دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا


زنان ایمن تر می رانند


زنان ایمن تر می رانند
هر روز بر تعداد آنها اضافه می شود ... شك نكنید ! این روزها دیدن زنانی كه پشت فرمان اتومبیل هایشان نشسته اند و زل زده اند به روبرو ماشینهای جلویی و از آینه داخل ماشین ، سواریهای عقبی را زیرنظر دارند ، چیز عجبی نیست .
می كه در اطرافتان دقیق شوید در كوچه و خیابانهای اطراف محل كار با زندگی تان ، حضور «زنان راننده» را پر رنگتر از همیشه حس می كنید . زنها و دخترهایی كه در خیابانهای شلوغ و پرترافیك ، با حوصله فراوان سعی می كنند راهی برای رسیدن به مقصد پیدا كنند .
در هر حال هیچ كس نمی داند زنها از چه زمانی شیفته این مهارت هیجان انگیز شدند و رؤیای «كنترل یك وسیله نقیله» آنها را هم بر موج دوست داران رانندگی سوار كرد ، اما حداقل با گذشت چندین سال از عمر رانندگی در ایران می توان به جمله ابتدایی گزارش رسید : «هر روز بر تعداد زنان راننده اضافه می شود!»
گر چه سابقه این امر شاید به سال ۱۳۱۹ برگردد ؛ زمانی كه زنی به نام «جهانبانی» نخستین گواهینامه رانندگی را گرفت . در هر صورت گرایش زنان در سالهای اخیر به آموختن مهارت رانندگی را می توان از تعداد گواهی نامه های صادر شده برای آنها جستجو كرد ؛ جایی كه آمارها نرخ صعودی را نشان می دهند . حتی اطمینان بیشتر می توان سری به كلاس های ریز و درشت آموزش رانندگی سر زد . جایی كه تعداد قابل توجهی از داوطلبان را بانوان محترم تشكیل می دهند . برای آنها نیز مانند مردها گرفتن گواهینامه رانندگی در ابتدا راهی است برای اثبات توانایی هایشان به خود دیگران .
دكتر حمید نوروزی رواشناس در این زمینه معتقد است : آموختن مهارت با احساس ارزشمند بودن همراه است . حال اگر شما مهارتی را كسب كنید كه جمعیت كمتری قادر به انجام آن هستند احساس اعتماد به نفس بیشتری نصیب تان خواهد شد . در بحث رانندگی نیز این قضیه را می توان به وضوح دید ؛ چرا كه این فن و مهارت حقی است كه با رسیدن فرد به سن ۱۸سالگی به او تعلق می گیرد . این انگیزه خود دلیل است برای اینكه دختران و پسران جوان با آموختن رانندگی به عرصه ای وارد می شوند كه در آن به عنوان یك فرد بزرگسال شناخته می شوند .
این روانشناس ادامه می دهد : در رابطه با علاقه زنان به رانندگی موارد دیگری نیز وجود دارد . استقلال و عدم وابستگی شاید یكی از مهمترین علل كسب این مهارت در بین زنان باشد . چرا كه زنان راننده می توانند بسیاری از نیازهای اجتماعی خود را به تنهایی رفع كنند ، چون دیگر برای رفت و آمد به خانواده خود وابسته نیستند .
در هر حال زن های بسیاری بعد از گرفتن گواهینامه های رانندگی پا به خیابانهای شهر می گذارند ؛ جایی كه «سرعت» تكراری ترین كلمه در دایره المعارف رانندگانش است . اینجاست كه دیدن زن هایی كه در یك غروب پائیزی در یكی از اتوبانهای شلوغ تهران بین رانندگان دیگر سعی می كنند راه برای اتومبیل خود پیدا كنند ، جالب توجه می شود . چرا كه در فضای شلوغ و عصبی كننده خیابان ها ، تمام مشكلات ترافیكی به گردن زنانی انداخته می شود كه تصادفاً در آن مكان مشغول رانندگی هستند و آنها به «محتاط بودن» و «كند رانندگی كردن» متهم می شوند ! برای رانندگان زن ، برخوردهای نامناسب رانندگان دیگر ، تجربه ای آشناست .
