یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
فانتزی در ادبیات کودکان
دکتر فضیلت استاد دانشگاههای کرمانشاه از جمله چهره هایی است که آثار تألیفی فراوانی را در کارنامه ی خویش دارد. تازه ترین کتابی که از ایشان روانه ی بازار چاپ و نشر شده ، » زبان و ادبیات کودک و نوجوان « است. این کتاب به اهتمام انتشارات طاق بستان و با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه به زیور چاپ آراسته شده است.
این اثر دربرگیرنده ی موضوعات متنوعی از زبان و ادب کودک و نوجوان است که می تواند برای کسانی که در این حوزه تلاش می کنند ، ارزشمند تلقی گردد. به ویژه آن که این اثر از فاکتورهای ویژه ی یک کتاب دانشگاهی برخوردار است. علاوه بر ذکر کلیاتی که در مقوله ی ادبیات در ابتدای این کتاب آمده و به مباحثی همچون : ریخت شناسی ، ادبیات کودک و نوجوان پرداخته شده . در پایان انواع ادبی ، شعر ، نقد ادبیات کودک و نوجوان ، داستان نویسی در ادبیات کودک و نوجوان نیز مورد توجه ویژه ای قرار گرفته که می تواند برای مخاطبان یکی از جدی ترین کتاب ها در این عرصه ی مهم به حساب آید.به دوستداران ادبیات کودک و نوجوان توصیه می شودکه این اثر ارجمند را به مجموعه ی کتب خویش افزوده و از آن بهره ی کافی ببرند.
فانتزی گونه ای ادبی است که در دو سده ی اخیر پا به عرصه ی وجود گذاشته است . تاکلین ، فانتزی نویس مشهور اولین کسی بود که موضوع فانتزی را بررسی کرد. » هابیت « و » سالار انگشترها « دو اثر برجسته ی اوست. گوهر فانتزی تخیل است.البته تخیل در فانتزی ، تخیلی ویژه است که از جنبه ی شکلی با انواع دیگر تخیل تفاوت دارد، اما جوهره ی آن در چارچوب تخیل به مفهوم عام می گنجد . تخیل فانتاستیک تخیلی است که از مرزهای واقعیت فراتر می رود و یا به صورت خاص ابعاد و اشکال واقعیت را در جهت نیازها و خواسته های خود دگرگون می کند . این دگرگونی ناشی از پیوندی است که بین زمان حال ، گذشته و آینده برقرار می شود. خاستگاه مفهوم تخیل فانتزی ذهن انسان است و داده اصلی تخیل ، تصویرهای ذهنی هستند که انسان با نیروی تصویرها و بازیابی و جابجایی و تغییر در آنها ایجاد می کند. در تخیل ، طبیعت به درون انسان می آید ، ولی در خردورزی انسان به درون طبیعت پا می گذارد. در ذهن ما ، تخیل درد و خوره متفاوت پدیدار می شود. تخیل ناخودآگاه ، تخیل شبانه یا رؤیاهای ما است و هر دو نوع تخیل در ساخت فانتزی نقش دارند.
اما از آنجا که فانتزی خود آگاهانه آفریده می شود ، از نوع تخیل روزانه است. اگرچه فانتزی از محتوی رؤیاها به شکل یادآوری و خاطره به فراوانی استفاده می کند اما تخیل زبان گفتگو با خود ، در بیداری و خواب است. تخیل ما با خود ، به شکل مکالمه ما به شکل دیداری و یا ترکیبی از این دو است . فانتزی هم ترکیبی از تخیل مکالمه ای و هم تخیل تصویری است.
میان دو اصطلاح تخیل و فانتزی تفاوت هایی کیفی وجود دارد.فانتزی بیشتر بار منفی دارد ، ولی تخیل با بار مثبت و کارکردی خلاق همراه است . پ ، لرش فانتزی را همچون فعالیتی اساساً متمایل به مرکز می داند که به گرد »من« می گردد و کارکرد جبرانی همچون رؤیاهای روزانه را انجام می دهد. در حالی که تخیل فعالیتی الگوگریز است و بیشتر به تصویرهای مبتکرانه و نو استوار است. آثار و عوارض تخیل در زندگی انسان به طور کامل چشمگیر و برجسته است .
● ویژگی های تخیل عبارتند از :
۱) تخیل نیروی سازنده ای دارد. با تخیل است که انسان به موجودی سازنده و مبتکر تبدیل شده است. بی تخیل انسان توانایی تسخیر طبیعت را به دست نمی آورد. خاستگاه سازندگی در زندگی نیروی تخیل است.
۲) تخیل آرام بخش و تنش زداست. هر گاه فشار دنیای بیرونی بیش از حد تحمل شود ، نیروی تخیل به کار می افتد و باانحراف ذهن ، تعادل در معرض تهدید یا به هم ریخته را به نقطه مطمئن هدایت می کند.
۳) تخیل گرایش به نیروی عشق و زندگی دارد.
۴) تخیل نیرویی عاطفی یا عاطفه زا و لذت بخش دارد.
۵) با نیروی تخیل می توان از جبر زبان و مکان گریخت . این تنها نیرو در دست انسان است که
می توان با آن به مکان هایی دور رفت . جابه جایی در زمان و مکان اجازه می دهد تا برای خود موقعیت های مجازی بسازیم و در این موقعیت ها داوری کنیم. این ویژگی تخیل ، آرامش بخش است و ما را با گذشته و آینده ای که نمی توانیم در آن حضور پیدا کنیم پیوند می دهد.
۶) تخیل افزون بر سازندگی ، نیروی کشف و اختراع دارد. بدون شک تمامی اختراعات و بسیاری از اکتشافات همراه با استفاده از نیروی تخیل صورت گرفته است . اگر این نیرو در انسان وجودنمی داشت ، قدرت تجسم کارکردی او وجود واقعی و عینی نداشت و تنها در چارچوب گمانه های ذهنی مطرح می شد.
۷) تخیل نیروی اندیشه و آرزوهای نیاکان ما را در قالب های الگویی کهن در ما زنده می کند و با انرژی حاصل از آن گذشته و آینده را به هم می پیوندد.
این ویژگی ها نشان می دهد که تخیل در زندگی آدمی نقشی بنیادین دارد. بی گمان همه ی انسان ها نیروی تخیل یکسانی ندارند ، شخصی که نیروی خیال پردازی فراوان دارد ، اغلب از قراردادها و قواعد رایج فراتر می رود و همیشه میل دارد که دنیا را بر اساس تخیل و قواعد تخیلی خود مشاهده کند. تخیل اصلی ترین ابزار تطبیق انسان با محیط اوست. تخیل فرآیندی ذهنی است که اغلب غیر ارادی واقع می شود. انسانی که تخیل می کند ، بین محتوای تخیل خود و واقعیت تفاوت می گذارد و می داند تصویرهایی که در این فرایند خلق می کند در محدوده ی وجود خود قرار دارد.
منبع : نشریه الکترونیک بلوط
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
حجاب دولت سیزدهم دولت مجلس شورای اسلامی مجلس جمهوری اسلامی ایران رئیس جمهور گشت ارشاد رئیسی امام خمینی سیدابراهیم رئیسی جنگ
تهران وزارت بهداشت آتش سوزی قتل شهرداری تهران پلیس سیل کنکور فضای مجازی زنان پایتخت سازمان سنجش
خودرو بازار خودرو هوش مصنوعی قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا بانک مرکزی سایپا مسکن ارز تورم ایران خودرو
سریال تلویزیون مهران مدیری سینمای ایران سینما کیومرث پوراحمد موسیقی سریال پایتخت فیلم ترانه علیدوستی قرآن کریم کتاب
اینترنت کنکور ۱۴۰۳
غزه اسرائیل فلسطین آمریکا جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا یمن
فوتبال پرسپولیس استقلال بازی جام حذفی فوتسال آلومینیوم اراک تیم ملی فوتسال ایران سپاهان تراکتور باشگاه پرسپولیس لیورپول
تبلیغات ناسا اپل سامسونگ فناوری نخبگان بنیاد ملی نخبگان آیفون ربات
کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا آلزایمر زوال عقل