پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
نشانههای شهر
تابلوها و علائم، این معلمان بیزبان که صبح تا شب برای ما به صورت رایگان آموزش میدهند، کلاس میگذارند تا به ما بفهمانند که راه راست کدام است.
معلمانی که برخی از مواقع در مقابل شاگردان بیفرهنگ نیز قرار میگیرند و گاهی هم برخی از سارقان که به کاهدان میزنند، اقدام به سرقت آنها میکنند.
استفاده از تابلوها، علائم و نشانگرها در دنیای پیشرفته ارتباطات و کاهش عامل نیروی انسانی در راهنمایی مردم در اماکن مختلف مانند خیابانها، مترو و فروشگاهها کاربرد وسیعتری یافته و حتی یکی از عوامل موفقیت مدیریت شهری به شمار میآید. در دنیای با فرهنگ و متمدن امروزی برای هر سؤالی، نیازی نیست که وقت کسی گرفته شود، تمامی تابلوها و علائم همواره راهنما و معلم قشر عظیمی از کسانی هستند که سؤالات متعددی دارند.
عبور از یک خیابان یکطرفه، دور زدن ممنوع، به سمت پمپبنزین تابلوهای نشانگر محدودیت سرعت، همه و همه برای راحتی در زندگی شهری امروزه طراحی شده است، اما آیا این علائم و نشانگرها دقت و صحت کافی دارند تا بتوانند نیازها را پاسخ داده و راهنمای اشتباهی برای دیگران نباشند. با نگاهی کارشناسی و فراگیر در بهکارگیری این تابلوها متوجه این نکته میشویم که بین این علائم باید تعاملاتی برقرار باشد تا بتوانند به نحو ساده و راحت جوابگوی افراد مختلف باشند.
تابلوها باید با یکدیگر حرف بزنند، همدیگر را پشتیبانی کنند، برخلاف هم صحبت نکنند و علیه هم اقدام نکنند.
در سطح یک شهر، فرودگاه یا یک سازمان خدماتی که روزانه تعداد فراوانی از مردم به آن مراجعه میکنند، به کارگیری تابلوها و علائم و هدایت صحیح یک مشتری از اهمیت ویژهای برخوردار است. در یک فرودگاه نصب تابلوهای هدایتکننده مسافر برای دریافت کارت پرواز و انتقال به سالن ترانزیت، یا تابلوهای نشاندهنده محل نمازخانه یا سرویسهای بهداشتی میتواند از نارضایتی تعداد زیادی از مردم جلوگیری کند. نصب اشتباه یک تابلو ممکن است مسافران را به مسیرهای ناخواسته و نادرست هدایت کند. دریک بیمارستان به کارگیری خطوط رنگی و هدایتگر میتواند به راحتی بیماران و همراهان آنها را به بخشهای مورد نظر هدایت کند. برخی از بیمارستانها برای این کار از خطوط رنگی در کف سالنها یا درکناره دیوار استفاده میکنند و تنها کافی است بیمار با نگاه به آنها مسیر خود را پیدا کند، حال سؤال این است که اگر فردی نابینا باشد، چه کاری میتوان انجام داد و بیمار را چگونه میتوان به بخش موردنظر هدایت کرد.
در ژاپن برای این منظور از سرامیکهای برجسته استفاده میشود و فرد نابینا کافی است برای پیمودن یک مسیر با پای خود کف سالن را لمس کند، البته این موضوع در اکثر اماکنعمومی ژاپن کاربرد دارد.
در خیابانهای شهر، چهارراهها و مترو میتوان نمونهای از این معابر را برای افراد نابینا مشاهده کرد.
همچنین به کارگیری صدای سوت در چهارراهها برای اعلام قرمزبودن چراغ برای عابران نمونهای از علائم است که برای راحتی مردم طراحی میشود.
در اکثر تقاطعها و در کنار خطوط عابر پیاده در کشورهای توسعه یافته شاهد صدای نواختن زنگ ملایم در هنگام سبز شدن چراغ هستیم، با شنیدن صدای این زنگها عابرانی که نابینا هستند، به راحتی میتوانند این مسیر را بپیمایند.
از سوی دیگر میتوان حدس زد که امکان خطا در نواختن اشتباهی این زنگها چه ضربه سنگینی را میتواند برای جامعه به همراه داشته باشد.
