شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


افکار عمومی


افکار عمومی
●افكار عمومی‌ چیست‌ عناصر تشكیل‌ دهنده‌ آن‌ كدام‌ است‌
گسترش‌ روز افزون‌ سازمانها و تأسیسات‌ مختلف‌ سیاسی‌ ، اجتماعی‌ و اقتصادی‌ و ارتباط‌تنگاتنگ‌ مردم‌ با این‌ تشكیلات‌ اهمیت‌ افكار عمومی‌ را دوچندان‌ كرده‌ است‌ . امروزه‌افكار عمومی‌ با نیروی‌ خود می‌ تواند مؤسسات‌ و سازمانها را در دستیابی‌ به‌ اهدافشان‌یاری‌ نماید و یا در فاصله‌ كوتاهی‌ با ایجاد فضای‌ روانی‌ بر علیه‌ سازمان‌ و دستگاه‌ اجرایی‌آن‌ را فلج‌ و یا از بین‌ ببرد و به‌ همین‌ علت‌ باید افكار عمومی‌ و نقش‌ آنرا شناخت‌ و باور داشت‌ .
افكار عمومی‌ قضاوتی‌ است‌ كه‌ مورد قبول‌ عامه‌ مردم‌ است‌ و جنبه‌ عاطفی‌ آن‌ بر جنبه‌ادراكی‌ آن‌ غلبه‌ دارد و احتمالاً از تعصب‌ نیز بركنار نیست‌ و اگر عقیده‌ عمومی‌ و یا افكارعمومی‌به‌ شدت‌ تعمیم‌ یابد وریشه‌ دار شود بصورت‌ اجماع‌ و اتفاِ نظر كلی‌ در می‌ آید .
اصطلاح‌ افكار عمومی‌ كه‌ ما در زبان‌ فارسی‌ بكار می‌ بریم‌ در ترجمه‌ اصطلاح‌ انگلیسی‌(public opinion ) آمده‌ است‌ . این‌ اصطلاح‌ در نوشته‌ های‌ سیاسی‌ ، اجتماعی‌ واقتصادی‌ اروپا قبل‌ از قرن‌ ۱۸ دیده‌ نمی‌ شود و در این‌ قرن‌ با افزایش‌ سواد در میان‌شهروندان‌ پاره‌ ای‌ از كشورهای‌ اروپایی‌ و بالارفتن‌ سطح‌ زندگی‌ افراد نقش‌ و تأثیر عموم‌در حیات‌ سیاسی‌ و اجتماعی‌ افزایش‌ یافت‌ و در نتیجه‌ افكار عمومی‌ مطرح‌ گردید و طرزتشكیل‌ و تغییر آن‌ مورد توجه‌ قرار گرفت‌ .
در اینجا به‌ ذكر چند تعریف‌ در مورد افكار عمومی‌ می‌ پردازیم‌
افكار عمومی‌ عبارتست‌ از مجموع‌ عقاید ، نقطه‌ نظرها و گرایشهای‌ بخش‌ بزرگی‌ ازجامعه‌ پیرامون‌ یك‌ موضوع‌ در یك‌ زمان‌ معین‌ .
آلن‌ پیرو در كتاب‌ فرهنگ‌ علوم‌ اجتماعی‌ افكار عمومی‌ را اینگونه‌ تعریف‌ می‌ كند :
افكـــار عمــومی‌ مجموعه‌ ای‌ از عقــاید شخصی‌ در مورد یك‌ امر مربوط‌ به‌ شــرایــط‌زیست‌ گروهی‌ است‌ .
در جای‌ دیگر در باره‌ افكار عمومی‌ می‌ خوانیم‌ : افكار عمومی‌ عبارتست‌ ار طرز تلقی‌ وواكنش‌ جمعی‌ و شهود كه‌ جزء بزرگی‌ از جامعه‌ در برابر رویدادهای‌ اجتماعی‌ كه‌ اغلب‌مهم‌ تلقی‌ می‌ شوند نشان‌ می‌ دهند .
در اغلب‌ كتب‌ علوم‌ اجتماعی‌ در تعریف‌ افكار عمومی‌ آمده‌ است‌ :
افكار عمومی‌ عبارتست‌ از مجموع‌ عقاید افراد یك‌ جامعه‌ نسبت‌ به‌ موضوعی‌ كه‌ برزندگی‌ آن‌ افراد تأثیر دارد .
پذیرفته‌ ترین‌ تعریفی‌ كه‌ اكنون‌ برای‌ افكار عمومی‌ وجود دارد ومورد پذیرش‌انجمن‌جهانی‌ تحقیق‌ افكارعمومی‌ می‌ باشدتعریف‌ زیراست‌ :
« افكار عمومی‌ مجموعه‌ عقاید افراد یك‌ جامعه‌ نسبت‌ به‌ یك‌ موضوع‌ است‌ كه‌ آن‌ افراددر باره‌ آن‌ موضوع‌ دارای‌ منافع‌ و علائق‌ می‌ باشند .
●ادامه تعاریف اقکار عمومی
برای‌ توضیح‌ پیرامون‌ افكار عمومی‌ بهتر است‌ كه‌ معانی‌ و مفاهیم‌ دو كلمه‌ عقیده‌ و یاافكار و عموم‌ را كه‌ مجموعاً اصطلاح‌ افكار عمومی‌ را تشكیل‌ می‌ دهند بیان‌ نمائیم‌ . عقیده‌ یا افكار عبارتست‌ از نقطه‌ نظر، قضاوت‌ و ارزیابی‌ پیرامون‌ یك‌ پدیده‌ كه‌ در ذهن‌بوجود می‌ آید و بیك‌ صورت‌ بیان‌ و اظهار می‌ گردد . واژه‌ عقیده‌ عموماً در موردمطلبی‌ كه‌ یك‌ حقیقت‌ و یا یك‌ واقعیت‌ است‌ بكار نمی‌ رود این‌ واژه‌ هنگامی‌ بكار می‌ رود كه‌ اختلاف‌ و نقطه‌ نظرهای‌ مختلفی‌ پیرامون‌ یك‌ موضوع‌ وجود داشته‌باشد و مسئله‌ بحث‌ انگیز است‌ . عمومی‌ عبارتست‌ از بخش‌ اعظم‌ مردم‌ كه‌ دارای‌ منافع‌ ، علائق‌ و یا ویژگیهای‌خاصی‌ می‌ باشند .برای‌ تشكیل‌ افكار عمومی‌ وجود چهار عنصر ضروری‌ است‌ و در غیراینصورت‌ افكار عمومی‌ بوجود نخواهد آمد
۱ـ وجود موضوعی‌ كه‌ مورد توجه‌ عموم‌ قرار گیرد و به‌ عبارت‌ دیگر وجود موضوعی‌كه‌ در علائق‌ و منافع‌ افراد مؤثر باشد
۲ ـ وجود افرادی‌ كه‌ دارای‌ منافع‌ مشترك‌ باشند تا آن‌ موضــوع‌با منــافع‌ آنــان‌ پیوندبخورد
۳ ـ اقدامات‌ و تلاشهایی‌ باید بعمل‌ آید تا آن‌ موضوع‌ بیان‌ و علائق‌ عمومی‌ با آن‌موضوع‌ تبلیغ‌ گردد تاتفاهمی‌ بین‌ جمع‌ زیادی‌ از مردم‌ پیرامون‌ آن‌ موضوع‌ حاصل‌ گردد
۴ـ این‌ تفاهم‌ نفوذ خود را بطور مستقیم‌ و یا غیر مستقیم‌ اعمال‌ نماید
بر اساس‌ عناصرذكر شده‌ افرادی‌ كه‌ نسبت‌ به‌ یك‌ موضوع‌ فاقد منافع‌ هستند نمی‌ توانند افكار عمومی‌ راپیرامون‌ آن‌ موضوع‌ داشته‌ باشند یعنی‌ مردم‌ بر اساس‌ منافع‌ دور و نزدیكی‌ كه‌ در باره‌یك‌ موضوع‌ دارند و یا تصور می‌ كنند كه‌ خواهند داشت‌ و یا براساس‌ پایین‌ بودن‌ سطح‌آگاهی‌ آنان‌ به‌ آنها تلقین‌ می‌ شود كه‌ منافعی‌ در یك‌ موضوع‌ دارند ، نسبت‌ به‌ امری‌دارای‌ افكار عمومی‌ میشوند . افكار عمومی‌ واجد پویایی‌ و حركت‌ است‌ و قادر به‌ اعمال‌فشار می‌ باشد و با افكار رایج‌ كه‌ شیوه‌ قضاوت‌ منفعل‌ یا نگرشی‌ است‌ نسبتاً گسترده‌ ولیكن‌ خنثی‌ و فاقد اثر عملی‌ تفاوت‌ دارد .
