شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
تعاریف روابط عمومی: حکایتی که همچنان باقی است..........
روابط عمومی به مفهوم مدرن امروزی از سال ۱۹۰۰ میلادی شروع شد. از آن زمان به بعد صاحبنظران و كارشناسان ارتباطات و روابط عمومی و علم مدیریت از جنبههای متفاوت این رشته را مورد بررسی قرار داده و تعاریف زیادی از آن به عمل آوردهاند. در این بخش تعاریف روابط عمومی و نهایتاً مورد نظر جامعه اطلاعاتی ارائه میشود.
هاروود چایلدز(۳) در نوشتههای خود در سال ۱۹۳۰ میلادی مفهومی پیشرفته از روابط عمومی ارائه كرده كه بیشتر مفهوم روابط عمومی امروزی و مدرن را نمایان میكند.
اساس روابط عمومی عرضه یك نقطهنظر نیست، هنر تعدیل طرز فكرها و نگرشها نیست. ایجاد و توسعه روابط جمعی و سودآور نیست، بلكه وظیفه یا كاركرد روابط عمومی آشتی دادن، سازگار كردن آن بخشی از رفتار فردی و سازمانی است كه اهمیت اجتماعی دارد و با منافع و خواست عموم هماهنگ است.
▪اسكات كاتلیپ(۴) یكی از صاحبنظران روابط عمومی در سال ۱۹۷۱ در تعریف روابط عمومی نوشت:
روابط عمومی كوششی است طرح شده برای نفوذ بر افكار عمومی از طریق سیرت خوب و عملكرد مسئولانه براساس ارتباطات دو جانبه رضایتبخش.«
▪ دكتر ركس هارلو(۵) در سال ۱۹۷۶ با بررسی ۴۷۲ تعریف از روابط عمومی، تعریف زیر را ارائه داد:
روابط عمومی عملكرد معینی از مدیریت است كه به ایجاد و حفظ ارتباط متقابل و همچنین تفاهم، پذیرش و مقبولیت و همكاری متقابل بین سازمانها و افرادی است كه با آن سر و كار دارند، كمك میكند متضمن حل و فصل مسایل و مشكلاتی است كه در زمینههای مذكور پیش میآید. به مدیریت كمك میكند كه از افكار عمومی مطلع و نسبت به آن حساس و پاسخگو باشد، مسئولیتهای مدیریت را در زمینههای خدمت به منافع عمومی تبیین میكند. به مدیریت كمك میكند كه با تغییرات همگام باشد و به گونهای اثربخش از تغییرات استفاده كند و به عنوان یك سیستم هشدار دهنده و پیش آگاهی دهنده در پیشبینی امور به مدیریت كمك میكند. در زمینههای مذكور تحقیق و بررسی میكند و از ارتباطات صحیح، منطقی و اخلاقی به عنوان ابزار اصلی كار خویش استفاده میكند.
▪در سال ۱۹۷۸ در گردهمایی جهانی انجمنهای روابط عمومی در مكزیكوسیتی، آنها با تعریف زیر از روابط عمومی موافقت كردند:
روابط عمومی علم اجتماعی و هنر تحلیل گرایشها، پیشبینی آثار آنها، مشورت با رؤسای سازمان و تهیه و اجرای برنامهها عملی كه هم در جهت منافع مؤسسه و هم همگان باشد.
▪انستیتوی روابط عمومی انگلستان (IPR) در سال ۱۹۸۷ تعریفی از روابط عمومی ارائه كرده كه هنوز مفید به نظر میرسد:
در روابط عمومی تلاش برنامهریزی شده و سنجیده جهت استقرار و كسب تفاهم متقابل بین یك سازمان و گروههای موردنظر آن سازمان است«.
▪لانگ مرهازلتون در سال ۱۹۸۷ در تعریفی از روابط عمومی گفتهاند:
روابط عمومی كاركرد ارتباطی مدیریت است كه از طریق آن سازمانها با محیط خود سازگار میشوند، آن را اصلاح میكنند و تغییر میدهند و یا آن را حفظ میكنند تا به اهداف سازمانی دست یابند.
