دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 May, 2024
مجله ویستا

کلاس‌های بی‌دفتر


کلاس‌های بی‌دفتر
از دوره‌های آنلاین گرفته تا لپ‌تاپ‌ مخصوص بچه‌ها و معلمان مجازی، فناوری در کلاس‌ آمریکا در حال گسترش است و از این رو، نیاز به کتاب و دفتر و کاغذ و در برخی موارد نیاز به مدرسه کاهش پیدا می‌کند.
جملا چمبرز (Jemella Chambers) یک دختر یازده ساله و یکی از ۶۵۰ دانش‌آموزی است که هر روز یک لپ‌تاپ اپل در یکی از مدارس دولتی ایالت بوستون در اختیارش قرار می‌گیرد. او که در ردیف دوم می‌نشیند، تکالیف ریاضی خود را توسط یک برنامه گرافیکی که شبیه بازی‌های کامپیوتری است، انجام می‌دهد.
جملا درباره برنامه آموزش ریاضی FASTT که به وی و هم‌کلاسی‌هایش اجازه می‌دهد برای کسب امتیاز بالاتر، با یکدیگر رقابت کنند، می‌گوید: واقعا کار کردن با این برنامه آسان است، این طوری بهتر می‌توانیم یاد بگیریم، چون انگار داریم بازی می‌کنیم.
به گفته متخصصان آموزش، مدرسه راهنمایی Lilla G. Fredrick Pilot که جملا در آن درس می‌خواند، بخشی از تصورات انسان درباره آینده را محقق ساخته است.
در این مدرسه، به هیچ دفترچه یادداشتی نیاز نیست. دانش‌آموزان هر روز لپ‌تاپ خود را دریافت می‌کنند و در پایان ساعت تحصیلی، آن را تحویل می‌دهند. معلمان و دانش‌آموزان به طور اشتراکی به نوشتن وبلاگ می‌پردازند و کارکنان و والدین به طور مستقیم با یکدیگر چت می‌کنند؛ علاوه بر این، تکالیف به صورت الکترونیکی و از طریق وب‌سایت مدرسه به دانش‌آموزان محول می‌شود.
به قول یکی از معلمان این مدرسه، دیگر بچه‌ها نمی‌توانند بهانه بیاورند که روی دفترم بستنی ریخت یا سگ خانگی‌ام تکالیفم را خورد!
این طرح آزمایشی در مدرسه راهنمایی فردریک دو سال پیش و با هزینه ۲ میلیون دلاری آغاز شد، اما سال گذشته، نخستین سالی بود که دانش‌آموزان پایه هفتم و هشتم، کار با لپ‌تاپ را در این مدرسه آغاز کردند. کار‌های کلاسی از طریق برنامه‌های رایگانی چون Google Docs یا نرم‌افزار تخصصی آموزش ریاضی FASTT و یا iMovie اپل صورت می‌گیرد.
دبرا سوسیا (Debra Socia) مدیر این مدرسه راهنمایی در یکی از مناطق جرم‌خیز بوستون که از مدارس سطح پایینی برخوردار است، می‌گوید: وقتی می‌توانیم یک کامپیوتر بخریم، چرا باید دفتر و کتاب تهیه کنیم؟ ما تجربه بسیار بزرگی را پشت‌سر می‌گذاریم. هر خانواده‌ای قادر خواهد بود به طور آنلاین با معلمان به صحبت بپردازد و مشکلات را به سریع‌ترین شکل ممکن با آنها در میان گذارد.
برخلاف مدارس سنتی، دانش‌آموزان مدرسه فردریک در پایه‌های مختلف در یک کلاس کنار یکدیگر می‌نشینند و دانش‌آموزان کوچک‌تر، از بزرگ‌ترها کمک می‌گیرند.
اینترنت کاتالیزور بزرگی برای ایجاد تغییرات است. نام‌نویسی در مدارس و کلاس‌های مجازی ایالات متحده در سال گذشته به یک میلیون نفر، یعنی ۲۲ برابر تعداد ثبت‌نام‌‌کنندگان در سال ۲۰۰۰ رسید.
مایکل هورن (Michael Horn) یکی از نویسندگان کتاب «کلاس از هم گسیخته: چگونه نو‌آوری، شیوه آموزش دنیا را تغییر خواهد داد» بر این باور است که فناوری تازه در اول راه است. هورن می‌گوید: مشاهدات ما نشان می‌دهد تا سال ۲۰۱۳، نیمی از کلاس‌های آموزشی دوره دبیر‌ستان به صورت آنلاین برگزار خواهد شد. اما این رقم در حال حاضر حدود یک درصد است.
شرکت K۱۲ که خدمات آموزشی و آنلاین خود را در ۱۷ ایالت آمریکا عرضه می‌کند، عنوان می‌کند که نام‌نویسی آنلاین در ایالات متحده نسبت به سال گذشته ۵۷ درصد افزایش داشته که به این ترتیب، تعداد دانش‌آموزان تمام وقت آنلاین به ۴۱ هزار نفر رسیده است. گفتنی است بخش عمده این تحول اینترنتی؛ سهم مدارس مجازی است.
ران پاکارد (Ron Packard) مدیر‌عامل K۱۲ می‌گوید: چون مدارس آنلاین هم جزو مدارس همگانی به حساب می‌آیند، همان بودجه مدارس فیزیکی برای مدارس آنلاین در نظر گرفته می‌شود، ولی با این وجود، ما تقریبا ۷۰ درصد از این یارانه را دریافت می‌کنیم. ما خدماتی را در سیستم آموزشی آنلاین ارایه می‌دهیم که آموزش‌های تخصصی و خاص تا آموزش بچه‌های با استعداد و تیز‌هوش را شامل می‌شود.
بنابر اعلام بانک سرمایه‌گذاری Morgan Stanley، بودجه ۵۵۰ میلیارد دلاری آموزش همگانی ایالات متحده برای بچه‌های ۵ تا ۱۸ ساله رو به افزایش است، چون تعداد شرکت‌هایی مانند K۱۲ که خدمات آنلاین و مدارس مجازی را فراهم می‌کنند، رو به گسترش است.
شرکت K۱۲ به تازگی دفتر خود را در دوبی به راه انداخته است تا بدین ترتیب، فعالیت‌های خارجی خود را گسترش دهد. پاکارد پیش‌بینی می‌کند آموزش‌های اولیه و ثانویه مخصوص افرادی که قصد دارند وارد دانشگاه‌های آمریکا شوند، با استقبال چشمگیری روبه‌رو شود.
شرکت آموزشی Apex در واشنگتن هم با تعداد بالای متقاضیان روبه‌رو شده است. این شرکت کار خود را در سال ۱۹۹۷ با ارایه دوره‌های آموزشی آنلاین پیشرفته آغاز کرد، اما هم‌اکنون جمعی از کلاس‌های آنلاین را به مدارس و دپارتمان‌های آموزشی دولتی به فروش می‌رساند.
نام‌نویسی کلاس‌های Apex در دوره آموزشی ۲۰۰۷ – ۲۰۰۶ با افزایش ۵۰ درصدی، به ۳۰۰ هزار متقاضی رسید و انتظار می‌رود که در طی سال گذشته، این رقم دوبرابر شده باشد.
شریل ودو (Cheryl Vedoe)، مدیر اجرایی Apex می‌گوید: به طور خاص در طول دو سال گذشته، شاهد افزایش تقاضای چشمگیری برای دوره‌های تحصیلی دیجیتال بوده‌ایم. ولی با وجود این بیش از هر چیز روی برنامه‌های مدارس فیزیکی سرمایه‌گذاری می‌شود، در حالی که بسیاری از دانش‌آموزان این مدارس از عهده برنامه‌های فعلی بر نمی‌آیند.
هورن پیش‌بینی می‌کند که در ایالات متحده تقاضا برای معلمان کاهش پیدا کند و مدارس مجازی شاهد گسترش چشمگیری باشند. ساختار آموزشی کنونی ایالات متحده به شکلی است که تنها دو سوم نوجوانان از دبیر‌ستان فارغ‌التحصیل می‌شوند که این تعداد برای آمریکایی‌های سیاه پوست و اسپانیایی‌ها به نصف می‌رسد.
هورن می‌گوید: شما آموزش را با کمترین هزینه دریافت می‌کنید، اما در واقع تحت آموزش آنلاین، مدت زمانی را که هر معلم به تک‌تک شاگردانش اختصاص می‌دهد افزایش می‌دهید.
ترجمه: ترنم محمودی
منبع : روزنامه فناوران