در مورد افكار عمومی‌ می‌ توان‌مطالب‌ زیر را بیان‌ داشت‌ .
۱ـ افكار عمومی‌ عقاید جمعی‌ اظهار شده‌ پیرامون‌ یك‌ موضوع‌ بحث‌ انگیز است‌ و به‌سبب‌ وجود عنصر اظهار شده‌ و بیان‌ دارای‌ پویایی‌ و حركت‌ می‌ باشد و با منافع‌ وآرزوها ، نیازهای‌ مردمی‌ كه‌ افكار عمومی‌ را تشكیل‌ می‌ دهند پیوند خورده‌ است‌ .
۲ـ از نظر روانشناسی‌ آغاز پیدایش‌ افكار عمومی‌ زمان‌ آگاه‌ شدن‌ مردم‌ به‌ رابط‌ بین‌ آن‌موضوع‌ و منافع‌ شخصی‌ آنهاست‌
۳ـ هنگامی‌ كه‌ رابطه‌ بین‌ منافع‌ شخصی‌ و موضوع‌ شناخته‌ شد وافكار عمومی‌ بوجودآمد به‌ سادگی‌ قابل‌ تغییر و یا ازمیان‌ برداشتن‌ نیست‌ .
۴ ـ مردم‌ به‌ هدف‌ بیشتر جذب‌ می‌ شوند و افكار عمومی‌ عموماً پیرامون‌ اهداف‌ ایجادمی‌ شوند ، نه‌ راهها و روشهای‌ دستیابی‌ به‌ آن‌ اهداف‌
۵ ـ افكار عمومی‌ نمی‌ تواند در مدت‌ طولانی‌ پیرامون‌ یك‌ موضوع‌ خاص‌ وجود داشته‌باشد مگر اینكه‌ دائماً توسط‌ رویدادهای‌ تازه‌ و اقدامات‌ مستمر افكار عمومی‌ رابرانگیخته‌ نگهداشت‌ .
۶ ـ مردم‌ نسبت‌ به‌ موضوعی‌ كه‌ از آن‌ اطلاع‌ ندارند و یا از آنها پنهان‌ نگاه‌ داشته‌ می‌ شودنمی‌ توانند افكار و عقیده‌ داشته‌ باشند .
●ارتباط‌ چیست‌ ؟
كار اصلی‌ و مأموریت‌ اساسی‌ مسئولین‌ روابط‌ عمومی‌ ایجاد رابطه‌ با فرد ، گروه‌ و باعموم‌ است‌ . مسئول‌ روابط‌ عمومی‌ مأموریت‌ دارد تا با افراد ، گروهها و سازمانهایی‌ كه‌به‌ نحوی‌ برای‌ موسسه‌ اهمیت‌ دارند و یا در آینده‌ اهمیت‌ خواهند داشت‌ ارتباط‌ مفید ومؤثر برقرار كنند . هر اقدام‌ اجرایی‌ و عملی‌ روابط‌ عمومی‌ در حقیقت‌ برقرار كردن‌ یك‌جریان‌ ارتباطی‌ است‌ . همانگونه‌ كه‌ در تعاریف‌ روابط‌ عمومی‌ در فصل‌ اول‌ اشاره‌ شدروابط‌ عمومی‌ به‌ عنوان‌ دفتر ارتباطی‌ است‌ كه‌ رابطه‌ صحیح‌ بین‌ سازمان‌ و افكار عمومی‌ایجاد می‌ كند و برای‌ ایجاد این‌ ارتباط‌ مطمئناً باید مسئول‌ روابط‌ عمومی‌ با راههای‌برقراری‌ ارتباط‌ و بهترین‌ شیوه‌ های‌ ارتباطی‌ آشنا گردد .
ارتباط‌ از نظر لغوی‌ واژه‌ ای‌ است‌ عربی‌ از باب‌ افتعال‌ كه‌ در فارسی‌ به‌ صورت‌ مصدری‌به‌ معنای‌ پیوند دادن‌ ، ربط‌ دادن‌ و به‌ صورت‌ اسم‌ مصدر به‌ معنای‌ بستگی‌ ، پیوند ،پیوستگی‌ و رابط‌ استعمال‌ می‌ شود . مثلاً وقتی‌ انسان‌ با نگاه‌ یا لبخند نشاط‌ خود را به‌دیگری‌ نشان‌ می‌ دهد یا هنگامی‌ كه‌ شخصی‌ به‌ شخصی‌ دیگر صبح‌ بخیر می‌ گوید و بابیان‌ شفاهی‌ دوستی‌ و صمیمیت‌ خویش‌ را به‌ او می‌ فهماند به‌ همین‌ ترتیب‌ موقعی‌ كه‌انسان‌ به‌ دیگری‌ نامه‌ می‌ نویسد با بیان‌ كتبی‌ مقصود خود را به‌ نظر او می‌ رساند با وی‌ارتباط‌ برقرار می‌ سازد .
ارتباط‌ در فرهنگهای‌ فارسی‌ به‌ معنی‌ ربط‌ دادن‌ ، بستن‌ ، پیوستگی‌ ، بستگی‌ ، پیوند چیزی‌به‌ چیزی‌ ، اتصال‌ و رابط‌ آمده‌ است‌ اما در علوم‌ ارتباطات‌ جایگزین‌ لغت‌commuhcation انگلیسی‌ و فرانسه‌ است‌ كه‌ مفاهیم‌ گوناگونی‌ از قبیل‌ انتقال‌ ، انتشاراندیشه‌ ها و آگاهیها ، ایجاد پیوستگی‌ اجتماعی‌ و اشتراك‌ فكری‌ و همكاری‌ عمومی‌ رادر بر می‌ گیرد
هر یك‌ از دانشمنــدان‌ و محققان‌ امر برای‌ ارتبــاط‌ تعریفی‌ را ارائه‌ داده‌ انــد از آن‌جمله‌ ادوین‌ امری‌ استاد روزنامه‌ نگاری‌ دانشگاه‌ مینه‌ زوناو دو تن‌ از همكارانش‌ دركتاب‌ مقدمه‌ ای‌ بر ارتباط‌ جمعی‌ نوشته‌ اند ارتباط‌ عبارتست‌ از فن‌ انتقال‌ اطلاعات‌ وافكار و رفتارهای‌ انسانی‌ از یك‌ شخص‌ به‌ شخص‌ دیگر .
