پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


مهندسی مجدد در صنعت بیمه


مهندسی مجدد در صنعت بیمه
سازمان ها برای بقا و حضور قدرتمند در عرصه رقابت، ناگزیر از دگرگونی و استفاده از تازه ترین دستاوردهای فناوری برای دستیابی به بالاترین سطح بهبود و توانایی خود و کارکنان خود هستند. علاوه بر این، سازمان می باید به سطح دگرگونی مداوم و مستمر برسند.
یکی از شناخته ترین راهکارهایی که این اندیشه را به عمل نزدیکتر می کند مهندسی مجدد فرآیندها است.
در حقیقت مهندسی مجدد یک رویکرد کل نگراست که طی فرآیندی، راهبرد رقابت سازمان را با پردازش های درونی و کارکنان آن مرتبط می کند. طرح هایی که در زمینه مهندسی مجدد در سطح کشور به اجرا درآمده است.
غالباً در همان مراحل اولیه بدون حصول نتیجه متوقف گشته اند بنابراین ضروری است که صنعت بیمه نیز در صدد شناسایی عوامل شکست این پروژه ها برآید و یا بومی سازی مشخصه های اجرایی این طرح با توجه به ویژگیهای خاص بیمه گری و تفاوت های فرهنگی و سازمانی کشور خط مشی مناسبی را برای رسیدن به نتایج مثبت از به کارگیری آن اتخاذ کند.
● سهم صنعت بیمه در برنامه چشم انداز
بیمه نقش اساسی در جبران آثار مالی ناشی از تحقق مورد بیمه ارائه می دهد موجب افزایش کارایی بازرگانان، شرکت ها می شود.
در واقع می توان گفت، تغییرات شدید در عرصه اقتصاد، صنایع حمایتی را به یکی از مهمترین مزایای رقابتی کشورها بدل کرده است.
از سوی دیگر، توسعه یافتگی کشور یکی از اهداف اصلی در سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین صنعت بیمه پشتوانه راسخی است که سهم قابل توجهی در تحقق این مهم خواهد داشت.
مأموریت اصلی مهندسی مجدد، اصلاح فرآیندها به شکلی است که منجر به افزایش سرعت انجام امور به صورت بهینه و رضایت مندی همه ذی نفعان سازمان از جمله کارکنان گردد.
بنابراین فرآیندمحوری به جای وظیفه گرایی شعار اصلی مهندسی مجدد است. یک فرآیند به شکل ساده فعالیتی است که ورودی را به خروجی مبدل می سازد. خروجی یک فرایند به نوبه خود می تواند ورودی فریند دیگر باشد. برای مثال، صدور یک بیمه نامه خاص از زمان پیشنهاد توسط بیمه گذار تا زمان تحویل بیمه نامه توسط بیمه گر به وی می تواند به صورت یک فرایند پیوسته و واحد با ترکیبی از چند فرایند مستقل و مجزا در نظر گرفته شود.
براین مبنا سه دلیل عمده برای ضعف در انجام امور یک سازمان وجود دارد.
۱) جداسازی بی مورد یک فرآیند پیوسته و تقسیم آن به فرایندها مستقل (وظیفه گرایی)
۲) ناکارآمدی درونی در انجام فرایندها
۳) وجود تأخیر فاقد ارزش افزوده میان خاتمه عملیات یک فرایند و وصول خروجی آن به عنوان یک ورودی به فرایند بعدی است.
● نیروی انسانی مهمترین عامل پیاده سازی اثربخش مهندسی مجدد:
نیروی انسانی یا کارکنان یک سازمان مهمترین گردانندگان یک طرح در آن سازمان یا اداره هستند.
به عبارت دیگر، کارکنان ناراضی ازروند اجرای کنونی فرایندهای جاری در سازمان هستند که نقش اصلی پیاده سازی این طرح را ایفا می کنند اما آنان در راستای اجرای بهینه نقش خود بایستی توانمند گردند.
توانمندسازی پیش نیاز یا محرک اصلی اجرای طرح توسط کارکنان است. همان طور که بیان شده ماهیت اصلی طرح مهندسی مجدد پیوسته نمودن فرایندهایی است که به علت وظیفه گرایی مفرط از یکدیگر جدا شده اند. لازمه توانمندسازی، از بین رفتن سلسله مراتب سنتی است. برای توانمند نمودن کارکنان بایستی اختیار کافی به آنان داده شود.
از سوی دیگر، کارکنان به منظور قبول مسئولیت های جدید، نیازمند آموزشی هستند در حقیقت آموزش و توانمندسازی عواملی هستند که به شکل مستقیم موجب تقویت یکدیگر یا هم افزایی می گردند.
عامل مهیاساز فناوری اطلاعات فناوری اطلاعات زیربنای اصلی یا مهیاساز پیاده سازی طرح یک سازمان است، بسیاری از محققان و فعالان مهندسی مجدد عوامل مرتبط با زیرساخت IT را به طور فزاینده ای به عنوان یک جزء حیاتی پروژه موفق طرح ملاحظه کرده اند. سپس استفاده مؤثر از نرم افزارها، مهمترین عواملی اند که به موفقیت پروژه های مهندسی مجدد یاری می رساند.
پیشنهادهای کاربردی برای اجرای مؤثر پروژه ها در صنعتی بیمه:
الف) کارکنان و کارشناسانی که در صدور بیمه خبره هستند و در زمینه علم مدیریت آموزش دیده اند برای اجرای مهندسی مجدد در مؤسسات بیمه منابع بسیار سودمندی هستند.
ب) عوامل موفقیت در صنعت بیمه کشور، تعهد بی قید و شرط مدیران عاملی بیمه مرکزی و ایجاد انگیزه در مدیران کلیدی شرکت های بیمه برای اجرای مهندسی مجدد است.
ج) برقراری ارتباط تنگاتنگ با کارکنان می توان بر مقاومت آنان نسبت به تغییر غلبه کرد.
د) شرکت ها و مؤسسات بیمه باید زمان و منابع کافی برای آموزش مجدد کارکنان خود در زمینه مهندسی مجدد را در اختیار داشته باشند.
● جمع بندی
در این مقاله سعی شد تا دلایلی در بیان ضرورت رویکرد به انجام مهندسی مجدد در فرایند صنعت بیمه کشور بیان شود. نقش کلیدی کارکنان شرکت های بیمه در پیاده سازی و فناوری اطلاعات به عنوان یک مهیاساز برای انجام پروژه ها تشریح گردید و افزایش رضایت مندی ذی نفعان صنعت بیمه از جمله کارکنان و به خصوص مشتریان این صنعت یا بیمه گذاران به عنوان عمده ترین خروجی به کارگیری اثربخش شرکت های بیمه عنوان شد.
علی اشرف مهربانی
منبع : روزنامه کیهان