید برای فعالیت دوباره رنو به شمار میآید اما در عین حال خودروهای فرانسوی در این بازار كم نیستند. به عنوان نمونه میتوان به پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ اشاره كرد كه مونتاژ آن مدتی است در ایران آغاز شده است. رنو و ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع كه مرجع دولتی عهدهدار صنایع خودروسازی ایران است) شركت ائتلافی رنو پارس را در ماه می سال ۲۰۰۴ تأسیس كردند. شركتهای سایپا و ایران خودرو (دو خودروساز برتر ایران) از سال ۲۰۰۶ با ظرفیت اولیه ۳۰۰ هزار دستگاه در سال به تولید و فروش لوگان خواهند پرداخت. بخشی از این حجم تولید برای صادرات به خارج از ایران اختصاص خواهد یافت. بستههای حاوی مجموعه قطعات و اجزای خودرو كه شركت رنو پارس به دو شركت تولید كننده تحویل میدهد، پس از بازگشایی در این دو كارخانه مونتاژ خواهد شد. هر شركت مسؤولیت تمام عملیات اجرایی را برعهده خواهد داشت. فعالیتهای مهندسی، كیفیت، خرید و پشتیبانی، هماهنگی سیاستهای فروش، بازاریابی و خدمات پس از فروش از این دست به شمار میروند.
لوگان با نشان تجاری رنو به فروش خواهد رسید و سایپا و ایران خودرو با استفاده از شبكههای نمایندگی فروش خود، توزیع آن را در ایران برعهده خواهند داشت. بازار خودروی ایران با جمعیت ۶۸ میلیون نفر طی سه سال گذشته شاهد رونق و شكوفایی بسیار بوده است. تنها در سال ۲۰۰۳ مجموع فروش كل خودروهای سواری به ۷۰۰ هزار دستگاه رسید كه تولید خودروهای سنگین را نیز باید به این رقم افزود.
●مراكش
سرمایه گذاری دیگر شركت رنو به میزان ۲۲ میلیون یورو برای تولید لوگان در كارخانه سوماكای مراكش بوده است كه از نیمه دوم سال ۲۰۰۵ راهاندازی خواهد شد. انتظار میرود این كارخانه سالی ۳۰ هزار دستگاه خودرو تولید كند كه قسمتی از آن نیز صادر خواهد شد.
●كلمبیا
یكی دیگر از خرده سرمایه گذاریهای رنو پروژه ۱۶ میلیون یورویی سوفاسای كلمبیاست كه در حال حاضر به تولید خودروهای سنگین برای شركت تویوتای ژاپن در كنار سواریهای رنو توئینگو، كلیو و مگان میپردازد. سوفاسا به كشورهای دیگر اتحادیه حوزه كوههای آند و برخی از كشورهای امریكای مركزی به نیابت از شركت رنو خودرو صادر میكند.
●چین
كشور چین شاید در این میان برای رنو از بقیه مهمتر باشد. تولید لوگان در چین امسال آغاز خواهد شد. همان طور كه گفته شد، این پروژه با سرمایه گذاری مشترك رنو و دونگ فنگ موتور به اجرا در خواهد آمد. گفتنی است سال گذشته نیز یك شركت چند منظوره با سرمایه گذاری مشترك ۲ میلیارد دلاری دونگ فنگ موتور و نیسان تأسیس شد.
بنا به اظهار نظر منابع خبری چین، پروژه حاصل از سرمایه گذاری مشترك دونگ فنگ ـ رنو در شهر شن ژن راهاندازی خواهد شد كه در استان گوانگ دونگ در جنوب چین واقع است و به مركز دونگ فنگ در استان هوبی چندان نزدیك نخواهد بود. بنابه گزارش چاینا دیلی، هر دو طرف ۵۰ درصد سهام این شركت را در اختیار خواهند داشت و قرار است سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی رنو تولید كنند اما معلوم نیست تمام این میزان تولید به لوگان اختصاص دارد و یا شامل خودروهای دیگر نیز میشود.
به رغم بروز اشتباهاتی كه یك دهه قبل در آغاز چنین فعالیتهایی رخ داد، اقدامات صورت گرفته نشان میدهد كه رنو این بار فعالیت خود را به صورت سازمان یافتهتر و اثربخشتر پی خواهد گرفت. در ماه ژانویه رنو و دونگ فنگ با یكدیگر توافق كردند كه در ادامه فعالیتی كه پیش از این در منطقه خودمختار گوانگزی ژوانگ در جنوب چین شروع كرده بودند، سرمایه گذاری مشترك جدیدی نیز برای تولید خودروهای باری شركت رنو انجام دهند.
علاوه بر اینها، شركت دونگ فنگ با همكاری شركت رنو و همچنین شركت نیسان، تولید موتورهای دیزلی را در چین آغاز كرده است.
رنو در سال ۱۹۹۴ در هوبی با یك طرف دیگر چینی طرح مونتاژی مینیبوس «ترافیك» خود را راهاندازی كرده بود اما در طول سالهای گذشته این مشاركت تقریباً به حالت تعطیل درآمد زیرا بازار فروش محصولات آن بسیار راكد و بیرونق بوده است. رنو و طرف چینیاش یعنی شركت دلونگ كه یك مؤسسه صنعتی و سرمایه گذاری ثبت شده در شانگهای است، سال گذشته در مورد تلاش برای احیای طرح مشترك پیشین خود وارد مذاكره شدند تا شاید بتوانند با تولید ون سبك و مدلهای چند منظوره كانگو كه از تولیدات رنو به شمار میآیند، جانی تازه در كالبد این مشاركت قدیمی بدمند. دلونگ حتی برای پروژه لوگان هم خیز برداشته بود اما به هر حال دونگ فنگ از دلونگ بسیار قدرتمندتر است و یكی از سه خودروساز بزرگ چین به شمار میرود كه خود را برای قبضه كردن بازار رو به رشد فزاینده چین آماده میكنند.
ترجمه: فرزین آقازاده
كارشناس مهندسی صنایع
مأخذ: هیئت تحریریه پایگاه شبكهای just-auto.com
۱۴ ژوئن ۲۰۰۴
كارشناس مهندسی صنایع
مأخذ: هیئت تحریریه پایگاه شبكهای just-auto.com
۱۴ ژوئن ۲۰۰۴
منبع : اندیشه گستر سایپا
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان مجلس حسن روحانی صادق زیباکلام دولت دولت سیزدهم انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم
تهران قوه قضاییه بارش باران هواشناسی شهرداری تهران پلیس قتل سیل سازمان هواشناسی سلامت زلزله وزارت بهداشت
سایپا خودرو بانک مرکزی قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو مسکن بورس گاز حقوق بازنشستگان دلار
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران دفاع مقدس حج تلویزیون سینمای ایران تئاتر نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران رضا عطاران سریال سینما
وزارت علوم دانشگاه تهران
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه افغانستان طوفان الاقصی نوار غزه اوکراین رفح
استقلال فوتبال فولاد خوزستان پرسپولیس لیگ برتر مهدی طارمی رئال مادرید فولاد باشگاه استقلال لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران بازی
هوش مصنوعی فناوری شفق قطبی تبلیغات نوآوری ایلان ماسک ناسا اپل
کودک رژیم غذایی شیر خواب ویتامین واکسن تجهیزات پزشکی فشار خون افسردگی