فرهنگ‌ وبستر در تعریف‌ لغت‌ ارتباط‌ آورده‌ است‌ : ارتباط‌ عبارتست‌ از عمل‌ انتقال‌ ،اظهار ، بیان‌ و گفتگو بین‌ یك‌ فرد با افراد دیگر . كتب‌ علوم‌ اجتماعی‌ و ارتباطات‌ نیزچنین‌ تعریفی‌ را برای‌ ارتباط‌ پیشنهاد می‌ كنند : ارتباط‌ عبارتست‌ از عملی‌ كه‌ طی‌ آن‌ یك‌یا چند نفر به‌ تبادل‌ خبر ، اطلاع‌ ، نقطه‌ نظرها ، گرایشها و تجارب‌ خود می‌ پردازند .
به‌ نظر لاندبرگ‌ ، ستراگ‌ و لارسن‌ ارتباط‌ عبارت‌ از انتقال‌ معانی‌ یا پیام‌ از طریق‌نمادهایی‌ چند می‌ باشد . به‌ نظر این‌ دانشمندان‌ زمانی‌ كه‌ انسانها از طریق‌ نمادهایی‌ چند به‌ تأثیر بر یكدیگر می‌ پردازند در ارتباط‌ با یكدیگر قرار گرفته‌ اند . همین‌ تعریف‌ باكاربرد مفهوم‌ پیام‌ با معنایی‌ مشخص‌ به‌ جای‌ نماد در تعریف‌ زیر از ارتباط‌ آمده‌ است‌ :
ارتباط‌ را می‌ توان‌ جریانی‌ دانست‌ كه‌ در طی‌ آن‌ دو نفر یا بیشتر به‌ تبادل‌ افكار ، نظرات‌ ،احساسات‌ و عقاید خود می‌ پردازند و از طریق‌ به‌ كار بردن‌ پیامهایی‌ كه‌ معنایش‌ برای‌ كلیه‌آنها یكسان‌ است‌ به‌ انجام‌ این‌ امر مبادرت‌ می‌ ورزند .
كلود شانون‌ و وارن‌ وپور دو دانشمند دیگر آمریكایی‌ در مورد ارتباط‌ می‌ نویسند : كلمه‌ارتباط‌ معرف‌ تمام‌ جریانهایی‌ است‌ كه‌ به‌ وسیله‌ آنها یك‌ اندیشه‌ می‌ تواند اندیشه‌ دیگری‌را تحت‌ تأثیر قرار دهد به‌ عبارت‌ دیگر ارتباط‌ سبب‌ می‌ شود كه‌ وجدان‌ انسان‌ در وجدان‌دیگران‌ تصاویر ، مفاهیم‌ ،تمایلات‌ و رفتارها و آثار روانی‌ گوناگون‌ پدید آورد .
انجمن‌ بین‌ المللی‌ تحقیقات‌ ارتباط‌ جمعی‌ ارتباط‌ را چنین‌ تعریف‌ كرده‌ است‌ :
وقتی‌ ارتباط‌ گفته‌ می‌ شود منظور روزنامه‌ ها ، نشریه‌ ها ، مجله‌ ها ، كتابها، رادیوها ،تلویزیونها ، ارتباطات‌ دور ، تلفن‌ و تلگراف‌ ، كابلهای‌ زیر دریایی‌ و پست‌ است‌ . همچنین‌ارتباطات‌ چگونگی‌ تولید و توزیع‌ كالاها و خدمات‌ مختلف‌ را كه‌ وسایل‌ و فعالیتهای‌فوِ به‌ عهده‌ دارند و مطالعات‌ و تحقیقات‌ مربوط‌ به‌ محتوی‌ پیامها و نتایج‌ آنها را در برمی‌ گیرد .●انواع ارتباط
ارتباط‌ را می‌ توان‌ با توجه‌ به‌ چگونگی‌ ایجاد آن‌ به‌ ارتباط‌ مستقیم‌ و ارتباط‌ غیر مستقیم‌ واز لحـاظ‌ انســانهایی‌ كه‌ در آن‌ شــركت‌ دارند به‌ ارتبــاط‌ شخصــی‌ ، غیـر شخصـی‌ وجمعی‌ طبقه‌ بندی‌ كرد .
۱ ـ ارتباط‌ مستقیم‌ و شخصی‌ :
ارتباط‌ مستقیم‌ و شخصی‌ ارتباطی‌ است‌ كه‌ بدون‌ واسطه‌ بین‌ شخص‌ پیام‌ دهنده‌ و شخص‌پیام‌ گیرنده‌ ایجاد می‌ شود . در این‌ نوع‌ ارتباط‌ پیامها مستقیماً بین‌ دو طرف‌ مبادله‌ می‌گردند و به‌ همین‌ جهت‌ پیام‌ دهنده‌ و پیام‌ گیرنده‌ می‌ توانند به‌ نوبت‌ نقش‌ خود را تغییردهند و هر كدام‌ به‌ جای‌ دیگری‌ به‌ صورت‌ پیام‌ گیرنده‌ و پیام‌ دهنده‌ در آیند .
در این‌ نوع‌ ارتباط‌ از طریق‌ بیان‌ شفاهی‌ یا خنده‌ یا اشاره‌ و به‌ صورت‌ مستقیم‌ و شخصی‌ارتباط‌ برقرار می‌ گردد . چنین‌ ارتباطی‌ رودرروست‌ . پیام‌ دهنده‌ و پیام‌ گیرنده‌ در برابرهم‌ ایستاده‌ اند یكدیگر را می‌ شناسند و می‌ توانند متقابلاً افكار و مقاصد خود را مبادله‌كنند . در ارتباط‌ مستقیم‌ ممكن‌ است‌ گوینده‌ و بیان‌ كننده‌ و همچنین‌ شنونده‌ یا بیننده‌ هركدام‌ شخص‌ واحدی‌ باشند به‌ عبارت‌ دیگر گفت‌ و گو و تماس‌ فقط‌ بین‌ دو تن‌ برقرار می‌گردد . بهترین‌ نمونه‌ های‌ چنین‌ ارتباطی‌ صحبتهای‌ دوستانه‌ است‌ كه‌ به‌ بیان‌ شفاهی‌ یا نگاه‌و لبخند صورت‌ می‌ گیرد . در بسیاری‌ موارد هم‌ ممكن‌ است‌ پیام‌ دهنده‌ یعنی‌ گوینده‌ وبیان‌ كننده‌ شخص‌ واحدی‌ باشد اما چندین‌ نفر یا عده‌ ای‌ بیشتر بیان‌ او را استماع‌ كنندبدین‌ صورت‌ پیام‌ گیرندگان‌ یا شنوندگان‌ و بینندگان‌ متعدد باشند . نمونه‌ هایی‌ چنین‌ارتباطی‌ را می‌ توان‌ در جلسات‌ بحث‌ و سخنرانی‌ و محلهای‌ نمایش‌ جستجو كرد . در این‌گونه‌ مجامع‌ یك‌ نفر صحبت‌ می‌ كند و حضار به‌ سخنان‌ او گوش‌ فرا می‌ دهند یا فردی‌روی‌ صحنه‌ نمایش‌ نقش‌ بازی‌ می‌ كند و تماشاگران‌ به‌ حركات‌ وی‌ نگاه‌ می‌ كنند وسخنان‌ او را نیز می‌ شنوند . به‌ هر حال‌ این‌ نوع‌ ارتباط‌ جنبه‌ شخصی‌ و مستقیم‌ دارد و بین‌دو نفر یا افرادی‌ معدود كه‌ در زمان‌ واحد و مكان‌ معین‌ در كنار یكدیگر هستند برقرارمی‌ شود و اگر افراد فراوان‌ و دور از یكدیگر بخواهند با هم‌ ارتباط‌ بگیرند باید روشهای‌دیگری‌ بكار بندند .
