چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا
بحثی درباره ولی
جـمله ای كه در حدیث غدیر مورد استشهاد قرار گرفته و در حقیقت پیام اصلی واقعه غدیر در آن نـهـفـتـه اسـت ایـن اسـت كه حضرت فرمود: من كنت مولاه فعلی مولاه كسانی كه به این حدیث استدلال كرده اندمولی را اولی معنا كرده اند اولی , یعنی كسی كه به تصرف سزاوارتر است به عبارت سـاده تـر یعنی كسی كه لایق سرپرستی , رهبری و اختیارداری است بدین ترتیب معنای حدیث این است : هركس من رهبر وسرپرست اویم , علی ع هم رهبر و سرپرست اوست بنابراین تنها كسانی به رهبری و سرپرستی پیامبراكرم ص پایبند و ملتزمند كه رهبری و سرپرستی علی ع را بپذیرند.
ایـنـك بـایـد دانـسـت كـه آیـا در لغت عرب , مولی به این معنا به كار رفته است ؟ یا نه ؟
دیگر آنكه اگـربـپـذیـریـم مـولـی در لغت بدین معنا به كار رفته است , آیا در این خطبه نیز این معنی اراده شده است ؟ یا خیر؟
مـرحـوم عـلامـه امینی ۴۲ نفر از علمای بزرگ تفسیر و لغت را نام می برد كه بیست و هفت نفر از آنـان گـفته اند: مولی به معنای اولی است پانزده نفر دیگر گفته اند: اولی یكی از معانی مولی است .
اما درباره اینكه آیا در این حدیث نیز مولی , چنان معنایی را افاده می كند, توجه به شرایط و ظروفی كـه این حدیث در آن صادر شده , و مطالعه خطبه ای كه این حدیث در ضمن آن قرار گرفته است , هیچ شكی باقی نمی گذارد كه مولی در این حدیث هم به معنای اولی است .
زیـرا شـخـصـیـتـی چـون پیامبر اسلام ص كه عقل كل , انسان كامل و بزرگترین پیامبر و سفیر آسـمانی است , در روزی آن چنان گرم كه زمین چون آهن گداخته پای مسافران را می گدازد و خـورشـیـد مـغـز انـسان را به جوش می آورد, در صحرایی سوزان و بدون امكانات كه اگر گوشت را بر زمین می افكندی كباب می شد , محلی كه هیچ كاروانی در آن توقف نمی كند, دهـهـا هزار حاجی خسته را نگه می دارد,رفتگان را باز می گرداند و منتظر می ماند تا بازماندگان برسند و در گرمترین ساعات روز سخنرانی می كندو در ضمن آن چند بار از مردم سؤال می كند تا مـطـمئن شود صدای او را به خوبی می شنوند, و در نهایت علی ع را به آنان نشان می دهد, با نام و نسب معرفی می كند و می فرماید: هركس كه من مولای او هستم علی هم مولای اوست سپس همه حاضران را موظف می كند این سخن را به غایبان برسانند, و پس ازآن دستور می دهد همه با او بـیـعـت كـنـنـد, و بـه او تـبـریك و تهنیت گویند, و عمامه خویش را بر سرش می گذارد و به او مـی فـرماید: تاج عرب عمامه است و به اصحاب می فرماید: فرشتگانی كه در روز بدربه یاریم آمدند, چنین عمامه هایی بر سر داشتند.
حـال اگر فرض كنیم این حدیث بدون هر گونه قرینه و تفسیر و توضیحی به دست كسی برسد و بـدون غـرض بـه آن تـوجه كند در می یابد كه برخلاف گفته بعضی افراد بی اطلاع پیامبرص در صدد آن نیست كه بفرماید: هركس من دوست او هستم علی هم دوست اوست ! یا هركس من یـاور او هـسـتـم , عـلی یاوراوست ! چرا كه دوستی و یاوری , بیعت و تبریك نمی خواهد, عمامه و تاج گذاری نمی طلبد و به طوركلی چنان اهمیتی ندارد كه در آن موقعیت خطیر و با آن مقدمات اعلام شود.
بـدین دلایل است كه مرحوم سبط بن جوزی از علمای اهل سنت , پس از بحثی مفصل در این باره , به این نتیجه می رسد كه مولی در این حدیث به معنای اولی است .