مفاهیم، سازگاری، تفاهم و درك متقابل، ارتباط دو جانبه با همگان با مخاطبان وجه مشترك تعاریفی است كه در بالا ذكر شد. در این تعاریف كه بر ارتباط سازمان با محیط و اهمیت افكار عمومی تأكید میشود، مفهوم اطلاعرسانی و آگاهی دهی به مخاطبان به صورت غیر مستقیم اشاره شده است.
▪اما ادوارد برنیز، یكی از بنیانگذاران رشته در تعریف خود بر مفهوم اطلاعات و اطلاعرسانی تاكید دارد:
روابط عمومی عبارت است از، دادن اطلاعات به مردم و انجام تلاشهای ترغیبی به منظور تغییر گرایشها و رفتار مردم و كوشش برای همبسته كردن نگرشها و اقدامات یك مؤسسه با مخاطبان خود و متقابلاً نگرشها و اقدامات مخاطبان با موسسه«.
در پانزدهمین كنگره جهانی روابط عمومی در سال ۲۰۰۰ میلادی كه در آبان ماه سال ۱۳۷۹ ه. ش در شیكاگو با حضور برجستهترین كارشناسان، پژوهشگران و علاقهمندان به روابط عمومی از ۵ قاره، دو تعریف مفهومی و كاربردی از روابط عمومی ارائه شد و مورد تأیید قرار گرفت:
براساس تعریف مفهومی، روابط عمومی عبارت است از آن بخش از مسئولیتهای و وظایف ارتباطی سازمان كه از طریق آن میكوشند برای دستیابی به اهداف سازمانی با محیط خود سازگار شوند و یا در صورت نیاز در محیط تغییرات مطلوب را ایجاد كرده و یا شرایط موجود را به شرط مساعد بودن حفظ كنند.
این تعریف مرحله نخست روابط عمومی را در اندیشه مدیریتی مدیران میشناساند و آن را بخشی از وظایف مدیران سازمان میداند كه نه تنها از طریق دفاتر و واحدهای روابط عمومی و توسط مدیران و كارشناسان روابط عمومی این اندیشهها در مورد اجرا گذاشته میشود و به عینیت دست مییابد. به عبارت دیگر روابط عمومی هر سازمان ابتدا در ذهن و مدیر سازمان تولید مییابد، مورد پذیرش و پشتیبانی قرار میگیرد. و سپس در واحد روابط عمومی آن سازمان، كارشناسانه، مصداق عملی پیدا میكند و مفهوم مخالف این عبارت آن است كه چنانچه مدیریت سازمان فلسفه وجودی روابط عمومی را نپذیرفته باشد و به تبع آن به فعالیتهای آن اعتمادی نداشته باشد، عرصه و فضا برای روابط عمومی بازگشوده نمیشود و چنانچه جبر و یا تقلید دفتر روابط عمومی در سازمان به وجود آید، واحد بی رونق و بیتلاش و عبث خواهد بود. و از نظر كاربردی روابط عمومی یعنی مدیریت ارتباطات یك سازمان با مخاطبانش«
▪كاظم متولی، كارشناس روابط عمومی، در تعریف خود از روابط عمومی بر اطلاع رسانی تأكید دارد:
روابط عمومی ابلاغ اطلاعات واقعی موسسه به مخاطبین ذیربط و كسب نظرات آنها به منظور ایجاد حسن تفاهم است.
▪اصول، موارد و مشكلات« روابط عمومی روابط عمومی را فلسفه اجتماعی مدیریت میداند:
روابط عمومی فلسفه اجتماعی مدیریت است. مدیران مسئولیتشناس این فلسفه را با كمال صراحت در مقررات و خطمشی موسسه خود بیان میكنند و كلیه اقدامات و اعمال موسسه را با فلسفه اجتماعی خود منطبق میسازند آنگاه كلیه اقدامات و اعمال موسسه را كه ناشی از فلسفه اجتماعی مدیریت است، به اطلاع مردم مورد ارتباط میرسانند كه تا حسن نیت و تفاهم مردم را جلب كنند«.
