شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

زمینه سازی برای قطعنامه سوم


زمینه سازی برای قطعنامه سوم
اجلاس دو روزه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین با جمع بندی غیرمنتظره رئیس شورا دیروز پایان یافت .
سفیر شیلی که ریاست دوره ای شورای حکام را برعهده دارد در این جمع بندی ضمن تاکید بر ضرورت حل و فصل پرونده هسته ای ایران از طریق گفتگو افزود : ایران باید پروتکل الحاقی را اجرا نماید و به مفاد قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل پای بندی نشان دهد.
این جمع بندی اقدامی برای فراهم ساختن زمینه لازم جهت تصویب قطعنامه سوم شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران است همان چیزی که مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در گزارش ۲۴ آبان خود آورده بود . البته آقای البرادعی در سخنرانی روز پنجشنبه گذشته یعنی اولین روز اجلاس اخیر شورای حکام نیز مطالب تند و غیرمنتظره ای در مورد پرونده هسته ای ایران به زبان آورد که با لحن گزارش پنجشنبه هفته قبل تر وی متفاوت بود. اینکه در فاصله دو پنجشنبه چه چیزی اتفاق افتاد که مدیر کل آژانس را وادار به این اظهارات تند علیه ایران نمود نکته مهمی است که باید درباره آن تحقیق و تامل شود.
آقای محمد البرادعی در جلسه پنجشنبه شورای حکام ادعا کرد هنوز در مورد پرونده هسته ای ایران در تاریکی قرار دارد. وی برخلاف گزارش ۲۴ آبان خود گفت : « این خیلی دور از حقیقت است که یک سری از موارد مهم در برنامه هسته ای ایران را تایید نماییم » . مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در همین سخنرانی در مورد برنامه های سانتریفیوژ ایران ادعا کرد که مطالعات ایران و همچنین فعالیتهای ایران در زمینه سانتریفیوژها می تواند استفاده نظامی داشته باشد و نتیجه گیری نمود که نمی تواند اطمینان دهد مواد هسته ای و فعالیتهای هسته ای اعلام نشده به چه مسیری هدایت می شود. او همچنین اعلام کرد : « به رغم ارائه یک سری از اطلاعات از سوی ایران و جواب دادن به سئوالات از سال ۲۰۰۶ میلادی تاکنون اطلاعات او از برنامه هسته ای ایران کاسته شده است ! و علاوه بر این همکاری ایران با آژانس به جای اینکه فعالانه باشد غیرفعال و بخشی است » . این اظهارات البرادعی مقدمه ای بود برای اینکه نتیجه گیری کند : « ایران به این خواست اصلی آژانس و شورای امنیت که تعلیق غنی سازی اورانیوم و تاسیسات آب سنگین اراک است عمل ننموده است » . از مجموع اظهارات البرادعی و جمع بندی رئیس شورای حکام چنین برمی آید که غربی ها با اعمال نفوذ در این شورا تلاش کرده اند راه را برای صدور قطعنامه سوم علیه ایران هموار نمایند. اطلاعات و اخباری که از منابع غربی بویژه از محافل سیاسی آمریکائی به رسانه ها و خبرگزاری های درز کرده حاکی است قرار است فرانسه پیش نویس قطعنامه جدید علیه ایران را در اختیار ۱ +۵ قرار دهد که این قطعنامه با تعدیلاتی تا تاریخ ۲ دیماه به تصویب شورای امنیت سازمان ملل برسد .
این چرخش قابل تامل که در موضعگیری مدیر کل آژانس پدید آمد و در جمع بندی رئیس شورای حکام متجلی شد نشان میدهد غرب برای اعمال نفوذ در این شورا سرمایه گذاری زیادی کرده و آمریکا مصمم است برخورد سیاسی خود با پرونده هسته ای ایران را همچون گذشته ادامه دهد. تلاش برای تصویب قطعنامه سوم علیه فعالیت های جمهوری اسلامی ایران از مدتی قبل در دستور کار دولت بوش بوده و بعد از گزارش ۲۴ آبان ماه مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی این تلاش خصمانه شدت بیشتری یافت . البته گزارش البرادعی همانگونه که روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله های هفته گذشته خود تاکید کرد حاوی نکات منفی متعددی نیز بود که دقیقا همان نکات منفی اکنون در جمع بندی رئیس شورای حکام آژانس مورد استناد قرار گرفته و از ایران خواسته شده پروتکل الحاقی را اجرا نماید و غنی سازی را طبق قطعنامه های اول و دوم شورای امنیت سازمان ملل به تعلیق درآورد.
اکنون که اجلاس دو روزه شورای حکام به پایان رسیده و جمع بندی رئیس شورا نشانگر نفوذ غرب در این شورا برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران است تاکید بر این نکته توسط مسئولین نظام جمهوری اسلامی ضرورت دارد که چون براساس اعترافات مکرر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای در فعالیت های اتمی ایران هیچ نشانه ای مبنی بر انحراف به سوی نظامی گری وجود ندارد اصولا رسیدگی به پرونده ایران در شورای امنیت سازمان ملل فاقد مبنای حقوقی است و به همین دلیل ایران هیچ الزامی برای اجرای قطعنامه های شورای امنیت ندارد. در کنار این موضعگیری قانونی دستگاه دیپلماسی ایران باید با تلاش گسترده برای خنثی کردن توطئه آمریکا و خارج ساختن این پرونده از مسیر سیاسی مورد نظر بوش و دارودسته او مانع صدور قطعنامه سوم شود.
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی


همچنین مشاهده کنید