یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا


روابط عمومی قلب تپنده یک سازمان است


روابط عمومی قلب تپنده یک سازمان است
هتل آسمان، پس از سالها كه شهر گنبدهای فیروزه‌ای از ساخت مراكز اقامتی مناسب بی‌بهره بوده است، چندی پیش افتتاح شد.
این هتل كه رخداد فرخنده‌ای در شهر تاریخی و توریستی اصفهان به حساب می‌آید با شكل و شمایل مدرن و ناموزون با شرایط سنتی این شهر و البته با خدمات جامع و كامل توسط بخش خصوصی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
رستوران گردان این هتل كه از پدیده‌های منحصر به فرد اصفهان است چشم‌انداز بی‌نظیری را از رود همیشه زنده زاینده‌رود، كوه همیشه استوار صفه، آتشگاه و ابنیه تاریخی به تماشا گذارده است. جالب‌تر اینكه این هتل دارای روابط عمومی است ، كسب عنوان برتر روابط عمومی سازمان‌ها و نهادهای كشور و دریافت تندیس و لوح تقدیر سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی از موفقیت‌هایی است كه روابط عمومی این هتل طی حیات كوتاه خود به دست آورده است. جالبتر اینكه این هتل دارای نشریه اختصاصی است كه تاكنون دو پیش شماره آن نیز منتشر شده است. خالی از لطف ندانستیم كه برای تبیین جایگاه روابط عمومی هتل‌ها، و كشف موفقیت این نهاد نوپا با شهاب اكبریان مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل به گفتگو بنشینیم.
● لطفاً خودتان را برای خوانندگان «مسافران» معرفی بفرمایید.
▪ شهاب اكبریان هستم. هم اكنون به عنوان مشاور مدیر عامل و مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل هتل آسمان به فعالیت مشغول هستم.
از سال ۶۹ فعالیت مرتبط با روابط عمومی را با كار در مطبوعات به عنوان خبرنگار و نویسنده آغاز نمودم. در سال ۷۴ در اولین دوره تخصصی روزنامه‌نگاری در اصفهان به صورت حرفه‌ای گزارشگری و خبرنگاری را ادامه دادم. با نهادها و سازمان‌های مختلف در زمینه روابط عمومی همكاری‌های متعددی داشتم كه از آن می‌توان به چهار سال مدیر روابط عمومی دانشگاه، رابط خبری سازمان انتقال خون، مدیر مسوول نشریات، مدیر عامل موسسه علمی و پژوهشی و نایب رییس موسسه گردشگران مهر سپاهان اشاره كرد. هم اكنون نیز در كنار كارم در مقطع كارشناسی ارشد مدیریت مشغول به تحصیل هستم.
● انتخاب یك روابط عمومی در هتل در بین انبوه روابط عمومی‌های كشور به عنوان برتر برای ما كه نشریه هتلداری را منتشر می‌كنیم باعث خوشحالی است به همین دلیل شاید برای همكاران شما در هتلهای سراسر كشور برگزیده شدن روابط عمومی هتل جالب و سوال برانگیز باشد كه چگونه ممكن است یك هتل آن هم تازه تاسیس تا به این اندازه پرتوان ظاهر شود؟ در این مورد كه چگونه این انتخاب صورت گرفته توضیح دهید.
▪ بنده رمز موفقیت خود را مدیون چند چیز می‌دانم. اولاً این لطف كه شامل بنده و همكارانم در هتل آسمان شد. ثانیاً دیدگاه روابط عمومی در هتل یك دیدگاه علمی و حرفه‌ای بوده و هست و البته این مدیون نگاه مدیریت هتل به این جایگاه بوده است و ثالثاً روحیه‌ی همدلی و مشاركت در اركان و كلیه‌ی بخشهای هتل بوده است. در واقع این موفقیت ماحصل كار تیمی و گروهی بوده نه تنها روابط عمومی. لازم است به اطلاع خوانندگان نشریه وزین مسافران برسانم كه در روابط عمومی هتل آسمان به مدیریت رسانه توجه ویژه شد و تاكنون بیش از ۶۰ بار خبر افتتاحیه هتل از طریق رسانه‌ها منتشر شده است. لازم است كه تاكید كنم كه همه‌ی اخبار منتشر شده در قالب خبر و گزارشهای خبری انتشار پیدا كرده و نه به صورت رپرتاژ آگهی. به هرحال حضور هتل آسمان در مطبوعات شاید در ارزیابی داوران برای معرفی روابط عمومی برتر بیشترین نقش را داشته باشد. ضمن اینكه روابط عمومی دارای نشریه داخلی است كه موفقیت‌ها، اخبار داخلی، میهمانان vip ، امكانات هتل، مباحث علمی مدیریت و روابط عمومی، مسابقه و مطالب خواندنی دیگر را منعكس می‌كند كه این موضوع نیز در موفقیت روابط عمومی بی‌تاثیر نبوده است.
● به نظر شما نقش روابط عمومی در سازمان چیست؟ چه استفاده بهینه‌ای از این نهاد می‌توان در راستای بهبود وضعیت و ارتقاء خدمات سازمان نام برد؟
▪ روابط عمومی به منزله‌ی گوش شنوا، چشم بینا، زبان گویا و قلب تپنده‌ی یك سازمان می‌باشد. از روابط عمومی به عنوان هنر هشتم نام می‌برند چرا كه این نهاد علاوه بر اینكه نیاز به تخصص دارد و مدیران و همكاران روابط عمومی می‌باید اصول آن را به خوبی فرا گیرند، یك هنر و عشق نیز هست. چرا كه خیلی وقت‌ها روابط عمومی به عنوان مشاور عالی مدیریت خود، باید اطلاعات جامع، كامل و دست اول را چنان در اختیار مدیریت ارشد سازمان خویش قرار دهد تا همچون چراغ راهی مدیریت را در تصمیم‌گیری یاری نماید.
البته نقش روابط عمومی نقش دو سویه است یعنی روابط عمومی از طرفی می‌بایست پل ارتباطی سازمان خویش با مشتریان و گیرندگان خدمت و مردم باشد و از طرفی منعكس كننده نظریات مشتریان به سیستم و سازمان خویش باشد. به عبارتی دیگر وقتی روابط عمومی با معرفی سازمان خویش عملكرد خود را به جامعه یا بازار هدف معرفی می‌كند می‌بایستی خواسته‌ها، انتقادها و نظرات جامعه یا بازار هدف را متقابلاً به سازمان متبوع خود منتقل كند. كه اگر این كار به صورت حرفه‌ای و صحیح انجام شود، آنگاه سازمان به سوی ارتقاء و بهبود پیش رفته و موفقیت كسب می‌نماید.
البته روابط عمومی نقش دیگری دارد و آن ایجاد، حفظ و تداوم روحیه تفاهم، همدلی و مشاركت در بین همكاران سازمان است كه البته این كار نیز ابزارهای مخصوص به خود را دارد. این نكته را نیز باید اضافه كنم كه نیروی روابط عمومی باید به كار خود و اهداف كلان سازمان خود معتقد باشد و عاشقانه در این راه گام بردارد چرا كه روابط عمومی یك تفكر است نه زمان می‌شناسد و نه مكان و تنها یك روابط هنرمند، عاشق و كارآزموده می‌تواند به معنای واقعی جایگاه حرفه‌ای خویش را صیانت و پاسداری نماید.
منبع : مسافران