سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

همنوازی بوش و ارکستر هارمونیک نیویورک در پیونگ یانگ


همنوازی بوش و ارکستر هارمونیک نیویورک در پیونگ یانگ
کره شمالی مرزهای خود را با همسایه جنوبی اش کم و بیش باز کرده و قطارهای باری دارند بعد از ۵۷ سال بین دو کشور گذر می کنند. ارکستر هارمونیک نیویورک هم قرار است سال آینده میلادی در پیونگ یانگ با سیاست های بوش همنوازی کند.
ارکستر هارمونیک نیویورک قرار است سال آینده میلادی برای اولین بار در کره شمالی که زمانی به چشم امریکا کشوری شرور می آمد کنسرت اجرا کند. اجرای کنسرت همزمان شده با سیاست های جدید جرج بوش که به نظر می رسد با آغوش باز از دوربرگردان کیم یونگ ایل، رهبر زمانی خودسرً کره شمالی استقبال کرده و حالا صحبت از سفر تجار کره شمالی به امریکا در میان است.
ارکستر هارمونیک نیویورک که قدیمی ترین ارکستر هارمونیک امریکا است دعوت کره شمالی را پذیرفته و قرار است شش اسفند در پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی برنامه اجرا کند. زرین مهتا رئیس ارکستر هارمونیک نیویورک در سفری شش روزه به پیونگ یانگ امکانات اجرای کنسرت را بررسی کرده است. او از طرف وزارت فرهنگ کره شمالی دعوت شده بود. بهبود روابط با امریکا - لااقل در سطح فرهنگی - حدوداً یک سال پس از آن رخ می دهد که کره شمالی پذیرفت بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته یی را به کشورش راه بدهد و پس از یک آزمایش بمب هسته یی زیرزمینی اعلام کرد آماده است تاسیسات ساخت بمب را برچیند و راه صلح و همزیستی با جامعه جهانی را در پیش بگیرد. روزنامه گاردین نوشته یک سال پس از آزمایش هسته یی کره شمالی برنا مه یی که قرار است در تئاتر بزرگ پیونگ یانگ اجرا شود یکی از بزرگترین کنسرت های سیاسی خواهد بود که در تاریخ مدرن موسیقی کلاسیک اتفاق می افتد.
به رغم تمام گفته هایی که درباره وضعیت حقوق بشر و حکومت استبدادی کیم یونگ ایل، رئیس جمهور کره شمالی، وجود دارد ۲۵۰ عضو ارکستر هارمونیک نیویورک در نظر دارند با اجرای یک برنامه ملی امریکایی سرود ملی امریکا را هم در پیونگ یانگ اجرا کنند. وزارت خارجه امریکا که دارد به اجرای کنسرت در پیونگ یانگ کمک می کند، گفته است این سفر روابط فرهنگی دو کشور را دگرگون خواهد کرد و همچنین نشان می دهد دولت کره شمالی آماده است همزمان با پیشبرد مذاکرات هسته یی یخ روابط یخ زده دو کشور را هم آب کند. کریستوفر هیل معاون وزارت خارجه امریکا به نیویورک تایمز گفت؛ «امیدوارم بعدها به این اتفاق به این شکل نگاه شود که باعث شد کره شمالی به آغوش جامعه جهانی بازگردد. این اتفاق نشان می دهد در نگاه دولت کره شمالی به امریکا یک تغییر رویکرد رخ داده است و این تغییر رویکرد می تواند به مذاکرات هسته یی یقیناً کمک کند.»