اما صحبتهای یك كارشناس برنامه ریزی شهری نیز شنیدنی است : « در حالیكه روند روبه افزایش رفتارهای تهاجمی در بسیرای از رانندگان به ویژه رانندگان جوان ، امنیت روانی و حتی امنیت جانی شهروندان تهران را مورد تهدید قرار داده ، در مقابل اكثر رانندگان زن تهرانی را به دلیل نحوه صحیح رانندگی می توان الگوی «رانندگی سالم» نامید . »
به گفته وی زنان راننده عموما كمتر تصادف می كنند و در صورت بروز تصادف غالباً مقصر نیستند ، این كارشناس شهری یادآوری كرد : برخوردهای پرخاشگرایانه ای كه پس از وقوع تصادفات از سوی برخی رانندگان سر می زند در خانم ها دیده نمی شود
● نقش هورمونها در رانندگی ایمن تر زنان
هورمون زنانه استروژن برای انجام فعالیت هایی همچون رانندگی ایمن می تواند به زنان نوعی برتری نسبت به مردان ببخشد .
طول مدت توجه و تمركز و توانایی فراگیری مقررات در بین خانم ها قابل توجه تر از آقایان است .
زنان در انجام فعالیت های نیازمند انعطاف پذیری ذهنی از مردان كارآمدتر و موفق ترند .
به گفته این دانشمندان ، ماده استروژن وظیفه فعال كردن بخشی از مغز یعنی لوب جلویی را كه در تنظیم مهارت های یاد شده نقش دارد ، برعهده دارد .
آنچه مسلم است در رانندگی ها نوعاً رانندگانی كه فوت كرده یا موجب كشته شدن دیگران شده اند مردان هستند كه حادثه ساز یا دچار حادثه می شوند . یكی از دلایلی كه بیشتر مرگ و میرها مربوط به رانندگان مرد است این مسأله است كه عرصه رانندگی آن ها گسترده تر از زنان است . در ایران هر چند در شهرهای بزرگ و قدیمی زنان زیادی رانندگی می كنند ولی حوزه زنان عموماً در شهرهاست و در جاده ها كمتر رانندگی می كنند به این دلیل شاید تصادفات مرگبار توسط مردان صورت می گیرد . ولی با تمام این توضیحات من خودم معتقدم كه زنان بهتر رانندگی می كنند و با احتیاط و دقت نظر و وسواس بیشتری رانندگی می كنند . چون رفتارهای پرخطر مثل مارپیچ ، سرعت ، سبقت ممنوع و ... معمولاً از برخی روحیه های خشن و مضطرب بروز می كند و این افراد دارای اختلالات روحی اند و زنان جامعه ما اینگونه عمل نمی كنند . ویژگی خشونت زا در رفتار زن ایرانی و راننده زن ما نیست و كمتر می شود زنی را پیدا كرد كه كورس بگذارد یا با خشونت رانندگی كند .
حتی در آیین نامه زنان تقریبا همه را درست می زنند ولی آقایان اینطور نیستند . زنان در شركت در كلاس و آیین نامه دقت بیشتری از مردان دارند و فقط مشكل آنها در استرس آنهاست كه آن هم به خاطر روحیه لطیف شان و جو فرهنگی و محیط است .
با تمام این تفاسیر خیابان ها هر روز از اتومبیل ها پر و خالی می شوند و جمعیت زیادی از زنان راننده پشت فرمان اتومبیل های خود به رسیدن به مقصد می اندیشند . برای بسیاری از آنها انجام امور منزل و خریدهای روزانه ، رفت و آمد بچه ها به مدرسه و كلاس های آموزشی دیگر و حضور در محل كار و مجامع عمومی ، در شهرهای بزرگ و شلوغ ، بدون دستیابی به مهارت رانندگی امكان پذیر نیست .
منبع : مرکز اطلاع رسانی خانواده شمیم


همچنین مشاهده کنید