۲ ـ ارتباط‌ غیر مستقیم‌ و غیر شخصی‌ :
در جوامع‌ پیشرفته‌ انسانی‌ كه‌ هزاران‌ و حتی‌ میلیونها نفر در شهرها و كشورهای‌ مختلف‌زندگی‌ می‌ كنند دیگر برای‌ افراد امكان‌ تماس‌ و گفتگوی‌ متقابل‌ چهره‌ به‌ چهره‌ موجودنیست‌ و ناچارند از راههای‌ دور به‌ طور غیر مستقیم‌ و با واسطه‌ با هم‌ ارتباط‌ داشته‌ باشنددر چنین‌ شرایطی‌ بیان‌ كتبی‌ و چاپی‌ جانشین‌ بیان‌ حضوری‌ و شفاهی‌ می‌ شود و پیام‌ارتباطی‌ كه‌ در تماس‌ رو دررو جنبه‌ لفظی‌ و اشاره‌ ای‌ دارد و از دو عنصر اصلی‌ ارتباط‌گوینده‌ و شنونده‌ یا بیننده‌ مجزا نیست‌ از این‌ دو عنصر جدا می‌ شود و به‌ صورت‌ نوشته‌دستی‌ یا چاپی‌ ، واسطه‌ ارتباط‌ غیر مستقیم‌ قرار می‌ گیرد و از طریق‌ نامه‌ یا كتاب‌ یاروزنامه‌ انتقال‌ می‌ یابد .
ارتباط‌ غیر مستقیم‌ و با واسطه‌ بر خلاف‌ ارتباط‌ مستقیم‌ دیگر جنبه‌ شخصی‌ ندارد زیرادر چنین‌ ارتباطی‌ پیام‌ دهندگان‌ و پیام‌ گیرندگان‌ یكدیگر را نمی‌ شناسند . نویسنده‌ ومؤلفی‌ كه‌ كتابی‌ تهیه‌ می‌ كند تصورات‌ یا مقاصد خود را برای‌ افرادی‌ معین‌ و مشخص‌بیان‌ نمی‌ نماید . خوانندگان‌ كتاب‌ ، هزاران‌ نفر افراد ناشناسی‌ هستند كه‌ هرگز نویسنده‌ راندیده‌ اند و امكان‌ دیدار او رانیز كمتر پیدا می‌ كنند و اگر هم‌ بخواهند در باره‌ كتاب‌ با وی‌تماس‌ بگیرند ممكن‌ است‌ با نامه‌ نظرات‌ خویش‌ را بیان‌ كنند . گردانندگان‌ و همكاران‌روز نامه‌ ها و مجله‌ ها نیز كه‌ اخبار و اطلاعات‌ و مطالب‌ آموزشی‌ یا تفریحی‌ تهیه‌
می‌ نمایند عامل‌ ارتباط‌ با دهها و صدها هزار نفر خواننده‌ ای‌ هستند كه‌ هر روز یا هر هفته‌صفحات‌ و ستونهای‌ گوناگون‌ مطبوعات‌ را مطالعه‌ می‌ كنند اما بین‌ مدیران‌ مطبوعات‌ وروزنامه‌ نگاران‌ با خوانندگان‌ آنها نیز ارتباط‌ شخصی‌ وجود ندارد از لحاظ‌ گردانندگان‌مطبوعات‌ خوانندگان‌ افرادی‌ بی‌ نام‌ و نشان‌ هستند و خوانندگان‌ هم‌ با آنكه‌ گاهی‌ اسامی‌مدیران‌ روزنامه‌ ها و مجله‌ ها یا روزنامه‌ نگاران‌ را در مطبوعات‌ مشاهده‌ می‌ كنند آنان‌ رابخوبی‌ نمی‌ شناسند .
ارتباط‌ غیر مستقیمی‌ كه‌ از طریق‌ مطبوعات‌ پرتیراژ و مخصوصاً وسایل‌ ارتباطی‌ نوین‌ نظیررادیو و تلویزیون‌ بین‌ گروههای‌ وسیع‌ انسانی‌ ایجاد می‌ گردد ارتباط‌ توده‌ ای‌ یا جمعی‌نامیده‌ می‌ شود . این‌ نوع‌ ارتباط‌ بین‌ هزاران‌ و میلیونها نفر افراد ناآشنایی‌ كه‌ در شهرها وكشورهای‌ گوناگون‌ به‌ صورت‌ گروههای‌ انبوه‌ زندگی‌ می‌ كنند پدید می‌ آید .
یكی‌ از مهمترین‌ تعریفهایی‌ كه‌ تا كنون‌ در باره‌ ارتباط‌ شده‌ است‌ تعریفی‌ است‌ متعلق‌ به‌چالز كولی‌ یكی‌ از دانشمندان‌ جامعه‌ شناس‌ آمریكایی‌ . كولی‌ ارتباط‌ را اینگونه‌ تعریف‌می‌ كند :
« ارتباط‌ مكانیسمی‌ است‌ كه‌ روابط‌ انسانی‌ بر اساس‌ و به‌ وسیله‌ آن‌ بوجود می‌ آید و تمام‌مظاهر فكری‌ و وسایل‌ انتقال‌ و حفظ‌ آنها در مكان‌ و زمان‌ بر پایه‌ آن‌ توسعه‌ پیدا می‌ كند .ارتباط‌ ، حالات‌ چهره‌ ، رفتارها ، حركات‌ ، طنین‌ صدا ، كلمات‌ ، نوشته‌ ها ، چاپ‌ ، راه‌آهن‌ ، تلگراف‌ ، تلفن‌ و تمام‌ وسایلی‌ كه‌ اخیراً در راه‌ غلبه‌ بر مكان‌ و زمان‌ ساخته‌ شده‌ اند را در بر می‌ گیرد »
در تعریفی‌ كه‌ كولی‌ در مورد ارتباط‌ نموده‌ است‌ چند عنصر را می‌ توان‌ یافت‌ كه‌ با تجزیه‌و تحلیل‌ آنها اهمــیت‌ پدیده‌ ارتبــاط‌ و نقش‌ وسایل‌ ارتبــاطی‌ در جوامع‌ معاصر به‌خوبی‌ آشكار می‌ گردد .
۱ ـ نخستین‌ اندیشه‌ مهم‌ موجود در این‌ تعریف‌ آنست‌ كه‌ ارتباط‌ را مبنای‌ اساسی‌ روابط‌انسانی‌ تلقی‌ می‌ كند .
۲ ـ اندیشه‌ مهم‌ دیگر آن‌ معرفی‌ ارتباط‌ به‌ عنوان‌ جریان‌ خاصی‌ است‌ كه‌ روابط‌ انسانی‌ بااستفاده‌ از آن‌ عملاً برقرار می‌ گردند .
۳ ـ در این‌ تعریف‌ به‌ عنصــر دیـگری‌ كه‌ می‌ تــوان‌ آن‌ را نمـــاد گــذاری‌ ومظـهــرســازی‌ ( كلمات‌ ، عــلامات‌ ، تصویرها و مانند آن‌ ) نــامید و لازمه‌ بـرقراری‌ارتبـاط‌ بیــن‌ انسانهـاست‌ نیز اشاره‌ می‌ شود .
۴ ـ آخرین‌ عنصری‌ كه‌ در این‌ تعریف‌ مشاهده‌ می‌ گردد وسیله‌ انتقال‌ است‌ كه‌ موضوع‌ ومحتوی‌ روابط‌ انسانی‌ (اطلاعات‌ ، افكار ، تمایلات‌ ، تجربه‌ ها و نظایر آن‌ ) را از شخصی‌به‌ شخص‌ دیگر یا از گروهی‌ به‌ گروه‌ دیگر منتقل‌ می‌ كند .
