دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا

پیمان غدیر بیعتی هر روزه


پیمان غدیر بیعتی هر روزه
● امتداد پیمان مستحکم غدیر تا عصر ظهور
اکنون جهان اسلام در آستانه بزرگترین عید خود قرار دارد. عید بزرگ غدیر دارای تاریخی به بلندای اسلام است از سال دهم هجرت تا کنون بزرگداشت این عید بزرگ برگزار می گردد. در آن سال پیامبر اسلام بعد از انجام مراسم حج در یک گنگره عمومی در مکانی به نام غدیر خم ولایت و امامت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام و یازده امام بعد از او را به طور رسمی اعلام کردند. پیش از آن نیز بارها و بارها در زمان های گوناگون این موضوع توسط پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) اعلام شده بود. اما این مرتبه این اعلان به طور عمومی و بر اساس وحی الهی صورت گرفت . جمعیتی بیش از صدو بیست هزار نفر همراه پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم ) در این مراسم حضور داشتند.
پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم ) در این مراسم سخنان مفصلی ایراد فرمودند که به خطبه غدیر معروف است . ایشان در اوج سخنان خود فرمودند : هرکس من صاحب اختیار او هستم ; این علی صاحب اختیار اوست و او علی بن ابی طالب برادر و جانشین من است و ولایت اواز جانب خداوند عز و جل است که بر من نازل شده است .
از آنجایی که بیعت گرفتن از این جمعیت انبوه به صورت فرد فرد امکان پذیر نبود پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) در اواخر سخنان خود فرمودند :
« ای مردم چون جمعیت شما بیش از آن است که به دست من در زمان واحد بیعت کنید. پس همگی این سخن را که من می گویم به قصد بیعت تکرار کنید و بگویید : ما فرمان تو از جانب خداوند را ـ که در باره علی بن ابیطالب و امامان از فرزندانش به ما رساندی ـ اطاعت می کنیم ... عهد و پیمان در این باره برای آنان از ما ـ از قلب ها و جان ها و زبان ها و ضمایر و دستانمان ـ گرفته شد. هر کس توانست با دستش وگرنه با زبانش به آن اقرار نماید. »
نکته بسیار قابل توجه این است که پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم ) می خواستند مفاد پیمانی که در این مراسم اتخاذ گردید در طول تاریخ باقی بماند. بنابراین فرمودند من آنچه را مامور ابلاغش بودم ابلاغ کردم تا اینکه حجتی باشد بر کسانی که در اینجا حضور دارند و همچنین بر افرادی که در اینجا حضور ندارند. به دنیا آمده اند یا نیامده اند. پس حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تاروز قیامت این پیام را برسانند.
آنچه پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم ) فرمودند نشان می دهد که به راستی ما نیز مخاطب پیمان و بیعت روز غدیر هستیم . بنابراین ماجرای غدیر از یک حادثه فقط تاریخی خارج می شود و از پویایی و حیات برخوردار می گردد. به عبارت دیگر; نباید به آنچه در روز غدیر در سال دهم هجرت اتفاق افتاد به عنوان یک حادثه فقط تاریخی نگریست . حوادث تاریخی که از پویایی برخوردار نیستند و در زمان گذشته پایان می پذیرند هیچگونه تعهدی برای ما ساکنان زمان حاضر ایجاد نمی کنند. آنچه بر اقوام قبل از تاریخ گذشته است و امروزه آثار آنها در مباحث دیرینه شناسی مورد بحث قرار می گیرد نقش جدی در زندگی انسان معاصر ایفا نمی کند و فقط به عنوان بخشی از تاریخ مورد بحث قرار می گیرد. اما در موضوع غدیر پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم ) تاکید می فرمایند که فرقی نمی کند که مخاطبان غدیر به دنیا آمده باشند یا هنوز پا در این جهان نگذاشته باشند.
اکنون این سوال مهم مطرح می گردد که ما مسلمانان عصر حاضر چگونه باید پیمان غدیر را اجرا کنیم
به عنوان افرادی که در زمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم ) هنوز به دنیا نیامده بودیم ; اما اکنون که در این جهان حضور داریم باید با چه کسی بیعت نمائیم
اینجاست که راز پویایی غدیر آشکار می شود. پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) در روز غدیر بخشی از سخنان خود را به امام عصر علیه السلام اختصاص دادند. ایشان فرمودند :
« بدانید که آخرین امامان مهدی قائم از ماست . اوست که پیشینیان به او بشارت داده اند. اوست که به عنوان حجت باقی می ماند. و بعد از او حجتی نیست . هیچ حقی نیست مگراینکه همراه او ست و و هیچ نوری نیست مگر در نزد مهدی . او ولی خدا در زمین است و حکم کننده در بین بندگان خدا است . و امین خداوند در امور اشکار و پنهان می باشد. »
پس ما که به مضامین سخنان پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم ) معتقد هستیم اگر می خواهیم بیعت غدیر را تکرار کنیم باید دست خود را برای بیعت با امام زمان علیه السلام بگشاییم . نکته جالب اینجاست که شیعیان در دعای عهد هر روز بیعت خود با امام زمان را تجدید می کنند. در این دعا که خواندن آن بعد از نماز صبح سفارش شده است . اعلام می کنیم خدایا من امروز و هر روز عهد عقد وبیعت خود را با امام زمان علیه السلام تجدید می کنم .
بدیهی است بیعت کردن با امام زمان علیه السلام به این معنی است که در انتخاب های خود آن چیزی را انتخاب کنیم که باعث خشنودی ایشان شود و آنچه را موجب نارضایتی ایشان می شود ترک کنیم . بدانیم تنها نیستیم و او را پناه گاه خود بدانیم . و مطمئن باشیم که او از پدرمان به ما مهربانتر است . او را به یاد داشته باشیم و بدانیم که غیبت ایشان به معنی عدم حضور شان نیست . رفتار ما را می بینند و سخنان ما را می شنوند و برای حل مشکلاتمان می توانیم به او توسل کنیم .
اگر می خواهیم بیعت غدیر را تکرار کنیم باید دست خود را برای بیعت با امام زمان علیه السلام بگشاییم
بدیهی است بیعت کردن با امام زمان علیه السلام به این معنی است که در انتخاب های خود آن چیزی را انتخاب کنیم که باعث خشنودی ایشان شود و آنچه را موجب نارضایتی ایشان می شود ترک گوئیم
هیچ نوری نیست مگر در نزد مهدی ; او ولی خدا در زمین است و حکم کننده در بین بندگان خدا است و امین خداوند در امور آشکار و پنهان می باشد
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی


همچنین مشاهده کنید