دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا

مجیدی دست از سر «مجیدی» بردارد


مجیدی دست از سر «مجیدی» بردارد
آواز گنجشک ها آخرین ساخته مجید مجیدی را می توان تلفیقی ازدو فیلم سابق اش "بچه های آسمان" "و بید مجنون " دانست. در اولی فقری نجیب و زیبا دستمایه کار قرار گرفته و در دومی گمراهی بنده ای از بندگان خدا.
آواز گنجشک ها روایت زندگی کریم – کارگر یک مزرعه پرورش شتر مرغ – است که در پی فرار یکی از شترمرغ ها از مزرعه ، اخراج می شود و به موازات حیوان گمشده در بیابان، در شهر شلوغ تهران رها می شود و در حال استحاله شخصیت پاک و روستای اش ، به کار مسافرکشی با موتور مشغول می شود. در این شهر است که حضور کریم با پس زمینه ای از ساختمان های بزرگ و نماهای داخلی خانه های زیبا، یاد آور صحنه هایی است که پدر و پسر فیلم بچه های آسمان در کنار ساختمان های مجلل شمال شهر نشان می دهد که برای باغبانی به خانه های اعیانی می روند. بهت وحیرت کریم ( رضا ناجی ) همان است که در بچه های آسمان با خود داشت. تقابل فقر و غنا، جنوب شلوغ و حاشیه فقیر شهر با شمال زیبا و آرام شهرو...همه گویی صحنه های بجا مانده از از بچه های آسمان است.
کریم از وقتی سرگردان خیابان های شلوغ شهر شده و گاه گاه وسوسه ای از جانش عیور می کند، همان شخصیت اصلی فیلم بید مجنون است که بر اثر بازیافتن بینایی اش در چهل سالگی و با داشتن زن و فرزند هوای عاشقی دخترکی جوان به سرش می زند و ترک خانه و خانواده می کند. وسوسه کریم اما از جنس دیگری است و پیش از آن که از فطرت پاکش دور افتد و در دره انحطاط سقوط کند با تلنگری به خود می آید.( سقوط از بالای درو پنجره ها و وسایل اسقاطی که از شهر با خود آورده بود).تلنگری که البته پای شکسته و صورت زخمی اش را به دنبال دارد ( قبول کنید که در برابر انحطاط شخصیت فیلم بید مجنون پا وسر شکسته در حکم یک تلنگر است).
مجیدی از این موضوعات پیش از این استفاده کرده است و انصافا فیلم هایش هم در جای خود و زمان خودبه دل مخاطب نشسته است، اما استفاده دوباره از این موضوعات نوعی درجا زدن و تکرار است.تکراری که یک کارگردان را وامی داردکه گذشته اش را دوباره به مخاطبان نشان دهد ، پس نمی تواند که انتظارکف و هورا داشته باشد.مجیدی مالکیت فیلم های سابق خود را دارد، اما مخاطب هم حق دارد که بر هرکه ازاثری سرقت کند روی ترش کند. در ذهن مخاطب کارگردان سال ها پیش از اثرش جدا شده است وحق دست یازی دوباره به آن آثار را ندارد.
او نشان داده که توانایی آن را دارد که از موضوعات ساده فیلم های زیبا بسازد، پس دست از سر مجیدی سابق و فیلم های گذشته اش بردارد.
فضل الله یاری
منبع : برنا نیوز


همچنین مشاهده کنید