برای این که تاثیرات سیاسی این اتفاق مشخص شود برخی از مقامات عالیرتبه هر دو کشور قرار است در یک نشست خبری مشترک شرکت و جزئیات این برنامه را اعلام کنند. گفته می شود که قبل از اجرای کنسرت باید پیش شرط های مختلفی پذیرفته شود. یکی این که کره شمالی باید با اجرای هشت عضو ارکستر هارمونیک نیویورک که اصلیت کره یی دارند موافقت کند. دوم این که تضمین کند اجازه می دهد سرود ملی امریکا پخش بشود. سوم این که برنامه به صورت زنده در سراسر کشور پخش شود. قرار است ارکستر هارمونیک بعد از اجرا در چین و قبل از این که راهی سئول در کره جنوبی بشود در پیونگ یانگ برنامه اجرا کند. حامی مالی کنسرت کره جنوبی شبکه تلویزیونی ام بی سی کره است؛ کسی که هزینه کامیون های یخچال دار حمل اسباب موسیقی اجراکنندگان را هم می پردازد. البته این اولین کنسرت با اهداف سیاسی نیست که قرار است در جهان اجرا بشود. خیلی از تحلیلگران اجرای این برنامه را با کنسرتی مقایسه می کنند که توسط ارکستر هارمونیک بوستون در سال ۱۹۵۶ در روسیه برگزار شد یا کنسرت فیلارمونیک فیلادلفیا در سال ۱۹۷۳ در چین. در همین حال، برخی از منتقدان نگران آن هستند که سفر موسیقیدانان به کره شمالی به دولت این کشور که خیلی ها آن را دولتی استبدادی می دانند رسمیت ببخشد. ریچارد آلن یکی از مشاوران رونالد ریگان، رئیس جمهور سابق امریکا، در مقاله یی نوشت؛ «این اشتباه است که به دست کیم یونگ ایل ابزاری برای پروپاگاندا بدهیم.» امید به بهبود روابط و آب شدن روابط یخ زده از خردادماه به این طرف، یعنی زمانی که کره شمالی رآکتور اتمی خود را بست، بیشتر شده است. هفته پیش، جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور امریکا، نامه یی به کیم یونگ ایل نوشت. این اولین نامه یی است که به طور مستقیم بین دو طرف رد و بدل می شود. دولت امریکا همچنین از تجار کره شمالی دعوت کرده تا در یک نشست تجاری در امریکا شرکت کنند. روزنامه گاردین نوشته رئیس جمهور امریکا به نظر می رسد رویکرد خود را تغییر داده چون کره شمالی نوعی امکان را برای موفقیت در روابط خارجی دو کشور پیش کشیده و اگر امریکا از این فرصت استفاده نکند ممکن است روابط دو کشور یادآور روابط امریکا و عراق بشود که موفقیت چندانی نداشته است.
در صورتی که مذاکرات هسته یی به جایی نرسد و کره شمالی تا پایان سال جاری میلادی برنامه هسته یی غیرصلح آمیز خود را به طور کامل پیاده نکند، ممکن است سفر ارکستر هارمونیک نیویورک به پیونگ یانگ هم عملی نشود.
در همین حال، دوشنبه شبکه خبری بلومبرگ نوشت؛ کره شمالی و جنوبی به توافق جدیدی دست یافته اند که طی آن قطارهای باری بعد از ۵۷ سال دوباره از مرزهای دو کشور عبور خواهند کرد تا از این پس کالاها را به طور مداوم بین دو کشور رد و بدل کنند.
عبور از مرزهای کره شمالی که سال ها در انزوا به سر برده است به سختی انجام می شود و ایجاد سرویس جدید انتقال کالا نشان می دهد که کره شمالی علاوه بر این که دارد روابط خود را با امریکا بهبود می دهد به فکر بهبود روابط با همسایه جنوبی خود هم هست.
بلومبرگ نوشت؛ قطاری با ده واگن دوشنبه ساعت ۳۰/۸ صبح به وقت کره از مرز گذشت تا مسیر ۵/۱۶ کیلومتری خود را از شهر مرزی مونسان در کره جنوبی به ایستگاه پان مون در شهر مرزی بونگ دونگ در کره شمالی تکمیل کند.
روزنامه گاردین هم نوشت که بار این قطار مصالح ساختمانی بود.