موضوع‌ دیگری‌ كه‌ در تعریف‌ بالا دیده‌ می‌ شود مكانیسم‌ ارتباط‌ است‌ در این‌ تعریف‌كولی‌ ارتباط‌ را یك‌ مكانیسم‌ با تركیب‌ و جریان‌ خاصی‌ می‌ داند كه‌ معمولاً ضمن‌ آن‌پیامهای‌ شخص‌ ، اشخاص‌ یا گروهها كه‌ منشاء و منبع‌ ارتباط‌ نامیده‌ می‌ شوند اغلب‌ بانشانه‌ ها و علامتهای‌ مخصوصی‌ (رقم‌ ، كلمه‌ ، صدا ) از طرف‌ فرد یا مركز فرستنده‌(ارتباط‌ گر یا تهیه‌ كننده‌ ) نشانه‌ گذاری‌ می‌ گردند و با استفاده‌ از یك‌ وسیله‌ مجرا به‌شبكه‌ ارتباطی‌ منتقل‌ یا پخش‌ می‌ شوند و پس‌ از دریافت‌ از طرف‌ یك‌ فرد یا مركز گیرنده‌و تبدیل‌ نشانه‌ و رمز به‌ زبان‌ عادی‌ به‌ مخاطب‌ یا مخاطبان‌ ارائه‌ می‌ گردند .
فرهنگ‌ تعیین‌ كننده‌ انواع‌ ارتباط‌ و تناسب‌ مدلهاست‌ بسیاری‌ از این‌ مدلها به‌ نهادهای‌اجتماعی‌ تبدیل‌ می‌ شوند كه‌ اثرات‌ اجتماعی‌ شدید بر جای‌ گذاشته‌ و در قالب‌ فرهنگی‌برای‌ تقویت‌ ارزشها ، اصول‌ و آداب‌ و سنن‌ ، ایفای‌ نقش‌ می‌ كنند و در عین‌ حال‌ زمینه‌ رابرای‌ دگرگونی‌ فراهم‌ می‌ سازند .
البته‌ باید در نظر داشت‌ ارتباطاتی‌ كه‌ از طریق‌ رادیو و تلویزیون‌ مخصوصاً تلویزیون‌ درجوامع‌ توده‌وار برقرار می‌ شوند از یك‌ جهت‌ جنبه‌ مستقیم‌ دارند زیرا بیان‌ گوینده‌ رادیو ،فوری‌ و مستقیم‌ به‌ گوش‌ شنوندگان‌ می‌ رسد و بینندگان‌ تلویزیون‌ نیز با دیدن‌ افراد بر روی‌صفحه‌ گیرنده‌ خود مانند مورد ارتباط‌ مستقیم‌ پیام‌ دهنده‌ را تماشا می‌ كنند و سخنانش‌ رامی‌ شنوند اما نباید فراموش‌ كرد كه‌ بر خلاف‌ ارتباط‌ مستقیم‌ به‌ معنای‌ اخص‌ آن‌ كه‌ رو دررو و متقابل‌ است‌ ارتباط‌ مستقیم‌ رادیویی‌ و تلویزیونی‌ ارتباطی‌ است‌ یك‌ طرفه‌ و درجریان‌ آن‌ گوینده‌ و شنونده‌ یا نمایش‌ دهنده‌ و بیننده‌ یكدیگر را نمی‌ شناسند و نمی‌ توانندنسبت‌ به‌ بیان‌ و گفتار هم‌ عكس‌ العمل‌ مستقیم‌ نشان‌ دهند .
با توجه‌ به‌ مطالبی‌ كه‌ ارائه‌ گردید مهمترین‌ خصلت‌ ارتباط‌ مستقیم‌ شخصی‌ بودن‌ ودوستانه‌ بودن‌ آنست‌ و ارتباط‌ مستقیم‌ صمیمانه‌ ترین‌ و كاملترین‌ نوع‌ ارتباطات‌ فكری‌انسان‌ است‌ و تمام‌ انواع‌ دیگر ارتباطات‌ فكری‌ مانند گفتارهای‌ رادیویی‌ و تلویزیونی‌برای‌ برقراری‌ تماس‌ با افراد تنها جایگزین‌ این‌ شكل‌ اصلی‌ ارتباط‌ هستند .
از آنجا كه‌ ارتباط‌ مستقیم‌ و رو در رو با محدودیتهای‌ زمانی‌ و مكانی‌ همراه‌ است‌ و باتوجه‌ به‌ فراوانی‌ افرادی‌ كه‌ با سازمان‌ در تماس‌ هستند استفاده‌ از این‌ روش‌ به‌ صرفه‌ نمی‌ باشد ، باید از روشهای‌ جایگزینی‌ یعنی‌ وسایل‌ ارتباط‌ جمعی‌ استفاده‌ نمود . وسایل‌ارتباط‌ جمعی‌ به‌ علت‌ خصوصیات‌ ارزنده‌ ای‌ كه‌ دارند از جمله‌ سرعت‌ انتشار ، مداومت‌انتشار ، وسعت‌ جهانی‌ حوزه‌ انتشار و فراوانی‌ و گوناگونی‌ محتوی‌ می‌ توانند به‌ عنوان‌مهمترین‌ وسایل‌ جهت‌ آشنایی‌ افكار عمومی‌ با برنامه‌ های‌ سازمان‌ مورد استفاده‌ قرارگیرند در عصر ارتباطات‌ دیوارهای‌ خانه‌ فرو ریخته‌ دیگر خانواده‌ آن‌ محل‌ امن‌ و خارج‌از دسترس‌ جامعه‌ نیست‌ امواج‌ تلویزیون‌ ، رادیو و همچنین‌ ارتباطات‌ مكتوب‌ بدان‌سخت‌ رسوخ‌ نمودند ورود وسایل‌ ارتباط‌ جمعی‌ مخصوصاً تلویزیون‌ موجبات‌ كاهش‌كنش‌ و واكنش‌ افراد خانواده‌ با یكدیگر و توجه‌ آنان‌ به‌ كانون‌ خارجی‌ یعنی‌ تلویزیون‌ ومحتوای‌ آن‌ را فراهم‌ ساخت‌ .آلفرد سووی‌ جامعه‌ شناس‌ و اقتصاد دان‌ معاصرفرانسوی‌ وسایل‌ خبری‌ را كلید دمكراسی‌ معرفی‌ می‌ كند . به‌ عقیده‌ او آزادگان‌ اجتماع‌،افراد آگاه‌ و مطلع‌ هستند و افراد نا آگاه‌ و محروم‌ از اخبار در رقیت‌ به‌ سر می‌ برنددر عصری‌ كه‌ زندگی‌ می‌ كنیم‌ مهمترین‌ وظیفه‌ روابط‌ عمومی‌ تنظیم‌ رابطه‌ ای‌ معقول‌ بارسانه‌ های‌ عمومی‌ است‌ بر اساس‌ حسن‌ تفاهم‌ ، اعتماد متقابل‌ و اعتماد به‌ این‌ اصل‌ كه‌ هردو طرف‌ یك‌ هدف‌ واحد دارند و آن‌ آگاه‌ كردن‌ جامعه‌ از حقیقت‌ است‌ . با توجه‌ به‌اهمیت‌ وسایل‌ ارتباط‌ جمعی‌ به‌ منظور آشنایی‌ بیشتر با این‌ ابزار تبلیغی‌ كارساز به‌ طورخلاصه‌ هر یك‌ از این‌ وسایل‌ ارتباطی‌ معرفی‌ می‌ گردند .
●روابط عمومی چیست ؟
▪ روابط‌ عمومی‌ عبارتست‌ از داشتن‌ رابطه‌ خوب‌ با دیگران‌
▪ روابط‌ عمومی‌ عبارتست‌ از تلاشهای‌ یك‌ مؤسسه‌ جهت‌ كسب‌ همكاری‌ مردم‌وگروههای‌ دیگری‌ كه‌ برای‌ مؤسسه‌ اهمیت‌ دارند .
▪روابط‌ عمومی‌ عبارتست‌ از آیینه‌ تمام‌ نمای‌ نمای‌ فعالیتهای‌ سازمان‌ به‌ منظور همراهی‌افكار عمومی‌ با سازمان‌
▪ روابط‌ عمومی‌ عبارتست‌ از اقدام‌ به‌ كارهایی‌ جهت‌ افزایش‌ و تقویت‌ رابطه‌ با مردم‌
▪ روابط‌ عمومی‌ عبارتست‌ ازانجام‌ كارخوب‌ و مفید وبیان‌ وتبلیغ‌ این‌ اقدامات‌
▪ روابط‌ عمومی‌ عبارتست‌ از چشم‌ و گوش‌ سازمان‌
اگر به‌ دقت‌ به‌ تعاریفی‌ كه‌ در مورد روابط‌ عمومی‌ شده‌ است‌ بنگریم‌ در اكثر تعاریف‌شباهت‌ و نزدیكی‌ در مورد بعضی‌ از واژه‌ ها محسوس‌ است‌ كه‌ به‌ طور خلاصه‌ به‌ آن‌ می‌ پردازیم‌
▪ تلاش‌ آگاهانه‌ :
فعالیتها و برنامه‌ های‌ روابط‌ عمومی‌ آگاهانه‌ و از روی‌ دقت‌ و برنامه‌ ریزی‌
صورت‌ می‌ پذیرد بدین‌ معنی‌ كه‌ باید از پیش‌ بررسی‌ و تحلیل‌ و تفسیر و طراحی‌ و انتخاب‌شوند و هر كوشش‌ و فعالیت‌ دارای‌ دلایل‌ و انگیزه‌ های‌ مشخص‌ می‌ باشد و همه‌ این‌فعالیتها نیز به‌ منظور هدف‌ خاصی‌ اجرا می‌ گردد و نتایج‌ از پیش‌ تعیین‌ شده‌ ای‌ نیز به‌ بارمی‌ آورد و بر این‌ اساس‌ باید از هرگونه‌ اقدام‌ عجولانه‌ بی‌ هدف‌ ، بی‌ برنامه‌ و بی‌ دلیل‌ وشتاب‌ زده‌ خود داری‌ شود .
▪ اقدامات‌ عملی‌ و قابل‌ اجرا :
كلیه‌ فعالیتها و برنامه‌ هایی‌ كه‌ برای‌ روابط‌ عمومی‌ پیش‌ بینی‌ و طراحی‌ می‌ شود بایدقابلیت‌ اجرایی‌ داشته‌ باشد و بر اساس‌ بودجه‌ ، نیروی‌ انسانی‌ و اهداف‌ سازمان‌ برنامه‌ریزی‌ گردد . اقداماتی‌ كه‌ قابلیت‌ اجرا ندارد و حاصل‌ تصورات‌ و تخیلات‌ غیر واقعی‌افــراد است‌ و امكــانات‌ و واقعـیت‌ ها را در نظر نمی‌ گیــرد را نمی‌ توان‌ به‌ عنــوان‌ یك‌فعالیت‌ و برنامه‌ روابط‌ عمومی‌ نام‌ برد .
▪ ارتباط‌ دوجانبه‌ :
اساس‌ فعالیتهای‌ روابط‌ عمومی‌ ارتباط‌ دوجانبه‌ است‌ ، ارتباطی‌ بین‌ مدیران‌ و مردم‌،ارتباطی‌ كه‌ منجر به‌ شناخت‌ افكار عمومی‌ می‌ گردد و افكار عمومی‌ نیز از فعالیتها وبرنامه‌ های‌ سازمان‌ مطلع‌ می‌ گردند . در فرایند ارتباط‌ در روابط‌ عمومی‌ نظرات‌ وبرنامه‌ های‌ مدیران‌ به‌ اطلاع‌ افراد ، گروهها ، مؤسسات‌ و افكار عمومی‌ رسانده‌ می‌ شود واز طرف‌ دیگر از نظریات‌ و پیشنهادات‌ و نكته‌ نظرات‌ افرادی‌ كه‌ در ارتباط‌ با سازمان‌هستند به‌ منظور برنامه‌ ریزی‌ های‌ بعدی‌ و اصلاح‌ فعالیتهای‌ جاری‌ استفاده‌ می‌ گردد .
●روابط‌ عمومی‌ بخشی‌ از وظایف‌ مدیریت‌ سازمان‌ :
روابط‌ عمومی‌ هنگامی‌ به‌ موفقیت‌ خواهد رسید كه‌ از سوی‌ بالاترین‌ قدرت‌ سازمان‌مورد حمایت‌ قرار گیرد .اگرروابط‌ عمومی‌ مورد قبول‌ و باور مدیران‌ بالای‌ سازمان‌ باشدمی‌ تواند به‌ عنوان‌ بازوی‌ مدیریت‌ در امر ارتباط‌ و استقرار حسن‌ نیت‌ وتفاهم‌ عمل‌ نماید .مدیر یك‌ سازمان‌ اگر بپذیرد كه‌ برقراری‌ ارتباط‌ با گروههای‌ داخلی‌ و خارجی‌ سازمان‌ به‌عنوان‌ یك‌ وظیفه‌ مهم‌ آنانست‌ به‌ روابط‌ عمومی‌ بها خواهد داد و با در اختیار گذاشتن‌امكانات‌ مادی‌ و معنوی‌ نقش‌ اصلی‌ را در تقویت‌ برنامه‌ های‌ روابط‌ عمومی‌ ایفا خواهد نمود .
●ارتباط جمعی ـ کتاب
كتاب‌ فقط‌ به‌ عنوان‌ وسیله‌ و مرجع‌ آشنایی‌ با علم‌ و فرهنگ‌ مورد استفاده‌ قرار می‌ گیردو به‌ همین‌ جهت‌ ناشران‌ كتابها تنها به‌ چاپ‌ آثاری‌ كه‌ با خطر زود كهنه‌ شدن‌ روبرونبودند دست‌ می‌ زدند .با وجود گسترش‌ مطبوعات‌ كتابهای‌ چاپی‌ تا مدتهای‌ طولانی‌اصالت‌ خود را حفظ‌ كرده‌ اند و به‌ عنوان‌ یك‌ وسیله‌ ارتباطی‌ كاملاً مستقل‌ به‌ حیات‌ خودادامه‌ می‌ دهند . باید دانست‌ كه‌ كتاب‌ معمولاً محصول‌ كار فردی‌ یك‌ نویسنده‌ واحداست‌ و یك‌ نظام‌ هماهنگ‌ ذوقی‌ یا فكری‌ و تجربی‌ را تشكیل‌ می‌ دهد . در حالی‌ كه‌روزنامه‌ اثر جمعی‌ و موزائیك‌ مانند است‌ كه‌ با همكاری‌ چندین‌ نفر و از گردآوری‌تصادفی‌ موضوعها و مطالب‌ گوناگون‌ خبری‌ و تفریحی‌ پدید می‌ آید . از آنجا كه‌ تهیه‌كتاب‌ وقت‌ بیشتری‌ را ایجاب‌ می‌ كند نمی‌ تواند وسیله‌ خوبی‌ برای‌ انتشار اخبار روز قرارگیرد و در زمینه‌ فعالیتهای‌ روابط‌ عمومی‌ از عنصر كتاب‌ می‌ توان‌ جهت‌ چاپ‌ و انتشارگزارش‌ سالانه‌ ، چاپ‌ مطالب‌ ارائه‌ شده‌ در سمینارها و گردهمایی‌ های‌ سازمان‌ ، ارائه‌آمار و ارقام‌ مقایسه‌ ای‌ سازمان‌ و معرفی‌ فعالیتهای‌ سازمان‌ استفاده‌ نمود .