و ابن طلحه در مطالب السؤول می نویسد:
حضرت رسول ص هر معنایی را كه لفظ مولی نسبت به خودش دارد, برای علی ع قرار داده است و این مرتبه بلندی است كه پیامبر مخصوصا علی ع را در آن قرار داده است.
ایـن نـتـیـجـه همان مفادی است كه خطبه رسول اكرم ص با تمام جملاتش بر آن دلالت دارد و هـمـان چیزی است كه صد و بیست هزار عرب خالص , بدون هیچ شبهه ای از كلام رسول خداص فـهـمـیـده انـدو بـه هـمین جهت بود كه حسان برخاست و در مدح حضرت امیرع شعر سرود و پیامبراكرم ص نیز اورا تشویق كرد پس از آن نیز هركس كه از این واقعه خبردار شد, چنین فهمید كـه رسول مكرم اسلام ص برای خود جانشین تعیین كرده است در طول قرون متمادی همه اهل لغت و علمای اسلام همین رافهمیدند و صدها شاعر عرب و غیر عرب در این زمینه شعر سرودند, و در اشـعار خود تصریح كردند كه پیامبرص علی ع را به جانشینی خود برگزید و به همین جهت روز غدیر را گرامی داشتند.
امـیـرمـؤمـنـان عـلـی ع در دوران خـلافت ظاهری خود در كوفه , بارها به این حدیث استدلال كرده اصحاب رسول خداص را قسم داد تا به آنچه از این واقعه در خاطر دارند, شهادت دهند و در حالی كه حدود چهل سال از واقعه غدیر گذشته و بسیاری از اصحاب رسول خداص از دنیا رفته و بـاقـیـمـانده دراطراف بلاد پراكنده شده بودند و كوفه از مركز اقامت صحابه مدینه دور بود و حـضـرتـش بـدون پیش بینی و تمهید مقدمات از آنها شهادت می خواست , شمار قابل توجهی به پا خـاسته به درستی گفتارامیرالمؤمنین شهادت می دادند تعداد شهودی را كه روایات مختلف ذكر كـرده انـد, مـتـفاوت است طبق بعضی روایات ۵ یا ۶ نفر , طبق روایتی دیگر ۹ نفر , و طـبـق روایـتی ۱۲ نفر , طبق روایتی ۱۲نفر بدوی , طبق روایتی ۱۳ نفر , و در روایـتـی ۱۶ نـفـر , در روایتی ۱۸ نفر , و در روایتی دیگر ۳۰ نفر , طبق روایتی گروهی از مردم , طبق روایتی بیش از ده نفر , و طبق روایتی دیگرعده ای و در روایتی گروه زیادی , و طبق روایتی دیگر ۱۷ نفر شهادت دادند كه پیامبرص در روز غدیر فرمود: من كنت مولاه فعلی مولاه .
هـمـچـنـیـن اهـل بـیت ع و دوستان و پیروان ایشان در موارد بسیاری به این حدیث استدلال و احـتـجاج كرده اند مرحوم علامه امینی ۲۲ فقره از این احتجاجات را نقل كرده است.
منبع : مجمع جهانی شیعه شناس
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
مجلس شورای اسلامی ایران مجلس دولت شورای نگهبان دولت سیزدهم قوه قضائیه رئیس جمهور حسن روحانی رهبر انقلاب مجلس یازدهم حجاب
مشهد سیل قوه قضاییه تهران هواشناسی شهرداری تهران پلیس قتل فضای مجازی بارش باران سازمان هواشناسی دستگیری
مالیات خودرو قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا بانک مرکزی دلار مسکن سایپا بورس یارانه
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران فردوسی زنان سریال شاهنامه تلویزیون سینما سینمای ایران دفاع مقدس مهران مدیری
دانشگاه تهران شورای عالی انقلاب فرهنگی فضا تحقیقات و فناوری
فلسطین رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه حماس چین ترکیه نوار غزه اوکراین
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر رئال مادرید باشگاه استقلال لیگ برتر ایران جواد نکونام فولاد خوزستان مهدی طارمی فولاد بازی
هوش مصنوعی عیسی زارع پور گوگل ناسا ایرانسل تبلیغات تلفن همراه موبایل دوربین اپل فیبر نوری
وزارت بهداشت خواب دیابت سرطان زوال عقل سرماخوردگی کاهش وزن تجهیزات پزشکی واکسن بارداری