جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

دولت نهم و معاش ملت


دولت نهم و معاش ملت
دولت نهم پیوسته از گسترش نشاط و شعف عمومی و بهبود وضع معاش، توسعه رفاه، خدمات و درنهایت رضایت مردم خبر می‌دهد اما در یک نگاه اجمالی می‌توان کارنامه اقتصادی دولت نهم را به صورت ذیل تحلیل و ارزیابی نمود:
۱) ‌دولت محوری:‌
با اینکه دولت طی سه سال گذشته از کوچک شدن خود و واگذاری سازمان‌ها و شرکت‌های عمومی و دولتی به مردم و تقویت بخش‌های خصوصی و عمومی، فراوان سخن گفته است اما در عمل خلا‌ف آن عمل کرده و دولت نسبت به گذشته بزرگ و بزرگ‌تر شده است. از حیث تصمیم‌گیری‌ها، هزینه‌ها و برداشت‌های متوالی از صندوق ذخیره ارزی، دولت نهم بدعت‌هایی را پایه‌گذاری کرده است که تاکنون سابقه نداشته و دولت‌های قبلی هیچ‌گاه چنین شیوه‌هایی را تجربه نکرده‌اند. اصولا‌ دولت نهم به نقد دلسوزانه و پیشنهادهای مشفقانه رجال و احزاب منتقد التفات نکرده و فرهنگ چندصدایی را قبول ندارد.
دولت همچنان محور است و روزبه‌روز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و به اعتراض‌ها کاری ندارد. ‌
۲) فقدان دیدگاه و برنامه اقتصادی:‌
با گذشت بیش از سه سال از عمر دولت نهم، مع‌الا‌سف باید گفت دولت فاقد دیدگاه و برنامه اقتصادی روشن و شفاف بوده و هیچ حرکت تازه و برنامه جدیدی توسط دولت نهم به مرحله اجرا گذاشته نشده است. دولت نهم که خود را عقل کل و اندیشه برتر می‌داند تاکنون نتوانسته است تعریف روشن و دیدگاه شاخصی پیرامون مباحث اقتصادی ارائه و اجرا نماید. مردم از کلا‌ف سردرگم برنامه‌های اقتصادی دولت و آثار زیانبار و نتایج تلخ آن خسته و بیزار شدند و از دولت فعلی قطع امید کردند و پایان دوره چهارساله دولت نهم را به انتظار نشسته‌اند.
۳) ‌فرافکنی:‌
اگر گفته شود دولت نهم از حیث فرافکنی و اصل و فرع کردن مسائل مهارت ویژه‌ای دارد و به جای پرداختن به مسائل جاری کشور و ساماندهی معیشت و جلوگیری از تمرکز امکانات و چپاول سرمایه‌های جامعه به مباحث فرعی و حاشیه‌ای و سفرهای تکراری و پرهزینه روی آورده سخن گزاف و بیجایی گفته نشده است. یکی از وظایف و ماموریت‌های اصلی دولت، همانا تامین معاش، گسترش رفاه و توسعه خدمات عمومی از طریق کنترل تورم و گرانی و مقابله با رانت‌خواری‌ها است که دولت نهم آن را به طاق نسیان و فراموشی سپرده و با غوغاسالا‌ری و جوسازی علیه این و آ‌ن باعث اتلا‌ف سرمایه‌ها و وقت‌کشی و ضربه به اقتصاد ملی شده و کشور را از هر حیث عقب نگه داشته است.
۴) ‌تشدید فشار به ملت:‌
مجموع عملکرد کارنامه اقتصادی دولت نهم، علا‌وه بر نارضایتی مردم، باعث فشار مضاعف به ملت و اقشار مختلف جامعه شده و عرصه را بر همگان تنگ و سخت نموده است. سه سال گذشته را باید سه سال سختی و ریاضت و تحمل فشارهای سنگین به ملت نامگذاری کرد چراکه مردم با مشکلا‌ت و حوادثی روبه‌رو شدند که حتی در دوران جنگ نیز خبری از آنها نبوده است.
۵) ‌افت سرمایه‌گذاری:‌
میزان سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی و جلب و جذب سرمایه‌گذاری‌ها، کاهش چشمگیری پیدا کرده و اقتصاد ملی دچار رکود و بحران شده است. زیرساخت‌های اقتصادی کشور، لطمه جدی دیدند و پایه‌های آن متزلزل شده‌اند. گسترش فقر و بیکاری، افزایش تورم، کاهش درآمد ناخالص ملی، توزیع ناعادلا‌نه ثروت، به‌هم خوردن تراز بازرگانی، گسترش واردات و کاهش صادرات از نشانه‌های بازر کارکرد اقتصادی دولت نهم است.
۶) ‌اقدامات تورم‌زا:‌
هیچ کالا‌ و خدماتی در دولت نهم برخوردار از ثبات حتی نسبی قیمت نبوده بلکه نوسان و نابسامانی قیمت‌ها تسمه از گرده مردم کشیده و موجبات اعتراض عمومی را فراهم ساخته است. برخی اقدامات دولت مانند سهام عدالت، طرح‌های زودبازده که هیچگونه همخوانی و تناسبی با فرهنگ بومی کشور نداشته و اجرای آنها نتایج زیانباری در برخی کشورها طی سال‌های ماضی به بار آورده است نه اینکه نتوانسته شکاف‌ها و مشکلا‌ت اقتصادی جامعه را مرتفع سازد بلکه باعث نارضایتی بیشتر مردم و بدبینی مضاعف نسبت به مدیریت اجرایی جامعه شده است. دولت نهم در شعار به مردم وعده‌های فراوان داده است اما در عمل و اجرا نتوانسته هیچ گام و حرکت مثبتی بردارد و رضایت مردم را جلب کند.
۷) ‌گسترش مصرف‌گرایی:‌
تولید و مناسبات اقتصادی جامعه بر اثر اقدامات و عملکرد دولت نهم ضربه سختی خورده است و کالا‌های مصرفی و غیرضروری کشورهای خارجی مخصوصا تولیدات کشور چین سراسر کشور را فراگرفته و مصرف‌زدگی در جامعه توسعه زیادی پیدا کرده است در چنین شرایطی، اقتصاد جامعه چهره و جلوه دلا‌لی و واسطه‌گری پیدا کرده و تولید که رکن اصلی اقتصاد است به محاق فرو می‌رود.
اگر تدبیری صورت نگیرد و دولت نهم به روال کنونی ادامه دهد معلوم نیست در آینده نزدیک بر سر اقتصاد ایران چه خواهد آمد؟!
هادی بلوکی‌
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید