سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا


چگونه یک خودروی کارکرده بخریم


چگونه یک خودروی کارکرده بخریم
چگونه می توان در خرید یک خودروی کارکرده از اشتباهات فاحش پرهیز کرد.
بیشتر مردم که قادر به تامین پول مورد نیاز برای به خرید خودروی دلخواه خود را ندارند، ناگزیر اقدام به خرید خودروهای کارکرده و به اصطلاح دست دوم می کنند. در این بین، فروشندگان همواره خریداران را از مشکلات خودروی مورد معامله آگاه نکرده و خریرادان به دام خودروهای معیوب و غیر قابل استفاده گرفتار می کنند. البته گاهی نیز خودروهای کارکرده همچون یک خودروی نو سال ها برای خریداران کار کرده و موجب رضایت خریدار می شوند.
خرید خودروی کارکرده در صورت رعایت نکات ضروری بازدید شاسی و بدنه و سیستم فنی شما را با صرف هزینه کم به انتخاب دلخواهتان می رساند. به طور معمول هنگام خرید خودروی کارکرده شما ۴ مرحله ذیل را طی می کنید :
۱) انتخاب مدل خودرو، سال تولید خودرو و برآورد مبلغ خودرو و منابع مالی موجود.
۲) مشاوره و رای زنی با فروشنده خودرو.
۳) مشاهده سند خودرو و استعلام رسمی جهت اطمینان از عدم مشکل قانونی و قضایی.
۴) بازدید فنی خودرو.
● چگونه انتخاب کنیم
دو روش کلی برای جستجوی خودروی کارکرده مورد نیاز وجود دارد. استفاده از شبکه های اطلاع رسانی جمعی همچون روزنامه ها، مجله ها و اینترنت. روش بعدی جستجوی حضوری و بازدید از نمایشگاه های خودروی کارکرده است. در هر دو روش باید به نکات اولیه جستجو توجه کرد. این نکات به ترتیب عبارتند از : مدل خودرو، سال تولید، رنگ خودرو، قیمت خودرو و مشخص کردن زمان بازدید فنی جهت عقد قرار داد اولیه.
● بهترین سوال ها از فروشنده
در اولین ملاقات هرگز به فروشنده اجازه یکه تازی در میدان معامله را ندهید و سعی کنید رشته کلام را در اختیار بگیرید. برای شروع سوال هایی کنید که در آنها اثری از خامی و ناواردی نباشد. به عنوتن مثال :
- این خودرو در گذشته چند مالک داشته است؟
- آیا خودرو تصادفی هم داشته؟
- اگر تصادفی بوده، آیا خصارت فقط به بدنه وارد شده یا اینکه به شاسی و سیستم فنی خودرو هم آسیبی رسیده است؟
- در صورت وجود تصادف، می خواهم محل آسیب دیدگی را ببینم.
- آیا خودرو، تجهیزات اضافی دارد که در اطلاعیه فروش ذکر نشده باشد؟
- آیا شما نسبت به موارد قضایی و یا فنی خودروی مورد معامله، هیچ تضمینی می دهید؟
- آیا قیمت ارائه شده مقطوع است و یا جای چانه زدن و تخفیف، وجود دارد؟
هرگز قبل از دریافت پاسخ قانع کننده نسبت به این پرسش ها، اقدام دیگری نکنید. اگر پاسخ ها عاری از هرگونه نکته مبهم بودند و رضایت اولیه شما را جلب کردند، زمان ملاقات برای بازدید فنی، بازدید مدارک و امتحان عملی خودرو را مقرر کنید.
● چگونه خودرو را بازبینی کنیم؟
قبل از حضور در محل مقرر، از کسی برای همراهیتان دعوت کنید. گاهی شما از واضح ترین موارد نیز قافل می شوید که وجود یک همراه شما را چه در بازبینی و چه در چانه زنی بر سر قیمت یاری می کند. برای بازدید از خودرو یک آینه کوچک به همراه داشته باشید تا قسمت های غیر قابل رایت مثل زیر داش برد و زیر صندلی ها را بتوانید به دقت وارسی کنید. هرگز از بازدید و وارسی تمام بخش ها قافل نشوید و خجالت زده نباشید.
● چگونه مدارک خودرو را بازبینی کنیم؟
ابتدا به سال تولید خودرو توجه کنید. شماری شاسی، بدنه و موتور را با شماره های ثبت شده در مدارک مقایسه کنید. اگر مدارک عاری از هرگونه مشکلی بودند، بازدید فنی را آغاز کنید.
● بازبینی بدنه خودرو