●وسایل ارتباط جمعی ـ مطبوعات
انتشار دوره‌ ای‌ مهمترین‌ خصوصیت‌ مطبوعات‌ بشمار می‌ رود . باید دانست‌ كه‌ روزنامه‌ ها و مجله‌ های‌ هفتگی‌ وقایع‌ و مسائل‌ جاری‌ را به‌ همان‌ ترتیب‌ كتابها یا رادیوهاو تلویزیونها منتشر نمی‌ سازند. كتاب‌ وقایع‌ و مسائلی‌ را كه‌ اهمیت‌ خاص‌ پیدا كرده‌ اند ودر فرصت‌ كافی‌ مورد ارزیابی‌ قرار گرفته‌ اند را انتشار می‌ دهد در حالی‌ كه‌ وقایع‌ ومسائل‌ مورد نظر رادیو و تلویزیون‌ یا در همان‌ لحظات‌ وقوع‌ یا در فاصله‌ كمی‌ پس‌ از آن‌انتشار می‌ یابند و چون‌ گردانندگان‌ این‌ دو وسیله‌ ارتباطی‌ كوشش‌ دارند كه‌ جریان‌ آنها رابه‌ سرعت‌ پخش‌ نمایند امكان‌ ارزیابی‌ و تجزیه‌ و تحلیل‌ دقیق‌ را پیدا نمی‌ كنند اما درروزنامه‌ ها خبر ها نه‌ مانند آنچه‌ در كتاب‌ ها منتشر می‌ گردد با تأخیر روبرو نمی‌ شوند ونه‌ مثل‌ خبرهای‌ رادیویی‌ و تلویزیونی‌ با شتابزدگی‌ همراه‌ هستند به‌ طوری‌ كه‌ می‌ توان‌گفت‌ طرز انتشار خبرهای‌ مطبوعات‌ حد متعادل‌ انتشار مطالب‌ كتابها و برنامه‌ های‌رادیویی‌ و تلویزیونی‌ است‌ و همین‌ جهت‌ روزنامه‌ ها امكان‌ می‌ یابند كه‌ به‌ نحو شایسته‌ به‌بررسی‌ و تحلیل‌ و تفسیر وقایع‌ و مسائل‌ اجتماعی‌ بپردازند .
اما نباید فراموش‌ كرد كه‌ روزنامه‌ ها با افزایش‌ تعداد چاپ‌ های‌ روزانه‌ و تهیه‌ شماره‌ های‌فوِ العاده‌ به‌ هنگام‌ رویدادهای‌ مهم‌ برای‌ انتشار هر چه‌ سریعتر و مداوم‌ تر اخبار آمادگی‌بیشتری‌ پیدا كرده‌ اند و از این‌ لحاظ‌ به‌ رادیو و تلویزیون‌ نزدیكتر شده‌ اند .مطبوعات‌ به‌ عنوان‌ یكی‌ از وسایل‌ ارتباط‌ جمعی‌ بسیار مهم‌ باید مورد توجه‌ مسئولین‌روابط‌ عمومی‌ قرار گیرد . برگزاری‌ مصاحبه‌ های‌ مطبوعاتی‌ با حضور خبرنگاران‌مطبوعات‌ ، ارسال‌ به‌ موقع‌ اخبار و رویدادها به‌ دفتر مطبوعات‌ ، برقراری‌ ارتباط‌ مستمر ومداوم‌ با خبرنگاران‌ ، دعوت‌ خبرنگاران‌ در گردهمایی‌ ها و سمینارها و زمینه‌ سازی‌جهت‌ مصاحبه‌ خبرنگاران‌ با مسئولین‌ شركت‌ كننده‌ ، تهیه‌ آگهی‌ ، رپرتاژ آگهی‌ و ... ازمهمترین‌ وظایف‌ روابط‌ عمومی‌ هر سازمان‌ است‌ . از آنجا كه‌ امروز مطبوعات‌ در جهت‌انعكاس‌ افكار عمومی‌ نیز نقش‌ مهمی‌ ایفاء می‌ كنند و با ایجاد ستونهایی‌ تحت‌ عنوان‌ « نكته‌ نظرات‌ مردم‌ ، ارتباط‌ تلفنی‌ و ... » اقدام‌ به‌ چاپ‌ نظرات‌ مردم‌ در روزنامه‌ ها ومجلات‌ می‌ نمایند یكی‌ از مسئولیتهای‌ روابط‌ عمومی‌ در قبال‌ مطبوعات‌ بررسی‌ مطالب‌چاپ‌ شده‌ و تهیه‌ پاسخ‌ مستدل‌ و منطقی‌ و ارسال‌ آن‌ برای‌ مطبوعات‌ است‌ .
●وسایل ارتباط جمعی ـ سینما
سینما كه‌ از لحاظ‌ تاریخی‌ دومین‌ وسیله‌ ارتباط‌ جمعی‌ بشمار می‌ رود با توجه‌ به‌ هزینه‌ هاو عدم‌ دسترسی‌ همه‌ مردم‌ به‌ آن‌ كمتر مورد توجه‌ سازمانها قرار می‌ گیرد زیرا سینما یك‌وسیله‌ ارتباطی‌ و انتشارتصویری‌ است‌ كه‌ برای‌ افراد جنبه‌ سرگرم‌ كننده‌ دارد و بیش‌ ازآنكه‌ به‌ افزایش‌ معلومات‌ و آگاهی‌ های‌ افرادتوجه‌ كند به‌ پركردن‌ اوقات‌ فراغت‌آنان‌ می‌ پردازد به‌ همین‌ علت‌ سینما در زمینه‌ خبری‌ نسبت‌ به‌ سایر وسایل‌ ارتباط‌ جمعی‌در وضع‌ نامساعدتری‌ است‌ البته‌ سازمانها می‌ توانند نسبت‌ به‌ تهیه‌ آنوسهای‌ تبلیغاتی‌ وكوتاه‌ جهت‌ پخش‌ قبل‌ از فیلم‌ سینمایی‌ در سینما اقدام‌ كنند كه‌ تأثیر مطلوبی‌ هم‌ به‌ همراه‌ خواهد داشت‌
●وسایل ارتباط جمعی - رادیو
رادیو امروزه‌ به‌ عنوان‌ كاملترین‌ و مهمترین‌ وسیله‌ ارتباطی‌ در آمده‌ است‌ . برنامه‌ های‌رادیویی‌ از تركیب‌ سه‌ عنصر كلام‌ ، موسیقی‌ ، و صدا پدید می‌ آیند و نیروی‌ بیانی‌ وارتباطی‌ خاص‌ تشكیل‌ می‌ دهند كه‌ از بیان‌ مكتوب‌ مطبوعاتی‌ و بیان‌ تصویری‌ سینمایی‌ ویا تلویزیونی‌ متمایز است‌رادیو از لحاظ‌ سرعت‌ و مداومت‌ انتشار و همچنین‌ وسعت‌ حوزه‌ انتشار برترین‌ وسیله‌ارتباط‌ جمعی‌ است‌ . رادیو وقایع‌ و حوادث‌ را زودتر از مطبوعات‌ وحتی‌ تلویزیون‌ درهمه‌ جا پخش‌ می‌ كند ولی‌ چون‌ اساس‌ كار آن‌ بر سرعت‌ و مداومت‌ انتشار گذاشته‌ شده‌است‌ فرصت‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ و تفسیر اخبار