شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

روشی برای گوش کردن و مطالعهٔ مؤثر


روشی برای گوش کردن و مطالعهٔ مؤثر
شما چهار بار سریعتر از سخنان یك سخنران می توانید فكر كنید.
برای گوش دادن مؤثر باید نیرو صرف كنید؛ برای جبران سرعت ارائه مطالب, شما باید به طور فعال تصمیم به گوش دادن بگیرید.
یادداشت برداری یك شیوه تقویت گوش دادن است و استفاده از رویكردی نظامدار در یادداشت كردن و مرور مطالب, توانایی فهم و یادآوری محتوای سخنرانی ها را به طور غیر قابل محاسبه ای افزایش خواهد داد.
● قبل از كلاس
▪ از نظر ذهنی خود را آماده شنیدن كنید.
▪ در حالی كه منتظر شروع جلسه بعدی درس هستید, خود را در مورد جلسه قبل ارزیابی كنید.
▪ جهت حفظ آمادگی ذهنی خود درباره نكات اصلی درس و اصطلاحات فنی و غیره از تكالیف خواندنی مناسب و مختصر استفاده كنید.
▪ هر كاری كه برای بهبود هشیاری جسمانی و روانی خود می توانید انجام دهید (خستگی, گرسنگی, زمانِ روز, محل نشستن, همگی می توانند روی انگیزهٔ شما تأثیر داشته باشند).
▪ دفترچه‌های یادداشتی را انتخاب بكنید (بخرید ) كه به یادداشت برداری نظامدار شما كمك كنند؛ برای هر دوره تحصیلی یك دفترچه مستقل و دارای صفحات كامل پیشنهاد می شود. بهتر است كه دفترچه یادداشت شما به شكل یكی از اشكال ذكر شده در قسمت پایانی این بروشور باشد.
▪ آماده شنیدن باشید.
● در طی كلاس
▪ شنیدن خود را معطوف به ساختار و اطلاعات سخنرانی كنید.
▪ در مقابل حواسپرتی, واكنش های عاطفی یا خستگی مقاومت كنید.
▪ در استفاده از شكل, علایم اختصاری و غیره ثبات قدم داشته باشید.
▪ برای فهم نكات مهم درس به علایم كلامی, بدنی و دیداری استاد توجه كنید.
▪ به نكات مهم و كلیدهای راهنما برچسب بزنید؛ نكات اصلی, مثالها.
▪ هر گاه ممكن باشد محتوای درس را به زبان خود برگردانید, اما اگر نتوانستید, اجازه ندهید كه نگرانی تان موجب عدم توجه تان گردد.
▪ اگر احساس كردید كه نمی توانید به قدر كافی یادداشت برداری نمائید. صفحه خود را به ۵ قسمت تقسیم كنید و سعی كنید كه هر قسمت را در ۱۰ دقیقه پر نمائید. (یا اینكه روش خود را عوض كنید).
▪ اگر مسئله ای را نفهمیدید, در آن باره سوال كنید.
▪ بجای بستن سریع دفترچه یادداشت و آماده رفتن شدن, به دقت به اطلاعات ذكر شده در پایان كلاس گوش دهید: جملات خلاصه ممكن است ارزش ویژه ای در مشخص كردن نكات اصلی داشته باشند, آنها ممكن است سؤالات امتحان میان ترم باشند و غیره.
● بعد از كلاس
▪ هر سؤال را كه بدنبال سخنرانی برایتان مطرح شده از طریق پرسیدن از استاد یا همكلاسی ها, روشن كنید.
▪ نكات از قلم افتاده یا اصطلاحات بد فهمیده شده را با استفاده از كتاب یا سایر منابع كامل كنید.
▪ یادداشتهای خود را ویرایش كنید, نكات اصلی را برچسب بدهید, كلیدهای یادآوری و سئوالاتی جهت پاسخ دادن را اضافه كنید. نكات كلیدی را با رنگهای مختلف مشخص كنید.
▪ عقاید و تعمقات خود را بنویسید, و آنها را از سخنان استاد متمایز سازید (با سخنان استاد قاطی نكنید).
● بطور دوره ای
▪ یاداشتهای خود را مرور كنید: به كلیدهای یادآوری خود دقت كنید و ببینیدكه قبل از خواندن مجدد یادداشتها چقدر از آنها را می توانید یادآوری كنید.
▪ به ظهور موضوعات, مفاهیم اصلی و روشهای ارائه در طی كل دوره تحصیلی و در جلسات متعدد درس دقت كنید.
▪ سئوالهای تستی طرح كرده و به آنها پاسخ دهید.
● یادداشتهای كلاس را در این قسمت بنویسید.
............................ ۰
▪ یادداشتهای خود را در این قسمت ویرایش و خلاصه كنید.
............................ ۰
▪ افكار, عقاید و سوالات مناسب با درس را در این قسمت بنویسید.
............................ ۰
▪ افكار, عقاید و سوالات مناسب با درس را در این قسمت بنویسید.
............................ ۰
▪ یادداشتهای كلاس را در این قسمت ویرایش و خلاصه كنید.
............................ ۰
▪ خلاصه یادداشتهای خود را ویرایش و در این قسمت خلاصه كنید............................. ۰
ترجمه و تنظیم:
مجید محمود علیلو :كارشناس مركز مشاوره دانشگاه تهران
و كارشناس دفتر مركزی مشاوره وزارت علوم, تحقیقات و فناوری
منبع : دفتر مرکزی مشاوره وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری