دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا
ایمنترین خودروهای ۲۰۰۸
در سال ۲۰۰۸، بیشترین تعداد خودروهای موجود در فهرست سالیانه خودروهای ایمن که توسط انستیتوی صنعت بیمه تهیه میشود، از کمپانیهای «فورد» و «هوندا» هستند.
در مجموع، ۳۴ خودرو به عنوان ایمنترین خودروهای سال ۲۰۰۸ انتخاب و معرفی شدهاند. این تعداد در سال ۲۰۰۷، صرفاً ۱۳ خودرو بوده است. تعداد خودروهای جدیدی که توسط صنعت بیمه، ایمنترین خودروها نامیده شدند، تقریبا سه برابر تعداد معرفی شده در سال گذشته است. دلیل این امر، فشار صنعت بیمه بر سازندگان خودرو در جهت گستردهتر کردن استفاده از بعضی تجهیزات ایمنی بوده است. از جمله موارد درخواست شده توسط شرکتهای بیمه برای واجد شرایط بودن شرکتکنندگان، تجهیز خودروهای سواری و باری به سیستم الکترونیک کنترل تعادل یا ESC بوده است. لازم به ذکر است که بسیاری از کمپانیهای خودروسازی این فناوری ضدچپشدگی را قبل از اینکه مقررات دولتی درباره لزوم بهکارگیری آن در محصولات سال ۲۰۱۲ وضع شود، در محصولات خود بهکار برده بودند. به گفته «آدریان لون»، مدیرکل انستیتوی بیمه، خودروها باید بهگونهای طراحی شوند که سرنشینان در زمان تصادف، از بیشترین محافظت ممکن برخوردار شوند، اکنون با داشتن فناوری ESC، امکان پیشگیری از تصادفات ایجاد شده است. لون میافزاید: در صورت مجهز شدن تمام خودروها به سیستم ESC، سالانه از ۰۰۰/۱۰ مورد تصادف مرگآور پیشگیری خواهد شد.
● کنترل تعادل، کلید موفقیت
کمپانی فورد با دو خودروی سواری تارو[۱] و مرکوری سیب[۲] خود که دارای سیستم ESC اختیاری هستند و خودروهای اسپرت سایز متوسط «(Ebge Forb)» تاروس ایکس[۳] و لینکلن[۴] در این فهرست حضور دارد. خودروهای سایز متوسط کانورتیبل ولوو (Volvo c۷۰) مدل s۸۰ و SUV XC۹۰ نیز بخشی از واحد فورد- ولوو هستند که در این فهرست دیده میشوند.
کمپانی فورد قبلا اعلام کرده بود که سیستم کنترل تعادل را تا پایان سال ۲۰۰۹ بر روی تمام محصولات خط تولید خود قرار خواهد داد. هفت خودروی کمپانی هوندا و بخش آکورا (Acura) نیز در فهرست وجود دارند که عبارتند از: هوندا آکورد (Accord Honda)، اودیسه (Odyssey)، پایلوت (V-CR Pilot)، المنت (Element) و خودروهای اسپرت MDX Acura و RDX. از زمان تولید مدل ۲۰۰۷ به بعد، هوندا سیستم کنترل تعادل را بر روی تمام مدلهای اسپرت SUV، وانت و مینی ونهای خود نصب کرده و اکنون وجود این سیستم بر روی مدل آکورد، استاندارد شده است.
هنگامی که کنترل خودرو از دست راننده خارج شده یا احتمال آن وجود داشته باشد، کنترل الکترونیک تعادل، مشکل را حس کرده و برای هر چرخ، ترمز میگیرد تا خودرو را ثابت و متعادل نگه دارد، از چپ شدن آن پیشگیری کند.
این فناوری برای پیشگیری از سر خوردن در مسیرهای صیقلی و لغزنده به رانندگان کمک میکند تا در صورت انحراف از مسیر کنترل خودرو را به دست گیرند و از برخورد با خودروی دیگر یا هر مورد پیشبینی نشده مشابه پیشگیری کنند. کمپانیهای سوبارو و هیوندای هر یک چهار خودرو در فهرست دارند: سوبارو لگیسی و ایمپرزا با سیستم ESC اختیاری، سوبارو تریبکاو فورستر با ESC، هیوندای انتوراژ و سانتافه و وراکروز که همه پس از آگوست ۲۰۰۷ ساخته شدهاند. کمپانی کیا (Kia) نیز که زیرمجموعه هیوندای است مینیون سدونا را در فهرست دارد.
● امنیت در همه جا بهتر میشود
امسال برای اولین بار، وانتها برای برنده شدن واجد شرایط شناخته شدهاند. زیرا انستیتوی بیمه آزمایشهای ضربه از پهلو را برای بسیاری از مدلها اجرا کرده است. تویوتا «توندرا» که دارای کنترل تعادل استاندارد و کیسه هوای جانبی است، اولین وانتی است که از طرف انستیتو معرفی شد. تویوتا، مدل «هایلندر» را نیز در فهرست دارد، در عین حال کمپانی «آئودی» شرکت تابعه فولکس واگن نیز با مدلهای سواری A۳، A۴ و A۶ در این لیست حضور دارد. با ظهور کیسههای هوای چندتایی، بسیاری از خودروها در آزمونهای تصادف از روبهروی انستیتو رتبه «خوب» را کسب کردند.
در نتیجه اکنون تفاوت ایمنی هر خودرو در تصادف از پشت و پهلو، به عنوان عامل تعیینکننده مدلهای برتر در فهرست ابتدایی پذیرفتهشدگان در نظر گرفته میشود. به گفته این انستیتو، در صورت تقویت و بهسازی طراحی بالشتک بالای صندلی مسافران که برای محافظت از ضربههای شلاقی در اثر تصادف از عقب، ضروری است، تویوتا میتوانست ۱۰ خودرو دیگر نیز در فهرست داشته باشد، فولکس واگن نیز میتوانست ۴ برنده دیگر به فهرست اضافه کند. «بیل کوانگ» سخنگوی تویوتا گفته است که خودروهای سال ۲۰۰۸ این کمپانی دارای بالشتکهای متحرک و حساسی خواهد بود که در زمان وقوع تصادف از عقب، برای کاستن از شدت ضربه به پشت سر سرنشین نزدیکتر خواهد شد. کوانگ افزود: این امر امنیت زیادی را برای مشتریانی فراهم میکند که در دنیای واقعی زندگی میکنند.
▪ دیگر خودروهای موجود در فهرست عبارتند از:
ساد ۳-۹ (Saad)، بیامدابلیو (BMW) مدل X۳ و X۵، مرسدس کلاس امو ساتورن وو (Vue Saturn) که پس از دسامبر ۲۰۰۷ تولید شده است. به گفته انستیتوی بیمه، وجود این جوایز به مشتریان کمک خواهد کرد تا بدون نیاز به بررسی نتایج آزمایشهای تصادف و غیره، به مقایسه خودروها بپردازند.
استراتژیهای متصور در این یادداشت عبارتند از:
▪ ایمنتر کردن خودروها قبل از اجباری شدن برخی الزامات در خودروسازی از طریق:
- تجهیز خودروهای باری و سواری به سیستم الکترونیک کنترل تعادل (ESC)
- تجهیز خودروها به کیسههای هوای جانبی
- طراحی بالشتک بالای صندلی مسافران
نویسنده : مریم شهمیرزادی
منبع : ماهنامه صنعت خودرو
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
غزه ایران چین شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان حجاب جنگ دولت سیزدهم حسن روحانی
اصفهان قتل سلامت شهرداری تهران تهران هواشناسی فضای مجازی سیلاب سامانه بارشی آموزش و پرورش سازمان هواشناسی باران
خودرو بانک مرکزی بازار خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا دلار یارانه مسکن ایران خودرو حقوق بازنشستگان تورم
تلویزیون نمایشگاه کتاب سینمای ایران صدا و سیما دفاع مقدس مسعود اسکویی موسیقی سریال مهران غفوریان
معماری
اسرائیل رژیم صهیونیستی حماس فلسطین جنگ غزه روسیه اوکراین امیرعبداللهیان طوفان الاقصی ایالات متحده آمریکا جنگ اوکراین نوار غزه
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر جواد نکونام رئال مادرید سپاهان بازی بارسلونا لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس
اپل گوگل اینستاگرام آیفون مایکروسافت باتری ناسا عکاسی
کاهش وزن توت فرنگی سیگار فشار خون اعتماد به نفس کبد چرب