یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


از مالزیایی‌هابیاموزیم


از مالزیایی‌هابیاموزیم
مالزی كشوری با حدود ۲۷میلیون نفر جمعیت كه بیش از ۵۰درصد آن را مسلمانان تشكیل می‌دهند، طی ۲۵سال گذشته به بركت رهبری ماهاتیر محمد و پیروی از انضباط اقتصادی مثال‌زدنی، از حالت كشوری عقب مانده و پوشیده از جنگل كه عمده اقتصاد آن وابسته به كشاورزی و استخراج و صادرات قلع بود، به یك كشور پیشرفته صنعتی و توریستی تبدیل شده كه میانگین درآمد سرانه مردم آن از مرز ۴هزار دلار گذشته و صادرات آن سالانه به حدود ۱۰۰میلیارد دلار رسیده است.
زندگی بسیار دوستانه و مسالمت‌آمیز بیش از ۴۰درصد از جمعیت چینی‌تبار و هندی‌تبار پیرو مذاهب بودا و هندو با اكثریت جمعیت مسلمان مالزی كه حتی عبادتگاه‌های خود را دیوار به دیوار یكدیگر ساخته‌اند، خود یكی از جاذبه‌های معنوی گردشگری برای میلیون‌ها گردشگری محسوب می‌شود كه همه ساله از اقصی‌نقاط جهان، این كشور آسیایی را مقصد گردشگری خود انتخاب می‌كنند و خود متولیان صنعت گردشگری مالزی نیز در تبلیغات جهانی خود از شعار Malaysia Truly Asia كه معنای آن بیان‌كننده وجود تمامی، نمادها مظاهر و ویژگی‌های قاره بزرگ آسیا در این كشور است، استفاده می‌كنند و در پرتو این شعار، چنان شرایطی را در سرتاسر این سرزمین و جزایر پراكنده آن به وجود آورده‌اند كه هر گردشگری بعد از یك بار دیدار از مالزی آرزو می‌كند كه به دفعات فرصت چنین دیداری نصیبش شود.توسعه و شكوفایی خیره‌كننده صنعت گردشگری مالزی و حضور سالانه میلیون‌ها گردشگر پیرو ادیان، مذاهب و ملیت‌های گوناگون از كشوری، كم‌ترین تاثیر سویی بر فرهنگ اجتماعی، اصول و ارزش‌های اخلاقی و اعتقادی حاكم‌بر اكثریت جمعیت مسلمان این كشور وارد نساخته است.
حضور چشمگیر زنان و دختران مسلمان محجبه در معابر عمومی، ادارات و فروشگاه‌ها بی‌ آنكه رعایت حجاب برای آنها اجباری باشد و رونق فوق‌العاده و توجه‌برانگیز آیین‌‌های برپایی نماز جماعت در مساجد بزرگ و زیبای كوالالامپور و دیگر شهرهای این كشور شاهدی بر این مدعا است و این درست در نقطه مقابل تصوری است كه در ذهن برخی از دولتمردان و متولیان فرهنگی ما در خصوص تبعات سوءتوسعه صنعت گردشگری وجود داشته و وجود همین تصورات تاكنون اجازه نداده است تا ما به عنوان یكی از ۱۰ كشور برتر در زمینه‌ جاذبه‌های گردشگری سهم شایسته خود را از حدود ۸۰۰میلیارد دلار گردش مالی سالانه صنعت گردشگری جهان به دست آوریم.مالزیایی‌ها نه تنها در زمینه انواع صنایع صنعت گردشگری گوی سبقت را از بسیاری كشورهای آسیایی ربوده‌اند بلكه در طی همین دو دهه اخیر با اتخاذ سیاست‌های درست و عاقلانه بر بسیاری از مشكلات اقتصادی و اجتماعی خود از جمله مشكل بیكاری و مسكن فائق آمده‌اند كه خصوصا رویكرد دولت مالزی در حل ریشه‌ای مشكل مسكن در این كشور حائز اهمیت است و می‌تواند به الگویی برای حل بحران فزاینده مسكن در كشور ما تبدیل شود.این كه جمعیت كشور ما ۷۰میلیون و جمعیت مالزی حدود ۲۷میلیون نفر است، اصلا نباید دستاویزی برای زیر سوال قرار دادن دستاوردهای دولت مالزی در حل مشكل مسكن در آن كشور قرار گیرد، چون اگر جمعیت مالزی حدود یك سوم جمعیت كشور ما است، مساحت خاك آن كشور هم به همین نسبت از مساحت كشور ما كمتر است، ضمن آنكه طبق آخرین آمارها نرخ رشد جمعیت در كشور ما بیش از ۵/۱درصد یعنی چند دهم درصد بیش از نرخ رشد جمعیت‌ در ایران در طی سال‌های اخیر است و همین فزونی نرخ رشد جمعیت به معنای نرخ رشد سریع‌تر تقاضا برای مسكن در كشور مالزی است. با این اوصاف باید دولتمردان و برنامه‌ریزان اقتصادی كشور ما بررسی كنند و ببینند دولتمردان مالزیایی از چه راه و روش‌هایی برای حل مشكل مسكن در آن كشور پیروی كرده‌اند و حتی‌الامكان از همان راه و روش‌ها در كشور ما استفاده كنند.