این خبر را وزارت راه و ترابری کره جنوبی در سئول اعلام کرده است.
در نشستی که بین رو مو هیون رئیس جمهور کره جنوبی و کیم یونگ ایل رئیس جمهور کره جنوبی برگزار شد با راه اندازی این سرویس جدید که به طور روزانه فعال است، موافقت شده است.
رو مو هیون رئیس جمهور کره جنوبی هم گفته راه اندازی دوباره خط آهن یک نقطه عطف اقتصادی و سیاسی در روابط دو کشور است.
وظیفه اصلی این سرویس رساندن کالا به شهر صنعتی جی سونگ در کره شمالی است. هم اکنون منطقه جی سونگ در توسعه روابط اقتصادی دو کشور نقش مهمی دارد. روزانه چهار صد کامیون مواد خام صنعتی را به این منطقه می آورند و در راه بازگشت کالاهای آماده مصرف را بار می زنند.
هم اکنون ۶۴ شرکت کره جنوبی در این ناحیه کارخانه های خود را راه انداخته و ۲۱ هزار نفر از اهالی کره شمالی را شاغل کرده اند. با راه اندازی راه آهن هزینه انتقال کالا برای این کارخانه ها هم پایین آمده است.
کره جنوبی می کوشد با کمک های اقتصادی شکاف اقتصادی بین دو کشور را که به خاطر سال ها انزوای کره شمالی رخ داده به حداقل برساند و شرایط را برای اتحاد دو کشور مهیا کند. اقتصاد کره جنوبی در حال حاضر ۳۵ برابر اقتصاد کره شمالی است. حقوق شهروندان کره جنوبی هم، چنان که شبکه خبری بلومبرگ نوشته، ۱۷ برابر حقوق شهروندان کره شمالی است. مرحله آزمایش سرویس جدید حمل بار در ماه مه انجام شد. این اولین بار بود که از سال ۱۹۵۱ به این طرف یک قطار از مرز دو کشور عبور می کرد. دو کشور هنوز در جنگی به سر می برند که اوج آن جنگ های ۱۹۵۳ - ۱۹۵۱ بین دو کره بود. سال ها است که هر دو طرف آتش بس را پذیرفته اند اما هنوز قرارداد صلح امضا نکرده اند.
گفته می شود از سال ۱۹۸۲ به این طرف کره جنوبی به فکر راه اندازی این سرویس حمل کالا بوده است. اگر این سرویس با گذر از خاک کره شمالی به دیگر بازارهای آسیایی برسد حداقل ۲۰ درصد در هزینه حمل صرفه جویی خواهد شد. سه طرف کره جنوبی را آب فراگرفته و در شمال کشور سال ها کشوری قرار داشته که با جهان خارج بیگانه بوده است.
کره جنوبی همچنین به این می اندیشد که بتواند قطار های خود را از خاک کره شمالی عبور بدهد و از طریق راه های زمینی به بازارهای آسیایی و حتی سیبری دست یابد. قرار است سال آینده میلادی مهندسان کره جنوبی خطوط فرسوده راه آهن کره شمالی را ترمیم کنند تا قطارها بتوانند با عبور از کره شمالی وارد خاک چین شوند. همچنین قرار است به زودی مسافران هم از طریق این خط آهن جابه جا شوند. لی چون رئیس راه آهن کره به خبرنگارها گفت، اگر چه این خط آهن فعلاً فقط کالا منتقل می کند اما قرار است به زودی مسافران را هم جابه جا کند و سرانجام به خط آهن سراسری آسیا وصل شود و از آنجا به اروپا که هشت هزار کیلومتر فاصله دارد. لی گفته امیدوار است برای المپیک چین اهالی کره جنوبی و کره شمالی را ببیند که هر دو از طریق همین راه آهن راهی چین هستند و فریادکشان تیم کره را تشویق می کنند.
برمک بهره مند
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید