شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
مجله ویستا
اعلان دیواری به مثابه یک رسانه اجتماعی
«پوستر»، «فیش» و «پلاکات» نامهای انگلیسی، فرانسه و آلمانی نوعی اعلان هستند که معمولاً بر دیوار و یا جاهای مخصوصی که در معابر آن تهیه شده است نصب میشود. این نوع اعلان را میتوان در فارسی «اعلان دیواری» نامید و دارای مشخصاتی است که از سایر انواع اعلانها متمایز میشود.
در اولین برخورد، اندازه و قطع اعلان دیواری جلب نظر تماشاچی را میکند. اندازه اعلان اهمیت ویژهای در دیده شدن آن دارد زیرا در جاهایی نصب میشود که ابعاد بزرگی دارند. مانند دیوارهای عمومی، تابلوها و پانلهای بزرگ مخصوص نصب اعلان و غیره و لذا باید اندازه آن طوری باشد که در کنار بقیه اندازهها کاملاً دیده شود.
اعلان دیواری یکی از وسایل ارتباط جمعی است که محدودهای خاص برای عرضه خود دارد. این محدوده عبارتست از فضا و سطح اعلان؛ محل نصب و تماشای آن؛ ابزار و بیان ارتباطی که شامل تصویر و نوشته میشود.
● فضا و سطح اعلان
قطع اعلان و اندازه سطح آن، تابع اندازههای استاندارد کاغذ است اما برای آنکه قطع اعلان دیده شود باید ارتباط و تناسب معقولی با ابعاد سطوح دیوار و یا تابلویی که اعلان بر آن نصب میشود داشته باشد. معمولاً جنس اعلان از کاغذ است اما علاوه بر کاغذ میتوان آن را بر پارچه، فلز، چوپ، نایلون، پلاستیک و یا مصالح دیگر نیز طراحی و یا چاپ کرد.
هر کدام از این مصالح مزایا و عملکردهای خاص خود را دارد.
کاغذ آسانترین و دارای امکانات چاپی و عرضه فراوان است. جنس کاغذ از نقطه نظر ضخامت و نازکی، وزن، براقی و ماتی، تنوع بی شمار دارد و هر یک از انواع آن کیفیت خاصی را عرضه میدارد. عموماً کاغذهای مات برای اعلان مناسب تر هسند زیرا انعکاس رنگ بر چشم تماشاچی کامل و درست است. در کاغذهای براق رنگها انعکاسهای ویژهای پیدا میکنند و چشم در فواصل مختلف، آنها را آنطور که باید نمیبیند. بازتاب نور و لیز خوردن آن بر سطح رنگ باعث میشود که چشم به خوبی جنس و پرتو رنگ را نبیند و در نتیجه به عملکرد آن در اعلان صدمه بزند. اما برای نمایش نوعی از موضوعات مانند جواهر، مد و غیره، براقی کاغذ به نمایش بیشتر جنبههای لوکس آنها کمک میکند.
● طرز نصب و محل اعلان
جای مناسب و دایمی برای نصب اعلان، میزان تاثیر آن را بر ذهن بیننده بسیار زیادتر از وضع فعلی میکند، زیرا محدوده محل نصب، مقدار موثری از انعکاسهای جنبی شکلها و رنگهای محیط بر اعلان جلوگیری میکند و اعلان مستقلتر دیده میشود و در نتیجه عملکرد مستقیمتری پیدا مینماید. محدوده محل نصب علاوه بر محدود کردن هرج و مرج تصاویر روی دیوارهای شهر، اعلانها را از گزندها و آسیبهای عمومی چون پاره شدن، تاریکی، بیتوجهی بیننده، آفتاب، باران و غیره نجات میدهد و باعث موثرتر شدن این وسیله ارتباطی میگردد.
بنابراین با وجود چنین نقائصی – چون اعلان با عناصر تصویری ساخته میشود باید در عرضه و نصب آن دقت کرد. زیرا سایر رنگها و فرمهای اطراف بر آن تاثیر گذاشته و حضور او را تحت شعاع خود قرار میدهند. بنابراین طراح حرفهای باید به این موضوع توجه کند و برای اعلان همیشه حاشیه سفیدی را در نظر بگیرد تا حداقل مانند قابی شکل اعلان را از بقیه رنگها و فرمها جدا نگهدارد و در داخل این کادر تا حدودی استقلال شکل اعلان حفظ شود.
محل نصب اعلان باید در جاهایی باشد که تماشاچیان زیادی داشته باشد. علاوه بر آن ارتفاع آن نسبت به زمین و دید تماشاچی در حد معینی باشد تا اعلان به راحتی در مقابل چشم و دید تماشاچی قرار گیرد. باید در جایی نصب شود که چه تماشاچیان نزدیک آن و چه آنهایی که از فاصله دورتری اعلان را نگاه میکنند بتوانند به خوبی آن را در کادر نگاه خود کنترل کنند.
● عناصر تصویر اعلان
تصویر و نوشته دو عنصر اصلی اعلان هستند و شخصیت وجودی آن را مطرح میکنند. عنصر تصویر نقش اول و اساسی را دارد و زبان اصلی اعلان است. به طور کلی اعلان با تصویر ساخته و شناخته میشود. موفقیت اعلان بستگی به چگونگی و طرز بیان تصویری آن دارد و طرز بیان تصویری اعلان به توانایی هنرمندانه طراح بستگی پیدا میکند. نقش سایر همکاران طراح چون مدیر هنری، عکس، نقاش، مجری و رسام، نویسنده شعار، خوشنویس، گراورساز و چاپچی فقط در حد رساتر کردن خلاقیت طراح است.
منبع : کارگزار روابط عمومی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم ایران ستاد انتخابات کشور مجلس مجلس دوازدهم رئیسی دولت رئیس جمهور دولت سیزدهم
تعطیلی مدارس هلال احمر زلزله ترافیک فضای مجازی سیل شهرداری تهران قتل پلیس آموزش و پرورش سازمان هواشناسی وزارت بهداشت
چین بانک مرکزی قیمت خودرو گاز خودرو قیمت طلا نمایشگاه نفت قیمت دلار مالیات پالایش و پتروشیمی مسکن دلار
نمایشگاه کتاب کتاب رضا عطاران سینما مست عشق نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون سینمای ایران حضرت معصومه (س) مهران مدیری دفاع مقدس
فناوری دانش بنیان
فلسطین اسرائیل سازمان ملل رژیم صهیونیستی جنگ غزه آمریکا روسیه رفح اوکراین حمله به رفح نوار غزه طوفان الاقصی
فوتبال استقلال سپاهان لیگ برتر رئال مادرید باشگاه پرسپولیس لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ بازی لیگ برتر ایران باشگاه استقلال سردار آزمون
هوش مصنوعی مغز فیبرنوری ناسا اپل ایلان ماسک گوگل سامسونگ
توت فرنگی آسم روغن زیتون هندوانه کبد چرب