یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

آن مرد، آن عشق


آن مرد، آن عشق
● نگاهی به " نوك برج" آخرین ساخته كیومرث پور احمد
نوک برج آخرین فیلم کیومرث پوراحمد همچنان در فهرست فیلم های پرفروش روز تهران قرار دارد. هنر روز نگاهی دارد به این فیلم که مانند اغلب فیلم های پرفروش مورد علاقه منتقدان نیست.
فیلم نوك برج واپسین ساخته كیومرث پوراحمد بر پایه عنصر«كمدی» شكل گرفته است. كارگردان سعی كرده در قالب درام كه در سال های اخیر مورد اقبال عمومی قرار گرفته است با چاشنی كمدی وارد عمل شود تا به جذب مخاطب بپردازد و شاید شكست تجاری فیلم-گل یخ- را جبران نماید، اما تلفیق كمدی ودرام تركیب موفقی از کاردر نمی آید چرا كه تماشاگر نه با جنبه ی كمدی فیلم ارتباط برقرار می كند و نه با روایت های درام فیلم زیرا كه در كشاكش برخورد با كاركترهایی كه صرفا جهت پرداختن به كمدی بودن در فیلم گنجانده شده ــمثل منشی دكتر یا بهمن- كاركترهای اصلی فیلم گم می شوند.
عشق امیر و شیما كه داستان برآن مبنا آغاز می شود، پس از عاشق شدن بهروز و لیلا به فراموشی سپرده می شود، اگر نوك برج روایت موفقی ار كمدی-درام بود سرانجام عشق امیر و شیما با یك درخواست عكس انداختن آن دو به پایان نمی رسید. یا ماجرای استعفای آقای مهندس كه آن هم به سرنوشت عشق امیر و شیما مبتلا می شود.در فیلم نوك برج، سكانس هایی وجود داردكه به راحتی می توان آن را از كل داستان حذف كرد بدون آنكه لطمه ای به كلیت فیلم وارد آید: به خاطر بیاورید درگیری های بهروز را با مهندس دیگر ساختمان و دعوای خانم خریدار را.
اگر آغاز داستان با عشق امیر و شیما ست و مخالفت خواهر شیما كه قرار است تصویری منطقی از آن روایت شود، پس عشق لیلا و بهروز بر پایه ی كدام اصول منطقی استوار است؟آیا پور احمد می خواهد برعشق كودكانه امیر كه حاضر است برای آن خودش را از نوك برج به پائین پرتاب كند صحه بگذارد؟ واضح است كه پوراحمد قصد نسخه پیچی برای تماشاگر ندارد و در صدد آن نیست به جوانان نصیحت كند كه به دنبال عشق های دوران نوجوانی نروند، اما« ساده انگاری كودكانه» در روایت عشق، را نمی توان بخود واگذاشت واز تاثیر اجتماعی آن غافل شد.به خاطر بیاورید دیالوگ لیلا با پدر امیر:« خسته شدم از عاقل بودن، می خوام دیوونه بشم»و گوئیا منطق لیلا منطق كارگردان در روایت عشق در واپسین اثرش نیز بوده است.
اما با تمام این اوصاف پوراحمد از تمام تلاش خود بهره می برد تا فیلم به ورطه ی كلیشه سقوط نكند، و با وجود تمام مؤلفه های كلیشه ای برای جذب مخاطب ، فیلم در سطح نازلی قرار نمی گیرد،آمار فروش فیلم مهر تائیدی ست بر این ادعا.هرچند نوك برج در قد و قواره پوراحمد قصه های مجید وشب یلدا نیست و عشقی كه در شب یلدا و صمیمیتی كه در بی بی مجید و ایثاری كه در بشیرو وجود داشت در این فیلم از آن خبری نیست اما نمی توان با نگاهی كاملا منفی پوراحمد را از نوك برج به پائین پرتاب كرد، چرا كه شاید روایت عشق در فیلم پوراحمد تصویری واقعی ازعشق در میان نسل جوان امروز ایران باشد.

منبع خبر روز - پرستو سپهری
منبع : سایت خبری ـ تحلیلی سینمای ما


همچنین مشاهده کنید