بر اساس گزارشی كه ترجمه آن چندی پیش در یكی از ضمائم روزنامه دنیای اقتصاد به چاپ رسیده بود، بانك‌های مالزیایی بی‌آنكه دولت برایشان تكلیف تعیین كند، نقش اصلی و محوری را در خانه‌دار شدن مردم آن كشور ایفا می‌كنند. به موجب همان گزارش بانك‌های مالزی تا سقف ۹۵درصد قیمت یك خانه با نرخ سود ۵درصد به مردم تسهیلات می‌پردازند و جالب اینجا است كه میان بانك‌های مالزی برای دادن وام خرید خانه به مردم رقابت وجود دارد تا جایی كه شماری از بانك‌های مالزی پا را از این هم فراتر گذاشته وام‌هایی با نرخ سود ۲درصد برای خرید خانه به كارمندان خود و كارمندان سازمان‌های دولتی می‌پردازند.طبیعی است در چنین شرایطی چیزی به نام بحران مسكن شبیه آنچه كه امروز در كشور ما وجود دارد، در كشور مالزی وجود نخواهد داشت و شهروندان مالزیایی بدون دغدغه و تحمل كمترین فشار روحی و روانی هر زمان كه مایل باشند خانه دلخواه خود را با سهل‌ترین شرایط خریداری می‌كنند و این درست در نقطه مقابل كابوسی است كه شهروندان ایرانی سال‌ها است برای خرید یك سرپناه محقر با آن دست به گریبانند.
راستی مالزیایی‌ها چه امتیاز و برتری ویژه‌ای بر ما ایرانی‌ها داشته‌اند كه در مدتی كمتر از ۳۰سال هم از نظر توسعه صنعتی و اقتصادی و توریستی، قله‌های بلندی را فتح كرده‌اند و هم اجازه نداده‌اند بحرانی به نام بحران مسكن برای شهروندان پیر و جوان آنها ایجاد شود. آیا آنها از درجه هوش و نبوغ بیشتری از ما ایرانیان برخوردارند. یقینا پاسخ تمامی این سوال‌ها منفی است. اما یك ویژگی‌ مالزیایی‌ها را نمی‌توان انكار كرد و آن عزم جزم ملی، وحدت نظر و همدلی و همكاری جدی و همه جانبه‌ای است كه میان تمامی دولتمردان این كشور از زمان به قدرت رسیدن دكتر ماهاتیر محمد وجود داشته و این ویژگی امروز هم كه ماهاتیر محمد دو سالی است صحنه قدرت را ترك كرده همچنان به قوت خود باقیمانده است. مالزیایی‌ها با ما ایرانی‌ها وجوه اشتراك زیادی دارند و می‌توانند به الگوی شایسته‌ای برای ما در غلبه بر مشكلات اقتصادی موجود از جمله بحران مسكن تبدیل شوند.نویسنده به منظور پرهیز از اطاله كلام به تمامی مسوولان نظام بانكی، به نمایندگان محترم مجلس و اعضای هیات‌ محترم دولت توصیه می‌كند گزارشی را كه درباره راه‌های خانه‌دار شدن مردم مالزی در ویژه‌نامه دنیای اقتصاد به چاپ رسیده چند بار مطالعه كنند. تقلید از كارهای خوب دیگران برای ما مسلمان‌ها سنتی پسندیده است.
غلامرضا كیامهر
۱ - ضمیمه نامه مسكن مورخ ۱۶/۱۱/۸۵
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید