یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا


ضرورت پژوهش در روابط عمومی


ضرورت پژوهش در روابط عمومی
تحقیق وپژوهش یكی از فعالیتهای مهم وبه عبارتی از اركان روابط عمومی است اگر بپذیریم سنجش افكار عمومی یكی از فعالیتهای عمده ومهم روابط عمومی است پس بهره گیری از روشهای پژوهشی وتحقیق گامی بلند در جهت دستیابی به اهداف روابط عمومی است .
وپژوهش یكی از فعالیتهای مهم وبه عبارتی از اركان روابط عمومی است اگر بپذیریم سنجش افكار عمومی یكی از فعالیتهای عمده ومهم روابط عمومی است پس بهره گیری از روشهای پژوهشی وتحقیق گامی بلند در جهت دستیابی به اهداف روابط عمومی است . دراین بخش دو بستر و جایگاه مهم وجود دارد اول سنجش نظرات ودیدگاههای مردم ویا به عبارتی ارباب رجوع از طریق تحقیقات میدانی وبا استفاده از روشهای مختلف نمونه گیری ودوم بررسی وتجزیه وتحلیل محتوای وسایل ارتباط جمعی بویژه مطبوعات امروزه بسیاری از متولیان ودست اندركاران روابط عمومی افكار عمومی را به عنوان یك عامل تأثیر گذار ومهم در تحولات سازمانی واجتماعی قبول دارند ولی نگاه آنان نسبت به افكار عمومی مبتنی بر پایگاه وجایگاه علمی نیست . بسیاری از صاحبنظران معتقدند كه فعالیت روابط عمومی باتحقیق وپژوهش آغاز شده وباارزیابی به پایان می رسد.
امروزه در روابط عمومی های نوین وكارآمد تحقیقات وپژوهش به ویژه سنجش افكار موجب شده تا تصمیم گیر ی ها وتصمیم سازی ها درسازمان مخاطب محور شده وسطح فعالیتها وموفقیتها ی سازمانی ارتقا یابد باید بپذیریم اطلاع یابی واطلاع رسانی درست زمانی بطور منطقی واصولی محقق می شود كه زمینه پژوهشی داشته باشد ویك ارتباط دو سویه هم زمینه اعتماد مخاطبان را فراهم سازد وهم باارزیابی دیدگاههای مخاطبان وتبادل اطلاعات زمینه مشاركت فعال وپویای آنان ایجاد می شود.
بررسی وشناخت ومطالعه مداوم محیط داخل وخارج سازمان یك وظیفه مهم روابط عمومی است . پیشرفت روز افزون وسایل ارتباط جمعی وبهره گیر ی از فن آوریهای نوین اطلاعاتی وارتباطی موجب شده است تا روابط عمومی هایی بتوانند درعرصه فعالیت سازمانی موفق باشد كه پژوهش مدار وتحلیل گرا باشند حركت از جامعه صنعتی به سوی جامعه اطلاعاتی وپدیده مهم جهانی شدن زمینه شناسایی ، كسب پردازش وانتقال دانش واطلاعات را فراهم نموده است واگر روابط عمومی نتواند دراین چرخش اطلاعات نقش آفرینی كند روابط عمومی مرده وناكار آمد است راه اندازی تلفن گویا، سایت وپایگاههای اطلاعاتی ، وبلاگ ، نشریات الكترونیكی ، مجله الكترونیكی درتغییر كاركردها وشكل ومحتوای روابط عمومی در هزاره سوم تأثیر بسزایی داشته است ودراین عرصه سازمانی می تواند موفق عمل كند كه با اطلاع رسانی واطلاع یابی به موقع چالش ها را پشت سر بگذارد. درغیر اینصورت سازمانهای باروابط عمومی سنتی وناكارآمد در آستانه شكست وناكامی قرار می گیرد.
امروزه روابط عمومی را كوشش مدبرانه ای برای ترغیب وتشویق مردم یا نفوذ در افكار آنان بااستفاده از وسایل ارتباطی تعریف می كنند (۱) ویاپروفسور حمید مولانا معتقد است روابط عمومی در واقع رابطی است بین سازمانها ومردم وسعی دارد كه اهداف سازمانها را برای مردم تشریح واز مردم بیشتر خبر گیری كند وعكس العمل آنان را تصمیم گیران وبه سازمان تحویل دهد.(۲) حضرت امام خمینی (ره) بارها توجه به دیدگاهها ونظرات وخواست مردم رابه مسئولین سفارش می فرمودند وتأكید كردند ماباید ببینیم كه این ملّتی كه ماها را به این مقامها رسانده اند ازماچه می خواهند ومابایدبرای آنها چه بكنیم (۳) به همین دلیل است كه حضرت امام رابطه بین مردم ودولت را دو طرفه می دانند وتأكید می كنند بدون پشتیبانی مردم نمی شود كار كرد (۴) حضرت امام (ره ) نظارت ومشاركت مردم را تضمین كننده امنیت وآرامش جامعه می دانستند ومی فرمودند :آگاهی مردم ومشاركت ونظارت وهمگامی آنها با حكومت منتخب خودشان خود بزرگترین ضمانت حفظ امنیت در جامعه است .(۵) شكی نیست كه در عصر دیجیتال وبرای تحقق اهداف سازمانی روابط عمومی وظیفه داردكه نقاط ضعف وقوت درون سازمان را بشناسد واز فرصت ها وتهدید ها ی برون سازمانی نیز مطلع باشد تا بتواند با اطلاع رسانی شفاف وواقعی وپرهیز از بزرگ نمایی وتعریف وتمجید غیر واقعی زمینه تصمیم گیری وتصمیم سازی مناسب را در سازمان فراهم نمایند به امید آنروز.
زهرا خضری
انجمن روابط عمومی ایران
۱)-روابط عمومی – دكتر رضا امینی –تهران –دانشكده علوم ارتباطات اجتماعی
۲) هنر هشتم شماره دوم –زمستان ۷۵
۳)صحیفه نور ج۱۳ص۷۲ –
۴)صحیفه نور ج۱۹ ص۷ و۳۶
۵) كلمات قصار –ص۱۲۱
منبع : بانک مقالات ارتباطات اجتماعی