این تعریف از چهار عنصر اساسی تشكیل شده است، اول اینكه روابط عمومی فلسفه اجتماعی مدیران است. مدیران در صورتی كه چنین فلسفه اجتماعی را برای خود برگزینند، باید در كلیه فعالیتها و اقدامات مربوط به سازمان خود ابتدا خبر و مصلحت مردم را در نظر بگیرند. زیرا این فلسفه اجتماعی بر این فرض استوار است كه هر سازمان یا موسسه كه در یك جامعه پدید میآید، برای خدمت به مردم و رفع نیاز از جامعه است، خواه نیاز مادی باشد یا معنوی.بنابراین توجه به مصلحت مردم و قصد و نیت صادقانه برای خدمت به مردم پایه اساسی روابط عمومی جدید را تشكیل میدهد.
دومین عنصر اساسی، متجلی ساختن این فلسفه اجتماعی به هنگام اتخاذ هر نوع خطمشی برای مؤسسه است. هر موسسه یا سازمانی مقرراتی دارد كه تكلیف مدیران را در مواجهه با هر نوع مشكل مربوط به موسسه تعیین میكند. این مقررات در واقع خطمشی موسسه محسوب میشود.
سومین عنصر روابط عمومی عمل و اقدام است كه در مقررات و خطمشی اداری موسسه كه منعكس كننده فلسفه اجتماعی مدیران است، ناشی شده باشد. تنها اعلام اینكه خطمشی و هدف موسسه خدمت به مردم است، كافی نیست، بلكه چنین سیاستی باید توأم با عمل باشد.
چهارمین عنصر اساسی روابط عمومی، شرح، تفسیر و توضیح سیاستها و اعمال و اقدامات موسسه به مردم و در صورت لزوم دفاع از كارهای موسسه در مقابل مردم است. بدون شرح و تفسیر نمیتوان حسن نیت و پشتیبانی مردم را جلب كرد.
دكتر یونس شكرخواه، استاد ارتباطات در تعریف روابط عمومی میگوید كه روابط عمومی یك فلسفه است نه تكنیك. یك تلاش حرفهای و كاركرد مدیریتی كه هدفی جز خلق و حفظ این ارتباط نمیتواند داشته باشد و حفظ این ارتباط بسیار مهمتر از خلق آن است و برای حفظ آن شرط وجود دارد: رابطهای ماندگار است كه مبتنی بر ارتباطی دوسویه و رضایت مخاطب باشد.
اساساً در ادبیات روابط عمومی امروز، روابط عمومی »فروش« تعریف میشود. یعنی مفاهیم را باید فروخت و این مفاهیم یا خود در قالب محور و یا خدمات نشان میدهند.
● به همین دلیل در روابط عمومی و اصطلاح رایج وجود دارد:
▪دسته اول، هاردسل(۶) كسانی هستند كه با آشكاری مطلق و با صدای بلند محصولات و خدمات خود را اعلام میكنند.
▪دسته دوم ساخت سلها(۷)، قرار میگیرند كه پیچیدهترین صورت از صورتهای روابط عمومی است كه به نحوی پیچیده به فعالیت میپردازند. بنابراین اگر روابط عمومی را در یك بستر بزرگتر در نظر بگیریم یك تلاش حرفهای و عنصر مدیریتی است كه اساساً میخواهد رابطه و حتی اعتماد ایجاد كند.
همزمان با رشد و توسعه سازمانها و جوامع و ضرورت توجه بیشتر به محیط، افكار عمومی و مخاطبان موسسات و سازمانها، عدهای از صاحبنظران و كارشناسان برتر روابط عمومی، خواهان تغییر نام و تعاریف روابط عمومی شدند.
در این راستا یكی از قدیمیترین مشاوران روابط عمومی به نام برسون مارستلر(۸) نام آژانس عمومی خود را به »مدیریت پذیرش« تغییر داد.
در مورد اینكه مشكلات رو در رود با روابط عمومی میتواند با تغییر نام آنها بر طرف شود، نظرات مختلفی وجود دارد در زیر به برخی از آنها اشاره میشود.