را از دست‌ می‌ دهد اهمیت‌ خاص‌ رادیو درتوانایی‌ برقراری‌ رابطه‌ مستقیم‌ شنوندگان‌ با وقایع‌ و حوادث‌ در همان‌ زمان‌ وقوع‌ می‌ باشد و همین‌ خصلت‌ است‌ كه‌ به‌ رادیو امكان‌ می‌ دهد در انتشار اخبار بر وسایل‌ارتباطی‌ دیگر سبقت‌ گیرد و افراد را زودتر از روزنامه‌ و همچنین‌ تلویزیون‌ در جریان‌رویدادهای‌ اجتماعی‌ بگذارد باید به‌ این‌ نكته‌ اشاره‌ كرد كه‌ علاوه‌ بر سرعت‌ و مداومت‌ انتشار پیامهای‌ رادیویی‌ قابلیت‌وسیع‌ استفاده‌ از گیرنده‌ های‌ رادیویی‌ نیز نقش‌ مهمی‌ در برتری‌ رادیو بر سایر وسایل‌ارتباط‌ جمعی‌ ایفاء می‌ كند . رادیو از این‌ حیث‌ در صحنه‌ رقابت‌ با تلویزیون‌ شكست‌ناپذیر است‌ زیرا تلویزیون‌ در شرایط‌ فنی‌ كنونی‌ نه‌ تنها در انتشار سریع‌ و پیاپی‌ رویدادهابه‌ پای‌ رادیو نمی‌ رسد بلكه‌ به‌ سبب‌ حجم‌ بزرگ‌ دستگاههای‌ گیرنده‌ تلویزیونی‌ ومحدودیت‌ حمل‌ و نقل‌ آنها مانند رادیو در همه‌ حال‌ و همه‌ جا قابل‌ بهره‌ برداری نمی‌ باشد به‌ همین‌ علت‌ رادیو می‌ تواند به‌ عنوان‌ مهمترین‌ وسیله‌ ارتباطی‌ جهت‌ بیان‌پیامها و معرفی‌ برنامه‌ های‌ سازمان‌ مورد استفاده‌ قرار گیرد . هماهنگی‌ جهت‌ حضورمسئولین‌ در برنامه‌ های‌ رادیویی‌ ، ارسال‌ پیامهای‌ مختلف‌ جهت‌ برنامه‌ های‌ زنده‌ رادیویی‌از جمله‌ سلام‌ صبح‌ به‌ خیر و ویژه‌ برنامه‌ ها، ارسال‌ اخبار سازمان‌ جهت‌ پخش‌ از برنامه‌های‌ خبری‌ و تمهید مقدمات‌ جهت‌ حضور خبرنگاران‌ و گزارشگران‌ رادیو در برنامه‌های‌ سازمان‌ و ... می‌ تواند از مهمترین‌ وظایف‌ مسئولین‌ روابط‌ عمومی‌ در بخش‌ ارتباط‌با رادیو مورد توجه‌ قرار گیرد.
●وسایل ارتباط جمعی ـ تلویزیون
تلویزیون‌ یك‌ وسیله‌ جدید ارتباطی‌ است‌ كه‌ مانند روزنامه‌ ، سینما و رادیو جنبه‌ های‌گوناگون‌ خبری‌ ، تفریحی‌ ، فرهنگی‌ و آموزشی‌ و تبلیغاتی‌ دارد و به‌ طرِ گوناگون‌ مورداستفاده‌ قرار می‌ گیرد .از لحاظ‌ ارتباطی‌ و خبری‌ تلویزیون‌ یك‌ وسیله‌ نوین‌ است‌ كه‌ درعین‌ حال‌ تكنیكهای‌ مختلف‌ رادیو و سینما و روزنامه‌ را در خود جمع‌ كرده‌ است‌ وازآنها بهره‌ برداری‌ می‌ نماید .
تلویزیون‌ با آمیزش‌ صوت‌ و تصویر بر خلاف‌ رادیو با كار دیگر آمیختنی‌ نیست‌ از این‌رو زمانی‌ كه‌ صرف‌ آن‌ می‌ شود از چند جهت‌ خالص‌ است‌ هم‌ در تمامی‌ زمان‌ دیدن‌ وشنیدن‌ پیامها كاملاً جذب‌ می‌ شود هم‌ در این‌ زمان‌ انجام‌ كاری‌ دیگر همراه‌ با تماشای‌تلویزیون‌ امكان‌ پذیر نیست‌ برنامه‌ های‌ تلویزیونی‌ مخصوصاً برنامه‌ های‌ خبری‌تلویزیون‌ به‌ علت‌ نمایش‌ مستقیم‌ صحنه‌ ها توأم‌ با بیان‌ گرم‌ گویندگان‌ به‌ وقایع‌ جاری‌ جنبه‌عینی‌ و واقعی‌ می‌ بخشد و بیش‌ از اخبار روزنامه‌ ها و رادیو مورد استقبال‌ قرار می‌ گیرد.
امروزه‌ به‌ علت‌ پیشرفتهای‌ سریع‌ در تكنیك‌ های‌ فیلمبرداری‌ و انتقال‌ و پخش‌ تصاویرخبرهای‌ تلویزیونی‌ به‌ طور مستقیم‌ و بدون‌ فاصله‌ در همان‌ لحظات‌ وقوع‌ حوادث‌ پخش‌می‌ شود و بینندگان‌ شاهد عینی‌ صحنه‌ وقایع‌ می‌ گردند كه‌ نمونه‌ آنرا در مراسم‌ پخش‌مستقیم‌ مسابقات‌ فوتبال‌ جهانی‌ كه‌ با استفاده‌ از امكانات‌ ماهواره‌ ای‌ صورت‌ می‌ گیرد رامی‌ توان‌ نام‌ برد . چندین‌ میلیون‌ نفر به‌ صورت‌ همزمان‌ حوادث‌ آن‌ را دنبال‌ می‌ كنند و درجریان‌ مسابقه‌ قرار می‌ گیرند .
مسئولین‌ روابط‌ عمومی‌ باید از تلویزیون‌ به‌ عنوان‌ یكی‌ از وسایل‌ مهم‌ ارتباطی‌ استفاده‌نمایند . تهیه‌ فیلم‌ و تصاویر ویدئویی‌ از مراسم‌ مختلف‌ ، تهیه‌ فیلم‌ داستانی‌ و مستند ازبرنامه‌ های‌ مربوط‌ به‌ سازمان‌ ، هماهنگی‌ جهت‌ حضور مسئولین‌ سازمان‌ در برنامه‌ های‌تلویزیونی‌ و تهیه‌ آنوسهای‌ تبلیغاتی‌ به‌ مناسبتهای‌ مختلف‌ از وظایف‌ مسئولین‌ روابط‌عمومی‌ در ارتباط‌ با تلویزیون‌ می‌ باشد . استفاده‌ بهینه‌ روابط‌ عمومی‌ از تلویزیون‌ را درسالهای‌ اخیر در تبلیغات‌ شركت‌ گاز مشاهده‌ می‌ كنیم‌ كه‌ نقش‌ بسیار مهمی‌ در جلوگیری‌ از حوادث‌ و افزایش‌ آگاهی‌ مردم‌ در جهت‌ استفاده‌ بهتر از این‌وسیله‌ حیاتی‌ ایفاء نموده‌ است‌ .
منبع : انجمن روابط عمومی ایران


همچنین مشاهده کنید