در یک شهر نیز علائم راهنمایی و رانندگی و طرز به کارگیری صحیح آنها نیز نقش مؤثری در کاهش حجم ترافیک دارد، محل نصب تابلوها از نکتههای مهمی است که بسیار ضروری است.
نصب تابلوها در سر پیچها، آن هم بعد از پیچ، منجر به ایجاد ترافیک در تقاطعها و همچنین تصادف و در خیلی موارد عبور اشتباه از یک مسیر میشود و راننده برای ادامه مسیر خود مجبور به حرکت دنده عقب و برگشت به سمت تقاطع میشود. همچنین در برخی از خروجیها شاهد نصب تابلوهای زیادی هستیم که وقتی راننده به تقاطع نزدیک میشود، باید در یک نگاه کوتاه و سریع همه تابلوها را مطالعه کند. حال در نظر بگیرید در کنار این تابلوها، تابلوهای متعدد تبلیغاتی نیز وجود داشته باشد.
در این صورت امکان تصادف را میتوان پیشبینی کرد. این امر به ویژه در فصول بارانی و برفی یا هوای مهآلود که دامنه دید کاهش پیدا میکند حادتر خواهد شد.
باید این واقعیت را در نظر داشت که در پیچها و محیطهای پرتردد امکان مطالعه تمام تابلوها وجود ندارد و توصیه میشود از تابلوهای معمولی در مسیرهایی استفاده شود که فاصله تابلو و راننده کافی بوده و فضای مناسبی وجود داشته باشد.
یکی دیگر از موارد مهم، نامگذاری مراکز و اماکنعمومی است که میتواند نقش مناسبی در هدایت مردم داشته باشد.
اتوبان، بزرگراه، آزادراه و به کارگیری تابلوهای مناسب هرکدام و استفاده نام متناسب از مواردی است که باید بدان توجه کرد. با نگاهی به تابلوهای زردرنگ، فوراً متوجه این نکته خواهیم شد که به راستی این تابلو نشانگر مترو است.
در اکثر کشورها از حرف بزرگ M برای نشان دادن ایستگاه مترو استفاده میشود، درحالی که در شهر تهران از آرم شرکت متروی ایران استفاده شده است.
باید این واقعیت را قبول کرد که سازمانها در قبال مردم مسئولیت دارند و به این دلیل است که استانداردهای مخصوص سازمانهای مدنی دراکثر کشورها بکار گرفته میشود. مسئولیت اجتماعی یک سازمان، امروزه یکی از مهمترین استانداردهای مدیریتی است که سازمانهای مرتبط با جامعه از آنها استفاده میکنند.
البته ناگفته نماند که طرح تکریم اربابرجوع چندسالی است توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی به دستگاههای دولتی ابلاغ شده است و برخی از سازمانها در این زمینه قدمهای مثبتی را برداشتهاند. سخن آخر این که نگاه مدیریت کیفیت به تمامی عوامل ایجادکننده رضایتمندی مردم به عنوان مشتریان و بهبود مستمر آن، نگاهی است که همه مدیران و کارشناسان سازمانها میتوانند با استفاده از آن به بهبود وضعشهری و مدیریتی جامعه خود بپردازند.
امید است این رویکرد در کشور ما همهروزه با عمق بیشتر در سازمانهای عمومی بتواند رضایتمندی جامعه را به همراه داشته باشد.
منبع : نوآوران فناوری اطلاعات
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل دولت روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی مجلس دولت سیزدهم خلیج فارس حجاب شهید مطهری
تهران سلامت شهرداری تهران هواشناسی سیل پلیس قوه قضاییه آموزش و پرورش بارش باران سازمان هواشناسی دستگیری وزارت بهداشت
بانک مرکزی خودرو بازار خودرو قیمت دلار قیمت خودرو ایران خودرو قیمت طلا دلار سایپا تورم کارگران حقوق بازنشستگان
فضای مجازی مسعود اسکویی تلویزیون رضا عطاران سریال سینمای ایران سینما دفاع مقدس فیلم تئاتر
دانشگاه علوم پزشکی مکزیک
غزه رژیم صهیونیستی جنگ غزه فلسطین آمریکا چین روسیه نوار غزه حماس ترکیه عربستان اوکراین
فوتبال استقلال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیگ برتر فوتبال ایران
اینستاگرام همراه اول دبی اپل ناسا وزیر ارتباطات تبلیغات گوگل پهپاد
کبد چرب کاهش وزن دیابت قهوه فشار خون داروخانه