▪پل وزدن،(۹) یكی از كارشناسان برجسته روابط عمومی در مورد تغییر نام روابط عمومی معتقد است:
روابط عمومی اصطلاحی است كه ذهن را دچار مشكل میكند. چه طور میتوان پدیدهای را كه با نیاز صاحبان صنایع برای تأثیرگذاری بر رسانهها، تغذیه میشود، روابط عمومی نامید. این خندهدار است. روابط عمومی تلاشهای ریاكارانهای برای دستكاری رسانههاست و تحریف یا پنهان كردن حقیقت را در ذهن زنده میكند. »ارتباطات سازمانی« بهترین توصیف از آنچه انجام میدهیم، است. ارتباطات باید در قلب سازمان باشد و از آن به عنوان ابزاری برای كمك به تعیین و متبلور ساختن سازمان استفاده كرد و همچنین میتوان به سازمان برای رسیدن به اهدافش كمك كند.
▪ماكس كلیفورد، نام روابط عمومی را موجب برداشتهای نادرستی بین مردم میداند و معتقد است:
در یك نام جدید ممكن است بتواند ارتباطات مخاطب با رشد آگاهی یا مدیریت موضوعات را در نظر داشته باشد«
▪اپیرا )انجمن جهانی روابط عمومی( نیز با درك این نگرانیها درصدد تعریفی جدید از روابط عمومی بر آمد:
روابط عمومی رشتهای است كه با شهرت سازمانها )تولیدات، خدمات، یا افراد( با هدف بدست آوردن درك و حمایت متقابل سر و كار دارد.«
به عبارت دیگر روابط عمومی یعنی كسب شهرت، یعنی آنچه كه شما انجام میدهید، آنچه شما میگویید و آنچه دیگران در مورد شما میگویند. این تعریف احتمالاً برآورد بیشتر تعاریف اخیر از روابط عمومی است. البته نمیتوان همه وظایفی را كه مدیریت شهرت با آن درگیر است در تعریف آورد.
در قرن بیستم با ظهور تكنولوژیهای نوین ارتباطی ضرورت ارتباط با محیط سازمانی بیشتر شد به همین دلیل این قرن را قرن ارتباطات نامیدند. اما در جامعه كنونی كه به جامعه اطلاعاتی معروف است، با ظهور اینترنت و رسانههای تعاملی دهكده جهانی قرن بیستم به دهكده اطلاعاتی در قرن بیست و یكم تبدیل شده است، در این قرن اهمیت اطلاعات و اطلاعرسانی هر روز افزونتر میشود و شبكههای اطلاعرسانی هر روز بر افكار عمومی تأثیرات پیدرپی و بیامان میگذارند و اهمیت و ضرورت امواج و اطلاعات هر روز بیشتر احساس میشود. بنابراین این تغییرات شگرف در حوزه اطلاعات، بر روابط عمومی و تعاریف و وظایف آن نیز اثر گذاشته است.
ضرورت و اهمیت اطلاعات در دنیای امروز به ما كمك میكند كه روابط عمومی نوین را یك »روابط عمومی اطلاعمدار« بنامیم. در دنیایی كه همه ابعاد آن به سرعت رنگ كهنگی به خود میگیرد و با اطلاعات تازهتر همه چیز، هر لحظه نو میشود، روابط عمومی بایستی از عملكرد و شكل اولیه و سنتی خارج شده و ضرورتهای زمانهای است كه در آن زندگی میكند.، درك كند. روابط عمومی در عصر اطلاعات، موظف به همگونی و همسانی با فرآیند اطلاعات است. اطلاعات در روابط عمومی برای برقراری ارتباط است و هرگاه اطلاعات ناقص باشد، ارتباطات ناقص است. روابط عمومی اطلاعمدار باید اطلاعیاب، اطلاعشناس و اطلاعرسان باشد.
در جامعه اطلاعاتی روابط عمومی از ارتباط مستقیم به ارتباط از طریق تكنولوژیهای ارتباطی روی آوردهاند كه این امر شرایط را برای شكلگیری روابط عمومیهای الكترونیك پدید آورده است.
●در تعریف روابط عمومی الكترونیك چنین آمده است:
روابط عمومی الكترونیك به كار گرفتن فنآوریهای جدید ارتباطی و سیستمهای نوین اطلاعرسانی برای ارایه خدمات منطبق بر خواستهها و نیازهای مخاطبان به طور لحظهای (Online) و به منظور تحقق بخشیدن به هدفهای روابط عمومی است. هدف راهاندازی روابط عمومی الكترونیك، رسیدن به روزی است كه بتوان خدمات یك سازمان را به طور شبانهروزی و بدون مراجعه فیزیكی مخاطبان آن سازمان و تنها با اتصال به پایگاههای آن نهاد انجام داد.
روابط عمومی نقش مهم و برجستهای در برخورد با مخاطبان سازمان دارد و علت ارتباط گسترده با تعداد زیادی از مخاطبان كه روزانه به آن مراجعه و درخواست اطلاعات میكنند، میتواند روش مناسبی در اختیار مدیران سازمان و حتی وب سایت اینترنتی قرار دهد. همچنین مخاطبان سازمان میتوانند نظر خود را آسانتر و سریعتر به گوش مسئوولان سازمان برسانند.
در جامعه اطلاعاتی، سرعت اطلاعرسانی، اساسیترین عاملی است كه روابط عمومی الكترونیك را به روابط عمومی سنتی تحمیل میكند.
در ایران روابط عمومیها در حال گذار به جامعه اطلاعاتی یا روابط عمومی الكترونیك هستند كه به دلیل اتصال به بدنه دولت و نهادهای دولتی، نقش اساسی را در فرآیند دولت الكترونیك ایفا میكنند.
▪دكتر حسین متفكر، در توصیف روابط عمومی الكترونیك مینویسد:
روابط عمومی الكترونیك عبارت است از استفاده از تكنولوژی ارقامی خصوصاً كاربردهای مبتنی بر وبسایتهای اینترنتی برای افزایش دسترسی و ارائه خدمات و اطلاعات ارتباطی به كاربران و سازمانها و نهادها و دریافت اطلاعات از طریق آن« كوتاهترین تعریفی كه از روابط عمومی ارائه شده است، »آیینه تمام نمای موسسه« است. این تعریف را میتوان به این صورت كامل كرد كه در جامعه كنونی و در حال گذار ایران به جامعه اطلاعاتی، روابط عمومی آیینه تمام نمای مؤسسه است، زمانی كه در جهت شفافسازی، اطلاعرسانی، اطلاعیابی و نهایتاً حسن تفاهم حركت كند و به عبارتی در جهت گفتن، راست گفتن و شنیدن گام بردارد.
البته باید عنوان كرد كه روابط عمومی در هر كشوری براساس آن كشور تعریف میشود. روابط عمومی یك اتاق شیشهای است، اما پشت این اتاق شیشهای یك جهان واقعی وجود دارد كه در آن سیاستها، هنجارها و سازههای دیگر كه این متن را در فرامتنی دیگر بررسی میكند، وجود دارد. اگر بخواهیم جواب و تعریفی مناسب از روابط عمومی داشته باشیم، باید بپرسیم كه روابط عمومی در كجا؟ و همین نكته باعث میشود كه روابط عمومی را نه یك تكنیك بلكه، فلسفه بدانیم.
منصور ساعی
منبع : راه ارتباطات
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران دولت مجلس حجاب گشت ارشاد رئیس جمهور رئیسی دولت سیزدهم پاکستان کارگران رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی
سیل هواشناسی قتل کنکور تهران قم سازمان سنجش شهرداری تهران آتش سوزی پلیس زنان اصفهان
قیمت دلار خودرو مسکن قیمت خودرو دلار سایپا بازار خودرو قیمت طلا ارز ایران خودرو بانک مرکزی تورم
کیومرث پوراحمد پایتخت کتاب تلویزیون سینمای ایران سعید آقاخانی سریال ترانه علیدوستی فیلم موسیقی مهران مدیری سینما
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
اسرائیل رژیم صهیونیستی آمریکا فلسطین غزه جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک استقلال فوتسال بازی تراکتور بارسلونا باشگاه پرسپولیس تیم ملی فوتسال ایران باشگاه استقلال
هوش مصنوعی گوگل سامسونگ همراه اول فناوری ربات ناسا فیلترینگ ماه
سازمان غذا و دارو مالاریا کاهش وزن آلزایمر زوال عقل