بازبینی خودروی شسته نشده هیچ فایده ای ندارد چراکه حتی یک لایه نازک گرد وغبار شما را در کنترل و بازدید دقیق بدنه ناموفق خواهد گذاشت. چند متر عقب تر از خودرو روی زمین نشسته و به بدنه خودرو نگاه کنید. اگر خودرو تصادفی داشته باشد، با نگاه دقیق به تقارن خودرو به راحتی از آن مطلع خواهید شد. ستون های ۴ طرف را وارسی کرده و اندازه آنها را با هم مقایسه کنید. به اندازه های استاندارد بدنه خودرو توجه ویژه داشته باشید. هیچ صاف کاری در جهان نمی تواند، در آسیب دیده و تصادفی خودرویی را در اندازه و ابعاد استاندارد، بازسازی و ترمیم کند. درها را باز و بسته کنید و به فاصله درزها خوب دقت کنید. در خودرویی که هیچ تصادفی نداشته باشد، فاصله تمام شیارها یکسان است. درها باید بدون هیچ صدایی به راحتی باز و بسته شوند. با انگشتان خود ضربه های کوچکی به بخش های مختلف بدنه بزنید. صداها باید یکنواخت بوده و تغییر صدا نباید آنی و یک دفعه باشد. به رنگ بخش های مختلف به دقت نگاه کنید و عدم وجود تغییر رنگ در سرتاسر بدنه اطمینان حاصل کنید. نه پلاک ها توجه کنید. در قسمت زیرپا و گل گیرها نباید چیزی ناسازگار وجود داشته باشد. رنگ داخلی گل گیر ها نباید با سایر نقاط بدنه تفاوت داشته باشد. از خرید خودرویی که کوچکترین نشانی از زنگ زدگی دارد، به شدت خودداری کنید.
● بازدید فنی موتور
ابتدا موتور و متعلقات آن را در یک نگاه ظاهری با سایر خودروهای مشابه مقایسه کنید. روی موتور نباید اثری از روغن و دیگر آلودگی های نفتی باشد. خودور را روشن کنید و مدت کمی آن را برانید. سپس دوباره موتور را بازرسی کنید. موتور باید همچون گذشته تمیز بوده و دمای آن نیز نباید خیلی زیاد شده باشد. در پوش موتور را باز کنید. از داخل موتور نباید بخار در آید. درجه روغن را با گذشته مقایسه کنید. باطری خودرو را وارسی کنید و ترمز و سایر وسایل برقی را به کار اندازید و از عدم وجود برق دزدی، اطمینان حاصل کنید.
پس از بازبینی موتور، خودرو را کمی جابجا کنید و زمین زیر خودرو را به دقت بنگرید و اگر لکه روغنی یافتیت، بدانید که این خودرو جز درد سر برای شما چیز دیگری نخواهد داشت.
● بازدید شاسی
کنار چرخ بنشینید و با دو دست آنها را به بیرون و داخل بکشید و فشار دهید. لغی های کوچک یعنی اینکه بول برینگ ها مشکل دارند. از گوشه ها، سعی کنید خودرو را بالا بکشید. صداهای کوچک یعنی اینکه شاسی شکسته است. زاویه چرخ ها را به دقت وارسی کنید. انحراف چرخ ها یعنی اینکه شاسی کج است.
● بازبینی داخلی
تمام لاستیک های دور در و دور داش بورد باید وارسی شوند. دکمه ها، کمربند ایمنی، پدال ها و هر آنچه که روبروی راننده است باید امتحان گردد. صندلی ها را به عقب و جلو بکشید. زیر صندلی ها را به دقت بنگرید. در صورتی که صندلی های عقب جدا می شوند، آنها را باز کرده و زیر آنها را بازبینی کنید. قفل درها و بالابر شیشه ها را امتحان کنید.
سیستم هوا رسانی، بخاری و کولر و تمام دریچه های آنها را وارسی کنید. چراغ ها را چندین بار روشن و خاموش کنید و از صحت گرم کن شیشه عقب، اطمینان حاصل کنید.
● هنگام رانندگی امتحانی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
هرگز خودرویی را بدون امتحان عملی خریداری نکنید. هنگام شروع به حرکت، نباید هیچ صدای غیر مهمولی به گوش رسد. خودرو را در شیب های تند متوقف کرده و ترمز دستی را بکشید. از خودرو پیاده شده و به آن نگاه کنید. اگر خودرو هیچ حرکتی نکرد، دوباره سوار شده و آن را برانید.
هنگام حرکت خودرو نباید به زور افتاده و ریپ بزند. لرزش های هنگام آغاز حرکت، نشان از ضعف و آسیب دیدگی موتور خودرو و سیستم انتقال قدرت دارد. دنده را بازبینی کرده و از دو به یک را امتحان کنید. دنده عقب را نیز وارسی کنید. صداهای ناهنجار هنگام عوض کردن دنده، به منظره مشکل سیستم انتقال قدرت خودرو است.
اجازه دهید خودرو شتاب بگیرد و پس از آن به شدت پای خود را بر روی پدال ترمز فشار دهید. خودرو باید بدون هیچ صدای نامعمولی بلافاصله متوقف گردد.
قدرت خودرو هنگام مانورهای تند را امتحان کنید و به دقت به صداهای به وجود آمده در پیچ ها گوش دهید.
در نهایت، اگر خودرو تمام خواسته های شما را برآورده کرد، عجله نکنید و شتاب زده نباشید. سعی کنید خودرو را بیشتر برانید و از هزینه کردن جهت بازدید توسط افراد کارشناس سر باز نزنید و همواره به یاد داشته باشید، جان شما بسیار با ارزش تر از مال شماست
اکبر آجامی
http://www.ajcar.blogfa.com


همچنین مشاهده کنید